سرفصل​های سیاست​های سینمایی از قول جواد شمقدری

معاون امور سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست با خبرنگاران علاوه بر اعلام سیاست​های جدید سینمایی، به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش خبرآنلاین، جواد شمقدری در بخش ابتدایی سخنان خود درباره تغییرات ایجاد شده در دفترچه سیاست​های سینمایی سخن گفت و در ادامه به سئوالات خبرنگاران در مواردی چون بخش​های مختلف سیاست​های سینمایی، روابط معاونت سینمایی و خانه سینما و حضور فیلم​های ایرانی در جشنواره​های جهانی سخن گفت.
بخش​هایی از صحبت​های معاون امور سینمایی وزیر ارشاد در این جلسه به این شرح است:
  • - گفته شده تنها دستاورد معاونت سینمایی در این ماه​ها رفع توقیف تعدادی فیلم سینمایی بوده که این واقعاً​ بی​انصافی است. اتفاقاً بیان این گفته​ها از سوی برخی دوستان که باید نگاه منصفانه​تری داشته باشند، ناخوشایند است. رفع توقیف فیلم​ها فقط اصلاح یک نظر کارشناسی غلط بود.
  • - استفاده از واژه فیلمفارسی برای فیلم​های سخیف کاری نادرست و توهین به فرهنگ و هنر ایران است. افرادی خودباخته نسبت به غرب که نگاه تحقیرآمیزی به فرهنگ خود داشتند این واژه را باب کرده​اند. اگر ما غیرت و حیثیت دینی داریم نباید از این واژه استفاده کنیم.
  • - موجی این روزها راه افتاده که سینمای ایران را در گرداب فساد و لودگی می​بیند. این​ها به گونه​ای مطرح می​شود که وقتی فردی از بیرون سینما این​ها را بخواند تصور می​کند مدیریت جدید این فضا را به وجود آورده است. ما نخواستیم در این مدت بگوییم که در دوره​های قبل چه بر سر سینما آمده؛ سینما هشت سال با شتاب و عالمانه و چهار سال به صورت سهوی در ورطه سینمای نازل افتاد و در این مدت بسیار سکوت کردیم. اگر قرار باشد کسی از گذشته انتقاد کند ما محق​تر هستیم.
  • - تحقیقی به نام هشت سال سینمای اصلاحات داشتیم که اگر به آن نگاه کنیم می​بینیم در آن هشت سال چه بر سر سینما آمد. اما را دیکتاتور نامیدند. چه کسانی سینمای دفاع مقدس و سینمای کودک را از دور خارج کردند؟ افتخار من این است که 12 سال است فیلم نساخته​ام و این فیلم نساختن از مستندسازی در من در جبهه هم مهمتر بوده است. چه کسانی سینمای ایران را به وضعیت نامطلوب کنونی رساندند؟
  • - مدیریت سینمایی در دوره قبل اسیر زیرساخت​هایی بود که پیش از این به وجود آمده بود. ما تلاش می​کنیم این زیرساخت​ها را تغییر دهیم. همه باید به هم کمک کنیم و با نقد عالمانه و دلسوزانه مشکل نداریم.
  • - نقدهایی به دفترچه سینمایی صورت گرفت و جلساتی با دوستان سینمایی داشتیم. عمده نقدها حول محور ابهامات موجود در تصمیم​گیری برای فیلم​​های اکرانی و غیراکرانی، ضوابط و شاخصه​ها و مراجع تصمیم​گیری و سازوکارها بود.
  • - کارگردانی می​تواند تهیه​کننده فیلم اکرانی خود باشد که رضایت​نامه​ای از سرمایه​گذار فیلم قبلی خود داشته باشد و آن را به شورای صدور پروانه ساخت ارائه کند. همچنین کارگردانی که دو فیلم غیراکرانی موفق ساخته باشد می​تواند فیلم مجوز ساخت یک فیلم اکرانی بگیرد.
  • - رده​بندی کارگردانان و تهیه​کنندگان بعد از جشنواره فجر هر سال اتفاق می​افتد، گروهی متشکل از نمایندگان کانون کارگردانان سینمای ایران، انجمن مدیران تولید، تشکل تهیه​کنندگان، دستیاران کارگردان و ... در مورد رده​بندی کارگردانان و تهیه​کننندگان نظر می​دهند.
  • - این عین دموکراسی است که مردم کشور ما برای دیدن فیلم​ها محرم باشند و بیگانگان نامحرم. همه فیلم​​ها برای پخش در ایران مشکلی ندارند اما ما نمی​خواهیم همانند گذشتگان شرایط پخش فیلم را در داخل از آثار گرفته و آن​ها را راهی جشنواره​های خارجی کنیم. در مورد کارگردانانی که بدون اجازه ما این کار را انجام دهند تصمیم حداقل یکسال ممنوع​الکاری آنان خواهیم گرفت.
  • - فیلم​های غیراکرانی فقط امکان اکران عمومی ندارند و حتی می​توانند از امکان اکران محدود استفاده کنند و شورای هنر هم تصمیم گرفته تا یک سوم فیلم​های مورد نیاز تلویزیون برای پخش به این ترتیب تامین شود.
  • - فیلم کمدی فیلم خوبی است. ساخت فیلم کمدی سخت است و شاید همین مسئله موجب می​شود تا خطاهایی را در این کارها شاهد باشیم که به اعتقاد من باید این خطاها را پذیرفت.
  • -اگر امسال فیلمی از سینمای ایران در جشنواره کن حضور ندارد، به تصمیم هیئت انتخاب آن جشنواره بازمی​گردد و آنان باید در این زمینه پاسخگو باشند، هرچند ما عباس کیارستمی را به عنوان فیلمسازی که کشور خود را دوست دارد، نماینده ایران می​دانیم.

1 نظرات:

ali.masoumi گفت...

سلام سهیل جان
خبر از نوع وبلاگی
ندیده بودم
باید جالب باشه
اون محک بیچاره چش شد که وبلاگ خبری راه انداختی؟
این هم خوبه ها
البته اگه به شیوه‌ی خودت باشه...

موفق باشی