گفت‌وگوی خبرگزاری مهر با رضا گلزار: تردید داشتم "فرشته مرگ" شوم

بازیگر فیلم سینمایی "دموکراسی تو روز روشن" طول یک نقش را با اهمیت می‌داند اما تاکید می‌کند تاثیرگذاری نقش در فیلمنامه مهمترین دلیل حضورش در یک اثر سینمایی است.
محمدرضا گلزار ستاره سینمای ایران از همان سالهای نخستین ورودش به سینمای حرفه‌ای موقعیتی ویژه داشته است، این موقعیت باعث شده انتخاب‌ها و حضور او در سینما زیر ذره‌بین باشد. گلزار در طول فعالیتش در سینما تلاش کرده ذهنیتی که درباره‌اش وجود دارد تغییر بدهد، گاهی در فیلمهایی بازی کرده که برای مخاطب جذاب است و جایگاه او را به عنوان ستاره تثبیت می‌کند. گاهی در عرصه موسیقی و ورزش فعال بوده و هرگز خود را به سینما و بازیگری محدود نکرده است و البته حاشیه‌های فرواانی هم به درست یا غلط در اطرافش ساخته شده است.
او برای هر کارگردان و تهیه‌کننده‌ای یک برگ برنده جذب مخاطب است، که می‌تواند آمار فروش فیلم را بالاتر ببرد و البته بازیگری منظم و حرفه‌ای که در این سالها قابلیت‌های حرفه‌ای خود را نشان داده است، گلزار در "دموکراسی تو روز روشن" نقشی را تجربه کرده که پیش‌تر در کارنامه‌اش نداشته است، فرشته مرگ نقشی کوتاه اما ویژه در کارنامه وی است.

* نقش فرشته مرگ را پیش از شما بازیگران زن سینمای ایران بازی کرده‌اند، آقای زم گفته‌اند که می‌خواستند بازیگری این نقش را در "دموکراسی تو روز روشن" بازی کند که هم قابلیت‌های بازی در چنین نقشی را داشته باشد، هم مخاطب با دیدن او در این نقش ارتباط خوبی برقرار کند. دلیل انتخاب این نقش از طرف شما در کنار جذابیت‌هایی که داشته، چه چیزی بود؟

نقش فرشته مرگ در کارنامه من نقش متفاوتی است. در ابتدا که فیلمنامه را خواندم، واقعا در قبول آن تردید داشتم. ابتدا به نوعی به دلیل کوتاه بودن نقش از این پیشنهاد، ناراحت شدم. این ناراحتی را عنوان کردم و آنها از من خواستند تا دوباره فیلمنامه را با دقت بیشتری بخوانم. بعد از خواندن دوباره متن، احساس کردم این نقش در کلیت فیلمنامه تاثیرگذار است و اگر بتوانم با حضور در نقش فرشته مرگ، اندکی بر زندگی مخاطبان تاثیر بگذارم، کار بزرگی انجام دادم و به همین دلیل قبول کردم.
*برای رسیدن به این نقش در فیلم کار خاصی انجام دادید؟ مثلا در طراحی لباس و یا نوع گریم پشنهادی داشتید؟ چقدر در اجرای این نقش به نمونه‌هایی از فیلم‌های سینمای جهان توجه کردید، مانند "ماتریکس" و...
- برای نوع طراحی لباس و گریم قبل از شروع کار با کارگردان صحبتهایی انجام دادیم. به هر حال من در ذهنم از نقش فرشته مرگ ذهنیت خاصی نداشتم و نمی‌دانستم قرار است این نقش به چه صورت به تصویر کشیده شود. اما فکر می‌کنم نوع گریم و طراحی لباس تاثیر لازم را روی مخاطب می‌گذارد. شاید به لحاظ طراحی لباس شما فکر می‌کنید که این نقش شباهتی به شخصیتی از فیلم "ماتریکس" دارد. اما من شخصا چنین ذهنیتی درباره این نقش نداشتم.
*"دموکراسی تو روز روشن" یک فیلم تلفیقی است که فضای متافیزیکی دارد. این فیلم تلاش می کند فضایی را به تصویر بکشد که مخاطب ما از آن آشنایی کمتری دارد، فکر می‌کنید چنین اثری چقدر می‌تواند با مخاطب سینمای ایران ارتباط برقرار کند؟
- "دموکراسی تو روز روشن" تجربه تازه‌ای در سینمای ایران به لحاظ یک اثر تلفیقی است که در صحنه‌هایی از آن از تکنیک‌های روز دنیا استفاده شده است. فکر می‌کنم تهیه‌کننده و بعد سایر عوامل در ساخت چنین فیلمی ریسک کرده‌اند. اما خوشحالم تولید این فیلم به خوبی شکل گرفته است و من نیز در آن نقشی داشته‌ام.
*شما عضوی از مجموعه پربازیگر "دموکراسی تو روز روشن" هستید. فکر می‌کنید سهم شما در جذب مخاطب برای این فیلم چقدر است؟
- بگذارید مردم و مخاطبان در این ارتباط نظر دهند. به هر حال لطف مردم به من غیر قابل انکار است. به همین دلیل بهتر است خود آنها نظر دهند.
* "دموکراسی تو روز روشن" در کارنامه شما چه جایگاهی دارد؟
-وقتی خودم این فیلم را می‌بینم بعد از پایان آن تا ساعتی به کارهایم در گذشته فکر می‌کنم و اینکه چقدر توانسته‌ام کارهای درستی انجام دهم. امیدوارم هر شخصی با دیدن این فیلم همین تاثیر را بپذیرد.
*چقدر به عنوان یک ستاره در انتخاب نقشهایتان به کوتاهی آنها و یا تاثیرگذاری فیلمنامه بر روی مخاطب اهمیت می‌دهید؟
- طول یک نقش برایم قطعا اهمیت دارد، اما تاثیرگذاری آن مهم‌تر است. همیشه تلاش می‌کنم، فیلمنامه‌ای را بپذیرم که بر مخاطبان تاثیر می‌گذارد و با آنها ارتباط برقرار می‌کند. اگر یک نقش چنین ویژگیهای را نداشته باشد، قطعا قبول نمی‌کنم.
* ستاره‌های سینمای جهان از مشاوره افراد مختلف برای قبول کردن یک پیشنهاد استفاده می‌کنند، شما هم در این زمینه مشاور یا مشاورانی دارید؟
- نظر نهایی معمولا به خودم برمی‌گردد. اما کسانی هستند که از مشاوره آنها استفاده می‌کنم.
* به عنوان یک بازیگر دوست دارید با چه کارگردانهایی کار کنید؟
- من بیشتر علاقمندم با کارگردانانی کار کنم که بتوانم با آنها ارتباط و تعامل خوبی در طول کار برقرار کنم و به این موضوع بیشتر از هر مسئله دیگری اهمیت می‌دهم.

» ادامه مطلب

اسکورسیزی و رویایی قدیمی؛ پاچینو و دنیرو در فیلم زندگی نامه فرانک سیناترا

مارتین اسکورسیزی فیلمساز نامدار آمریکایی پس از موفقیت فیلم جدیدش "جزیره شاتر" رویای ساخت زندگینامه فرانک سیناترا را در سر می‌پروراند.
به گزارش امپایر آنلاین اسکورسیزی که در تور معرفی فیلم " جزیره شاتر" دراکران جهانی به سر می برد در گفتگویی کوتاه گفت : سال‌هاست به بازیگری که بتواند شخصیت فرانک سیناترا را بر پرده سینما جان بخشد فکر می‌کنم.انتخاب خودم آل پاچینو است.ضمن آنکه رابرت دنیرو را برای بازی درنقش دین مارتین مد نظر دارم.
اسکورسیزی عنوان می‌کند که سال‌ها به ساخت چنین فیلمی و همکاری با پاچینو و دنیرو فکر می کرده اما اکنون که پس از آماده‌سازی "‌جزیره شاتر" فراغت بیشتری یافته تا این ایده قدیمی را به فیلمنامه تبدیل کند.
» ادامه مطلب

جعفر پناهی آزاد شد

جعفر پناهی به دستور باز‌پرس و تائید دادستان عمومی و انقلاب تهران با تودیع وثیقه از زندان آزاد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، جعفر پناهی به دستور باز‌پرس و تائید دادستان عمومی و انقلاب تهران با تودیع وثیقه امروز سه شنبه از زندان اوین آزاد شد.
همچنین در پی تکمیل تحقیقات، پرونده اتهامی متهم یاد شده با صدور کیفر‌خواست به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال می شود.
» ادامه مطلب

احتمال حضور «براد پيت» در انتخابات رياست جمهوري آمريكا

برخي خبرها حاكي از آن است كه «براد پيت»، قصد دارد در آينده‌اي نزديك هاليوود را ترك كرده تا خود را براي شركت در انتخابات رياست جمهوري آمريكا آماده كند.
به گزارش سايت سينمايي هاليوود نيوز، «براد پيت» در مصاحبه‌هاي اخيرا خود بارها گفته است كه ديگر كار زيادي براي او در عرصه هاليوود نمانده و احساس مي‌كند كه با توجه اتفاقاتي كه اخيرا در سطح جهان به وقوع پيوسته، در عرصه سياست مي‌تواند كارهاي بيشتري انجام دهد.
به گزارش هاليوود نيوز، يك منبع كه خواست نامش فاش نشود، ادعا كرد كه «پيت» در نظر دارد تا بزودي بعنوان سناتور وارد مجلس شود تا از آن طريق خود را براي انتخابات رياست جمهوري 2016 آماده كند.
» ادامه مطلب

عکس‌هایی جدید از فیلم «پرنسيپ» تهمینه میلانی






» ادامه مطلب

ميلاني: تدوين «پرنسيپ» تا دو هفته ديگر تمام مي‌شود

تدوين فيلم تازه «تهمينه ميلاني» با عنوان «پرنسيپ» از نيمه گذشته، و «حسين ابوالصدق» صداگذاري آن را بر عهده گرفته است.
«تهمينه ميلاني» در اين باره گفت: تدوين فيلم را با همكاري «سياوش زاهدي» انجام مي‌دهم كه از نيمه گذشته است و فكر مي‌كنم تا 15 روز ديگر كاملا تمام شود. صداگذاري فيلم را «حسين ابوالصدق» برعهده دارد و آهنگساز كار به زودي مشخص مي‌شود.
ميلاني درباره تغيير عنوان فيلم، گفت: هنوز اسم مناسبي براي فيلم پيدا نكرده‌ايم ولي چون بخش‌نامه كرده‌اند كه عنوان خارجي نباشد، بايد اين كار را بكنيم. تاكنون هيچ كلمه‌اي معادل «پرنسيپ» پيدا نكرده‌ايم و اگر بخواهم معادل فارسي آن را بگذارم، بايد يك جمله كامل را انتخاب كنم. بهرام رادان، السا فيروز‌آذر، همايون ارشادي، دانيال عبادي، آنا نعمتي، الناز فيروزآذر، پيام صالحي (خواننده گروه آريان)، سارا خوئيني‌ها، سمانه پاكدل در «پرنسيپ» بازي كرده‌اند.
اين فيلم، داستان دو آرشيتكت است كه از دو دنياي متفاوت مي‌آيند و به لحاظ فكري و جهان‌بيني با هم متفاوت هستند.
» ادامه مطلب

عطشاني: سينماي ايران با فقر بازيگر روبرو است

نشست خبري نقد فيلم «دموكراسي تو روز روشن» با حضور مسعود فراستي (منتقد سينما) ،علي عطشاني (كارگردان) و نيما شاهرخ شاهي بازيگر اين فيلم عصر روز گذشته در فرهنگ سراي رسانه برگزار شد.
علي عطشاني در اين نشست، با بيان اينكه سينماي ايران با فقر بازيگر روبرو است، گفت: فيلم‌سازان ايراني براي انتخاب بازيگر متناسب با فيلم نامه با مشكل رو به رو هستند.
كارگردان فيلم «دموكراسي تو روز روشن» اظهار داشت: انتخاب «حميد فرخ‌نژاد» براي نقش امير ستوده نقش اصلي فيلم با امكانات بازيگري ايران بهترين انتخاب بود.
وي خاطرنشان كرد: براي انتخاب بازيگر در فيلم «دموكراسي تو روز روشن» بيش از 150 عكس از فرماندهان دوران جنگ مورد بررسي قرار گرفت تا كاراكتر اصلي فيلم از نظر چهره شباهت زيادي با فرماندهان دوران جنگ داشته باشد.
كارگردان فيلم «دموكراسي تو روز روشن» با اشاره به اين كه شخصيت شوخ حميد فرخ‌نژاد در فيلم نامه وجود داشته است، افزود: هدف از شوخ طبعي زياد حميد فرخ نژاد در فيلم به منظور نمايش دادن اخلاق خوب و شاد رزمندگان دوران دفاع مقدس بوده است.
وي با بيان اين كه بسياري از صحنه‌هاي فيلم زائيده ذهن ستوده شخصيت اصلي فيلم است، گفت: پلاني كه ستوده اسلحه خود را به سمت فرشته مرگ مي‌برد و درخواست مي‌كند كه فرشته مرگ او را بكشد از قسمت‌هاي مهم فيلم به شمار مي‌رود.
عطشاني با بيان اين كه براي مخاطب عام فيلم مي‌سازد، گفت: ساختن فيلم براي مخاطبان عام باعث مي‌شود مردم با فيلم كنار آمده و فيلم را درك كنند. پيام اصلي فيلم «دموكراسي تو روز روشن» شناخت الرحمن‌الرحيم به مخاطب است.
مسعود فراستي ، منتقد سينما نيز در اين نشست با بيان اين كه فيلم نامه «دموكراسي تو روز روشن» براساس كتاب مرحوم قوچاني نوشته شده است، افزود: در اين فيلم‌نامه بيشتر از آن كه به دغدغه ساختارمند توجه شود به حرف توجه شده است. فيلم‌نامه «دموكراسي تو روز روشن» داراي روح است زيرا با تفكرات و هويت مردم بسيار نزديك است.
فراستي با اشاره به بازي «حميد فرخ‌نژاد» در نقش ستوده گفت: بازي حميد فرخ‌نژاد در اين فيلم خوب نيست زيرا قسمت‌هايي كه اين كاراكتر در جبهه است نمي‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار كند.
وي با بيان اين كه قسمت‌هايي از فيلم كه حميد فرخ‌نژاد شوخي مي‌كند متناسب است، افزود: بخش‌هايي كه فرخ‌نژاد در صحنه‌هاي جنگ است با توجه به نوع گريم، نوع نگاه و رفتار نمي‌توان او را يك فرمانده دوران دفاع مقدس تصور كرد.
اين منتقد سينما با اشاره به سكانس درخواست مرگ از سوي ستوده به فرشته مرگ، افزود: اين قسمت با فرهنگ ايراني سازگار نبوده و مخاطب نمي‌تواند با آن ارتباط برقرار كند.
وي با بيان اين كه فرخ‌نژاد در اين فيلم سطح لحن كلام را به درستي درك كرده است، بيان داشت: 90 درصد نيروي فرخ‌نژاد در اين فيلم به لحن كلام اختصاص داده شده است.
فراستي با بيان اين كه طرفدار فيلم مخاطب عام است، اضافه كرد: در اين فيلم مخاطب عام به موضوعي خاص واكنش نشان مي‌دهد و حالت تجربي با مخاطب به وجود مي‌آيد.
» ادامه مطلب

گزارش تصویری از نمایش «شهر بدون آسمان» کیومرث مرادی






» ادامه مطلب

جراي «شهر بدون آسمان» کیومرث مرادی تا 12 خرداد تمديد شد

مايش «شهر بدون آسمان» كه با كارگرداني «كيومرث مرادي» در تالار چهارسو مجموعه تئاترشهر در حال اجراست، تا 12 خردادماه تمديد شد. نمايش «شهر بدون آسمان» نوشته «پوريا آذربايجاني» است كه از 25 فروردين در تالار چهارسو مجموعه تئاترشهر در حال اجراست. اين نمايش پيش از اين قرار بود تا 4 خردادماه اجرا داشته باشد كه به دليل استقبال تماشاگران تا 7 خردادماه تمديد شد.
اين نمايش به داستان چهار زن مي‌پردازد كه براي مهاجرت به پاريس با يك قاچاقچي انسان در مرز بازرگان آشنا مي‌شود و در مسير پاريس شاهد اتفاقاتي مي‌شوند.
در اين نمايش بازيگراني چون فاطمه نقوي، ستاره پسياني، پانته‌آ پناهي‌ها و نازگل نادريان ايفاي نقش دارند.
علاقه‌مندان به تماشاي اين اثر نمايشي مي‌توانند هر روز ساعت 18 به مدت 60 دقيقه در تالار چهارسو مجموعه تئاترشهر اجرا مي‌شود.
» ادامه مطلب

پروانه ساخت شش پروژه سينمايي و پروانه نمايش يك فيلم صادر شد

به گزارش روابط عمومي معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، جلسات شوراي صدور پروانه نمايش 35 ميليمتري و شوراي صدور پروانه فيلمسازي 35 ميليمتري درتاريخ 3/3/89 در اداره كل ارزشيابي و نظارت تشكيل شد.
بنا بر اين گزارش، "من مادر هستم " به تهيه كنندگي غلامرضا موسوي و كارگرداني فريدون جيراني (ژانر خانوادگي) ، " اينجا غبار روشن است " به تهيه كنندگي محمد خزايي و كارگرداني ابوالقاسم طالبي (ژانر سياسي/ جنگ نرم)، " دروغ ممنوع " به تهيه كنندگي محمد علي نجفي و كارگرداني رضا قهرماني (ژانر ملودرام خانوادگي) ، "باغ ميمون (قصه هاي فرشته) " به تهيه كنندگي فاطمه ابوالقاسمي و كارگرداني بهاره رضايي (كار اول) (ژانر نوجوان) ، "پدر بزرگ ده ساله و نوه هفتاد ساله " به تهيه كنندگي فرهاد گلي و كارگرداني علي عبدالعلي‌زاده (ژانر كودك و نوجوان) و "هوش مصنوعي " به تهيه كنندگي رضا آشتياني و كارگرداني شهاب ملت‌خواه (ژانر طنز اجتماعي) عناوين پروژه‌هايي است كه از اين شورا پروانه ساخت دريافت كرده‌اند.
اين گزارش مي‌افزايد: شوراي صدور پروانه نمايش براي فيلم "نفوذي " به تهيه كنندگي جمال شورجه و حسن عليمرداني و كارگرداني احمد كاوري و مهدي فيوضي پروانه نمايش صادر كرده است.
» ادامه مطلب

گفت‌وگوی فارس با علی معلم: مثل فوتبال، حالا سينماي ناپاك هم داريم

تهيه كننده فيلم‌سينمايي «آل» در بازگشت از جشنواره كن با انتقاد از وضعيت اكران سينماها گفت: سينما نيز مثل فوتبال ناپاك است و مثل اينكه سينماي ناپاك داراي وزني شده است كه دولت هم ديگر نمي‌تواند جلوي آن را بگيرد.
علي معلم پس از بازگشت از كن در خصوص اتفاقاتي كه در يكي دو هفته اخير افتاده است و منجر به تغيير فيلمش از سرگروهي آفريقا شده است و همچنين در خصوص وضعيت حال حاضر اكران سينماي ناپاك و عدم اراده براي كار سينماگران متفاوت گفت‌وگویی کرده که در ادامه بخشی از آن را با هم می‌خوانیم.

* از استاندارد مي‌گويند اما اختيار سينما عملا دست كمدي‌هاي سخيف است
معلم در شروع اين گفت‌وگو با اشاره به اين كه در همان زماني كه در جشنواره كن به سر مي‌بردم، نامه‌اي نوشتم و در اختيار آقايان قرار دادم كه چطور ممكن است فيلمي كه تنها 4 هفته روي اكران بوده است تغيير كند، گفت: به دوستان نامه‌اي نوشتم كه چگونه اين فيلم را جابه جا كرده‌ايد، چرا كه ما هفته اول را بدون هيچ تبليغي آغاز كرديم و اين در حالي است كه برخي فيلم‌ها در شرايط مشابه ما 12 هفته روي پرده بودند و همچنان داراي سرگروه هستند.
وي افزود: سؤال من اين است كه چرا دوستان دائما از سينماي استاندارد حرف مي‌زنند اما عملاً مي‌بينيم كه در حال حاضر اختيار سينماي ايران، در دست كمدي‌هاي سخيف است.
تهيه كننده فيلم سينماي «آل» خاطرنشان كرد: به عنوان مثال فيلم‌هاي طهران تهران، هيچ و تسويه حساب با وجود اينكه قبل از عيد اكران شده بودند در عرض 9 هفته تنها 280 ميليون فروش داشتند در حالي كه فيلم ما در عرض 4 هفته يك هفته آن هم به دليل مراسم عزاداري تعطيل بود توانست 200 ميليون فروش كند اما فيلم‌هاي ديگر هنوز هم روي پرده هستند و سينماهاي كه براي ما گذاشتند در 2 سانس و به صورت نامنظم آن را اكران مي‌كنند.

* سالن‌ها را مانند گوشت قرباني تقسيم و تكه تكه مي‌كنند
اين تهيه‌كننده سينماي ايران همچنين با اشاره به اينكه به نظر مي‌رسد روش جديد براي اكران در سينما طراحي شده است گفت: روشي كه دوستان ابداع كرده‌اند روش جديدي است، چرا كه سالن‌ها را مانند گوشت قرباني تقسيم و تكه تكه مي‌كنند به يكباره سالن‌هاي يك فيلم‌ نيز جابجا مي‌شود و شرايطي كه دوستان دارند با سينما برخورد مي‌كنند بسيار ناعادلانه است.

* با شرايط موجود، بيضايي هم بايد «شيرتوشير» بسازد و تقوايي «كج‌ كلاه خان»!
وي افزود: در اين شرايط مثلا بهرام بيضايي براي اينكه بتواند كار كند بايد «شيرتوشير» بسازد و يا ناصر تقوايي بايد برود و «كج كلاه‌خان» بسازد و اگر قرار باشد اوضاع به اين صورت جلو برود ديگر جريان اصلي سينماي ايران بايد تعطيل بشود.

* چگونه جلسه شوراي صنفي تنها با 4 نفر تشكيل شد؟
معلم همچنان با بيان اين كه در جلسه شوراي صنفي كه در خصوص پايان اكران فيلم آل از سرگروهي آفريقا تصميم گرفته شده است تنها 4 نفر حضور داشته‌اند، گفت: اين كه چگونه ممكن است جلسه شوراي صنفي بدون 5 عضو اصلي ديگر و با تنها با 4 نفر برگزار شود براي من هم جاي سؤال است اما سؤال مهم‌تر اين است كه چگونه با 4 نفر چگونه تصميمات مهمي براي اكران گرفته شده است.
وي ادامه داد: اصلا در شرايطي كه قرار داريم و پس از تغييراتي كه در آئين‌نامه اكران صورت گرفته است شرايط سرگروهي اين شرايط ثبت شده است اما در 3 ماهه اخير نظراتي كه وجود داشته و گفته شده است كه بايد سرگروه‌ها به 3 سينما تقليل پيدا كنند رعايت نمي‌شود و بعد هم نمي‌دانم چه شرايطي حاكم است كه صاحبان سينما نمي‌خواهند يك فيلم بيش از 4 هفته اكران شود و بلافاصله فيلم‌هاي ديگر را جايگزين مي‌كنند و انگار دستورالعملي وجود دارد كه فيلم‌ها زود به زود اكران شود.

* شرايط امروز فيلم‌سوزي است و اسمش اكران نيست
اين تهيه‌كننده سينما همچنين با اشاره به اين كه سالها گفته مي‌شد سينماي ايران قابل احترام و افتخار است اظهار داشت: دوستان سال‌ها مي‌گفتنند كه سينماي ايران قابل احترام و افتخار است و بايد به آن افتخار كنيم اما من فكر مي‌كنم كه با شرايطي كه امروز در سينماي ايران حاكم است اين سينما ديگر سينمايي قابل افتخار و احترام آميز نيست.
معلم خاطر نشان كرد: سال گذشته نيز دقيقاً همين شرايط براي فيلم‌هاي درباره‌الي و صداها پيش آمد و يادمان نرفته چه بلايي سر اين فيلم‌ها آورده‌اند و اين فيلم‌ها را در واقع تنها اكران كرده‌اند و سوزاندند و اين موضوع بي‌عدالتي تمام است و بايد اسمش را فيلم‌سوزي گذاشت و اكران نيست.

* نبايد فيلم من را به خاطر انتقاداتم تنبيه كنند
تهيه‌كننده فيلم سينمايي آل همچنين با اشاره به اين كه تغيير ناگهاني آل از گروه آفريقا به دليل انتقاداتي است كه به وي نسبت به نحوه مديريت سينما دارد گفت: نبايد فيلم من را به خاطر انتقاداتم تنبيه كنند من تصور مي‌كنم انتقادات من در رفتاري كه با آل شده است بي‌تأثير نبوده و دوست دارم در شرايط حاضر آقاي توحيدي به من جواب بدهد، كه چه كسي جوابگوي چيست؟
وي افزود: به اعتقاد من اين اصلا روش درستي نيست كه شما كار را به جايي برسانيد كه يك فيلمساز اعطاي كار را به لقايش ببخشد وقتي اكثر معتقدين اعتقاد دارند كه آل فيلم استانداردي است و اگر دوستان براساس استانداردها دفترچه نوشته‌اند سؤال من اين است كه اين دفترچه قرار است كجا و با چه شرايطي اجرا شود.
معلم خاطرنشان كرد: در هر صورت من فكر مي‌كنم در اين شرايط ناعادلانه نه تنها آل بلكه همه فيلم‌هاي كه مستقل هستند و سينماي سالم را پيروي مي‌كنند قرباني خواهند شد.

* براي موفقيت در سينما هم‌زمان بايد تهيه كننده، پخش‌كننده و سينمادار باشيد
اين تهيه‌كننده سينما در ادامه با اشاره به اينكه مافياي اكران سايه خود را بر روي سينماي ايران گسترده كرده است گفت: به اعتقاد من براي اينكه بتوانيد در سينماي ايران موفق باشيد بايد همزمان تهيه كننده، پخش‌كننده و سينمادار باشيد تا بتوانيد فيلم خود را به طور مناسب اكران كنيد اما من پخش‌كننده و سينمادار نيستم و به همين دليل فيلم‌هايم قرباني سيستم مي‌شود.

* سينما ملك شخصي شده است و ديگر ملك عمومي نيست
علي معلم در ادامه اين گفت‌وگو با اشاره به اينكه تمام مسائل سينما انگار توسط عده خاص هدايت مي‌شود به فارس گفت: انگار سينما ملك شخصي شده است و ديگر ملك عمومي نيست و اين چيزي كه الان داريم مي‌بينيم ديگر سينماي ملي نيست و شامل حال همه مردم ايران نمي‌شود بلكه يك سليقه‌اي است كه يك فيلم سخيف را مي‌سازد، به آن پروانه مي‌دهد، اكران مي‌كند، سفارش مي‌دهد و در نهايت از آن حمايت مي‌كند.
وي در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر تنها حدود 200 هزار نفر براي سينماي ايران تعيين‌كننده هستند در صورتي كه ميانگين مخاطب سينماي ايران بايد 30 ميليون نفر باشد و بايد پرسيد مابقي تماشاگران ما كجا هستند و اگر مي‌بينيد كه سطح استقبال از سينما تا اين حد پايين آمده است به دليل اين است كه براي آن جمعيت غايب فيلم نمي‌سازيم.
اين تهيه‌كننده سينما تأكيد كرد: مردم با سينما قهر كرده‌اند و سينما از سبد فرهنگي خانواده‌ها خارج شده است كه اين موضوع در شهرستان‌ها بسيار اسف‌بار تر است و در تهران هم يك سدي در مقابل فيلم‌سازان ايجاد شده است كه يا بايد در پشت آن سد قرار گرفت و يا اصلا فيلم‌سازي را فراموش كرد.

* 3 فيلم تهيه كرده‌ام و هر 3 فيلم در اكران سوخته شدند
معلم در بخش پاياني اين گفت‌وگو با اشاره به اينكه در سينماي ايران 3 فيلم را در 3 ژانر مختلف تهيه كرده است كه هر 3 در اكران قرباني شده‌اند خاطر نشان كرد: فيلم گاوخوني كه اثري متفاوت در سينماي ايران به حساب مي‌آيد حتي يك سانس هم اكران نشد و فيلم ازدواج به سبك ايراني نيز با وجود آنكه بايد شب عيد اكران مي‌شد با تاخيري 17 روزه روانه پرده سينما مي‌شد و 2 هفته بعد از اكران هم سي‌دي آن بيرون آمد و در حالي كه فيلم در روند مطلوبي داشت فروش خود را انجام مي‌داد به يكباره با فيلم ديگري جابجا شد و فيلم آل نيز در اكران سوخته شده تا عملا مشخص شود در سينماي ايران نوعي فيلم‌سوزي اتفاق مي‌افتد و معني آن نيست كه نمي‌خواهند سرمايه سالم و كار حرفه‌اي در سينماي ايران جلو برود، مگر ارتباطاتي وجود داشته باشد و مثل اينكه سينماي ناپاك داراي وزني شده است كه دولت هم ديگر نمي‌تواند جلويش را بگيرد.
» ادامه مطلب

آئیش در "پسر از من، دختر از تو" بازی می‌کند

کارگردان فیلم سینمایی "پسر از من، دختر از تو" از بازی فرهاد آئیش و رویا افشار در این فیلم خبر داد.
داوود موثقی در این ارتباط گفت: تاکنون حضور رضا ناجی، سیروس گرجستانی و رویا افشار در این فیلم قطعی شده است. با فرهاد آئیش هم مذاکره کرده‌ایم و به زودی با او قرارداد می‌بندیم. چند بازیگر دیگر هم به گروه ملحق و فیلمبرداری 10 خرداد در تهران شروع می‌شود.
فرهاد آئیش فیلمهای سینمایی "مکس"، "خواستگار محترم"، "پوپک و مش ماشاالله"، "در شهر خبری نیست، هست"، "عروس خوش‌قدم" و "زندگی با چشمان بسته" را در کارنامه دارد.
از عوامل تولید "پسر از من، دختر از تو" می توان به نویسنده: داوود موثقی، مدیر فیلمبرداری: مجتبی رحیمی، طراحی صحنه و لباس:رضا حاجی درویش، طراحی گریم: محمدرضا قومی، صدابردار: محمود خرسند و دستیار و برنامه ریز رضا بختیاری‌نیا و تهیه‌کننده: مرتضی شایسته اشاره کرد.
"پسر از من، دختر از تو" فیلمی حادثه‌ای کمیک است . این فیلم قصه یک دختر و پسر جوان سارق را روایت می‌کند که به صورت اتفاقی قصد سرقت یک گاوصندوق را دارند.
داود موثقی فیلمهای سینمایی "خواستگار محترم"، "جدا افتاده"، "بله برون"، "دعوت به شام"، "کلید ازدواج"، "ضربه آخر" و" اختاپوس" را کارگردانی کرده است.
» ادامه مطلب

ویژگی‌های طنز در آثار مدیری بررسی می‌شود

نشست بررسی ویژگیهای طنز در آثار مهران مدیری با حضور دو نویسنده طنز و یک روزنامه‌نگار در تالار سوره برگزار می‌شود.
در جدیدترین برنامه "نور، صدا، دوربین، خنده" که به همت دفتر طنز حوزه هنری برگزار می‌شود ویژگیهای طنز در آثار مهران مدیری با حضور خشایار الوند، پیمان قاسمخانی و حمیدرضا ابک نقد و بررسی می‌شود.
در این نشست قسمتهایی متنوع از آثار تلویزیونی که در سالهای اخیر به کارگردانی مدیری تولید و پخش شده به نمایش درمی‌آید و ویژگیهای این آثار مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.
این برنامه ساعت 16/30 روز دهم خرداد در تالار سوره واقع در تقاطع خیابان‌های حافظ و سمیه، ساختمان ستادی حوزه هنری، طبقه زیر همکف برگزار می‌شود و حضور در آن برای عموم علاقمندان آزاد است.
» ادامه مطلب

نخستین اجرای ارکستر فیلارمونیک شهر تهران برگزار شد

نخستین اجرای ارکستر فیلارمونیک شهر تهران به رهبری محمد حسین حمیدی با عنوان "سمفونی شهر بیدار" به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر عصر دوشنبه در تالار ایوان شمس برگزار شد.
در این مراسم که با حضورهنرمندان و مسئولانی چون شاهین فرهت، محمد سریر مدیرعامل خانه موسیقی ، عبدالجبار کاکایی شاعر ، امیر صادقی شاهنامه پژوه ، محمدرضا آزاده فر پژوهشگر و مدیر موسیقی سازمان هرهنگی هنری شهرداری و سید عباس سجادی مدیر موسسه نغمه شهر ، دکتر ایازی معاون اجتماعی شهرداری و خوراکیان رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری برگزار شد؛ ارکستر فیلارمونیک شهر تهران نخستین برنامه اش را اجرا کرد.
در ابتدای این مراسم نماهنگی با عنوان "شبیه شب ستاره ها" با آواز سینا سرلک و آهنگسازی فردین خلعتبری نمایش داده شد. این نماهنگ شرح دلاوری های رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس بود.
پس از پایان این نماهنگ سید عباس سجادی ضمن خوش آمدگویی به حاضرین با اشاره به ارکستر فیلارمونیک شهر تهران گفت : این ارکستر متشکل از دانشجویان و دانش آموخته های هنر موسیقی است که قرار است در نخستین حضور خود دو قطعه را اجرا کنند.
پس از پایان صحبت های سجادی ارکستر فیلارمونیک شهر تهران به روی صحنه آمد و قطعه سربداران اثر فرهاد فخرالدینی را اجرا کردند که مورد استقبال حاضرین در سالن قرار گرفت.
در ادامه این مراسم عبدالجبار کاکایی شاعر به روی صحنه آمد و خلق آثار هنری در دوران جنگ را ماندگارترین هنرها دانست و گفت : مهمترین اصل جامعه شناسی جنگ خلق آثار ماندگار تاریخی است که برای رسیدن به این منظور دو شرط لازم است اول اینکه شاعر و یا هنرمند از توانایی درک لحظه به لحظه جنگ برخوردار باشد و دوم اینکه هر اثر ماندگار حاصل تلاش شاعر و رزمنده است؛ تاریخ پایداری ما در هشت سال جنگ شاهد ادبیات فاخر بوده است.
وی در ادامه دو شعر درخصوص آزاد سازی خرمشهر و دوران هشت سال دفاع مقدس خواند که نخستین شعر این شاعر برای اولین بمبی بود که در تهران فرود آمد و آن شعر را به جانبازان دوران جنگ تقدیم کرد.
پس از پایان مراسم شعرخوانی محمد آزاده فر پژوهشگر و مدیر موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری به اهداف تشکیل این ارکستر اشاره کرد و گفت : تشکیل این ارکستر طرحی بود که توسط مدیریت موسیقی در شهرداری به منظور ارتقا سبد شنیداری شهروندان پایه گذاری شد و با تلاش دوستان فرهیخته آقایان ایازی ، دکتر شوشتری و منبتی به ثمر رسید؛ میانگین سنی اعضای ارکستر زیر سی سال است و در نظر داریم برای تکمیل سبد شنیداری شهروندان تهران آنسامبل بادی که دو سال در قالب ارکستر نظامی فعالیت کرد را بازسازی و گسترش دهیم. در ادامه این مراسم امیر صادقی محقق و شاهنامه پژوه به لباسی شبیه نقاشی فردوسی به روی صحنه آمد و شاهنامه خوانی کرد. پس از پایان شاهنامه خوانی خوراکیان رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری به روی صحنه آمد و گفت : خوشحالم که برای تشکیل این ارکستر سرمایه گذاری شده است ما امید بستیم به شوری که برای مردم تهران گرما ایجاد کند و شاهد نشاط معنوی ، غرور ملی و تقویت پایبندی ها و حفظ ارزشهای دینی در بین شهروندان تهران از طریق این ارکستر باشیم.
وی در ادامه افزود : اطمینان داریم با تلاشی که این گروه و مسئولان به کار خواهند بست شاهد رشد و شکوفایی عرصه فرهنگ و هنر در بین شهروندان تهرانی و همه ایران باشیم. مراسم پایانی این برنامه اجرای قطعه "کریونال" توسط ارکستر فیلارمونیک شهر تهران بود.
» ادامه مطلب

عکس‌هایی برای تجدید خاطره با فیلم «به همین سادگی»







» ادامه مطلب