امير جعفري: اين سينما را دوست ندارم

امير جعفري كه اين روزها مشغول بازي در سريال «زير هشت» به كارگرداني سيروس مقدم است، با انتقاد نسبت به نگاه نادرست غالب بر جامعه نسبت به عرصه بازيگري، هم‌چنين از ورود بازيگران سينما و تئاتر به تلويزيون و بالعكس سخن گفت. او با اعتقاد بر اين كه در حال حاضر، تلويزيون نسبت به سينما وضعيت بهتري دارد، گفت كه ترجيح مي‌دهد در تئاتر و تلويزيون بماند و كار خوب انجام دهد؛ چراكه اگر سينما اين است، او اين سينما را نمي‌خواهد.
اين بازيگر تئاتر، سينما و تلويزيون درباره مشكل كمبود بازيگر كه به دفعات از سوي سازندگان فيلم‌ها و سريالها به آن اشاره مي‌شود، ابراز عقيده كرد: من اصلا معتقد نيستم كه با كمبود بازيگر مواجه هستيم، ما تعداد زيادي بازيگر داريم. شما فقط كافي است يك روز وقت بگذاريد و به تئاتر شهر برويد و تئاترها را ببينيد و بفهميد بازيگري يعني چه؛ مثل قضيه فوتبال مي‌ماند، صرفا 20 نفري كه به تيم ملي دعوت مي‌شوند، فوتباليست واقعي نيستند؛ ما بازيكنان بسياري در ليگ‌هاي دسته سه و دسته چهار داريم، كه بازي مي‌كنند و ناشناخته هستند و كسي ريسك نمي‌كند كه آنها را به تيمش دعوت كند. متاسفانه در بازيگري هم وضعيت به همين منوال است. هيچ كارگرداني اول نمي‌رود تئاتر ببيند و از بين بازيگران تئاتر، بازيگرش را انتخاب كند؛ گر هم كارگرداني برود و از بازيگر تئاتر خوشش بيايد، صداوسيما مي‌گويد، آيا بازيگري كه انتخاب كرده‌اي چهره است، يا سينما مي‌گويد آيا اين بازيگر بفروش است؛ به همين دليل، دور يك دايره مي‌چرخيم، بي‌آن كه كه بدانيم يكسري استعدادهاي ديگر هم هستند. نه در مورد بازيگري كه در مورد نويسندگي و ساير بخش‌هاي فيلم‌سازي هم وضعيت به همين منوال است.
امير جعفري در ادامه اين گفت‌وگو تصريح كرد: در حال حاضر سينماي ما احتياج به بازيگر ندارد؛ كافي است تنها چهره‌ات قشنگ باشد، يا پول و پارتي داشته باشي؛ چنين ويژگي‌هايي كفايت مي‌كند. اين بدان معناست كه شما استعداد بازيگري هم نداشته باشيد، چندان مهم نيست. فرهنگ جامعه به گونه‌اي درباره بازيگري جا افتاده‌ و ارج و قرب بازيگري به حدي پايين آمده‌است كه برخي افراد در خيابان به سراغ من مي‌آِيند و مي‌گويند بچه من سه ماه تابستان بيكار است، مي‌تواند بيايد بازي كند! با چنين ديدگاهي بازيگري شغل نيست و اگر شغل نباشد، استعداد هم نمي‌خواهد؛ استعداد هم نخواهد، در باز است و هر كسي مي‌تواند وارد شود.
جعفري در پاسخ به اين پرسش كه آيا نگاه عام نسبت به بازيگري را مي‌توان به سينما و تلويزيون هم تعميم داد؟ گفت: عوام را چه كسي تربيت مي‌كند؟ آيا ما كه در كار هنر هستيم، عوام را تربيت مي‌كنيم؟
او سپس در پاسخ به اين مطلب كه اغلب افرادي كه به واسطه پول، پارتي و چهره وارد سينما و تلويزيون مي‌شوند، بعد از اندكي فراموش مي‌شوند و دوام نمي‌آورند، گفت: اين گونه نيست؛ خيلي از اين افراد هم باقي مانده‌اند و خيلي از اين افراد حتي الان تز بازيگري مي‌دهند و درباره متدهاي مختلف بازيگري در دنيا صحبت مي‌كنند و هيچ مشكلي هم ندارند.

*** تاكيد تلويزيون بر استفاده از چهره‌ها
اين بازيگر تئاتر، سينما و تلويزيون در پاسخ به پرسشي درباره تمايل مديران تلويزيون به بهره‌گيري از بازيگران چهره در فيلم‌ها و سريالها، خاطرنشان كرد:به هر حال تلويزيون هم براي كاري كه مي‌سازد، هزينه كرده‌است و مي‌خواهد بيننده پاي برنامه بنشيند. تلويزيون دنبال اين مي‌گردد كه از چهره‌اي استفاده كند كه براي تماشاگر آشنا باشد؛ اين مساله زمان مي‌برد. فكر نكنيد تلويزيون يك سازمان دولتي است، بالاخره اين رسانه هم خرج خودش را دارد. تلويزيون بايد سريال‌هايي بسازد كه بتواند اسپانسر بگيرد و از طريق آن، بودجه خود تلويزيون تامين شود.

*** بازيگران ماندگاري كه از تئاتر به سينما و تلويزيون آمدند
جعفري در اين بخش گفت‌وگو تاكيد كرد: آن‌هايي كه بين بازي در تئاتر با سينما و تلويزيون تفاوت قائل مي‌شوند، آدم‌هاي بي‌سوادي هستند. يك سري ظرائف وجود دارد كه آن هم بازيگر بر اساس تجربه دست مي‌آورد. براي مثال پانته‌آ بهرام بازيگر تئاتر است، اما شما كدام كارش در سينما و تلويزيون را مي‌توانيد بگوييد تئاتري است؟ خسرو شكيبايي، پرويز پرستويي، آتيلا پسياني، رضا كيانيان و غيره هم همين طور؛ من تا صبح مي‌توانم از بازيگران ماندگاري در سينما و تلويزيون نام ببرم كه از تئاتر آمده‌اند.

***‌ ورود بازيگران تئاتر به سينما و تلويزيون و يا بالعكس
اين بازيگر درباره ورود بازيگران چهره‌ي سينما و تلويزيون به تئاتر، تصريح كرد: تئاتر اصلا به چهره نيازي ندارد كه تلويزيون و سينمايي‌ها بخواهند واردش شوند تا تئاتر بفروشد. زماني كه من، خانم بهرام، ريما رامين‌فر، رحيم نوروزي، هومن برق نورد و محمد يعقوبي در گروهمان با عنوان «تئاتر امروز»، كار مي‌كرديم، هيچ كدام چهره نبوديم، اما همواره سالن پر از جمعيت بود؛ به نحوي كه حتي ما بليت نداشتيم به خانواده‌هايمان بدهيم.
جعفري در پاسخ به پرسشی درباره ايفاي نقش برخي بازيگران سينما و مجريان تلويزيون در نمايش‌هاي صحنه، اظهار كرد: فردي مثل فرزاد حسني اتفاقا سابقه تئاتري دارد، حالا اگر رفته و مجري شده‌، كمي از تئاتر دور مانده‌است. فرزاد حسني قبل از اين‌كه مجري باشد، يك بازيگر خوب است. ولي با اين‌ مساله كه ما در تئاتر چهره بياوريم كه كار فروش برود، من صد‌درصد مخالف اين قضيه هستم.
او در عين حال گفت: مخالفت من بدان معنا نيست كه در تئاتر به روي همه بسته باشد؛ من اتفاقا مخالف اين عقيده هستم كه تلويزيوني‌ها و سينمايي‌ها حق ندارند به تئاتر بيايند. من مي‌گويم به لحاظ فروش تئاتري نمي‌فهمم اين كار به چه معناست. ما در گروهمان هيچ اجرايي نداشتيم كه بليط اضافه داشته باشيم؛ اين اتفاق به سال 76 برمي‌گردد، زماني كه هيچ‌كدام از ما چهره نبوديم.
جعفري تاكيد كرد: كارگردانان تئاتري كه دوست دارند در كارشان از چهره‌هاي سينما و تلويزيون استفاده كنند، اعتماد به نفس لازم را ندارند كه مبادا كارشان نفروشد.
اين بازيگر با تاكيد بر اينكه كه اصلا مخالف حضور بازيگران سينما و تلويزيون در تئاتر نيست، افزود: من مي‌گويم، اين گوي و ميدان؛ هركس مي‌تواند بيايد بازي كند. در سينما و تلويزيون هم وضعيت همين‌طور است. ولي اين‌كه صرفا شما براي پز روشنفكري، تئاتر بازي كني، خودت را خراب كرده‌اي؛ چراكه شايد عوام را بتواني گول بزني ولي نمي‌تواني از نگاه تيزبين بازيگران حرفه‌اي تئاتر دوربماني.
جعفري توضيح داد: البته بعضي‌ بازيگران مانند شهاب حسيني ريشه تئاتري داشتند و زحمت مي‌كشيدند؛ وضعيت اينها فرق مي‌كند. شهاب حسيني ريشه تئاتري داشته است، حالا يك مدت از تئاتر دور مانده‌است. نمي‌توانيد بگوييد اين بازيگر چهره بوده و به تئاتر آمده‌است، نه خانه اصلي او تئاتر بوده‌است. خيلي‌هاي ديگر هم وضعيت‌شان به همين منوال است. بازيگري مانند صابر ابر ريشه تئاتري دارد، اين آدم زحمت‌كشيده‌، تئاتر كاركرده، حالا رفته سينما چهره هم شده‌است، دوباره‌ بر مي‌گردد و تئاترش هم كار مي‌كند. اينها بچه‌هاي تئاتر هستند، خانه‌شان تئاتر است. ممكن است چند سال از تئاتر دور شوند، اما دوباره باز مي‌گردند. رضا كيانيان پنج سال از تئاتر دور بود؛ نمي‌تواني بعد از اين مدت اگر در تئاتري كاركرد، بگويي كارگردان كار، چهره آورده‌است.

*** از شاخه‌بندي بازيگران خوشم نمي‌آيد
اين بازيگر سپس با بيان اينكه اصلا از شاخه‌بندي بازيگران، تئاتر، تلويزيون و سينما خوشم نمي‌آيد، گفت: هرچند سينمايي‌ها اغلب اين كار را مي‌كنند و نگاهي از بالا به پايين به تلويزيوني‌ها دارند؛ اين در حالي است كه الان در تلويزيون كارهايي كه ساخته مي‌شوند، خيلي بهتر از كارهايي هستند كه در سينما ساخته مي‌شوند. جعفري در اين زمينه ادامه داد: روزي خبرنگاري از من پرسيد، چرا سينما شما را نمي‌خواهد؟!، من گفتم سينما من را مي‌خواهد، من اين فيلمنامه‌ها را نمي‌خواهم. از عيد به اين طرف شايد 10 فيلمنامه در خانه من باشد، اما حتي ارزش خواندن را هم نداشتند؛ نمي‌گويم من كار بد نكرده‌ام؛ من هم كار بد كرده‌ام، اما در شرايطي كه به خاطر قضيه مالي مجبور شدم. ترجيح مي‌دهم در تلويزيون و تئاتر بمانم و كار خوب بكنم. اگر اين سينما است، من اين سينما را دوست ندارم و نمي‌خواهم.

*** ايفاي نقش در سريال سيروس مقدم و تئاتر عليرضا نادري
امير جعفري در پايان اين گفت‌وگو نقش خود را در سريال «زير هشت» بسيار متفاوت خواند و گفت: بر خلاف «چارديواري»(به كارگرداني سيروس مقدم)، «زير هشت»، اصلا كمدي نيست و قصه‌ تلخي دارد. نقشم در اين سريال ربطي به «چار ديواري» ندارد و ربطي به نقش‌هاي ديگر من هم ندارد. من تا آخر‌هاي تير در اين سريال ايفاي نقش مي‌كنم و احتمال دارد يك تئاتري را با آقاي عليرضا نادري كار كنم. مرداد ماه تمرين‌ها را شروع مي‌كنيم و شهريور و مهرماه اجرا مي‌رويم.
» ادامه مطلب

عباس كيارستمي در مونيخ تقدير شد: فيلم‌هايم به تم‌ها و پيام‌هاي سياسي آلوده نيست

«آندريا استروهل» مدير جشنواره‌ «مونيخ» در مراسم تقدير از عباس كيارستمي گفت: «در فيلم‌هاي كيارستمي به انسان توجه شده است و فيلم‌هاي كيارستمي پنجره جديدي از حقيقت را به روي ما مي‌گشايد.»
عباس كيارستمي برنده نخل طلا جشنواره‌ي كن و جايزه‌ي ويژه هيات داوران جشنواره‌ي ونيز، در جشنواره‌ي فيلم مونيخ مورد تقدير قرار گرفت.
كيارستمي همچنين در گفت‌وگو با خبرگزاري آلمان با ابراز اميدواري نسبت به فيلمسازان جوان در ايران گفت: «معتقدم قدرت خلاقيت و آفرينش قوي‌تر از آن است كه تحت كنترل قرار بگيرد.»
اين كارگردان سرشناس سينماي ايران كه چند شب پس از سالگرد تولد 70 سالگي‌اش با دريافت جايزه «سينه‌مريت» در مونيخ مورد تقدير قرار گرفت، درباره نمايش يا عدم اكران فيلم اخيرش «كپي برابر اصل» در ايران گفت: «اين فيلم در ايران به نمايش درنمي‌آيد. اما متأسفانه يا خوشبختانه احتمالا شبكه نشر غيرمجاز ايراني به زودي آنرا در بازار سياه عرضه خواهد كرد. عاشقان سينما در ايران همواره يك راهي براي به دست آوردن فيلم‌هاي مورد علاقه‌شان مي‌يابند.»
او درخصوص ديدگاه‌هاي سياسي و اجتماعي در آثارش گفت: «من ديدگاه‌هاي شخصي خودم را دارم، اما فيلم‌هايم به تم‌ها و پيام‌هاي سياسي آلوده نيست، من فكر مي‌كنم ذات هنر از چالش با چيزهاي روزمره به دور است.»
كيارستمي درباره تأثير مسايل پيراموني بر روند فيلمسازي مطرح كرد: «فيلمساز رويدادهاي خارجي را مشاهده كرده و مسلما براي او تأثير مي‌گذارد اما در روند فرايند خلاقانه آنها را هضم مي‌كند و كارهاي من حالت خاص يا شخصي ندارند و بيشتر درباره تجربه‌هاي جهاني‌ هستند.»
اين كارگردان ايراني در ادامه با اشاره به اشعار حافظ گفت:«اين اشعار 800 سال پيش نوشته شده‌اند. در آن مسايل و رنج‌هاي بشري توصيف شده‌اند و ما نيز به طرز باورنكردني امروزه آنها را تجربه مي‌كنيم و ما مي‌توانيم ديدگاه‌ها و احساسات «حافظ» را بفهميم و با وي عميقا همدردي كنيم، چون آنها شاعرانه نوشته شده‌اند نه سياسي و به طور سطحي.»
عباس كيارستمي دربخش ديگري از اين گفت‌وگو مطرح كرد: «من در كشوري زندگي مي‌كنم كه عشق بسيار مهم است. درباره گلها صحبت مي‌كنند و روابط انساني نقش مهمي دارد.»
كارگردان «خانه دوست كجاست؟» اذعان داشت: «در ايران با توجه به شرايط، شاهد فرم هنري جديدي هستيم. به خصوص با فرصتي كه دوربين‌هاي ديجيتال و فن‌آوري‌هاي جديد در اختيار ما قرار مي‌دهد و تسلط جوانان بر آنها استادانه است و من اعتقاد دارم كه نيروي خلاقيت و آفرينش بسيار قوي‌تر از كنترل‌هاست.»
امسال جشنواره فيلم مونيخ با نمايش شش فيلم از ساخته‌هاي كيارستمي،‌ بخش مرور آثار اين كارگردان برنده‌ي نخل طلا را برگزار كرد. فيلم‌هاي «پنج»، «طعم گيلاس»، «زير درختان زيتون»،‌ «ده»، «باد ما را خواهد برد» به‌همراه «كپي برابر اصل» در اين بخش براي تماشاگران به‌روي پرده رفت.
در كارنامه سينمايي‌ كيارستمي فيلم‌هاي چون «خانه دوست کجاست؟»، «کلوزآپ»، «آ.ب.ث. آفريقا»، «بليت‌ها» و «شيرين» ديده مي‌شود.
او تاكنون جوايز سينمايي متعددي از جشنواره‌هاي معتبر جهاني كسب كرده است كه از مهم‌ترين آنها مي‌توان به نخل طلاي جشنواره كن، هوگو طلايي جشنواره شيكاگو، يوزپلنگ افتخاري جشنواره لوكارنو، جايزه كوروساوا جشنواره شيكاگو و جايزه ويژه هيات داوران جشنواره ونيز نام برد. «كپي برابر اصل» جديدترين ساخته‌ي عباس كيارستمي چند ماه پيش جايزه‌ي نخل طلا بهترين بازيگر زن را براي ژوليت بينوش در جشنواره‌ي فيلم كن گرفت.
» ادامه مطلب

عکس‌هایی از سریال «تاوان»به کارگردانی شهرام شاه حسيني








» ادامه مطلب

گفت‌وگوي فارس با شهرام شاه حسینی كارگردان سريال تاوان؛ داستان ساختن‌ها و ويران‌كردن‌هاي زندگي

مريم فيروزفر: كارگردان مجموعه تلويزيوني «تاوان» با بيان اين كه در زندگي كه همين طور پيش مي‌رويم، خيلي چيزها را مي‌سازيم و خيلي چيزها را ويران مي‌كنيم كه ممكن است پاسخ و پيامد داشته باشند، تاوان مي‌خواهد اين لحظات را نشان بدهد، گفت: به اين سريال نمره 17 مي‌دهم.
شهرام شاه حسيني در پاسخ به اين سوال كه تاوان، اولين سريال تلويزيوني شماست چه شد كه تصميم گرفتيد در تلويزيون حضور پيدا كنيد؟ گفت: پس از ساخت فيلم تلويزيوني «گام‌هاي معلق» از طرف آقاي مولايي ساخت اين سريال پيشنهاد شد، پس از خواندن طرح متوجه شدم كار خوبي است و آن را ساختم.

**كار در سينما و تلويزيون هيچ فرقي ندارد
او درباره تفاوت كار در سينما و تلويزيون اظهارداشت: كار در سينما و تلويزيون هيچ فرقي با هم ندارند و در ساخت يك اثر تلويزيوني و يك اثر سينمايي بسياري از موارد مشابه هم هستند. من تفاوتي در سينما و تلويزيون نمي‌بينم و ساخت فيلم هايم با اين سريال هيچ تفاوتي نداشت. من آنچه كه بلد بودم را اجرا كردم و به هيچ عنوان كار را آسان نگرفتم.
شاه حسيني درباره دكوپاژ سريال كه بيشتر شبيه آثار سينمايي از كار درآمده، عنوان داشت: من همه زحمتم را كشيده‌ام تا بيننده از تنوع پلان برخوردار باشد و كار از ريتم مناسبي برخوردار باشد. شكل دكوپاژ نيز منحصر به فرد نگوييم، قابل قبول باشد و خيلي در پلان‌هاي ثابت و طولاني برگزار نشود و با كمك محمد ناصري در چيدمان عكس‌ها و قاب‌ها به نتايجي مي‌رسيديم و آنها را اجرا مي‌كرديم.

**تلويزيون براي پخش سريال به تهيه كننده فشار آورد
كارگردان مجموعه تلويزيوني تاوان در پاسخ به اين سوال كه در حال حاضر از زمان پخش سريال كه با پخش مسابقات جام جهاني مصادف شد، راضي هستيد و اين مساله تاثيري بر ميزان مخاطبان شما نداشت؟ گفت: ما تلاش كرديم كه اين اتفاق نيافتد و سريال در زمان ديگري پخش شود، اما چون تلويزيون باكس‌هايش خالي شده بود، به آقاي مولايي فشار آوردند و باعث شد سريال در حال حاضر پخش شود، البته دو سه سئانس فوتبال بينندگان را خسته كرده و آنها را به ديدن سريال ترغيب مي كند.

**اميدوارم مشكلات فيلمنامه در پايان كار بيرون نزند
شاه حسيني همچنين درباره اينكه مخاطب در تلويزيون عادت دارد تعليق‌ها را طولاني ببيند، اما تاوان فاقد چنين ويژگي است و از ريتم بهتري نسبت به ساير سريال‌ها برخوردار است، اين امر در تدوين اتفاق افتاده يا از ابتدا در ساخت شما به اين مساله توجه داشتيد؟ عنوان داشت:اين مساله خيلي به تدوين مربوط نمي‌شود. لحظه به لحظه سريال در فيلمنامه لحاظ شده بود تا قصه از تك‌وتا نيافتد و با انرژي بالا و تعليق بالا پيش برود. روي تدوين هم كه به خانم مهاجر اعتماد بسياري دارم و در حال حاضر هم روي تدوين و صداگذاري با گروه گفت‌وگو مي‌كنيم و انتخاب عوامل ما يكي از حسن‌هاي بزرگ كار است و همه كار خود را به خوبي بلد هستند.
وي درباره فيلمنامه تاوان نيز گفت: زمان ساخت، فيلمنامه آماده نبود. ما سيناپس 12 الي 13 قسمت سريال را كه توسط آقاي آرش برهاني نوشته شده بود، داشتيم و ديديدم كه اگر صبر كنيم تا فيلمنامه آماده شود، يك سال بايد سر آن معطل بمانيم، به همين دليل توليد را شروع كرديم تا فيلمنامه برسد. مشكلات زيادي روي كمبود فيلمنامه داشتيم، اما به هر حال اين مشكل در سينما و تلويزيون ما اجتنباب ناپذير است و اميدوارم كه هرچه به پايان كار نزديك مي‌شويم، مشكل فيلمنامه بيرون از قصه نزند و ديده نشود.

**تغييرات بسياري در فيلمنامه اعمال شد
كارگردان مجموعه تلويزيوني تاوان درباره تغييراتي كه در فيلمنامه اعمال شده نيز ادامه داد: ما تغييرات زيادي در سريال داشتيم. به هرحال سكانسي مي‌آمد، مي‌ديدم كه ديالوگ‌ها بد نوشته شده و من اصلا با آنها ارتباط برقرار نمي‌كردم و احساس مي‌كردم برخي ديالوگ‌ها اصلا مال بازيگران ما نيست. يا در برخي سكانس‌ها، چندين بار بازيگران ما قبلا آن را بازي كرده بودند و حرف جديدي براي گفتن نداشت و ما با اين مسائل هم دست و پنجه نرم مي‌كرديم. نمي‌دانم اسمش را بازنويسي مي‌شود گذاشت يا نه، اما سرو سامانهايي به فيلمنامه مي‌داديم. البته من اصلا خودم را نويسنده نمي دانم و كار بسيار سختي است. من فقط در برخي موارد اعمال سليقه مي‌كردم.

**تاوان ساختن‌ها و ويران كردن‌هاي زندگي را به تصوير مي‌كشد
اين كارگردان در پاسخ به اين سوال كه شما قصد داشتيد در تاوان چه چيزي را به تصوير بكشيد؟ تصريح كرد: در زندگي كه همين طور پيش مي‌رويم، خيلي چيزها را مي‌سازيم و خيلي چيزها را ويران ميكنيم، حركت‌ها و حرف‌هايي را مي‌زنيم كه ممكن است در آن مقطع به كسي يا چيزي برنخورد. اما ممكن است همه اين‌ها پاسخ و پيامد داشته باشد. تاوان مي‌خواهد اين لحظات را نشان بدهد. پاسخي به اعمال و رفتار يك انسان كه در شبانه روز زندگي مي‌كند.
او درباره تكراري بودن چنين مضاميني نيز توضيح داد: ساختار يك قصه، بيننده را سرجاي خود مي نشاند. همه سريال‌هاي دنيا يكسري آدم خوب و يكسري آدم بد دارند و همه ما مي دانيم كه بالاخره آن آدم خوب داستان با تمام ضعف‌هايش پيروز مي‌شود. چرا بيننده پاي آن مي‌نشيند و تماشايش مي‌كند؟ براي اينكه ساختار آن جذبش مي‌كند و نگاه نو و جديد فيلمساز تعيين مي‌كند كه بيننده پاي كار بنشيند و ببيند كه اين بار قهرمانش چطور برنده مي‌شود. در تاوان سعي كرديم با يك ساختار متفاوت بيننده را پاي كار بنشانيم تا قصه را نگاه كند.
او با بيان اينكه كل سريال 19 قسمت است، درباره تاثير پخش همزمان سريال فاصله‌ها به كارگرداني حسين سهيلي‌زاده از شبكه سه سيما گفت: من از همزماني پخش تاوان با فاصله‌ها به هيچ عنوان ناراحت نيستم و اي كاش هم زمان با تاوان چندين سريال ديگر نيز از تلويزيون پخش مي‌شد، چون همه كارها به فراخور خود ديده مي‌شوند. من نمي‌دانم كه كارم خوب است يا بد. اما فكر مي كنم پخش چند سريال حتي همزمان و در يك ساعت نيز بد نيست و اين مخاطب است كه انتخاب مي‌كند چه اثري را و در چه ساعتي از تلويزيون ببيند.

**شهنام شهابي ده سال سابقه بازيگري دارد
شاه حسيني در ادامه گفت و گو درباره انتخاب شهنام شهابي براي حضور در اين سريال نيز گفت: شهنام شهابي را وقتي كه برزويه نيك نژاد در انتخاب گروه بازيگران به ما كمك مي كرد، معرفي كرد و گفت كه بازيگر است و قبلا هم سريال بازي كرده است. منتها من چنين كسي را نمي‌شناختم. قرار شد به دفتر بيايد و پس از ديدن او و حرفهايي كه زديم، او را براي حضور در سريال انتخاب كردم. شهابي ده سال سابقه بازيگري دارد، البته اين تجربه در سريال من هم به كمكش آمد ولي كلا تجربه جديدي كسب كرد و تازه متوجه شد كه بازيگري به معناي جدي كلمه يعني چي؟ و اصلا مربوط به من نيست. بلكه مربوط به قصه، ديالوگ، پارتنرها و ... است.اميدوارم فصل جديدي برايش باشد.

** از سريال سازي خوشم آمده است
او پيرامون جرح و تعديل سريال در هنگام پخش از تلويزيون نيز گفت: هيچ جرح و تعديلي در سريال رخ نداد و تشكر ميكنم از همكاري شبكه سه سيما در پخش اين سريال كه با حسن نيت به اين سريال نگاه كردند و متوجه كل قصه شدند و با كمترين مشكلي در پخش اين اثر مواجه هستيم.
او درباره حضور دوباره‌اش در تلويزيون نيز گفت: از سريال سازي خوشم آمده و حتما دوباره سريال مي سازم. در حال حاضر هم منتظر طرحي از آرش برهاني هستم كه در حال نگارش آن است. البته اصولا دوست دارم كه سريال مناسبتي نسازم و ترجيح مي دهم كه كاري بسازم تا در هر فصلي قابل پخش باشد و به نمايش دربيايد. من فشار ناشي از كارهاي مناسبتي را دوست ندارم و نمي توانم تحت فشار كار بسازم. اين مطلب را هم بلند بلند مي گويم تا كساني كه قصد ساخت آثار مناسبتي دارند، به سراغ من نيايند. تحت فشار نمي توانم كار كنم و سر فيلمنامه دقت و وسواس بسياري دارم.
او درباره اينكه چقدر در ساخت تاوان از تجربيات سينمايي خود استفاده كرديد؟ زياد. سه فيلم سينمايي ام كمك زيادي به من كردند تا با فضاي حرفه اي سينما و تلويزيون آشنا بشوم و بتوانم دكوپاژ گرم‌تر و حرفه‌اي‌تري ارائه بدهم. اين فيلم‌ها پشتوانه‌هاي محكم و با ارزشي براي من هستند. قصه خوب مرا به سمت خود مي‌كشاند و در اين مسير به مديوم فكر نميكنم.

**سريال تاوان نمره 17 مي‌گيرد
او گفت: اين سريال نمره 17 مي‌گيرد، اما آنچه براي من مهم است توجه به نقد منتقدان است و به اين مسئله توجه دارم. اگر سريال را دوباره مي‌ساختم، تغييراتي را اعمال مي‌كردم كه الان افسوس آن را مي‌خورم. تغيير در ديالوگ، صحنه، لباس و برخي موارد ديگر. اميدوارم كه همه دوستان از تاوان خوششان آمده باشد و كارم را نقد كنند تا من بيشتر ياد بگيرم و بتوانم كارهاي بهتري انجام بدهم.

» ادامه مطلب

نام نمايش «كاليگولا» به «كايوس» تغيير كرد

در حالي كه نمايش «كاليگولا» سال‌ها است توسط كارگردانان مختلف روي صحنه‌هاي تئاتر نمايش داده مي‌شود، اين بار نام نمايش در تبليغات شهري توسط اداره ارشاد به «كايوس» تغيير داده شد.
به گزارش فارس، اجراي نمايش «كاليگولا» با بليت 20 هزار توماني از 16 خرداد در تماشاخانه ايرانشهر آغاز شد. اين نمايش در جشنواره فجر سال گذشته نيز روي صحنه رفت و توانست تماشاگران را با خود همراه كند.
اين نمايش كه بر اساس «كاليگولا»ي آلبر كامو به صحنه رفته با حمايت بخش خصوصي و در راستاي تئاتر متكي بر گيشه اجرا شده است.
اجراي نمايش به صورت روتين در تماشاخانه ايرانشهر ادامه داشت كه زماني زمزمه‌هاي مخالفت مسئولان با نام اين نمايش شنيده شد و خبرهايي مبني بر جمع‌آوري بيلبوردهاي تبليغاتي و يا عدم اجراي نمايش در برخي سايت‌ها نيز درج شد.
اما حال مي‌بينيم كه نام نمايش در تبليغات شهري تغيير كرده و نام «كاليگولا»ي معروف به «كايوس» درآمده است.
اين تغيير نامه توسط شوراي در اداره ارشاد اسلامي تهران صورت گرفته چرا كه اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي و شورايي كه در اين اداره وجود دارد با نام نمايش مخالف بوده و خواستار تغيير نام نمايش شده است.
«كاليگولا» داستان امپراتور ديوانه‌اي در روم باستان است كه با مرگ خواهرش پس از يك غيبت چند‌روزه به قصرش باز مي‌گردد، اما به تدريج دچار تغييرات رفتاري عجيبي شده و به يك هيولاي مستبد، زورگو و تنها تبديل مي‌شود.
شايد تغيير نام نمايش به «كايوس» براي كارشناسان و اهالي تئاتر اين پرسش را ايجاد كند كه نمايشي كه در شوراي نظارت و ارزشيابي مركز هنرهاي نمايشي مجوز گرفته و مراحل مختلف را براي «كسب اجازه اجرا» طي كرده است چگونه به يكباره نامش مشكل‌دار شده و در تبليغات شهري اين نام تغيير پيدا كرده است. آيا اين تغيير با موافقت كارگردان اعمال شده يا وي اطلاعي از اين قضيه نداشته؟ آيا قرار است نمايش‌ها سرنوشت‌هاي متغير در اجرا داشته باشند و اين كه سرانجام تئاتر ايران با سليقه‌هاي متنوع از سوي چندين اداره و نهاد، و نبوده سياستگذاري واحد و قاطع به كجا خواهد كشيد؟
» ادامه مطلب

گزارش فيلم‌هاي آخر هفته در تلويزيون

شبكه‌هاي مختلف سيما براي روزهاي پاياني هفته 11 فيلم سينمايي و تلويزيوني تدارك ديده‌اند. فيلم‌هاي سينمايي و تلويزيوني پرواز، درها و پرده‌ها، موقعيت كاكودا، سرخط، شرخر، جهنم سبز، ماجراهاي پينوكيو، جنگ بزرگ، دزد خبيث، گسل عظيم و شمشير شمشيرها، پنجشنبه و جمعه 10 و 11 تيرماه از شبكه‌هاي يك، دو، سه، چهار، تهران و سيماي استان‌ها پخش مي‌شود.

*«پرواز»
فيلم سينمايي پرواز به كارگرداني يونگ واكيم پنجشنبه 10 تيرماه ساعت 22:15 از شبكه يك سيما پخش مي‌شود.
در خلاصه داستان فيلم با بازي جونگ ووها و جوني هيون خواهيد ديد: سال 2002 كميته ملي المپيك درخواست كشور كره را براي ميزباني المپيك زمستاني رد مي‌كند. دليل رد شدن اين تقاضا، رسميت نداشتن ورزش‌هاي زمستاني در كشور مزبور است. يك مربي اسكي تصميم مي‌گيرد يك تيم اسكي تشكيل دهد و بخت خود را در اين زمينه بيازمايد. او افرادي را كه هركدام، انگيزه‌اي شخصي براي برنده شدن دارند، انتخاب و تمرينات را با آنها آغاز مي‌كند.
فيلم سينمايي «پرواز» محصول سال 2009 كره جنوبي است.

*«درها و پرده‌ها»
عصر روز جمعه ساعت 16 فيلم تلويزيوني «درها و پرده‌ها» به كارگرداني سيامك كاشف آذر و تهيه كنندگي كامران مجيدي از شبكه يك سيما روي آنتن مي‌رود.
داستان فيلم تلويزيوني «درها و پرده‌ها» درباره عطا جواني حدود 25 ساله است كه به دليل خواسته‌هاي تمامي جوانان براي بدست آوردن پول بيشتر با گرو گذاشتن سند منزل پدري خود پولي جور مي‌كند و در يك شركت سرمايه‌گذاري مي‌كند. از آنجائيكه قول‌هاي اين شركت دروغين بوده، پس از مدتي متوجه مي‌شود كه مسئولين شركت فرار كرده و او مي‌ماند با كلي طلبكار و بدهي.
ليلا زارع، امير عباسي، رامتين خداپناهي، مهران نائل و زهره صفوي در فيلم تلويزيوني درها و پرده‌ها از توليدات سال 88 گروه فيلم‌هاي تلويزيوني شبكه يك سيما، به ايفاي نقش پرداختند.

*«موقعيت كاكودا»
فيلم سينمايي «موقعيت كاكودا» به كارگرداني آليستر گريئرسون و تهيه كنندگي ليزاخان پنجشنبه 10تيرماه ساعت23:30 از شبكه دو سيما پخش مي‌شود.
در سال‌هاي جنگ دوم جهاني، گردان 39 ارتش استراليا در جزيره‌اي به نام كاكودا كه در آب‌هاي بين المللي واقع گرديده مستقر شده است. البته آنچه اين گروه به آن موظف شده‌اند، انجام برخي كارهاي پشتيباني مانند حمل بار و آماده‌سازي سنگر و مواردي از اين دست است. از آنجا كه كاكودا داراي موقعيت مناسب و استراتژيك نظامي است، ارتش ژاپن تصميم به پياده كردن نيروهايش در آنجا مي‌گيرد. نيروهاي ژاپني در هنگام ورود به جزيره، با اعضاي گردان 39 ارتش استراليا مواجه مي‌شوند، حال آنكه قرار نبوده اين گردان در درگيري‌ها شركت كنند. نبرد سخت بين دو گروه درمي‌گيرد، ولي در نهايت هيچ يك از دو گروه موفقيت قابل توجهي در راستاي استفاده از جزيره پيدا نمي‌كنند.
جك فينستر، تراويس مك ماهون و سيمون استون در فيلم سينمايي «موقعيت كاكودا» محصول سال 2006 كشور استراليا به ايفاي نقش پرداختند.

*«سر خط»
فيلم تلويزيوني «سرخط» به كارگرداني بهرام صادقي مزيدي و تهيه كنندگي يدالله كريمي و عهديه زارع جمعه 11تيرماه ساعت 17:30 از شبكه دو سيما روي آنتن مي‌رود.
داستان فيلم تلويزيوني «سرخط» در مورد دو نوجوان به نام‌هاي آرش و جاويد است كه در مدرسه بر سر رياست گروهي به نام خشن، با هم رقابت دارند. در اين ميان ورود معلم پرورشي جديدي به نام صديقي به مدرسه باعث شدت گرفتن اختلافات آنها مي‌شود. صديقي با اطلاع از خلافكاري‌ها ونزاع آنها و اينكه آرش در گذشته قهرمان مسابقات شناي دانش¬آموزي بوده، سعي دارد او رابه كناره گيري از اين رفتارها و از سرگيري تمرينات شنا ترغيب كند.
علي اوسيوند، نيما رئيسي، زهرا سعيدي، مهدي صباغي، قربان نجفي و نسيم ادبي در فيلم تلويزيوني «سرخط» بازي كرده‌اند.

*«شرخر»
پنجشنبه شب ساعت15:20 فيلم سينمايي «شرخر» به كارگرداني سوراب ركابرا از شبكه سه سيما پخش خواهد شد.
چون افرادي كه وام از بانك مي‌گيرند، اقساط خود را نمي‌پردازند، مردي با قراردادي نانوشته از سوي بانك استخدام مي‌شود تا اقساط را وصول كند. پس از مدتي مرد كه حال و روز بدهكاران را مي‌بيند، كار خود را رها كرده و به بدهكاران كمك مي‌كند تا اقساط را بپردازند.
سانجي دات در فيلم سينمايي «شرخر» محصول سال 2008 كشور هند بازي كرده است.

*«جهنم سبز»
صبح جمعه ساعت 11:30 فيلم تلويزيوني «جهنم سبز» از شبكه سه سيما پخش مي‌شود.
در اين فيلم با بازي جعفر دهقان، كامران باختر، رضا طوفان و ليلا بوشهري و با كارگرداني اسماعيل براري مي‌بينيم: حيدر، شكاربان پير جنگل، نسبت به رويارويي مردي با يك خرس در جنگل، مشكوك مي‌شود اما تحقيقات او به دنبال شكارچيان متخلف، با كشته شدنش توسط آنها، ناتمام مي‌ماند. الياس، داماد حيدر، رد او را مي‌گيرد و درمي‌يابد كه زندي، رئيس شكارباني نيز با شكارچيان كه مشغول جمع آوري حيوانات براي ارسال آنها به خارج از كشور هستند، همدست است.

*«ماجراي پينوكيو»
فيلم سينمايي «ماجراي پينوكيو» به كارگرداني لوجي كامنسيني و با بازي فرانسو فرانچي و نينومان فردي پنجشنبه 10 تيرماه ساعت 15:40 از شبكه چهار سيما روي آنتن مي‌رود.
فيلم سينمايي «ماجراي پينوكيو» داستان شناخته شده عروسك چوبي پينوكيو كه توسط پيرمردي به نام ژپتو از يك تكه چوب تراشيده مي‌شود. فرشته مهربان و خوش قلبي دورادور مراقب اوست و تلاش مي‌كند، رسم مهرباني را به او ياد بدهد. پينوكيو به خاطر كارهاي بدي كه انجام مي‌دهد، دچار دردسرهاي فراواني مي‌شود. او نهايتا به خانه باز مي‌گردد و به دليل كمك به پدرش مورد بخشش قرار مي‌گيرد و يك روز صبح بعد از آنكه از خواب بيدار مي‌شود، به پسر بچه‌اي زيبا تبديل شده است.
فيلم سينمايي «ماجراهاي پينوكيو» محصول مشترك كشورهاي ايتاليا، فرانسه و آلمان در سال 1972ساخته شده است.

*«جنگ بزرگ»
فيلم سينمايي «جنگ بزرگ» به كارگرداني ماريو مونيچلي محصول سال 1959 كشورهاي ايتاليا و فرانسه، جمعه 11 تير ساعت 20:45 در قالب برنامه «سينما 4» از شبكه چهار سيما پخش مي‌شود.
در خلاصه داستان فيلم با بازي وتيو ريو كاسمن و البرتو سوردي مي‌بينيم: در آستانه جنگ اول جهاني يك سرباز به نام جيواني سعي مي‌كند از جنگي كه فكر مي‌كند بيهوده بوده و هيچ ربطي به او ندارد فرار كند، جنگ بين ايتاليا و اتريش و مجارستان در حال گسترش است و او به يك سرباز شياد به نام ارستو رشوه مي‌دهد كه به نوعي او را از خدمت معاف كند.

*«دزد خبيث»
فيلم سينمايي «دزد خبيث» به كارگرداني آلبرت دوپونتل 40 دقيقه بامداد روز جمعه 11 تيرماه از شبكه تهران پخش مي‌شود.
خانم توما پيرزني ساده و مهربان است كه مدتي بر اين باور بوده كه خداوند او را نيامرزيده است كه با تمام پيش آمدهاي بدي كه براي او اتفاق افتاده، تاكنون نمرده است.
كاترين فروت، آلبرت دوپونتل، بولي لانرس، نيكلاس ماري در فيلم سينمايي «دزد خبيث» محصول سال 2009 كشور فرانسه در ژانر كمدي ايفاي نقش كرده‌اند.

*«گسل عظيم»
فيلم سينمايي «گسل عظيم» به كارگرداني ديويد مايكل لات جمعه 11تيرماه ساعت 14:30 از شبكه تهران سيما پخش مي‌شود.
در كوهستان بلك ريور در غرب ويرجينيا، يك سلسله انفجار به سرپرستي مردي به نام بومر انجام مي‌شود كه آغاز كننده يك گسل عظيم در پوسته زمين است كه به سمت واشنگتن دي‌سي حركت مي‌كند، جايي كه دكتر «امي» در حضور شوهر و دخترش درباره پيش بيني زلزله سخنراني مي‌كند. زمين لرزه ناشي از گسل، جلسه را بر هم مي‌زند و از دكتر امي» خواسته مي‌شود كه به محل حادثه برود، او با هلي كوپتر به آنجا مي‌رود و به طوراتفاقي بومر را كه زيرخاك داخل ماشينش مدفون شده نجات مي‌دهد.
برايتني مورفي، اريك لاسالي، بروس داويسون و جاستين هارتلي در فيلم سينمايي «گسل عظيم» محصول سال 2009 كشورهاي آمريكا و كانادا در ژانر ملودرام، حادثه‌اي، اكشن، علمي و تخيلي به ايفاي نقش پرداخته‌اند.

*«شمشير شمشيرها»
فيلم سينمايي «شمشير شمشيرها» به كارگرداني كانگ چنگ جمعه 11 تيرماه ساعت 14 از سيماي استان‌ها پخش مي‌شود.
شمشير افسانه‌اي كه بدست «او چي» ساخته شده است و اكنون بدست استاد كونگ فوكاري مي‌رسد كه شاگردان بسياري دارد و در اين ميان حوادث گوناگوني اتفاق مي‌افتد.
يو وانگ، پپ شو، چانگ سين هانگ و فنگ تين در فيلم سينمايي «شمشير شمشيرها» بازي كرده‌اند.
فيلم سينمايي «شمشير شمشيرها» محصول سال 1968 كشور هنگ كنگ در ژانر اكشن و درام ساخته شده است.
» ادامه مطلب

داوران تخصصي بخش بازيگري جشن سينماي ايران معرفي شدند

داوران تخصصي بخش بازيگري جشن سينماي ايران از سوي انجمن بازيگران سينماي ايران معرفي شدند. به گزارش روابط عمومي چهاردهمين جشن سينماي ايران، انجمن بازيگران سينماي ايران داوران تخصصي خود را در بخش بازيگري به «فرهاد توحيدي» دبير چهاردهمين جشن سينماي ايران به شرح زير معرفي كرد:
محبوبه بيات، داريوش اسدزاده، علي دهكردي، حبيب رضايي و پارسا پيروزفر. به برگزيده‌شدگان اين بخش تنديس شايستگي سينماي ايران اهدا خواهد شد.
» ادامه مطلب

كاخ موزه نياوران صاحب بيش از 100 هزار اثر هنري ايراني و خارجي است

مجموعه فرهنگي و تاريخي نياوران صاحب بيش از 100 هزار اثر هنري از تمدن‌هاي سه هزار سال پيش تا آثاري از هنرمندان بزرگ جهان نظير پيكاسو، پل گوگن، سالوادور دالي،‌مارك شاگال و ...است. در مجموعه فرهنگي و تاريخي نياوران بيش از 100 هزار اثر هنري نگهداري مي‌شود كه قديمي‌ترين اين آثار مربوط به سه هزار سال پيش و شامل نمادهاي مفرغي لرستان است.
در اين مجموعه آثاري از تمدن‌هاي سه هزار سال پيش از جمله تمدن‌هاي تامالامك كلمبيا، اينكاهاي آمريكاي جنوبي، چانكا،‌موچيكا و ويكوس پرو تا آثاري از هنرمندان مطرح ايران و جهان نگهداري مي‌شود كه تازه‌ترين آثار آن مربوط به سال‌هاي پيش از انقلاب اسلامي ايران مي‌شود.
در مجموعه فرهنگي و تاريخي نياوران آثاري از بزرگترين هنرمندان مطرح جهان از جمله پابلو پيكاسو، پل گوگن،اندي وارهول، مارك شاگال،وازارلي،سالوادور دالي، پل كله، خوان ميرو، آگوست رنوار، ماكس پاپار، فرنان لژه، هربرت باير، الكساندر كالدر، آمدئو موديلياني،آلبرتو جاكومتي، ژرژ براك و ... نگهداري مي‌شود.
همچنين آثاري از هنرمندان مطرح ايران از جمله ناصر اويسي، آيدين آغداشلو، چنگيز شهوق، سهراب سپهري، ژازه طباطبايي، منوچهر يكتايي،‌ايران درودي، پرويز كلانتري، اسماعيل توكلي، مسعود عربشاهي، پرويز تناولي، بهمن محصص و ...نيز در گنجينه اين مجموعه نگهداري مي‌شود كه هر از چندي اين آثار روي ديوار موزه‌هاي اين مجموعه قرار مي‌گيرد. اين آثار مربوط به گنجينه خصوصي دوره پيش از انقلاب بوده است.
هم‌اكنون در موزه جهان‌نماي اين مجموعه آثاري از پيكاسو، پل گوگن، اندي وارهول، مارك شاگال، سالوادور دالي، آلبرتو جاكومتي در كنار آثاري از هنرمندان ايراني نظير ژازه طباطبايي، پرويز كلانتري، مسعود عربشاهي، بهمن محصص، منوچهر يكتايي و ...به روي ديوار رفته است.
» ادامه مطلب

تابلويي از «ايران درودي» بعد از 36 سال به نمايش درآمد

يكي از آثار نقاشي «ايران درودي» كه در اختيار پژوهشكده علوم انساني بوده، صبح امروز بعد از 36 سال در موزه جهان‌نما كاخ موزه نياوران رونمايي شد.
«شهرزاد پاك‌نيت» مسئول اموال مجموعه فرهنگي و تاريخي نياوران درباره اين تابلو توضيح داد: اين تابلو به همراه پنج تابلو ديگر از هنرمندان كشورمان در اختيار پژوهشكده علوم انساني بود كه اين پژوهشكده به اداره كل موزه‌ها اطلاع داده بودند كه چنين آثاري را در اختيار دارند و قصد دارند آن‌ها را اهدا كنند كه اداره كل موزه‌ها بعد از ثبت اين آثار در فهرست اموال موزه‌اي، براي به نمايش گذاشتن آن‌ها را در اختيار مجموعه فرهنگي و تاريخي نياوران قرار دادند و ما امروز نخستين اثر از اين آثار اهدايي را رونمايي كرديم و به مرور ديگر آثار را نيز رونمايي خواهيم كرد. اين تابلو اثر ايران درودي هنرمند ايراني است كه پيش از انقلاب اسلامي آن را خلق كرده و در مجموعه شخصي سلطنتي قرار داشته است. اين تابلو بدون عنوان است و در سال 1974 آن را به تصوير كشيده است و رنگ قرمز در سراسر اين تابلو به چشم مي‌خورد.
او اضافه کرد: ‌اين تابلو در آخر تيرماه سال جاري در موزه جهان‌نما به نمايش عموم گذاشته مي‌شود و پس از آن به كاخ اصلي نياوران منتقل مي‌شود تا در كنار ساير آثار اين هنرمند نگهداري شود.
پاك‌نيت عدم حضور درودي را در مراسم رونمايي از اين تابلو به دليل سكونت اودر فرانسه عنوان كرد و گفت:‌ اين هنرمند هر ازگاهي به ايران سفر مي‌كند اما براي حضور در اين مراسم عليرغم تلاش ما شرايط آن فراهم نشد. ايران درودي هنرمند نقاش ايران متولد 1315 در خراسان است و اكنون ساكن فرانسه است.
» ادامه مطلب

پخش دوباره سريال طنز «كمربندها را ببنديم» از شبكه سه

مجموعه تلويزيوني «كمربندها را ببنديم» به كارگرداني «مهدي مظلومي» از 13 تيرماه روي آنتن شبكه سه مي‌رود. مجموعه طنز «كمربندها را ببنديم» در 90 قسمت 40 دقيقه‌اي از يكشنبه 13 تير ساعت 19:45 به روي آنتن مي‌رود. پيمان قاسم‌خاني، ريما رامين‌فر، محراب قاسم‌خاني و خشايار الوند داستان‌هاي اين سريال را نوشته‌اند.
در مجموعه طنز «كمربندها را ببنديم» بازيگراني نظير فتحعلي اويسي، امير جعفري، رضا فيض نوروزي، سعيد آقاخاني، داريوش موفق، جلال پيشوايان و... ايفاي نقش كرده‌اند.
در خلاصه داستان اين سريال آمده است: جواني به نام رامين عاشق دختر آقاي ملكي صاحب يك فرودگاه خصوصي مي‌شود ولي آقاي ملكي حاضر به ازدواج اين دو نيست. پس از اتفاقاتي، رامين براي رسيدن به خواسته‌هايش اقدام به هواپيماربايي مي‌كند و درگيري بين رامين و آقاي ملكي و هر يك از مسافرين حاضر در هواپيما داستاني مي‌آفريند كه ...
اين سريال در سال 83 از شبكه سه سيما پخش شد و توانست مخاطبان بسياري را پاي تلويزيون بنشاند.
» ادامه مطلب

افت فروش کمدی‌ها: دوره طلایی کمدی‌های عامه پسند به پایان رسید

آمار فروش فیلمهای کمدی عامه پسند در ماههای اخیر نشان می‌دهد دوران استقبال از این فیلمها به سر رسیده است.
فیلمهای کمدی که این روزها روی پرده رفته آن طور که انتظار می‌رفت فروش میلیاردی نداشته است. به نظر می‌رسد بهار فروشهای افسانه‌ای فیلمهای کمدی عامه‌پسند به پایان رسیده است. در سالهای اخیر فروش قابل قبول فیلمهای کمدی جریانی را در سینمای ایران به وجود آورد که علاوه بر رشد قارچ‌گونه کمدیهای عامه پسند فضایی باعث فعالیت بسیاری از سینماگران در حوزه سینمای کمدی شد.
اقبال از این فیلمها پای بیشتر فیلمسازان را به سینمای کمدی باز کرد و آنهایی را که سالها در حوزه سینمای اجتماعی یا کودک فعالیت می‌کردند راغب کرد فیلم کمدی بسازند. کامران قدکچیان، همایون اسعدیان، سعید سهیلی و... پشت دوربین قرار گرفتند تا فیلمهایی بسازند که هدفشان جذب مخاطب گسترده بود.
فروش این فیلمها بیماری تازه‌ای را برای سینمای ایران ارمغان آورد. این بیماری تک ژانری شدن سینما بود. در غیبت کمدیهایی مثل "اجاره نشین‌ها"، "نان، عشق و موتور 1000" و نمونه‌هایی از این دست تولیدات ارزان و سخیفی به بازار آمدند که کپی فیلمهای غربی یا فیلمفارسیها بودند. "چپ دست"، "دو خواهر"، "شیر و عسل" و... فقط به قصد فروش ساخته می‌شدند بدون رعایت قواعد سینمایی و حرفه‌ای.
از آغاز سال 89 به نظر می‌رسد بازار فیلمهای کمدی افول کرده است. پرفروشترین فیلم این گونه "دو خواهر" بوده که پارسال عید فطر اکران عمومی شد و به دلیل حضور محمدرضا گلزار و تیم بازیگرانش فروش کرد. پس از آن انواع کمدیهای عامه پسندی که روی پرده رفته مخاطبی نداشته است. آمار و ارقام فروش "ازدواج در وقت اضافه" و "شیر و عسل" ناامید کننده است آن هم در شرایطی که فیلم خوب "طلا و مس" در جذب مخاطب موفق بوده است.
به نظر می‌رسد افول ستاره بخت فیلمهای کمدی باعث شود تهیه‌کنندگان بخش خصوصی کمی به موضوعهای دیگر هم توجه نشان دهند. در شرایطی که اکران تابستان با فیلمهای متفاوت و متنوع در راه است تغییر و تنوع در جدول اکران و توجه نشان دادن به آثاری که جز سرگرمی و لودگی هدف دیگری هم دارند می‌تواند مخاطب خسته از فیلمهای کمدی را به سالنهای سینما بیاورد.
سینمای ایران این روزها بیش از هر چیز به فضایی احتیاج دارد تا در آن فیلمهایی ساخته شوند که مخاطب را سر ذوق بیاورند و نسبت به قابلیتهای سینمای ایران قانع کنند. هجوم بی‌رویه فیلمهای کمدی عامه پسند آنهایی را که صاحب سلیقه و نگاه ویژه هستند از سینما دور کرده است. نمایش فیلمهایی مثل "طلا و مس" و "بیداری رویاها" این امکان را برای این گروه از مخاطبان سینما به وجود می‌آورد تا دوباره با سینمایی آشتی کند که روزگاری فیلمهای پرفروشش "شوکران"، "زیر پوست شهر"، "مصائب شیرین" و... بودند.
» ادامه مطلب

فرهادی با کلاری "جدایی نادر از سیمین" را کلید می‌زند

اصغر فرهادی پیش تولید فیلم سینمایی جدید خود با عنوان "جدایی نادر از سیمین" به زودی آغاز می‌کند.
این فیلم سینمایی داستان دو زوج است که در آستانه جدایی قرار دارند که نگه داری فرزندشان برای آنها مشکلات تازه ای را به وجود می آورد. "جدایی نادر از سیمین" شباهت های زیادی به کارهای قبلی این کارگردان سینما دارد.
گویا قرار است محمود کلاری مدیریت فیلمبرداری این فیلم را برعهده بگیرد. اما هنوز قرارداد هیچ کدام از عوامل قطعی نشده است. در این فیلم نیز مانند کارهای قبلی فرهادی بازیگران چهره و حرفه ای سینمای ایران بازی می کنند.
پیش از این قرار بود فرهادی فیلمی با موضوع مهاجرت با فیلمنامه ای از خود و پیمان معادی در خارج از کشور جلوی دوربین ببرد که فعلا با ساخت "جدایی نادر از سیمین" این موضوع منتفی است. "درباره الی" فیلم قبلی فرهادی سال گذشته نماینده سینمای ایران در اسکار بود.
» ادامه مطلب

جود لا بازیگر فیلم جدید اسکوسیزی شد

جود لا ، ری وینستن و کریستوفر لی به جمع بازیگران فیلم جدید مارتین اسکورسیزی با عنوان " اختراع هوگو کابره" پیوستند.
به گزارش ورایتی پیش از این بازی بازیگرانی چون بن کینگزلی و ساشا بارون کوهن در این فیلم قطعی شده بود. آسا باتر فیلد و کلوئی مورتز دو بازیگر جوانی هستند که نقش های اصلی این پروژه را بر عهده گرفته اند.
فیلمبرداری " اختراع هوگو کابره" از روز سه شنبه آینده در لندن آغاز می شود و استودیوی سونی تهیه کننده فیلم روز 9 دسامبر 2011 ( 21 آذر 1390) اعلام کرده است.
" اختراع هوگو کابره" نخستین فیلم اسکورسیزی است که به شیوه سه بعدی فیلمبرداری می شود.ضمن آنکه پس از " رفتگان" و " هوانورد" سومین همکاری اسکورسیزی با گراهام کینگ تهیه کننده در این فیلم رقم می خورد.
اسکورسیزی در " اختراع هوگو کابره" داستان پسرک 12 ساله یتیمی به نام هوگو را روایت می کند که در یک ایستگاه قطار اقامت دارد و باید طبق وصیت پدرش راز یک آدم آهنی نابود شده را دریابد.جان لوگان نویسنده فیلمنامه " هوانورد" فیلمنامه را با اقتباس از رمانی پر فروش به همین نام نوشته بریان سلزنیک نوشته است.نام جانی دپ نیز در فهرست بلند بالای تهیه کنندگان فیلم به چشم می‌خورد.
» ادامه مطلب

مشایخی در "شهر اسفنجی" بازی می‌کند

جمشید مشایخی در فیلم سینمایی "شهر اسفنجی" به کارگردانی قاسم آذینی‌فر مقابل دوربین می‌رود. فیلمبرداری این فیلم سینمایی اواخر تیرماه در تهران شروع می‌شود و بخش‌هایی از "شهر اسفنجی" در حومه تهران و شمال فیلمبرداری می‌شود. پیش‌تولید فیلم از امروز شروع شده و تعدادی از عوامل انتخاب شده‌اند.
"شهر اسفنجی" یک فیلم پلیسی است و جمشید مشایخی، امین مومنی‌پور و اسماعیل قنبری در آن بازی می‌کنند. برای دیگر نقش‌ها با هدیه تهرانی، حامد بهداد و پژمان بازغی مذاکره شده اما هنوز حضور این بازیگران در فیلم قطعی نشده است.
تهیه‌کننده این فیلم رضا آشتیانی است، علیرضا رجبی مقدم فیلمبردار،علی گراکوهی صدابردار و آزاده قوام طراح صحنه و لباس این پروژه هستند.
» ادامه مطلب

هولوگرام مشترک برتمامی محصولات نمایش خانگی الصاق می‌شود

برای مبارزه با تکثیر و توزیع غیر مجاز محصولات سینمایی، به زودی بر روی تمامی محصولات شبکه نمایش خانگی هولوگرام مشترک ستاد مبارزه با عرضه غیر مجاز و موسسات ویدئو رسانه الصاق می‌شود.
با هدف صیانت از سینمای ملی کشور،حفظ حقوق مادی و معنوی تولید کنندگان آثار سینمایی و برچیده شدن کامل شبکه های عرضه، کپی و قاچاق محصولات سمعی و بصری و سینمایی،هولوگرام ستاد مبارزه با عرضه غیر مجاز محصولات سمعی و بصری و سینمایی طراحی و در کنار هولوگرام موسسات توزیع کننده آثار سینمایی بر روی تمامی محصولات سمعی و بصری و سینمایی الصاق خواهد شد.
پیش از این بر روی این محصولات صرفا هولوگرام موسسات عرضه کننده محصولات مذکور الصاق می شد؛ اما اکنون ستاد مبارزه با عرضه غیر مجاز محصولات سمعی و بصری و سینمایی که طی چهار سال گذشته در مهار شبکه های قاچاق آثار سینمایی و سمعی و بصری و نظارت هر چه بیشتر بر عرضه این محصولات در شبکه نمایش خانگی کشور به اعتقاد سینماگران کشور و کارشناسان فرهنگی – اجتماعی عملکرد قابل توجهی را داشته است.
در همین راستا به منظور رسمیت بخشیدن هرچه بیشتر به این امرمهم چنین اقدامی در سطح ملی را در دستور کار خود قرار داده است .همچنین به دلیل کدهای برنامه ریزی شده در هر هولوگرام ، امکان بسیاری از اقدامات پیشگیرانه و همچنین تشویقی در جهت استفاده از محصولات مجاز و ... را نیز ممکن می سازد.
همچنین ستاد مبارزه با عرضه غیر مجاز محصولات سمعی و بصری و سینمایی به ریاست دکتر ابراهیم داروغه زاده، طی هفته های گذشته ، برای نخستین بار و در راستای تحقق بخشیدن به اهداف خود مبنی بر تعامل هر چه بیشتر با ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها و گسترش فعالیت های خود درخصوص کشف و جمع آوری محصولات غیر مجاز سمعی و بصری و سینمایی در سراسر کشور،تفاهم نامه هایی را با ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان های ایلام، زنجان ، گیلان و قزوین به امضاء رسانیده است.
این در حالی است که چنین تفاهم نامه ای با هدف گسترش و تقویت هر چه بیشتر اقدامات ستاد مبارزه با عرضه غیر مجاز محصولات سمعی و بصری و سینمایی درسراسر استان های کشور، قرار است به تدریج با دیگر ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به امضاء برسد.
» ادامه مطلب

" املی پولن" به عنوان بهترین فیلمبرداری یک دهه برگزیده شد

فیلمبرداری برونو دل بونل برای فیلم فرانسوی " املی پولن" ساخته ژان پی یر ژونه توسط خوانندگان نشریه انجمن فیلمبرداران سینمای آمریکا به عنوان بهترین فیلمبرداری سینما در دوره ده ساله 1998-2008 برگزیده شد.
به گزارش مووی فون مجله امریکن سینماتوگرافر نشریه انجمن فیلمبرداران سینمای آمریکا اخیرا در یک نظر سنجی از خوانندگان خود خواست تا بهترین فیلمبرداری سینمای جهان در بازه زمانی ده ساله 1998 تا 2008 را برگزینند.
این مجله با اعلام یک فهرست از پنجاه فیلم که فیلمبرداری های شاخصی داشتند این نظر سنجی را منتشر کرد که در نهایت 1700 نفر در آن شرکت کردند و فیلمبرداری "املی پولن" در جایگاه نخست قرار گرفت.
پس از " املی پولن" فیلمبرداری فیلم های " فرزندان انسان" ، "نجات سرباز رایان " ، " خون به پا می شود" و " جایی برای پیرمرد ها نیست" در رده های دوم تا پنجم این نظر سنجی قرار گرفتند.
نکته عجیب این نظر سنجی ، قرار نداشتن فیلمبرداری " جاده مالهالند" در فهرست پنجاه فیلم حاضر در رای گیری بود که تعجب منتقدین و فیلمبرداران عضو انجمن را بر انگیخت.
» ادامه مطلب

گزارشی از تمرین گروه شهرام ناظری: موج حزن و حماسه در شاهنامه خوانی

شهرام ناظری به همراه گروهی از نوازندگان برای حضور در جشنواره موسیقی"سن فلوران" فرانسه و اجرای قطعات و تصانیفی در فضای موسیقی مقامی بر اساس اشعار شاهنامه فردوسی آخرین تمرینات خود را انجام دادند.
شهرام ناظری در آخرین تمریناتش به اتفاق نوازندگان همراه خود را برای شاهنامه خوانی در فضای موسیقی مقامی که قرار است در کنسرت جشنواره سن فلوران فرانسه( 15 تیرماه سال جاری) برگزار شود آماده می کند.
در این اجرا فرید الهامی( آهنگساز) تنبور، سعید نایب محمدی عود، همایون نصیری سازهای کوبه ای و یونس پاکنژاد کمانچه مقامی می نوازند.
هر چند که صدای گروه نوازی و خواننده در فضای منزل و با توجه به تمرینی بودن قطعات قابل ارزیابی و قضاوت صحیح نیست اما به نسبت می توان با توجه به پیشینه و سلیقه کاری شهرام ناظری که همواره نگاهی نو داشته و ضمن توجه به اصالتها و ریشه ها از ابداعات و نوآوریهای دلنشین غافل نبوده است تا حدودی به قضاوت نشست.
فرید الهامی نوازنده تنبور نیز که از خطه غرب و همدیار ناظری است آهنگسازی این قطعات را با ذوق تمام برعهده داشته و با تدوین شهرام ناظری در قالب یک برنامه 75 دقیقه ای تنظیم کرده است. دیگر نوازندگان نیز با اشتیاق تمام و با حس و حال خیلی خوبی قطعات را اجرا می کنند و درخشش این نوازندگان به خوبی در اجرای قطعات تقسیم شده است.
فضای موسیقی ارائه شده در عین توجه به دستگاههای موسیقی ایرانی که غالبا در شور، کرد بیات، اصفهان و فرود در چهارگاه ساخته شده است بدیع و نو می نماید. صدای گروه صدایی در مایه های موسیقی مقامی و اساطیری و شبیه به موسیقیهای سماع در مراسم مولانا است که رنگ و بوی ایرانی آن کاملا ملموس و محسوس است.
ریتمهای پر تحرک و ضربیها با توجه به پایه های دو، چهار و پنج ضربی وهمچنین نقش سازهای کوبه ای (دف، صرب زورخانه، کوزه ودایره)،عود و بویژه نقش پر رنگ کمانچه مقامی حول محور ساز تنبور توجه هر شنونده ای را به خود جلب می کند.
به نام خداوند جان و خرد/ کزین برتر اندیشه برنگذرد/... ناظری بعد از قطعه بی کلام هوره (مویه ای در موسیقی مقامی منطقه کرمانشاه که خواننده بدون استفاده از کلام و با استفاده از تواناییهای حنجره فضای خاصی را که بیشتر القا کننده رنج وگلایه و... است ایجاد می کند) آواز را با نام خداوند جان و خرد آغاز می کند.
داستان ضحاک و قیام کاوه آهنگر انتخاب ناظری برای اجرای این کنسرت و ادامه پروژه شاهنامه خوانی است. بخشی از داستان قیام کاوه که برای این کنسرت برگزیده شده است دهها بیت را شامل می شود. ناظری با تنوع دلچسبی این اشعار را در قالبهای متنوعی چون نقالی، آواز، اوج خوانی،همخوانی و حتی دکلمه ارائه می دهد. شاهکار ناظری در ایجاد نوانسهای کم نظیرش در خوانش اشعار است که اگروه هم با هماهنگی و ظرافت خاصی در این فراز و فرود شدت صوت(نوانس) ناظری را همراهی می کند.
ناظری با فردوسی همداستان می شود و شور و التهاب قصه ضحاک و ظلم او را در آواز و نفسش متجلی می کند و بانگ بر می آورد که :"بدو گفت مهتر به روی دژم/ که برگوی تا از که دیدی ستم/ ...
در جای دیگری ناظری نه سر ذلت و خواری بلکه با حزن و اندوه از زبان مرد آهنگر با لحنی حماسی چنین می خواند: یکی بی زبان مرد آهنگرم/ ز شاه آتش آید همی بر سرم/ مرا بود هجده پسر در جهان/ کز ایشان یکی ماندست این زمان/... و در ادامه این بیت فردوسی را با احساس و قلیان بیشتری می خواند: هنر خوار شد جادویی ارجمند/ نهان راستی ، آشکارا گزند...
زمانی که شهرام ناظری تصمیم خود را برای اجرای پروژه شاهنامه خوانی با همنوازی و همخوانی فرزندش حافظ ناظری مطرح کرد خیلی ها اعتقاد داشتند - و هنوز هم بر این اعتقاد هستند- که اشعار شاهنامه ظرفیت و قابلیت اجرای صحنه ای و جذب مخاطب عام را در کنسرتها ندارد و به مانند اشعار حافظ و سعدی و حتی مولانا که بیشتر مورد استفاده ناظری بوده است نمی تواند بر روی آهنگها و تصانیف و قطعات ریتمیک بنشیند اما با توجه به چند برنامه و کنسرت ناظری و همین آهنگهای الهامی که سلیقه و نگاه ناظری درآن به خوبی قابل لمس است می توان این ادعا را رد کرد.
تنوع اجرایی که در ارائه اشعارشاهنامه در این برنامه ها وجود دارد و لحن حماسی و تاثیر گذار شهرام ناظری در اجرای قطعات، لحظه به لحظه مخاطبان را درگیر خودش می کند به طوری که می توان اطمینان داد همه مخاطبان حتی با سلایق مختلف جذب شاهنامه خوانی و اجراهای بدیع آن خواهند شد.
» ادامه مطلب