معاون امور سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست با خبرنگاران علاوه بر اعلام سیاستهای جدید سینمایی، به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.
به گزارش خبرآنلاین، جواد شمقدری در بخش ابتدایی سخنان خود درباره تغییرات ایجاد شده در دفترچه سیاستهای سینمایی سخن گفت و در ادامه به سئوالات خبرنگاران در مواردی چون بخشهای مختلف سیاستهای سینمایی، روابط معاونت سینمایی و خانه سینما و حضور فیلمهای ایرانی در جشنوارههای جهانی سخن گفت.
بخشهایی از صحبتهای معاون امور سینمایی وزیر ارشاد در این جلسه به این شرح است:
- - گفته شده تنها دستاورد معاونت سینمایی در این ماهها رفع توقیف تعدادی فیلم سینمایی بوده که این واقعاً بیانصافی است. اتفاقاً بیان این گفتهها از سوی برخی دوستان که باید نگاه منصفانهتری داشته باشند، ناخوشایند است. رفع توقیف فیلمها فقط اصلاح یک نظر کارشناسی غلط بود.
- - استفاده از واژه فیلمفارسی برای فیلمهای سخیف کاری نادرست و توهین به فرهنگ و هنر ایران است. افرادی خودباخته نسبت به غرب که نگاه تحقیرآمیزی به فرهنگ خود داشتند این واژه را باب کردهاند. اگر ما غیرت و حیثیت دینی داریم نباید از این واژه استفاده کنیم.
- - موجی این روزها راه افتاده که سینمای ایران را در گرداب فساد و لودگی میبیند. اینها به گونهای مطرح میشود که وقتی فردی از بیرون سینما اینها را بخواند تصور میکند مدیریت جدید این فضا را به وجود آورده است. ما نخواستیم در این مدت بگوییم که در دورههای قبل چه بر سر سینما آمده؛ سینما هشت سال با شتاب و عالمانه و چهار سال به صورت سهوی در ورطه سینمای نازل افتاد و در این مدت بسیار سکوت کردیم. اگر قرار باشد کسی از گذشته انتقاد کند ما محقتر هستیم.
- - تحقیقی به نام هشت سال سینمای اصلاحات داشتیم که اگر به آن نگاه کنیم میبینیم در آن هشت سال چه بر سر سینما آمد. اما را دیکتاتور نامیدند. چه کسانی سینمای دفاع مقدس و سینمای کودک را از دور خارج کردند؟ افتخار من این است که 12 سال است فیلم نساختهام و این فیلم نساختن از مستندسازی در من در جبهه هم مهمتر بوده است. چه کسانی سینمای ایران را به وضعیت نامطلوب کنونی رساندند؟
- - مدیریت سینمایی در دوره قبل اسیر زیرساختهایی بود که پیش از این به وجود آمده بود. ما تلاش میکنیم این زیرساختها را تغییر دهیم. همه باید به هم کمک کنیم و با نقد عالمانه و دلسوزانه مشکل نداریم.
- - نقدهایی به دفترچه سینمایی صورت گرفت و جلساتی با دوستان سینمایی داشتیم. عمده نقدها حول محور ابهامات موجود در تصمیمگیری برای فیلمهای اکرانی و غیراکرانی، ضوابط و شاخصهها و مراجع تصمیمگیری و سازوکارها بود.
- - کارگردانی میتواند تهیهکننده فیلم اکرانی خود باشد که رضایتنامهای از سرمایهگذار فیلم قبلی خود داشته باشد و آن را به شورای صدور پروانه ساخت ارائه کند. همچنین کارگردانی که دو فیلم غیراکرانی موفق ساخته باشد میتواند فیلم مجوز ساخت یک فیلم اکرانی بگیرد.
- - ردهبندی کارگردانان و تهیهکنندگان بعد از جشنواره فجر هر سال اتفاق میافتد، گروهی متشکل از نمایندگان کانون کارگردانان سینمای ایران، انجمن مدیران تولید، تشکل تهیهکنندگان، دستیاران کارگردان و ... در مورد ردهبندی کارگردانان و تهیهکننندگان نظر میدهند.
- - این عین دموکراسی است که مردم کشور ما برای دیدن فیلمها محرم باشند و بیگانگان نامحرم. همه فیلمها برای پخش در ایران مشکلی ندارند اما ما نمیخواهیم همانند گذشتگان شرایط پخش فیلم را در داخل از آثار گرفته و آنها را راهی جشنوارههای خارجی کنیم. در مورد کارگردانانی که بدون اجازه ما این کار را انجام دهند تصمیم حداقل یکسال ممنوعالکاری آنان خواهیم گرفت.
- - فیلمهای غیراکرانی فقط امکان اکران عمومی ندارند و حتی میتوانند از امکان اکران محدود استفاده کنند و شورای هنر هم تصمیم گرفته تا یک سوم فیلمهای مورد نیاز تلویزیون برای پخش به این ترتیب تامین شود.
- - فیلم کمدی فیلم خوبی است. ساخت فیلم کمدی سخت است و شاید همین مسئله موجب میشود تا خطاهایی را در این کارها شاهد باشیم که به اعتقاد من باید این خطاها را پذیرفت.
- -اگر امسال فیلمی از سینمای ایران در جشنواره کن حضور ندارد، به تصمیم هیئت انتخاب آن جشنواره بازمیگردد و آنان باید در این زمینه پاسخگو باشند، هرچند ما عباس کیارستمی را به عنوان فیلمسازی که کشور خود را دوست دارد، نماینده ایران میدانیم.
1 نظرات:
سلام سهیل جان
خبر از نوع وبلاگی
ندیده بودم
باید جالب باشه
اون محک بیچاره چش شد که وبلاگ خبری راه انداختی؟
این هم خوبه ها
البته اگه به شیوهی خودت باشه...
موفق باشی
ارسال یک نظر