فرجی: معتمدآریا ممنوع التصویر نیست

مدیر شبکه یک با رد ممنوع‌التصویر شدن فاطمه معتمدآریا تاکید کرد: من چیزی درباره او نمی‌دانم، اما دو قسمت دیگر مجموعه "آشپزباشی" تمام می‌شود و ممنوع‌التصویر شدن او معنی ندارد.
مهدی فرجی، مدیر شبکه یک درباره ممنوع کار شدن فاطمه معتمدآریا در تلویزیون با توجه به حضورش در جشنواره کن گفت: من در این باره اطلاعی ندارم، اما دو قسمت دیگر مجموعه تلویزیونی "آشپزباشی" تمام می‌شود، بنابراین ایجاد ممنوع‌التصویر شدن او معنی ندارد.
مدیر شبکه یک درباره ریتم کند، تغییر قسمت‌های مجموعه تلویزیونی "آشپزباشی" از 40 قسمت به 26 قسمت و بودجه‌ای که صرف شده، توضیح داد: بودجه خیلی حرام نشده است. تلقی اولیه درباره این سریال این طور بود که حدود 40 قسمت تهیه شود ، بعد از اینکه کار جلو رفت، کارگردان تصمیم گرفت برای بهتر شدن ریتم و خلاصه شدن قصه تغییراتی در قسمت‌های این مجموعه دهد.
او خاطرنشان ساخت: این تغییرات به خاطر تندتر شدن ریتم کار بود، به همین دلیل برخی قسمت‌های این مجموعه کاهش یافت. این اتفاق معمولی است و در آثار مختلف پیش می‌آید. در طول کار پلان‌ها و سکانس‌های زیادی ضبط می‌شود تا با یک تدوین مناسب کار بهتری تهیه و پخش شود.
فرجی در پاسخ به این سئوال که تکلیف بودجه این مجموعه چه می‌شود، گفت: بودجه تفاوتی نکرده است. تصویربرداری مجموعه "آشپزباشی" 16 ماه طول کشید و تغییری هم در هزینه ایجاد نشد. کاهش تعداد قسمت‌های این مجموعه هم برای جلب رضایت مخاطبان بود و این تصمیم از سوی کارگردان گرفته شد. البته ما هم توصیه‌هایی به او کردیم و گروه هم ترجیح داد بهتر است تعداد قسمت‌ها کمتر شود.
جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده مجموعه "آشپزباشی" درباره تغییر قسمت‌های این سریال از 13 به 40 قسمت و بعد از آن از 40 تا به 26 قسمت چندی پیش به خبرنگار مهر گفت: ما به دلیل افزایش ریتم تعداد قسمت‌های این مجموعه را کاهش دادیم. با توجه به اینکه فیلمنامه در ابتدا کامل نبود و ما کار را شروع کردیم، تغییراتی در این مجموعه دادیم.
مجموعه "آشپزباشی" به کارگردانی محمدرضا هنرمند روزهای دوشنبه ساعت 22 از شبکه یک پخش می‌شود. در این مجموعه پرویز پرستویی، فاطمه معتمدآریا، فرهاد اصلانی، سیدمهرداد ضیایی، مهراوه و ملیکا شریفی‌نیا و ... بازی کردند و داستان درباره اختلاف یک زن و شوهر است و ...

» ادامه مطلب

مدیری: استفاده از تکیه کلامها عمدی نیست

مهران مدیری در نشست نقد و بررسی آثارش با تاکید بر این که در جریان بازی و ساخت شخصیتها هر آدمی با یک فرهنگ و یک جغرافیا خلق می‌شود گفت در خلق این شخصیتها تعمدی در کار نیست و هیچ تکیه کلامی فکر شده و با منظور به شخصیتی اضافه نشده است.
در این نشست که عصر روز دوشنبه 10 خرداد در حوزه هنری برگزار شد مدیری درباره مجموعه‌ هایش گفت: استفاده از تکیه کلام در مجموعه‌های من همیشه محل بحث بوده است. در دورانی، یکی از معضلهای اساسی مملکت سرزبان افتادن این عبارات بود! اما اینها عمدی نیست. در جریان بازی و ساخت شخصیتها هر آدمی با یک فرهنگ و یک جغرافیا خلق می‌شود که از این میان این حرفها درمی‌آید. در خلق این شخصیتها تعمدی در کار نیست و هیچ تکیه کلامی فکر شده و با منظور به شخصیتی اضافه نشده است. بعضی مواقع در برخورد با بازیگرانی که می‌گفتند اگر این تکیه کلام را بگویم سرزبان می‌افتد برخورد کردم.
مدیری درباره انتخاب بازیگران گفت: قبل از این که این گروه را که سالهاست با هم کار می‌کنیم جمع کنم بازیگران را از طریق تست برمی‌گزیدم یا به من معرفی می‌شدند که آنها نیز باید تست می‌دادند .اما الان با گروه ثابت خودمان کار می‌کنیم مگر نقشهایی که نیاز به بازیگر جدیدی دارند که آن هم با مراجعه به آرشیوهایی که در مؤسسه بازیگری امین تارخ و برخی از موسسات بازیگری است انتخاب می‌کنیم و از آنها تست می‌گیرم.
این کارگردان در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: پیش می‌آید که در انتخاب بازیگری اشتباه کرده باشم که این اشتباه در دو حالت رخ می‌دهد. یکی این که شخصیتی خلق می‌کنیم و در متن جواب نمی‌دهد و اگر حذفش کنیم اتفاقی نمی‌افتد و بعد از مدتی آن را حذف می‌کنیم. یکی هم اشتباه در انتخاب بازیگر است. من یک بازیگر را با ذهنیت قبلی که از او دارم انتخاب می‌کنم اما می‌بینم این آدم در این مدت از لحاظ روحی یا جسمی خوب نیست یا درگیر کارهای دیگری شده یا به خاطر مشکلات شخصی به خودش نپرداخته و بیان و بدنش نابود شده است. در این حالت نقش آن طور که باید جواب نمی‌دهد.
کارگردان "پاورچین" با انتقاد از مدیران تلویزیون گفت: مسئولان نمی‌آیند بر اساس نگاه کارشناسی بگویند این آدمها درجه یک باشند. این آدمها به دلیل ضعف نباشند و آدمهای متوسط باید چگونه فعالیت کنند. همه می‌خواهیم در سینما و تلویزیون پول دربیاوریم. آپارتمان و ویلا و ماشین بخریم. کسی در این وسط بحث فرهنگی و هنری ندارد. خیلی از تهیه‌کنندگان به تهیه فیلم مثل تجارت نگاه می‌کنند.
مدیری ادامه داد: هر کس در آخرین حد خود سر جای خودش است. هیچکس با هیچکس دیگر قابل مقایسه نیست. ما باید خودمان را با خودمان مقایسه کنیم. این طوری خودمان هم راحت تریم. اینگونه دیگر نه حرص‌مان درمی‌آید نه ناراحت می‌شویم.
او درباره تفاوت کار در سینما و تلویزیون گفت: هر کدام از این مدیومها معایب و مزیتهایی دارند و انتخاب از میان آنها سخت است و من در تئاتر، سینما و تلویزیون کار می‌کنم. در سینما کار از بیرون به شدت حرفه‌ای به نظر می‌رسد اما وقتی وارد می‌شوی به شدت غیرحرفه‌ای است اما کار در تلویزیون از در سینما حرفه‌ای‌تر است. در سینما جزئیات به شدت مهم است اما کیفیت تصویر در تلویزیون نابود می‌شود.
او درباره تیپ‌ سازی در مجموعه‌هایش ادامه داد: هر شخصیت یا تیپ یکسری خصوصیات دارد. حتما اهل یک جایی است. یا خمیده است یا جین می‌پوشد، یکسری خصوصیات فرهنگی دارد. یک زبان خاص برای خودش دارد. نمی‌توان شخصیتی خلق کرد که فرهنگ و جغرافیایی را تداعی نکند. حتی برره که یک دنیای خیالی است نیز اعتراض گروهی را درآورده بود که لهجه فلانی نزدیک به لهجه اهالی فلان شهرستان است.
مدیری افزود: شخصیتهای خوب دوست داشتنی و پاک خنده‌دار نیستند. وقتی شخصیت کمدی خلق می‌شود که پر از تضاد و ناهنجاری باشد. پزشک خوب و شریف و درستکار جایی برای شوخی ندارد.
خشایار الوند نویسنده مجموعه‌های مدیری در بخش دیگری از این جلسه گفت: تمام بازیگرانی که در کار مدیری بازی کرده‌اند سقف بازیگریشان را نشان داده‌اند. این یکی از خصوصیات ذاتی مدیری است که نقشی را به بازیگر پیشنهاد می‌کند که مناسب اوست. در "قهوه تلخ " سی و خرده‌ای نقش وجود داشت. وقتی من و امیرمهدی ژوله می‌گفتیم فلان بازیگر برای فلان نقش بهتر است مدیری نقش دیگری را برای او پیشنهاد می‌داد که بعد متوجه می‌شدیم این بازیگر در این نقش بهتر می‌درخشد.
حمیدرضا ابک روزنامه نگار در ابتدای این مراسم با اشاره به ویژگی آثار این کارگردان و بازیگر محبوب طنز گفت: برای خندیدن به طنزهای مدیری مخاطب باید داده‌هایی از پیش در ذهن داشته باشد تا به شوخیهای او پی ببرد. به طور مثال، برای پی بردن به شوخی‌ یکی از قسمتهای "مرد هزارچهره " باید روی فضای روشنفکری مطالعه کرده باشد و با ویژگیهای شخصیتی برخی از هنرمندان آشنا باشد. مخاطبی که چنین زمینه‌ای را ندارد نمی‌تواند به کارهای مدیری بخندد.
ابک گفت: بی‌انصاف‌ترین منتقدان هم می‌گویند آثار مدیری باعث ارتقای سلیقه مخاطبان می‌شود و مخاطب ما دیگر به چیزهای بیمزه نمی‌خندد. پیش از این، ما به هر لطیفه‌ای می‌خندیدیم و نهایت سطح شوخیها به لطیفه‌های برنامه "صبح جمعه با شما" ختم می‌شد. با ظهور طنزهای مدیری، این سلیقه ارتقا یافت.
» ادامه مطلب

لطیفی و مظلومی پروانه ساخت گرفتند

شورای صدور پروانه فیلمسازی 35 میلیمتری برای هفت پروژه سینمایی پروانه ساخت صادر کرد.
"سربازی از آسمان" به تهیه کنندگی علیرضا جلالی و کارگردانی محمد حسین لطیفی (موضوع آزادگان زندگی شهید ابوترابی فرد)، "سیب و سلما" به تهیه کنندگی مهدی عظیمی میر آبادی( کار اول) و کارگردانی حبیب الله بهمنی (موضوع اخلاقی خانوادگی) و "اتاق ممنوع" به تهیه کنندگی سید غلامرضا موسوی و کارگردانی رضا درمیشیان (ژانر ملودرام) از این شورا پروانه گرفتند.
همچنین فیلمهای "چشم" به تهیه کنندگی جلال شمسیان و کارگردانی جمیل رستمی (ژانر ملودرام)، "مأموریت تهران" به تهیه کنندگی حبیب الله کاسه ساز و کارگردانی مهدی مظلومی ( کار اول)- (ژانر کمدی سیاسی)، "اینجا تاریک نیست" به تهیه کنندگی داریوش بابائیان و کارگردانی محمد رضا خاکی (ژانر اجتماعی با محوریت خلیج فارس) و "زبان مادری" به تهیه کنندگی حسین زند باف و کارگردانی قربان محمد پور ( کار اول) - (ژانر اجتماعی) نیزاز این شورا پروانه ساخت دریافت کردند.
» ادامه مطلب

اسکورسیزی از پیکاسو و براک می‌گوید

مارتین اسکورسیزی فیلمساز نامدار آمریکایی تهیه‌کنندگی و گویندگی متن یک مستند درباره هنر مدرن را انجام داده است.
به گزارش رویترز مستند " پیکاسو و براک به سینما می روند" به هنر مدرن به ویژه نقاشی سبک کوبیسم از آغاز قرن بیستم می پردازد و تاریخچه این بخش مهم از تاریخ هنر تجسمی جهان را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد.
آرنه گلیمچر مجموعه دار هنری و تهیه کننده سینما کارگردانی این مستند را بر عهده داشته و با رویکردی به مانند مستند های کلاسیک موضوع فیلم خود را پرورده است. " پیکاسو و براک به سینما می‌روند " از امروز در نیویورک به نمایش عمومی در می‌آید.
از آنجا که هم پابلو پیکاسو و هم ژرژ براک از علاقه مندان جدی سینما بوده‌اند ، گلیمچر این نکته را دستمایه کار خود قرار داده و نتیجه گرفته که نقاشی های این دو در سبک کوبیسم به ویژه در سال های 1907 تا 1914 به شدت تحت تاثیر آثار ژرژ ملی‌یس از پیشگامان سینمای داستانی بوده است.
در این مستند هنر‌مندان بزرگی چون جولین اشنیبل ، چاک کلوز و اریک فیشل درباره پیکاسو و براک به اضهار نظر پرداخته‌اند.اسکورسیزی هم که پیش از این گویندگی گفتار متن مستند‌های خود درباره سینما و موسیقی را انجام داده درباره تاثیر نقاشی کوبیسم در آثارش به ویژه فیلم " رفتگان" سخن می‌گوید.
» ادامه مطلب

جلالی‌تبار، فراهانی و رهنما در فیلم جدید داریوش فرهنگ

داریوش فرهنگ فیلمبرداری جدیدترین اثر خود به نام" جای خالی زن" را با بازی علیرضا جلالی‌تبار، شقایق فراهانی و بهاره رهنما 25 خرداد آغاز می‌کند.
ولی‌الله مدنی تهیه‌کننده این فیلم سینمایی دراین ‌باره گفت: مدتی است که پیش‌تولید فیلم سینمایی"جای خالی زن" آغاز شده است. فیلمنامه این فیلم را امید سهرابی نوشته که یکی از نویسندگان با استعداد در زمینه نوشتن فیلمنامه است. بازنویسی نهایی آن هم به پایان رسیده است وامیدوارم بتوانیم بین 25 خرداد تا اول تیرماه فیلمبرداری را آغاز کنیم.
او ادامه داد: داریوش فرهنگ کارگردانی این فیلم سینمایی را برعهده دارد . فرهنگ اعلام کرده ‌بود که فعلا قصد ساخت فیلمی را ندارد و زمانی که من به وی پیشنهاد ساخت این فیلم سینمایی را دادم ابتدا نپذیرفت اما بعد از خواندن فیلمنامه نتوانست در برابر ساخت آن مقاومت کند. این فیلم فضای متفاوت وجدیدی را در عرصه کمدی تجربه می‌کند.
این تهیه‌کننده افزود: عوامل و بیشتر بازیگران فیلم مشخص شده‌‌اند و بقیه بازیگران نیز به زودی انتخاب می‌شود. تا کنون حضور علیرضا جلالی‌تبار که قبلا در فیلم "وقتی همه خوابیم" بهرام بیضایی به ایفای نقش پرداخته بود ،شقایق فراهانی، بهاره رهنما، نصرالله رادش، بهنوش بختیاری، شهره لرستانی، رضا فیاضی ورسول نجفیان در"جای خالی زن" قطعی شده است.
عوامل تولید این پروژه عبارتند از مدیر فیلمبرداری: حسن قلی‌زاده، صدابردار: بهروز معاونیان، طراح صحنه و دکور: فاضل ژیان، طراح لباس: نازنین خزایی، طراح گریم: مهدیه اعرابی، مدیر تدارکات: مجتبی اجاقی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: علیرضا بزدوده و مریم بحرالعلومی، پشتیبانی تولید: ابراهیم بحرالعلومی.
داریوش فرهنگ فیلم‌های سینمایی"طلسم"، "دو فیلم با یک بلیت"، "روانی"، "رز زرد"، "گزارش" و مجموعه‌های تلویزیونی "سلطان و شبان"، "طلسم‌شدگان" و "راه شب" را در کارنامه دارد.
» ادامه مطلب

آندره آرزومانیان درگذشت

آندره آرزومانیان آهنگساز و نوازنده پیانو به علت مبتلا شدن به سرطان مغز استخوان صبح امروز سه شنبه در بیمارستان میلاد درگذشت.
عمده فعالیت آندره آرزومانیان در حوزه موسیقی فیلم متمرکز بود و ساخت بیش از بیست موسیقی فیلم را در کارنامه کاری خود به جا گذشته است، این آهنگساز حدود یکسال و نیم پیش به سرطان مغز استخوان مبتلا شده و در طول درمان خود سه بار تحت عمل جراحی قرار گرفت.
آندره آرزومانیان متولد 1333 تهران است و فعالیت هنری خود را با نوازندگی پیانو در سال 1365 آغاز کرد. وی در طول فعالیتهای هنری خود علاوه بر فعالیتهای مختلف موسیقایی، در سینمای ایران آهنگسازی فیلمهای "رابطه"، "ماهی" (1366)،" شنگول و منگول" (1368)، "علی و غول جنگل" (1369)، "الهه زیگورات" (1382) و دهها فیلم دیگر را برعهده داشت. وی همچنین تنظیم موسیقی فیلمهای مختلف را از جمله "تیغ و ابریشم" ساخته مسعود کیمیایی را به عهده داشته است.
» ادامه مطلب

"پرفسور بوبوس"؛ نمایشنامه‌ای که انکار شد

بحث بر سر بودن یا نبودن نمایشنامه‌نویسی با نام الکسی فایکو و نمایشنامه "پرفسور بوبوس" از حواشی اصلی اجرای آن به کارگردانی آتیلا پسیانی است.
نمایش "پرفسور بوبوس" نوشته الکسی فایکو با کارگردانی آتیلا پسیانی این روزها در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود. اجرای این نمایش که با استقبال مخاطبان و علاقمندان تئاتری همراه بوده تا به امروز حاشیه‌هایی را نیز به همراه داشته است. یکی از مهمترین حاشیه‌ها که در برخی رسانه‌ها مطرح شد عدم وجود خارجی الکسی فایکو به عنوان یک نمایشنامه نویس و عدم وجود نمایشنامه‌ای با نام "پرفسور بوبوس" در دنیای نمایش است.
البته این ذهنیت به دلیل نبود اطلاعات کافی در خصوص این نمایشنامه نویس روس و نمایشنامه مورد نظر در منابع اینترنتی است. از این رو بخش فرهنگ و هنر خبرگزاری مهر اطلاعاتی را در خصوص وجود فایکو و نمایشنامه "پرفسور بوبوس" در ذیل می‌آورد تا علاقمندان و مخاطبان تئاتری از طریق منابع مذکور اطلاعات بیشتری را درباره نمایشنامه و نویسنده آن کسب کنند.
یکی از منابعی که در آن نامی از فایکو به عنوان نمایشنامه نویس روس آورده شده سایت Mayerhold memorial museum است که متعلق به زندگی و فعالیت‌های وسولد امیلویچ مایرهولد کارگردان بزرگ تئاتر ، بازیگر و تهیه کننده تئاتر روس است.
همچنین در سایت اینترنتی Global performing arts database نیز اطلاعاتی از اجرای نمایشنامه "پرفسور بوبوس" با نام اصلی "Teacher Bubus" نوشته الکسی فایکو (Alexei Faiko) در سال 1925 توسط مایرهولد موجود است. علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این اجرا می‌توانند به آدرس اینترنتی www. glopad.org/pi/en/record/piece/684 مراجعه کنند.
پوستر اولین اجرای نمایشنامه "پرفسور بوبوس" هم که در تئاتر مایرهولد به صحنه رفت در آدرس اینترنتی http://eng.plakaty.ru/posters?id=1756 قابل مشاهده است.
البته علاقمندان با درج نام Alexei Faiko در جستجوگر اینترنتی گوگل می‌توانند اطلاعات بیشتری در زمینه این نمایشنامه نویس و هنرمند روس کسب کنند.
جالب این که نمایشنامه "پرفسور بوبوس" سال‌ها پیش توسط رضا قیصریه هم ترجمه شده و خود او هم بعد از ایجاد شبهه در مورد وجود چنین نمایشنامه‌ای طی یادداشتی به این نکته اشاره کرد اما هم‌چنان برخی به استنادهای قیصریه هم شک کردند.
در حال حاضر نمایش "پرفسور بوبوس" با کارگردانی آتیلا پسیانی و با حضور بازیگرانی چون رضا کیانیان، بابک حمیدیان، فاطمه نقوی، هانیه توسلی، ستاره پسیانی، ناز شادمان، مهدی صدر و آتیلا پسیانی در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.
» ادامه مطلب

اعتباریان: امیدواریم"سن پترزبورگ" عید فطر اکران عمومی شود

تهیه کننده "سن پترزبورگ" به کارگردانی بهروز افخمی از تلاش برای اکران عمومی آن در عید فطر خبر داد. حمید اعتباریان در این ارتباط گفت:تدوین این فیلم توسط مستانه مهاجر در مراحل پایانی فنی قرار دارد و ساخت موسیقی نیز توسط کارن همایونفر به پایان رسیده است. صداگذاری هم در استودیو آوای نفس در حال انجام است. نسخه نهایی این فیلم برای اکران عمومی 115 دقیقه شده است.
او افزود: البته نسخه نهایی فیلم دوباره توسط بهروز افخمی در خارج کشور بازبینی می شود. تلاش می کنیم شرایط اکران "سن پترزبورگ" برای عید فطر فراهم شود.
"سن پترزبورگ" به کارگردانی بهروز افخمی یک کمدی پرحادثه درباره رفاقت، عشق و بلوف است که فیلمنامه آن را پیمان و مهراب قاسمخانی نوشته‌اند. محسن تنابنده، پیمان قاسمخانی، شیلا خداداد، بهاره رهنما، اندیشه فولادوند، ماه‌چهره خلیلی، سروش صحت، امید روحانی، بابک برزویه و امین حیایی بازیگران فیلم هستند.
دیگر عوامل این فیلم عبارتند از مدیر پروژه: حمید اعتباریان، مدیر فیلمبرداری: تورج اصلانی، طراح صحنه و لباس: مرجان شیرمحمدی، طراح گریم: مهری شیرازی، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: علیرضا شمس‌ شریفی، مدیر تولید: رضا نوروزی، صدابردار: احمد پولی بابایی. محصول سیران فیلم، پخش از موسسه فیلمیران.
بهروز افخمی فیلم‌های سینمایی "عروس"،"روز فرشته"، "روز شیطان"، "جهان پهلوان تختی"،"شوکران"، "گاوخونی" و "فرزند صبح" را در کارنامه دارد.
» ادامه مطلب