«وقتي ليموها زرد شدند» در راه جشنواره‌ي فيلم مونيخ

فيلم «وقتي‌ ليموها زرد شدند» به کارگرداني محمدرضا وطن دوست به مونيخ مي‌رود. به گزارش ايسنا طبق اعلام روابط عمومي اين فيلم، اكنون در بيست‌و هشتمين دوره‌ي فستيوال بين‌المللي فيلم مونيخ پذيرفته شده است.اين ششمين حضور خارجي‌ محمدرضا وطن‌دوست به همراه فيلمش است.
اين فيلم قبل از اين در فستيوال‌هاي مونترال کانادا 2009، ساو پائولو برزيل 2009، تيبارن آمريکا 2009، سنگاپور 2010 و ميناپليس آمريکا 2010حضور داشته است.
اين فيلم به تهيه‌کنندگي حميد شاه‌محمدي و محمدرضا وطن دوست است و تاکنون موفق به دريافت جايزه‌ي زنيت نقره‌اي بهترين فيلم اول مونترال 2009، ديپلم افتخار بهترين فيلمبرداري جشنواره‌ي فجر و جايزه اول صليب سرخ جهاني‌ را در جشنواره‌ي فيلم رشد دريافت کرده است.اين فيلم داستان زندگي شهربانو زني است که به همراه نامزدش شهرام در جنگ ايران و عراق به‌عنوان پزشک بصورت داوطلبانه حضور داشته‌اند. او در جنگ پس از زخمي شدن به اسارت درآمده و تا گردن او را در گودالي دفن کردند و موشهاي صحرايي پاي مجروح‌اش را جويدند. او رنج سالهاي اسارت را به عشق نامزدش شهرام تحمل کرده است. بعد از آزادي از زندانهاي عراق در برگشت به ميهن متوجه مي‌شود که شهرام با صميمي‌ترين دوست زندگي‌اش ازدواج کرده است. او تصميم مي‌گيرد در دورترين نقطه‌ي جنگلهاي شمال ايران در مزرعه پدري‌اش زندگي‌اش را سپري کند...
» ادامه مطلب

مازيار ميري داور كمپ استعداديابي سينما در صربستان

مازيار ميري كارگردان سينماي ايران داور كمپ استعداديابي سينما در صربستان شد. پنجمين دوره كمپ استعداديابي سينما در صربستان از هيات داوراني تشكيل شده است كه در جمع اين هيات داوران علاوه بر مازيار ميري به عنوان كارگردان ايراني، دو فيلم‌ساز صربستاني،يك فيلم‌ساز آلماني و انگليسي حضور دارند.
اين فستيوال و كمپ استعداديابي وظيفه‌ دارد جواناني كه از سراسر دنيا متقاضي حضور در كمپ هستند،انتخاب كند تا در دوره‌هاي كارگاهي اين كمپ شركت كنند.نتيجه نهايي انتخاب‌ها 24 مه (3 خرداد ماه ) با حضور داوران در صربستان اعلام مي‌شود و براي اين حضور مازيار ميري اواخر ارديبهشت ماه به صربستان مي‌رود.
مازيار ميري فيلم‌هاي همچون «قطعه ناتمام»، «به آهستگي»، «كتاب قانون»، «پاداش سكوت» و .... در كارنامه‌ي هنريش دارد.
گفتني است: در دوره‌هاي قبلي اين كمپ فيلم‌سازان جواني ايراني نيز شركت داشتند.
» ادامه مطلب

واکنش علی معلم به برنامه هفت و مسعود ده‌نمکی

علي معلم در پي سخنان مسعود ده نمكي در برنامه هفت ياداشتي رابا عنوان «آقاي ده‌نمکي: عصباني نشويد من‌باب مَثَل عرض کردم! » نوشت. معلم در اين يادداشت آورده است: «در نخستين برنامه‌ي هفت در خدمت آقاي جيراني مسائلي را پيرامون موقعيت بحراني سينما و ضرورت پاسخگويي مسئولان فرهنگي سينمايي سابق و فعلي در مورد سياست‌ها و اعمال‌شان به حضور مردم ايران عرض کردم و در اين ميان نامي هم از ساخته‌ي دوست مطبوعاتي-سينمايي مسعود ده‌نمکي آورده شد که محبوب و مطلوب و الگوي سينماي کشور از نظر وزارت فرهنگ و ارشاد در دولت قبلي به شمار مي‌آمد و از حضور سرصحنه تا اکران جذاب را نصيب برد و شکر خدا مورد توجه اقشار مختلف قرار گرفت.
در همان برنامه به نوعي فيلم مطلوب ديگر ارشاد در دوره‌هاي ديگر هم اشاره کردم که «نار و ني» بود و عرض کردم که الگوي سينماي ملي ايران نه فقط «اخراجي‌ها» و مشابهاتش است (که امروز فراوان شده) و نه «نار و ني» و نمونه‌هاي ژنريک‌اش (که آن روزها فراوان بود). بلکه سينما نياز به تنوع و فراواني دارد و بر ضرورت پرهيز جدي دستگاه‌هاي دولتي از ابراز سليقه فردي و در اختيار گذاشتن منابع ملي به يک اثر تأکيد کردم.
در ادامه هم گفتم که سينما همه‌ي سينماست از «اخراجي‌ها» تا «نار وني» تا «بچه‌هاي آسمان» و تا «کاني مانگا» و «آژانس شيشه‌اي» و... حال نمي‌دانم دستگاه تلويزيون و برنامه هفت چه اولويتي براي آقاي ده‌نمکي قائل است که بلافاصله حضرتشان را به روي آنتن مي‌برد که مثلا جواب بنده را بدهد که خداي نکرده يک وقتي انتقادات من عقل خلايق را زايل نکند. در هر حال صلاح مملکت خويش خسروان صدا و سيما دانند ولي از باب همکاري خدمت ايشان عرض مي‌کنم همکار عزيز جنابعالي به اندازه کافي منت بر سر ما و سينما داريد. لازم نيست همواره به نقدي که حتي طرف حساب‌تان نيست پاسخ بدهيد».
» ادامه مطلب

تکذیب تهیه‌کننده فیلم و یادداشت تورج اصلانی درباره قرارداد فیلمبرداری «بانوی شهر ما» حاتمی‌کیا

 
 
به نقل از سایت خبری سینمای ما روزهای گذشته در رسانه‌ها خبری منتشر شد که طی آن تورج اصلانی - فیلمبردار جوان و توانای سینمای ایران - از همکاری در پروژه تازه ابراهیم حاتمی‌کیا با نام «بانوی شهر ما» انصراف داده است. پس از انتشار این خبر، محمد پیرهادی تهیه‌کننده فیلم در برخی رسانه‌ها اعلام کرد که تورج اصلانی اصلاً با این فیلم قراردادی نداشته که بخواهد انصراف دهد. پس از این اظهار نظر، تورج اصلانی متن قراردادش با پیرهادی برای فیلم «بانوی شهر ما» را همراه با متنی کوتاه در اختیار سایت سینمای ما گذاشت. متن اصلانی و تصویر قراردادش برای فیلمبرداری فیلم حاتمی‌کیا را این‌جا ببینید:

در پي اظهارات آقاي محمد پيرهادي، تهيه كننده سينما، مبني بر نداشتن قرارداد با اينجانب تورج اصلاني به عنوان مدير فيلمبرداري فيلم سينمائي «بانوي شهر ما» به كارگرداني آقاي ابراهيم حاتمي كيا، تصوير قرارداد فوق جهت روشن شدن اذهان عمومي و خوانندگان محترم ضميمه ارائه می‌شود .
از آن‌جا كه اين پروژه از نظر بنده براي هميشه منتفي است،  لزومي براي پاسخ به مطالب احتمالي آینده در اين خصوص نمي‌دانم.


تورج اصلاني
» ادامه مطلب

فرزاد موتمن؛ «پوپك و مش ماشالله» روي پرده به دلیل سانسور زیاد فيلم من نيست!

کارگردان فيلم «پوپك و مش ماشالله» با اشاره به سانسور اين فيلم گفت:« من حس مي‌كنم اين فيلم روي پرده سينما، فيلم من نيست،ضمن اين‌كه واقعا خسته شدم،براي ساخت فيلم‌هايم از اين دفتر به دفتر ديگري به دنبال تهيه كننده با تجربه بروم!»
فرزاد موتمن كارگردان سينما ضمن بيان اين مطلب گفت:« در شرايط كنوني فيلم‌هايي كه در واقع متفاوت‌تر به لحاظ مضمون هستند و ايده تجربي‌تري دارند، با مشكل ساخت و پروانه نمايش روبرو مي‌شوند.در صورتي كه كمك‌هاي دولتي معمولا صرف فيلم‌هاي پرهزينه‌اي مي‌شود كه واقعا اين هزينه‌ها بيهوده صرف فيلم‌هاي نه چندان مطلوب سينما مي‌شود.»
اين كارگردان سينما در ادامه گفت:«اي كاش اين هزينه ها صرف فيلم‌هاي تجربي‌اي مي‌شد كه راه و مسير را براي سيينماي بهتر باز مي‌كنند.از سويي ديگر بحث مميزي فيلم‌ها در اين چندماه اخير شدت گرفته است و من از اين وضعيت موجود در سينما راضي نيستم.»
موتمن در خصوص فيلم اخيرش كه پروانه ساخت دريافت نكرد، عنوان كرد:« مدتي پيش تقاضاي پروانه ساخت براي فيلم تازه‌ام كردم كه با عدم پروانه ساخت از سوي معاونت امور سينمايي روبرو شدم و دليل اين سخت‌گيري و جلوگيري‌هايي كه براي عدم دريافت پروانه ساخت انجام شد، را نمي‌دانم.»
كارگردان فيلم «شب‌هاي روشن» درباره سانسور در سينماي ايران گفت:« فيلم «پوپك و مش ماشالله» هم از سوي اين دوستان سانسور شد و من حس مي‌كنم اين فيلم روي پرده سينما، فيلم من نيست! با اين وجود خوشحالم كه مردم از اين فيلم استقبال كردند و فروش اين فيلم به 900 ميليون تومان نزديك مي‌شود.»
موتمن درباره فعاليت‌هاي جديدش توضيح داد:فيلم‌نامه هاي زيادي در دست دارم كه به خيلي از اين فيلمنامه‌ها علاقه‌مندم،اما بحث اظهار نظرهاي شخصي و عدم دريافت پروانه ساخت،موضوعي است كه تقريبا براي همه آثارم رخ داده است.
او در پاپان تصريح كرد: مديريت دولتي سينما اعلام كرده بود كه اگر پروانه ساخت براي فيلمي بخواهيد،مي‌دهيم؛اما ممكن است همان فيلم بدون نمايش و اكران عمومي باقي بماند و همين بحث ها و صحبت‌هاست كه در سينماي ما آزار دهنده هستند.ضمن اين‌كه واقعا خسته شدم،براي ساخت فيلم‌هايم از اين دفتر به دفتر ديگري به دنبال تهيه كننده با تجربه بروم.
» ادامه مطلب

مقدم‌دوست: بيان غيرمستقيم موضوع اصلاح‌الگوي مصرف هنرمندانه است

هادی مقدم‌دوست با بيان اينكه در فيلم‌هاي يك دقيقه‌اي مي‌توان به نكات و ظرايفي اشاره كرد كه به سرعت بر مخاطب تأثيرگذار باشد، افزود: دست اندركاران برگزاري جشنواره فيلم‌هاي يك دقيقه‌اي در خصوص مدت زمان در نظر گرفته شده براي ساخت فيلم‌ها، انتخاب درستي داشته‌اند، چرا كه مجموعه‌اي از فيلم‌هاي يك دقيقه‌اي هنگامي كه در كنار يكديگر قرار بگيرند، هر كدام دربردارنده نكاتي سازنده در خصوص موضوع مورد نظر هستند و مخاطب مي‌تواند تمامي نكات ذكر شده در اين آثار را به خاطر بسپارد.
او با اشاره به اينكه ساخت يك فيلم بلند سينمايي پر هزينه شايد نتواند تأثيري را كه فيلم‌هاي يك دقيقه‌اي بر مخاطب دارند، داشته باشد، ادامه داد: در خصوص پرداختن به موضوع اصلاح الگوي مصرف، رسالت هنرمندان در اين است كه چنين موضوع با اهميتي را به شكلي درست و غيرمستقيم در آثار خود منعكس كنند.
مقدم دوست زاويه ديد، لحن و اجراي درست را سه ركن اساسي در مسير ساخت فيلم‌هاي يك دقيقه‌اي با موضوع اصلاح الگوي مصرف ذكر كرد و خاطر نشان ساخت: در ساخت اين آثار، برخورداري از ايده‌اي مناسب و آگاهي فيلمساز نسبت به ابعاد گوناگون اصلاح الگوي مصرف و همچنين شكل صحيح مصرف كردن، از نكات زيربنايي است كه بايد در اين زمينه مورد توجه قرار گيرد.
مراسم معرفي برگزيدگان نخستين جشنواره ملي فيلم‌هاي يك دقيقه‌اي با موضوع اصلاح الگوي مصرف توسط مؤسسه رسانه‌هاي تصويري اول خرداد سال جاري همزمان با روز بهره‌وري و بهينه‌سازي مصرف در سينما فلسطين برگزار مي‌شود.
» ادامه مطلب

تبليغات محيطي تنها براي كانون‌هاي آگهي مجاز است

به گزارش دفتر تبليغات و اطلاع‌رساني معاونت امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني، تابلوهاي تبليغات شهري در اختيار شهرداري‌ها، صرفاً بايد به كانون‌هاي آگهي و تبليغاتي داراي مجوز قانوني از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي واگذار شود.
عليرضا كريمي، مديركل دفتر تبليغات و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اين مطلب افزود: براساس قوانين و مقررات موجود، انجام هرگونه فعاليت تبليغاتي بايد توسط كانون‌هاي تبليغاتي داراي مجوز از اين وزارتخانه صورت پذيرد و با توجه به رايزني‌ها و هماهنگي‌هاي به عمل آمده با امور شوراها و شهرداري‌هاي وزارت كشور و نيز شوراي‌عالي استان‌هاي كشور از اين‌ پس، تابلوها و اماكن تبليغاتي محيطي در اختيار شهرداري‌ها، بايد در اختيار اين كانون‌ها قرار گيرد.
كريمي با اشاره به بروز برخي مشكلات اجتماعي ناشي از فعاليت غيرقانوني اشخاص فاقد مجوز در حوزه تبليغات و لزوم رعايت كامل قوانين گفت: براساس قانون كانون‌هاي تبليغاتي قبل از اجرا و نمايش طرح‌هاي تبليغاتي، مجوز لازم را از ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان‌ها دريافت مي‌كنند و بدين ترتيب از نمايش طرح‌هاي تبليغاتي كه مغاير با اخلاق و ارزش‌هاي فرهنگي و عرفي جامعه است، جلوگيري مي‌شود.
مديركل دفتر تبليغات و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ضمن تشكر از اقدامات مؤثر به عمل آمده در اين راستا، اظهار اميدواري كرد؛ با همراهي و مشاركت همه مسئولان ذيربط در بخش‌هاي مختلف مديريت شهري و با در نظر گرفتن قوانين مصرح، از بروز اين گونه مشكلات جلوگيري به عمل آيد.
» ادامه مطلب

شیخ طادی و سریال ماه رمضانی

پرويز شيخ طادي قصد دارد مجموعه تلويزيوني «سي امين روز» را براي پخش در ماه رمضان آماده كند. اين سريال در كنار سريال «زندگي در شيفت دوم» به كارگرداني محمدرضا آهنج ،براي پخش در ماه رمضان از شبكه 2 سيما ساخته مي شود.
داستان مجموعه تلويزيوني «سي‌امين روز» را سعيد رحماني نوشته است و در حال حاضر مراحل پيش توليد خود را سپري مي‌كند.
تا به حال حضور بازيگراني نظير هومن سيدي و آزاده صمدي قطعي شده و مذاكراتي با لاله اسكندري نيز براي حضور در «سي‌امين روز» انجام شده است. مجموعه تلويزيوني «سي‌امين روز» به تهيه كنندگي «رضا جودي» ساخته شده و از داستاني ماورائي برخوردار است. رضا جودي تهيه كنندگي سريال‌هايي نظير اغماء و عبور از پائيز را در پرونده خود دارد.
» ادامه مطلب

اولین دوسالانه خوشنویسی با عنوان بین‌المللی

دوسالانه خوشنویسی در اولین دوره تحت عنوان یک دوسالانه بین‌المللی و بدون شرکت‌کننده خارجی از 22 اردیبهشت در قزوین آغاز به کار می‌کند.

به گزارش هفت نیوز، اولین دوسالانه بین‌المللی خوشنویسی 22 اردیبهشت در قزوین افتتاح می‌شود.
محمود شالویی رئیس مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد صبح سه شنبه 21 اردیبهشت در جمع خبرنگاران درباره برگزاری این دوسالانه برای اولین بار در کشورمان گفت: «ما همه دلایل و علل این مسئله را که چرا تا به حال این دوسالانه برگزار نشده نمی‌دانیم ولی شاید تاکنون همه شرایط برای برگزاری این دوسالانه فراهم نبوده و حالا این توفیق نصیب ما شده که این دوسالانه در سال 89 به ثمر برسد.»
محمدحسین شفیعی‌ها، مدیرکل ارشاد قزوین و دبیر اولین دوسالانه خوشنویسی نیز درباره شکل‌گیری و برنامه‌های اولین دوسالانه خوشنویسی در قزوین گفت: «تابستان سال گذشته دبیرخانه این دوسالانه در خانه فرهنگ امیرکبیر در قزوین شکل گرفت و شورای راهبردی زمان برگزاری دوسالانه را مشخص کرد. فراخوان جشنواره به همه استانها و شهرهای کشورمان ارسال شد و در نهایت از 29 استان کشور، هنرمندانی در این دوسالانه شرکت کردند.»
براساس اظهارات شفیعی‌ها فقط از استان هرمزگان هیچ هنرمندی در این دوسالانه شرکت نکرده و قرار است علت این مسئله هم بررسی شود.
به گفته دبیر این دوسالانه، بیش از 780 هنرمند با 1720 اثر در این دوسالانه شرکت کردند. آثار رسیده مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت 571 اثر از 408 هنرمند برای نمایشگاه و بخش‌های رقابتی جشنواره انتخاب شدند.
این دوسالانه در پنج رشته نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ، ثلث و گرایش‌های نوین برگزار شده‌ و 18 خرداد در قزوین برگزیدگان خود را معرفی خواهد کرد.
شفیعی‌ها درباره آثار پذیرفته نشده در این دوسالانه گفت: «به پاس احترام به تلاش و حضور این هنرمندان، آثار آنها را نیز رد یک نمایشگاه جداگانه در خانه فرهنگ امیرکبیر برگزار خواهد شد.»
این دوسالانه پنج بخش جنبی نیز دارد که شامل نقش ایرانیان در پیدایش و گسترش خوشنویسی اسلامی، نقش کتابت قرآن کریم در پیدایش هنر خوشنویسی، نقش هنرمندان قزوینی در تطور هنر خوشنویسی نستعلیق، هنرهای وابسته به خوشنویسی و تحلیل و بررسی آثار رسیده به دوسالانه است.
دبیر اولین دوسالانه خوشنویسی درباره بین‌المللی بودن عنوان این جشنواره در حالیکه حتی یک شرکت کننده خارجی نیز در آن شرکت ندارد، گفت: «از آنجایی که این دوسالانه در وزارت ارشاد تثبیت شده، بنا را بر این گذاشته‌ایم که حتما آن را به صورت مداوم برگزار کنیم و آرام آرام از هنرمندان خارجی هم دعوت کنیم در این دوسالانه شرکت کنند، از همین اولین دوره آن را با عنوان دوسالانه بین‌المللی برگزار ‌می‌کنیم.»
» ادامه مطلب

یادداشتی از مازیار فکری ارشاد؛ تعاریف جدید از مفهوم تهیه‌کنندگی سینما !

حسین فرح‌بخش از تهیه‌کنندگان فعال سینمای ایران در گفتگویی که مدتی پیش منتشر شد نظرات جالبی درباره وظایف این صنف ارائه داده است که از منظر‌های گوناگونی می‌توان به آسیب شناسی آن پرداخت.  نام حسین فرح بخش با موسسه " پویا فیلم" و همکار و شریک دائمی اش عبدالله علیخانی گره خورده که نشانه‌ای از رویکردی مشخص نسبت به سینما در ایران است.رویکردی که در آن بعد تجاری و جذب مخاطب عام محور است که البته هیچ ایرادی هم ندارد و باید مورد احترام قرار گیرد.
اما با خواندن گفتگوی جالب که چند هفته قبل  از ایشان در هفته‌نامه همشهری جوان به چاپ رسیده  متاسفانه نگارنده آن را دیر خوانده  می توان به طرز فکر و نگاه مدیران موسسه پویا فیلم در باب سینما و حواشی آن پی برد که البته به بخشی از آنها انتقادهایی جدی وارد است.فرح بخش در قسمتی از گفت و گوی یاد شده با مریض و نادان خواندن خبرنگاران و منتقدین سینمایی ، همان روندی را ادامه داد که با همکاری سید ضیا هاشمی در برنامه " دو قدم مانده به صبح " در پیش گرفتند و از هیچ گونه توهینی نسبت به این قشر فروگذار نکردند.
اما مهمترین نکته ای که از این گفتگوی جذاب و با مزه دستگیر خواننده می شد تعریف منحصر به فرد آقای فرح بخش از مفهوم و شرح وظایف تهیه کننده در سینماست. ایشان مفهوم تهیه کننده را در برابر مفهوم " مولف فیلم" نهاده و بر این مبنا ، تهیه کنندگی را مستلزم دخالت در همه امور یک فیلم دانسته‌اند. بر اساس تعریف ایشان ، کارگردان ارزش و اعتباری هم سنگ با دیگر عوامل یک فیلم چون گریمور و طراح صحنه دارد و با اغماض و لطف، فرموده اند که شاید موقعیت کارگردان اندکی بالا تر از سایر عوامل هنری و فنی یک فیلم باشد.در ادامه وی دخالت در امور فنی و کارگردانی ، حتی در حد چک کردن و در صورت لزوم تغییر دکوپاژ را حق مسلم تهیه کننده دانسته و لزوم بازگشت بودجه سرمایه گذاری شده توسط تهیه کننده را علت این امر ذکر کرده است.
باید گفت ظاهرا جناب فرح بخش و دوستان همفکرشان تصوراتی کاملا غلط از مفهوم تهیه کنندگی و شرح وظایف خود دارند. تعریفی که ایشان ارائه می دهند در سینمای هیچ کجای جهان به رسمیت شناخته نمی شود و به نظر می رسد فرح بخش باید در دیدگاه های خود در باب این موضوع تجدید نظری اساسی ایجاد کند یا تعریف جهانی تهیه‌کننده را تغییر دهد!.استدلال یاد شده را می‌توان با استدلال های عجیب برادران شفیع زاده مدیران باشگاه فوتبال استقلال اهواز مقایسه کرد ، که با توجه به سرمایه گذاری در ورزش به عنوان  بخش خصوصی ، خود را صاحب حق دخالت در ترکیب تیم ، جابجایی بازیکنان و حتی تغییر دائمی مربی می دانند.
جالب آن که سقوط تیم استقلال اهواز به لیگ یک با در پیش گرفتن چنین استراتژی نادرستی را می توان با شکست تجاری آخرین محصولات پویا فیلم از جمله " آقای هفت رنگ " و " سلام بر عشق" مقایسه کرد و به نتایج جالب و معنی داری رسید. در همه جای جهان کارگردان مالک حقوق معنوی و تهیه کننده مالک حقوق مادی یک فیلم است. تهیه کننده مولف هم اگر وجود داشته باشد ، بیشتر در چارچوب سینمای هنری و روشنفکرانه  ( همان  سینمایی که آقای فرح بخش و دوستانشان از آن تنفر دارند و تبری می جویند)باید یافت. تهیه کنندگانی چون اسماعیل مرچنت که با تیمی ثابت ( روث پراور جابوالا به عنوان نویسنده و جیمز آیوری در مقام کارگردانی صاحب اندیشه و نه آلت دست تهیه کننده و یک مجری صرف) جریانی در اقتباس های ادبی سینمایی و فیلم های روشنفکرانه ایجاد کردند. و گرنه برادران زوکر و جیم آبراهام هرگز ایجاد کننده جریانی تجاری و تاثیر گذار در جریان سینمای جهان نبوده اند.
» ادامه مطلب

همکاری برد پیت و درن آرونوفسکی

برد پیت در فیلم "ببر" به کارگردانی درن آرونوفسکی نقش آفرینی می‌کند. به گزارش هالیوود ریپورتر فیلمنامه این فیلم را گی یرمو آریاگا فیلمنامه نویس نام آشنای مکزیکی نوشته که در فیلم "بابل" نیز با پیت همکاری داشته است.
این فیلم اقتباسی است از کتابی غیر داستانی به همین نام نوشته جان ویلانت درباره یک فعال حمایت از حقوق حیوانات که هنگام حمله یک ببر به ساکنان شهری کوچک در سیبری به حمایت از این حیوان بر می خیزد.
پیت و آرونوفسکی از سال گذشته برای همکاری در این پروژه به توافق رسیده بودند.گفتنی است که پیت ، آرونوفسکی و آریاگا هر سه در تولید این فیلم  که اواخر امسال کلید می خورد سرمایه گذاری می‌کنند.آریاگا پیش از این فیلمنامه آثار شاخصی چون "زندگی سگی " ، " 21 گرم" و " بابل" را بر عهده داشته و "دشت سوزان" را نیز با فیلمنامه خودش کارگردانی کرده است.
درن آرونوفسکی هم در کارنامه فیلمسازی خود ساخت فیلم های برجسته ای چون "پی" ، " چشمه" و " مرثیه ای برای یک رویا" را دارد.
» ادامه مطلب

رامبد جوان، صابر ابر و هنگامه قاضیانی به صحنه می‌روند

نمایش "کالیگولا" به کارگردانی همایون غنی‌زاده با تغییراتی در گروه بازیگری نمایش نسبت به اجرا در بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از هشتم خرداد در سالن شماره یک تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود. نمایش "کالیگولا" روایتگر زندگی و واقعیت‌هایی است که در رابطه با کالیگولا نقل شده است. همایون غنی‌زاده این نمایش را در بخش میهمان بین‌الملل بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به صحنه برد و طبق برنامه اعلام شده قرار است "کالیگولا" را از هشتم خرداد ساعت 20 در سالن شماره یک تماشاخانه ایرانشهر در قالب اجرای عمومی به صحنه ببرد.
رامبد جوان، صابر ابر، رامین سیاردشتی، سعید چنگیزیان، محسن حسینی، فرزین صابونی، رضا بهبودی، مهدی کوشکی، هنگامه قاضیانی، داریوش موفق و حمیدرضا میرلطفی بازیگران نمایش "کالیگولا" هستند. پیش از این و در اجرای جشنواره نمایش سیامک صفری به عنوان یکی از بازیگران اثر بود که به دلیل حضور در پروژه‌های همزمان نمی‌تواند در اجرای عمومی نمایش "کالیگولا" گروه را همراهی کند.
پویا منشی‌زاده دستیار کارگردان از دیگر عوامل نمایش "کالیگولا" است. همایون غنی‌زاده سال 88 نمایش "آگاممنون" را با حضور جواد نمکی در سالن شماره دو تماشاخانه ایرانشهر به صحنه برد.
» ادامه مطلب

پروانه‌های جدید نمایش

فیلم های "سفر مرگ"، "بدرود بغداد" و "خیابان بیست و چهارم" پروانه نمایش دریافت کردند. 

 به گزارش هفت نیوز، شورای صدور پروانه نمایش 35 میلیمتری در جلسه اخیر خود برای سه پروژه سینمایی پروانه نمایش صادر کرد. فیلم "بدرود بغداد" ( مرا ببخش مادر)  به تهیه کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی وکارگردانی مهدی نادری نجف آبادی ،  فیلم"سفر مرگ" به تهیه کنندگی و کارگردانی حسن آقا کریمی و فیلم "خیابان بیست و چهارم" به تهیه کنندگی و کارگردانی سعید اسدی ( به شرط رعایت محدودیت سنی) عناوین پروژه هایی است که از این شورا  پروانه نمایش دریافت کرده اند.
» ادامه مطلب

زندگی خالق سرود "ای ایران" کتاب شد

کتاب زندگی و آثار مرحوم روح‌الله خالقی از مجموعه مفاخر موسیقی نوشته سید ابوالحسن مختاباد از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر شد. به گزارش  مهر، مختاباد در این کتاب در ده فصل و با استفاده از منابع آرشیوی و کتابخانه‌ای ضمن ارائه تصویری دقیق و همه‌جانبه از زندگی روح‌الله خالقی از کودکی تا مرگ سعی کرده است دیدگاه‌های وی درباره مسائل فرهنگی‌، موسیقایی را بازتاب دهد.
در این کتاب که حاصل چند ماه پژوهش مولف در آثار مکتوب و صوتی خالقی است همچنین مقاله‌ای مفصل درباره سرود "ای‌ایران" و چگونگی پیدایی و سیر ‌آن تا به امروز به چاپ رسیده است.
نویسنده در بخشی از این کتاب به نقد و بررسی دقیق و همه ‌جانبه کتاب"سرگذشت موسیقی ایران" نوشته خالقی که از جمله منابع مهم موسیقی به شمار می‌رود پرداخته است.
مختاباد هم اینک سرگرم تحقیق و پژوهش درباره زندگی و آثار ابوالحسن اقبال آذر آوازخوان نامی است که قرار است در مجموعه مفاخر موسیقی ایران انتشار یابد.
او همچنین مجموعه‌ای از گفت‌وگوها و یادداشتهای خود را گردآورده است که قرار است انتشارات سخن آن را به بازار کتاب عرضه کند.
» ادامه مطلب

بازار جهانی فیلم کن

بیش از 2300 فیلم در مرحله نسخه نهایی و 1700 پروژه در مرحله پیش تولید یا فیلمبرداری در بازار فیلم جشنواره کن امسال حضور دارند که نسبت به سال گذشته رشدی 5 درصدی را نشان می دهد. به گزارش  اسکرین دیلی کشور هایی چون قطر ، نیجریه ، اتیوپی ، موزامبیک و جمهوری دومینیکن برای نخستین بار محصولات سینمایی خود را در بازار فیلم کن ارائه می دهند.
نکته جالب در این زمینه افزایش حضور فیلم‌های دیجیتالی از سراسر جهان است. بیش از نیمی از فیلم‌های حاضر در بازار فیلم کن به شیوه دیجیتال فیلمبرداری شده‌اند و65 فیلم سه بعدی هم در این بازار حضور دارند.
ژروم پیلار مدیر بازار فیلم کن دراین باره گفت که 35 فیلم سه بعدی از کشور های آسیا ، آمریکای لاتین و اروپا به بازار کن عرضه شده‌اند.
بازار فیلم کن برای سومین سال متوالی روی سینمای مستند و بازاریابی جهانی این گونه از فیلم ها متمرکز است.همچنین روز 18 مه ( 29 اردیبهشت) کنفرانس جهانی سینمای مستند در محل بازار فیلم برگزار می شود که سینماگران نام آشنای جهان از جمله فردریک وایزمن ، پاتریسیو گوزمان ، پیتر لیکتی ، ریتی پن ، استفن کیژاک ، جان بتسک ، کاترین لکلف و پیتر جاگر در این نشست حاضر می شوند.
بازار جهانی فیلم کن همزمان با شصت و سومین دوره جشنواره بین المللی فیلم کن  از 13 تا 22 مه ( 24 اردیبهشت تا 1 خرداد) برگزار می شود.
 
» ادامه مطلب

سید علی صالحی در سی سی یو

سید علی صالحی دچار عارضه قلبی شد. به گزارش آفتاب این شاعر شامگاه گذشته (سه‌شنبه، 21 اردیبهشت‌ماه) به دلیل سکته‌ قلبی با اورژانس به بیمارستان لبافی‌نژاد منتقل شده و هم‌اکنون در بخش سی‌سی‌یو این بیمارستان تحت مراقبت است.
به گفته‌ بستگان صالحی، حال او رو به بهبود است و باید تا 48 ساعت تحت مراقبت‌های ویژه باشد.
«از آوازهای کولیان اهوازی»، «منظومه‌ها»، «لیالی‌ها»، «عاشق شدن در دی‌ماه، مردن به وقت شهریور»، «دیر آمدی ری‌را»، «نامه‌ها»، «چیدن محبوبه‌های شب»، «دعای‌زنی در راه، که تنها می‌رفت»، «یوماآنادا»، «قمری غمخوار در شامگاه خزانی» و «انیس آخر همین هفته می‌آید» از جمله مجموعه‌های شعر منتشرشده‌ی صالحی 55ساله‌ هستند.
» ادامه مطلب

نمایشنامه جدید شکسپیر به همراه آثار چخوف و وولف روی صحنه می‌رود

کمپانی نمایش کلاسیک گاتهم یکی از برنامه‌های سال 2011 خود را اجرای نمایش «سه خواهر» با حضور مگی جیلنهال و پیتر سارسگارد اعلام کرد. دیگر برنامه‌های این کمپانی اجرای نمایشنامه‌هایی از سارا رول و شکسپیر است.
جیلنهال و سارسگارد در «سه خواهر» نمایشنامه تاثیرگذار چخوف با ممی گامر و جاش همیلتن همبازی هستند. کارگردانی این نمایش را آستین پندلتن برعهده دارد که بسیاری از افراد گروه حاضر را سال 2009 در نمایش «عمو وانیا» هدایت کرد.
این کمپانی همچنین ماه مارس 2011 اثر جدیدی از شکسپیر با عنوان «اشتباه مضاعف» را روی صحنه می‌برد. این اثر پس از بحث‌های فراوان بالاخره اوایل امسال رسما به عنوان اثری نوشته شکسپیر معرفی شد. البته بخشی از سهم نوشتن این اثر به عهده جان فلچر بوده است. این نمایش بطور محدود روی صحنه می‌رود.
اما فصل جدید تئاتر را سارا رول با نمایشنامه اقتباسی از «اورلاندو» نوشته ویرجینیا وولف آغاز می‌کند. کارگردان این نمایش ربه‌کا تایچمن است.
ماه آوریل نیز والتر بابی کارگردان «ونوس در خز» به همراه دیوید آیوز نمایش «مدرسه دروغ» را روی صحنه می‌برند که برگردانی کمدی از «مردم‌گریز» نوشته مولیر است.
این فصل با نمایش «اعمال غیرطبیعی» به کارگردانی تونی اسپیشال پایان می‌گیرد. این نمایش نگاهی به قوانین دانشگاه هاروارد در دهه 1920 میلادی دارد.
» ادامه مطلب

سرفصل​های سیاست​های سینمایی از قول جواد شمقدری

معاون امور سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست با خبرنگاران علاوه بر اعلام سیاست​های جدید سینمایی، به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش خبرآنلاین، جواد شمقدری در بخش ابتدایی سخنان خود درباره تغییرات ایجاد شده در دفترچه سیاست​های سینمایی سخن گفت و در ادامه به سئوالات خبرنگاران در مواردی چون بخش​های مختلف سیاست​های سینمایی، روابط معاونت سینمایی و خانه سینما و حضور فیلم​های ایرانی در جشنواره​های جهانی سخن گفت.
بخش​هایی از صحبت​های معاون امور سینمایی وزیر ارشاد در این جلسه به این شرح است:
  • - گفته شده تنها دستاورد معاونت سینمایی در این ماه​ها رفع توقیف تعدادی فیلم سینمایی بوده که این واقعاً​ بی​انصافی است. اتفاقاً بیان این گفته​ها از سوی برخی دوستان که باید نگاه منصفانه​تری داشته باشند، ناخوشایند است. رفع توقیف فیلم​ها فقط اصلاح یک نظر کارشناسی غلط بود.
  • - استفاده از واژه فیلمفارسی برای فیلم​های سخیف کاری نادرست و توهین به فرهنگ و هنر ایران است. افرادی خودباخته نسبت به غرب که نگاه تحقیرآمیزی به فرهنگ خود داشتند این واژه را باب کرده​اند. اگر ما غیرت و حیثیت دینی داریم نباید از این واژه استفاده کنیم.
  • - موجی این روزها راه افتاده که سینمای ایران را در گرداب فساد و لودگی می​بیند. این​ها به گونه​ای مطرح می​شود که وقتی فردی از بیرون سینما این​ها را بخواند تصور می​کند مدیریت جدید این فضا را به وجود آورده است. ما نخواستیم در این مدت بگوییم که در دوره​های قبل چه بر سر سینما آمده؛ سینما هشت سال با شتاب و عالمانه و چهار سال به صورت سهوی در ورطه سینمای نازل افتاد و در این مدت بسیار سکوت کردیم. اگر قرار باشد کسی از گذشته انتقاد کند ما محق​تر هستیم.
  • - تحقیقی به نام هشت سال سینمای اصلاحات داشتیم که اگر به آن نگاه کنیم می​بینیم در آن هشت سال چه بر سر سینما آمد. اما را دیکتاتور نامیدند. چه کسانی سینمای دفاع مقدس و سینمای کودک را از دور خارج کردند؟ افتخار من این است که 12 سال است فیلم نساخته​ام و این فیلم نساختن از مستندسازی در من در جبهه هم مهمتر بوده است. چه کسانی سینمای ایران را به وضعیت نامطلوب کنونی رساندند؟
  • - مدیریت سینمایی در دوره قبل اسیر زیرساخت​هایی بود که پیش از این به وجود آمده بود. ما تلاش می​کنیم این زیرساخت​ها را تغییر دهیم. همه باید به هم کمک کنیم و با نقد عالمانه و دلسوزانه مشکل نداریم.
  • - نقدهایی به دفترچه سینمایی صورت گرفت و جلساتی با دوستان سینمایی داشتیم. عمده نقدها حول محور ابهامات موجود در تصمیم​گیری برای فیلم​​های اکرانی و غیراکرانی، ضوابط و شاخصه​ها و مراجع تصمیم​گیری و سازوکارها بود.
  • - کارگردانی می​تواند تهیه​کننده فیلم اکرانی خود باشد که رضایت​نامه​ای از سرمایه​گذار فیلم قبلی خود داشته باشد و آن را به شورای صدور پروانه ساخت ارائه کند. همچنین کارگردانی که دو فیلم غیراکرانی موفق ساخته باشد می​تواند فیلم مجوز ساخت یک فیلم اکرانی بگیرد.
  • - رده​بندی کارگردانان و تهیه​کنندگان بعد از جشنواره فجر هر سال اتفاق می​افتد، گروهی متشکل از نمایندگان کانون کارگردانان سینمای ایران، انجمن مدیران تولید، تشکل تهیه​کنندگان، دستیاران کارگردان و ... در مورد رده​بندی کارگردانان و تهیه​کننندگان نظر می​دهند.
  • - این عین دموکراسی است که مردم کشور ما برای دیدن فیلم​ها محرم باشند و بیگانگان نامحرم. همه فیلم​​ها برای پخش در ایران مشکلی ندارند اما ما نمی​خواهیم همانند گذشتگان شرایط پخش فیلم را در داخل از آثار گرفته و آن​ها را راهی جشنواره​های خارجی کنیم. در مورد کارگردانانی که بدون اجازه ما این کار را انجام دهند تصمیم حداقل یکسال ممنوع​الکاری آنان خواهیم گرفت.
  • - فیلم​های غیراکرانی فقط امکان اکران عمومی ندارند و حتی می​توانند از امکان اکران محدود استفاده کنند و شورای هنر هم تصمیم گرفته تا یک سوم فیلم​های مورد نیاز تلویزیون برای پخش به این ترتیب تامین شود.
  • - فیلم کمدی فیلم خوبی است. ساخت فیلم کمدی سخت است و شاید همین مسئله موجب می​شود تا خطاهایی را در این کارها شاهد باشیم که به اعتقاد من باید این خطاها را پذیرفت.
  • -اگر امسال فیلمی از سینمای ایران در جشنواره کن حضور ندارد، به تصمیم هیئت انتخاب آن جشنواره بازمی​گردد و آنان باید در این زمینه پاسخگو باشند، هرچند ما عباس کیارستمی را به عنوان فیلمسازی که کشور خود را دوست دارد، نماینده ایران می​دانیم.
» ادامه مطلب

«غذای فوری» به جای «فست فود»


علیرضا کریمی مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد گفت: «در پی اعلام خبر مربوط به ممنوعیت استفاده از واژه غیرفارسی «فست فود» بر سردر واحدهای صنفی و بسته‌بندی کالاها، واژه فارسی «غذای فوری» از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای این موضوع درنظر گرفته شده است.»
کریمی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تغییر اسامی واحدهای صنفی مختلف که از نام‌های بیگانه استفاده کرده‌اند، گفت: «واحدهای صنفی و اغذیه‌فروشی‌ها باید از واژه «غذای فوری» به جای کلمه «فست فود» در سردر واحدهای صنفی و بسته‌بندی کالای خود استفاده نمایند.»
» ادامه مطلب

ترویج مانکنیسم و زندگی غربی برای ضرغامی تذکر در پی داشت

خبرگزاری فارس خبر داد:

شورای نظارت بر صدا و سیما در نامه‌ای به عزت‌الله ضرغامی ریاست این سازمان، در هفت مورد نسبت به پیام‌های بازرگانی رسانه ملی تذکر داد.
در این نامه نسبت به معرفی و ترویج نمادها و نمودهای مرتبط با سبک زندگی غربی در پیا‌م‌های بازرگانی و ترویج اشرافی گری و تجمل پرستی در این پیام‌ها انتقاد شده است.
شورای نظارت بر صدا و سیما همچنین نسبت به استفاده ابزاری از زنان و ترویج نوعی مانکنیسم در تبلیغات کالاها و موسسات در پیام‌های بازرگانی و ترویج انگاره‌های تبلیغاتی نظام سرمایه‌داری از قبیل اغواگرایی، ایجاد حرص و طمع و تحقیر در بین مردم از طریق این پیام‌ها و تبلیغ کالاهای خارجی و محصولات غرب در جهت ترویج مصرف آن کالاها در مقابل کالای داخلی به ضرغامی تذکر داده است.
استفاده ابزاری از نمادها و اماکن مذهبی و استفاده از اماکن و خانه‌ها با معماری غربی در جهت ترویج سبک زندگی غربی‌ در پیام‌های بازرگانی رسانه ملی از دیگر موارد مورد انتقاد شورای نظارت بر صدا و سیماست.
» ادامه مطلب

والت دیزنی کره‌ای

استودیو والت دیسنی و اس‌کی تله‌کام، شرکت خدمات مخابراتی کره جنوبی روز سه‌شنبه از راه‌اندازی شبکه‌ دیسنی به زبان کره‌ای در این کشور خبر دادند.

به گزارش هفت نیوز، این اولین شبکه تاریخ دیسنی است که با سرمایه‌گذاری مشترک برپا می‌شود. اس‌کی تله‌کام 51 درصد و دیزنی 49 درصد سرمایه‌گذاری را متقبل شده است. این شبکه کره‌ای زبان برنامه‌های خانوادگی و کودکان شبکه دیسنی و پلی هاوس را به مخاطبان کره جنوبی ارائه می‌دهد.
شبکه کره‌ای زبان دیسنی قرار است بهار سال 2011 آغاز به کار کند، اما همه چیز به نظر مقامات کره جنوبی بستگی دارد. این شبکه برنامه‌هایش را از طریق سرویس‌های خدمات کابلی و اینترنتی عرضه می‌کند.
» ادامه مطلب

فارل و کوتیار در فیلم جدید کراننبرگ بازی می‌کنند

کالین فارل و ماریون کوتیار بازیگران اصلی فیلم «کاسموپلیس» هستند که دیوید کراننبرگ بر مبنای رمان دان دلیلو کارگردانی می‌کند. پروژه جدید فیلمساز سرشناس کانادایی با بودجه‌ای 5/20 میلیون دلار ساخته می‌شود و فیلمنامه را خود دیوید کراننبرگ نوشته است.
تریلر «کاسموپلیس» داستان یک مولتی میلیونر را در ادیسه‌ای 24 ساعته در سراسر منهتن به تصویر می‌کشد. کالین فارل نقش مدیر را دارد که در یک روز تمام سرمایه خود را از دست می‌دهد و ماریون کوتیار بازیگر فرانسوی برنده اسکار به نقش همسر او ظاهر می‌شود.
فیلمبرداری در فاصله مارس تا مه در تورنتو و نیویورک انجام می‌شود. «کاسموپلیس» دنباله‌ای بر پروژه «یک روش خطرناک» کراننبرگ خواهد بود که فیلمبرداری آن از این ماه با بازی کایرا نایتلی و ویگو مورتنسن در آلمان آغاز می‌شود.
دان دلیلو نویسنده رمان «کاسموپلیس» آثار تحسین‌شده‌ای چون White Noise و «عالم ارواح» را در کارنامه دارد. شرکت کینولوژی در پاریس حق پخش بین‌المللی فیلم جدید کراننبرگ را در اختیار دارد و اولین بار این پروژه را در بازار کن امسال به خریداران عرضه می‌کند.
کراننبرگ 67 ساله آخرین بار سال 2007 فیلم «قول‌های شرقی» را روی پرده سینماها داشت. او سال 1996 با فیلم «تصادف» برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم کن شد و سال 1999 برای «اگزیستنز» جایزه خرس نقره‌ای بهترین دستاورد هنری جشنواره برلین را دریافت کرد.
«منطقه مرده»، «مگس»، «شباهت کامل»، «ناهار عریان»، «ام. باترفلای» و «تاریخچه خشونت» از دیگر فیلم‌های کراننبرگ است.
» ادامه مطلب

خشم آرژانتین و پاراگوئه از بیگلو

 مقامات آرژانتین و پاراگوئه از همکاری با تازه‌‌ترین پروژه سینمایی فیلمساز برنده اسکار که داستان آن متمرکز بر یک منطقه مرزی در آمریکای لاتین است، خودداری می‌کنند.
به گزارش هفت نیوز، کاترین بیگلو که فیلم «قفسه درد» او پارسال برنده چند جایزه اسکار شد، قصد دارد در پروژه جدید خود که «مرز سه‌طرفه» نام دارد، مرزی مشترک بین آرژانتین، پاراگوئه و برزیل را مورد بررسی قرار دهد.
اما تمرکز بر این منطقه باعث خشم وزرای گردشگری آرژانتین و پاراگوئه شده که می‌ترسند فیلم بیگلو وجهه کشورهای آنها را نزد گردشگران خارجی خراب کند.
انریکه مه‌یر وزیر گردشگری آرژانتین گفت: «ما این مسئله را با وزیر گردشگری پاراگوئه و فرماندار میسیونس (ایالتی در مرز آرژانتین) در میان گذاشتیم.»
او افزود: «همه ما وقتی متوجه شدیم این پروژه قصد دارد تصویری منفی از منطقه مرزی میان سه کشور آمریکای لاتین ارائه بدهد، واقعا عصبانی شدیم.»
منطقه مرزی مورد بحث مدت‌هاست به عنوان جایی برای تجارت کالاهای قاچاق شناخته می‌شود و دولت آمریکا هم آنجا را مرکز سرمایه‌گذاری روی فعالیت‌های تروریستی می‌داند، ادعایی که از سوی برزیل، پاراگوئه و آرژانتین رد شده است.
» ادامه مطلب

علی عطشانی:هیچ وقت آگاهانه این تصمیم را نگرفتم که درباره مرگ و دنیای پس از آن فیلم بسازم




کارگردان فیلم سینمایی "دموکراسی تو روز روشن" با اشاره به امتیازهایی که در حوزه تکنیکی این فیلم به دست آورده‌اند آن را نمونه‌ای منحصر به فرد در سینمای ایران دانست. علی عطشانی درباره موضوع فیلمش گفت:«هیچ وقت آگاهانه این تصمیم را نگرفتم که درباره مرگ و دنیای پس از آن فیلم بسازم. فیلمنامه "پوست موز" اتفاقی به دستم رسید، زمانی که آن را خواندم به نظرم جذاب آمد، بعد از "پوست موز" به موضوع‌های ماورایی علاقمند شدم. دست گذاشتن روی موضوعی مثل مرگ که با باور اعتقادی ما گره خورده کار سختی است. در سینمای آمریکا فیلم‌های مختلفی درباره مرگ ساخته می‌شود و هر کارگردانی با نگاه خودش مرگ را تفسیر و تحلیل می‌کند. در سینمای ایران حریم‌ها و خطوطی وجود دارد که نمی‌توان به آنها نزدیک شد. من نگران واکنشها بودم و به همین دلیل در "پوست موز" از مشاوره حجت الاسلام گلی استفاده کردم و در "دموکراسی توی روز روشن" حجت الاسلام زم در کنارم بود.»
او درباره حضور یک مشاور مذهبی درکنارش برای ساخت فیلم گفت:« من متخصص علوم مذهبی نیستم، خودم را نیازمند استفاده از آرای افرادی می‌دانم که متخصص و حرفه ای هستند و به علوم دینی اشراف دارند. خیلی خوشحالم که در "دموکراسی تو روز روشن" از مشاوره حجت الاسلام زم استفاده کردم، مشاوری که هم بر حوزه کاری‌اش مسلط است و اطلاعات دینی گسترده دارد و هم شخصیتی فرهنگی است و سینما را به خوبی می‌شناسد.»
عطشانی درباره کوتاه کردن نسخه نمایشی فیلم نسبت به آنچه که در جشنواره نشان داده شده بود گفت:« این فیلم باید 80 دقیقه می‌بود. ادیتی که من به عنوان کارگردان و شاهین یار محمدی به عنوان تدوینگر داشت 82 دقیقه بود، این نسخه به نظرم از نظر تکنیکی هیچ مشکلی نداشت. اما آقای زم یک سری نکات در نظر داشت که اصرار کرد بعضی پلان‌ها را در فیلم بگذاریم و زمان فیلم از آن چه من می‌خواستم بلندتر شد.»
او با اشاره به صحبت‌های محمدعلی زم در گفتگویی که مهارت و توان تکنیکی این تیم را بیش از امکانات سینمای ایران دانسته بود ادامه داد:« آقای زم به عنوان تهیه‌کننده از هیچ امکانی برای ساخت این فیلم دریغ نکرد. آقای زم حاضر بود استدی کم برای ما فراهم کند اما این استدی کم در سینمای ایران نیست. ذهنیت من و دوستانم بیش از این تجربه بود اما امکانات اجازه بیش از این به من نمی‌داد. هرچند آقای زم تلاش می‌کرد همه امکانات را برای ما فراهم کند.»
» ادامه مطلب

مسابقه مقاله‌نویسی بنیاد اکبر رادی

مدیرعامل بنیاد اکبر رادی از برگزاری مسابقه مقاله‌نویسی در خصوص آثار زنده‌یاد رادی با مشارکت معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و همکاری نشر "قطره" خبر داد. شکرخدا گودرزی درباره برگزاری این مسابقه گفت: بنیاد اکبر رادی برای امسال با مشارکت معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با همکاری نشر "قطره" برای ارج نهادن به میراث گرانقدر نمایشنامه نویس برجسته تئاتر ایران و گسترش عرصه پژوهش‌های تئاتری اقدام به برگزاری یک دوره مسابقه مقاله‌نویسی کرده است.
  او درباره موضوعات مدنظر برای این مسابقه افزود: تحولات اجتماعی و روشنفکری در آثار رادی، جامعه شناسی خانواده در آثار رادی، شیوه‌ها و شگردهای نمایشنامه‌نویسی در آثار رادی، زیبایی شناسی ساختار ادبی در آثار رادی، تهران در آثار رادی و رویکردهای نوین نقد ادبی و هنری به آثار رادی موضوعات مدنظر برای این مسابقه مقاله‌نویسی هستند.
مدیرعامل بنیاد اکبر رادی با اشاره به پایان تیرماه به عنوان آخرین مهلت ارسال آثار برای شرکت در مسابقه گفت: آثار متقاضی باید به معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ارسال شوند. دکتر قطب‌الدین صادقی، نغمه ثمینی، فرامرز طالبی و عطاء‌الله کوپال داوران این مسابقه مقاله نویسی هستند و داور پنجم هم به زودی معرفی می‌شود. ما به 10 مقاله برگزیده این مسابقه جوایزی اهدا خواهیم کرد و سعی‌مان این است که مراسم اختتامیه این مسابقه همزمان با تولد زنده‌یاد اکبر رادی در مهرماه  باشد.
» ادامه مطلب

عکس‌های ابراهیم حقیقی

ابراهیم حقیقی که برای اولین‌بار تعدادی از عکس‌های سیاه و سفید دوران دانشجویی خود را به نمایش گذاشته است از قصد خود برای برگزاری نمایشگاه‌های عکس بعدی خبر داد. ابراهیم حقیقی، معمار و گرافیست که این روزها نمایشگاهی از عکس‌هایش  در نگارخانه دی برگزار شده است، در مورد تصمیم خود برای برگزاری نمایشگاه‌های بعدی عکس  گفت: الان که طلسم شکست، تصمیم دارم نمایشگاه‌های عکس‌های دیگری نیز برگزار کنم.
 او همچنین با طنزی خطاب به عکاسان گفت: بهرحال در این نمایشگاه آنهایی که قرار بود بد و بی‌راه بگویند (عکاسان)، گفتند برای اینکه پا در کفششان گذاشتم.
حقیقی با خنده ادامه داد: شاید عکاسان تحمل نکنند که کسانی بیاند و وارد حوزه‌شان بشوند اما می‌خواستم ثابت کنم که از قدیم عکاسی می‌کردم.
این  گرافیست همچنین در مورد نمایشگاه عکس فعلی‌اش توضیح داد: عکس‌های این نمایشگاه از میان 200 عکس از مجموعه باقی‌مانده از نگاتیو سفرهای دانشجویی با یاری دوستانی چون محمود بهمن‌‍پور، سیف الله صمدیان، امرالله فرهادی، مریم زندی و بابک زیرک انتخاب شده‌اند.
نمایشگاه عکس‌های ابراهیم حقیقی که از 17 اردیبهشت افتتاح شد به مدت یک هفته در نگارخانه دی به نشانی نیاوران، ابتدای پاسداران، تنگستان چهارم، کوچه ناز یک، بن بست ترانه، پلاک سه ادامه دارد. از هریک از عکس‌ها پنج نسخه به فروش می‌رسد و میانگین قیمت آثار از 500 تا 800 هزار تومان است.
» ادامه مطلب

رابرت دنيرو در پروژه «قاتل نخبه»

به گزارش سايت سينمايي اسكرين رانت، «رابرت دنيرو» در فيلم اكشن «قاتل نخبه» به كارگرداني «جيسون استاهام» در كنار «كليو اوون» ايفاي نقش خواهد كرد. فيلمبرداري اين پروژه سينمايي از 13 مي آغاز در كشورهاي استراليا و انگلستان آغاز خواهد شد.
بنا براين گزارش، «قاتل نابغه» داستان شخص بازنشسته‌اي است كه پيش از اين ملوان بوده و براي نجان يكي از دوستان خود مجبور است تا بار ديگر به شغل سابق خود بازگردد.
» ادامه مطلب

مهرداد ميرفلاح:فيلمي ترسناك بهتر از «خواب ليلا» مي‌سازم

مهرداد ميرفلاح كارگردان سينما درباره كم‌كاري خود در این روزها اظهار داشت: متأسفانه الان شرايط به‌گونه‌اي نيست كه بتوان كار كرد و اگر هم بخواهم كار كمدي انجام دهم، ناچارم كه كمدي چيپ و سبك كار كنم كه من هيچ‌وقت زير بار ساخت چنين فيلمي نمي‌روم.
اين منتقد و فيلمساز كه «خواب ليلا» را در ژانر ترسناك در كارنامه دارد، گفت: بعد از توليد و نمايش «خواب ليلا»، خيلي دوست دارم فيلمي بهتر از آن را در همين ژانر بسازم.
سازنده فيلم «خاكستري» گفت: دو طرح «الياس» و «خنجرهاي گم‌شده» را در دست دارم و اميدوارم موقعيتي پيش بيايد تا يكي از اين دو را - كه هر دو در ژانر دلهره و ترس نوشته شده‌اند- بسازم. هر دو طرح نيازمند جلوه‌هاي ويژه پرهزينه‌اي هستند و به محض آن كه شرايط را براي توليد يكي از اين دو مهيا ديدم، كار را شروع خواهم كرد.
» ادامه مطلب