ابراهيم حاتميكيا پس از نمايش مستند «ريشه در خاك» گفت: فيلمنامه «ميرمهنا» واقعا فيلمنامه بسيار زيبايي درباره خليج فارس است و اميدوارم مردي پيدا شود كه اين سريال را بسازد. فيلم مستند «ريشه در خاك» به كارگرداني محمد خليلزاده عصر روز سهشنبه 18 خرداد همزمان با دومين سالمرگ نادر ابراهيمي در تالار بتهوون خانه هنرمندان به نمايش درآمد.
در اين مستند برخي از چهرههاي فرهنگ و هنر همچون ابراهيم حاتميكيا، اكبر زنجانپور، احمدرضا احمدي، انسيه شاهحسيني، مهري وداديان، كيومرث پوراحمد، راضيه تجار، شكور لطفي، پدرام اكبري، همسر و فرزندان و دوستان نادر ابراهيمي نقطه نظرات خود را پيرامون اين نويسنده و كارگردان مطرح كردند.
* نادر ابراهيمي به تمام معنا يك معلم اخلاق بود
پس از نمايش اين فيلم نشست نقد و بررسي آن با حضور پدرام اكبري تهيه كننده و فيلمساز، عزيزالله حاجي مشهدي از همكاران نادر ابراهيمي در فيلم «آتش بدون دود» و محمد خليلزاده كارگردان مستند «ريشه در خاك» برگزار شد.
حاجي مشهدي در اين نشست گفت: ما امروز چند تا آدم داريم كه درباره شاگردش بگويد من سرم را بلند كرده ام و او را ديدم.
وي افزود: نادر ابراهيمي به تمام معنا يك معلم اخلاق بود و آن سالهايي كه براي تدريس به قم ميآمد فقط يك عبا و عمامه كم داشت. او يك قديس بود.
او با اشاره به يكي از صحنههاي مستند كه در آن نادر ابراهيمي حسرت ميخورد حاتميكيا به عنوان شاگردش فيلم «از كرخه تا راين» را ساخته، گفت: آن صحنه معناي واقعي غبطه است كه ابراهيمي ميگويد كاش من هم اين توانايي را داشتم كه اين فيلم را ميساختم.
حاجي مشهدي با اشاره به بعضي از نقطه ضعفهاي مستند «ريشه در خاك» اظهار داشت: اين ضعفها مانع از اين نميشود كه بگويم در اين وانفسايي كه همه دنبال يك قران پول هستند كار آقاي خليلزاده ارزشمند است. نادر به تمام معنا يك انسان بود و امكان نداشت با او مواجه ميشدي و دست خالي برميگشتي.
او با اشاره به خصلت آدمشناسي نزد نادر ابراهيمي به ذكر خاطره خود براي ورود به عوامل فيلم «آتش بدون دود» اشاره كرد و گفت: بهار سال 53 بود و من خودم را روز دوم كار به عوامل پشت صحنه معرفي كردم و به نادر ابراهيمي گفتم: دنبال كار هستم. او گفت: ما اينجا كارگر نميخواهيم. به او گفتم: كارهاي سينمايي كردهام. سوابق من را ديد و خيلي راحت مرا پذيرفت. دو هفته بعد از آن مدير صحنه يك سريال عظيم شدم.
* مستند حسن فتحي درباره نادر در مرحله رافكات
در ادامه اين نشست محمد خليلزاده كارگردان مستند طي صحبتهاي كوتاهي گفت: خوشحالم سينماي مستند توانست ابعادي از شخصيت نادر را به عنوان يكي از چهرههاي فرهنگ و ادب اين مملكت نشان بدهد.
او تصريح كرد: اميدوارم توانسته باشم به عنوان آينهدار شخصيت نادر ابراهيمي تصويري تمام قد از او نشان دهم.
پدرام اكبري تهيهكننده سينما كه نقش مجري اين نشست را نيز ايفا ميكرد به ساخت فيلم مستند ديگري توسط حسن فتحي از زندگي و شخصيت نادر ابراهيمي اشاره كرد كه يك سال و نيم طول كشيده و هماكنون در مرحله رافكات است و هنوز تقطيع نهايي آن به پايان نرسيده است.
در ادامه پدرام اكبري از ابراهيم حاتميكيا شاگرد نادر ابراهيمي كه در تالار بتهوون حضور داشت خواست دقايقي صحبت كند.
* مردي پيدا شود «ميرمهنا» را بسازد
حاتميكيا ضمن عرض خسته نباشيد به محمد خليلزاده بيان داشت: به نظرم در اين وانفسا كه كاري نيست كار آقاي خليلزاده ارزشمند است.
او افزود: ديشب با خانواده اين كار را ميديدم كه در ميان ما هم نسل جوان بود و هم نسل كهنسال. من سلايقي دارم كه برخي صحنهها براساس آن سلايق ميتوانست نباشد.
ابراهيم حاتميكيا عنوان داشت: خليلزاده خامي كرد كه وارد اين حوزه شد چرا كه آنقدر نام نادر بزرگ بود كه همه ما از وارد شدن به اين عرصه در ميرفتيم البته اين رندي شرقي است و من بارها دوست داشتم درباره نادر حرف بزنم اما ميترسيدم گوشهاي از كريستال وجودش را نگويم.
كارگردان فيلم «از كرخه تا راين» كه همواره مورد تحسين نادر ابراهيمي بود افزود: موقع نمايش فيلم به تماشاچيان نگاه ميكردم. چشمها همه به صحنه خيره بود و اين نشان از گيرايي كار داشت. اما با اين حال برخي از تروكاژها را نميپسندم.
او از جملات اليكا دختر نادر ابراهيمي در پايان اين مستند به عنوان يكي از تكاندهندهترين صحنههاي فيلم براي خودش ياد كرد و گفت: تكرار چهره خندان آقاي زم در مراسم تشييع پيكر نادر ابراهيمي در اين مستند براي من ناخوشايند بود و ميتوانست آن همه تصوير از تشييع جنازه نباشد.
ابراهيم حاتميكيا در ادامه به ذكر خاطرهاي از نادر ابراهيمي و دلخوري او پرداخت و بيان داشت: قبلا كه در حوزه هنري بودم نادر ابراهيمي از من دلخور بود كه چرا مدير توليد سريال «ميرمهنا» شدهام. آخر سر فهميدم حوزه هنري خيلي مايل نيست آن را بسازد و من ميخواستم اين را به نادر ابراهيمي بگويم اما جرأت نميكردم.
حاتميكيا در پايان خاطرنشان كرد: فيلمنامه «ميرمهنا» واقعا فيلمنامه بسيار زيبايي درباره خليج فارس است و اميدوارم مردي پيدا شود كه اين سريال را بسازد. فيلمنامه «ميرمهنا» نوشته نادر ابراهيمي با عنوان «برجادههاي آبي سرخ» در 5 جلد منتشر شده است و به گفته حاضران در اين نشست از گيراترين آثاري است كه ميتواند درباره خليج فارس ساخته شود.
* شخصيتي جذابتر از ميرمهنا درباره خليج فارس نيست
در ادامه مراسم محمود اربابي فيلمنامهنويس نيز اظهار داشت: كار آقاي خليلزاده از يك واقعه و يك فرد مهم تاريخ فرهنگ كشور ساخته شده است و ماندگار خواهد شد حال ممكن است نقطه ضعفهايي داشته باشد.
او اضافه كرد: وقتي ميخواهيم راجع به يك شخصيت مهم فيلم بسازيم كارمان سخت ميشود و من احساس ميكنم نگاه تلويزيوني همراه آقاي خليلزاده بود. اين تصور در آقاي خليلزاده نبوده كه ميخواهد اتوبيوگرافي بسازد بلكه فكر ميكرده قرار است يك اثري بسازد كه مناسبتي پخش شود.
اين تهيهكننده سينما با بيان اين كه نسبت به نادر ابراهيمي اداي دين ميكند و از كساني هستم كه همه كارهاي او را خوانده است، خاطرنشان كرد: سريال «ميرمهنا» بسيار جذاب و حماسي است و اگر بخواهيم درباره خليج فارس كاري بسازيم شخصيتي به اندازه ميرمهنا جذاب نيست.
در اين مستند برخي از چهرههاي فرهنگ و هنر همچون ابراهيم حاتميكيا، اكبر زنجانپور، احمدرضا احمدي، انسيه شاهحسيني، مهري وداديان، كيومرث پوراحمد، راضيه تجار، شكور لطفي، پدرام اكبري، همسر و فرزندان و دوستان نادر ابراهيمي نقطه نظرات خود را پيرامون اين نويسنده و كارگردان مطرح كردند.
* نادر ابراهيمي به تمام معنا يك معلم اخلاق بود
پس از نمايش اين فيلم نشست نقد و بررسي آن با حضور پدرام اكبري تهيه كننده و فيلمساز، عزيزالله حاجي مشهدي از همكاران نادر ابراهيمي در فيلم «آتش بدون دود» و محمد خليلزاده كارگردان مستند «ريشه در خاك» برگزار شد.
حاجي مشهدي در اين نشست گفت: ما امروز چند تا آدم داريم كه درباره شاگردش بگويد من سرم را بلند كرده ام و او را ديدم.
وي افزود: نادر ابراهيمي به تمام معنا يك معلم اخلاق بود و آن سالهايي كه براي تدريس به قم ميآمد فقط يك عبا و عمامه كم داشت. او يك قديس بود.
او با اشاره به يكي از صحنههاي مستند كه در آن نادر ابراهيمي حسرت ميخورد حاتميكيا به عنوان شاگردش فيلم «از كرخه تا راين» را ساخته، گفت: آن صحنه معناي واقعي غبطه است كه ابراهيمي ميگويد كاش من هم اين توانايي را داشتم كه اين فيلم را ميساختم.
حاجي مشهدي با اشاره به بعضي از نقطه ضعفهاي مستند «ريشه در خاك» اظهار داشت: اين ضعفها مانع از اين نميشود كه بگويم در اين وانفسايي كه همه دنبال يك قران پول هستند كار آقاي خليلزاده ارزشمند است. نادر به تمام معنا يك انسان بود و امكان نداشت با او مواجه ميشدي و دست خالي برميگشتي.
او با اشاره به خصلت آدمشناسي نزد نادر ابراهيمي به ذكر خاطره خود براي ورود به عوامل فيلم «آتش بدون دود» اشاره كرد و گفت: بهار سال 53 بود و من خودم را روز دوم كار به عوامل پشت صحنه معرفي كردم و به نادر ابراهيمي گفتم: دنبال كار هستم. او گفت: ما اينجا كارگر نميخواهيم. به او گفتم: كارهاي سينمايي كردهام. سوابق من را ديد و خيلي راحت مرا پذيرفت. دو هفته بعد از آن مدير صحنه يك سريال عظيم شدم.
* مستند حسن فتحي درباره نادر در مرحله رافكات
در ادامه اين نشست محمد خليلزاده كارگردان مستند طي صحبتهاي كوتاهي گفت: خوشحالم سينماي مستند توانست ابعادي از شخصيت نادر را به عنوان يكي از چهرههاي فرهنگ و ادب اين مملكت نشان بدهد.
او تصريح كرد: اميدوارم توانسته باشم به عنوان آينهدار شخصيت نادر ابراهيمي تصويري تمام قد از او نشان دهم.
پدرام اكبري تهيهكننده سينما كه نقش مجري اين نشست را نيز ايفا ميكرد به ساخت فيلم مستند ديگري توسط حسن فتحي از زندگي و شخصيت نادر ابراهيمي اشاره كرد كه يك سال و نيم طول كشيده و هماكنون در مرحله رافكات است و هنوز تقطيع نهايي آن به پايان نرسيده است.
در ادامه پدرام اكبري از ابراهيم حاتميكيا شاگرد نادر ابراهيمي كه در تالار بتهوون حضور داشت خواست دقايقي صحبت كند.
* مردي پيدا شود «ميرمهنا» را بسازد
حاتميكيا ضمن عرض خسته نباشيد به محمد خليلزاده بيان داشت: به نظرم در اين وانفسا كه كاري نيست كار آقاي خليلزاده ارزشمند است.
او افزود: ديشب با خانواده اين كار را ميديدم كه در ميان ما هم نسل جوان بود و هم نسل كهنسال. من سلايقي دارم كه برخي صحنهها براساس آن سلايق ميتوانست نباشد.
ابراهيم حاتميكيا عنوان داشت: خليلزاده خامي كرد كه وارد اين حوزه شد چرا كه آنقدر نام نادر بزرگ بود كه همه ما از وارد شدن به اين عرصه در ميرفتيم البته اين رندي شرقي است و من بارها دوست داشتم درباره نادر حرف بزنم اما ميترسيدم گوشهاي از كريستال وجودش را نگويم.
كارگردان فيلم «از كرخه تا راين» كه همواره مورد تحسين نادر ابراهيمي بود افزود: موقع نمايش فيلم به تماشاچيان نگاه ميكردم. چشمها همه به صحنه خيره بود و اين نشان از گيرايي كار داشت. اما با اين حال برخي از تروكاژها را نميپسندم.
او از جملات اليكا دختر نادر ابراهيمي در پايان اين مستند به عنوان يكي از تكاندهندهترين صحنههاي فيلم براي خودش ياد كرد و گفت: تكرار چهره خندان آقاي زم در مراسم تشييع پيكر نادر ابراهيمي در اين مستند براي من ناخوشايند بود و ميتوانست آن همه تصوير از تشييع جنازه نباشد.
ابراهيم حاتميكيا در ادامه به ذكر خاطرهاي از نادر ابراهيمي و دلخوري او پرداخت و بيان داشت: قبلا كه در حوزه هنري بودم نادر ابراهيمي از من دلخور بود كه چرا مدير توليد سريال «ميرمهنا» شدهام. آخر سر فهميدم حوزه هنري خيلي مايل نيست آن را بسازد و من ميخواستم اين را به نادر ابراهيمي بگويم اما جرأت نميكردم.
حاتميكيا در پايان خاطرنشان كرد: فيلمنامه «ميرمهنا» واقعا فيلمنامه بسيار زيبايي درباره خليج فارس است و اميدوارم مردي پيدا شود كه اين سريال را بسازد. فيلمنامه «ميرمهنا» نوشته نادر ابراهيمي با عنوان «برجادههاي آبي سرخ» در 5 جلد منتشر شده است و به گفته حاضران در اين نشست از گيراترين آثاري است كه ميتواند درباره خليج فارس ساخته شود.
* شخصيتي جذابتر از ميرمهنا درباره خليج فارس نيست
در ادامه مراسم محمود اربابي فيلمنامهنويس نيز اظهار داشت: كار آقاي خليلزاده از يك واقعه و يك فرد مهم تاريخ فرهنگ كشور ساخته شده است و ماندگار خواهد شد حال ممكن است نقطه ضعفهايي داشته باشد.
او اضافه كرد: وقتي ميخواهيم راجع به يك شخصيت مهم فيلم بسازيم كارمان سخت ميشود و من احساس ميكنم نگاه تلويزيوني همراه آقاي خليلزاده بود. اين تصور در آقاي خليلزاده نبوده كه ميخواهد اتوبيوگرافي بسازد بلكه فكر ميكرده قرار است يك اثري بسازد كه مناسبتي پخش شود.
اين تهيهكننده سينما با بيان اين كه نسبت به نادر ابراهيمي اداي دين ميكند و از كساني هستم كه همه كارهاي او را خوانده است، خاطرنشان كرد: سريال «ميرمهنا» بسيار جذاب و حماسي است و اگر بخواهيم درباره خليج فارس كاري بسازيم شخصيتي به اندازه ميرمهنا جذاب نيست.