نسخه‌های کمیاب کتاب‌های شکسپیر، جویس و دیکنز حراج می‌شود

مجموعه‌ای بی‌نظیر از چاپ اول کتاب‌های نویسندگان مشهور اواخر امسال حراج و احتمالا به قیمت 15 میلیون پوند فروخته می‌شود.
به گزراش بی‌بی‌سی، این کتاب‌ها که از مجموعه اشعار شکسپیر تا «اولیس» نوشته جیمز جویس را شامل می‌شود در حراجی سوتبی در لندن عرضه می‌شوند.
در این مجموعه همچنین نسخه‌ای از «سرود کریسمس» نوشته چارلز دیکنز به همراه تقدیم‌نامه کتاب به قلم او به چشم می‌خورد.
پیتر سلی، متخصص کتاب گفت این مجموعه یکی از بهترین مجموعه‌های ادبیات زبان انگلیسی قرن نوزدهم به شمار می‌رود.
مهمترین کتاب‌های این مجموعه چاپ اول «فرانکنشتین» اثر مری شلی، «غرور و تعصب» جین آستین و همچنین چاپ اول آثاری مهم از چارلز داروین، جفری چاوسر و میلتون است.
شعرهای تی.اس. الیوت با دست‌نوشته‌ای از این شاعر خطاب به ویرجینیا وولف، نسخه ای از «سنگ ماه» نوشته ویلی کالینز با جلدپارچه‌ای اصلی‌اش و رمان «مورفی» نوشته ساموئل بکت با روکش اصلی‌اش از دیگر کتاب‌های موجود در این مجموعه هستند.
در صفحه اول نسخه‌ی «سرود کریسمس» که دیکنز آن را به دوستش ویلیام مک‌ردی بازیگر اهدا کرده این نوشته به خط دیکنز دیده می شود: «تقدیم به مک‌ردی، از طرف رفیق شفیقش، چارلز دیکنز، روز عید کریسمس 1844.»
سلی، متخصص کتاب حراجی سوتبی درمورد این مجموعه که در طول 30 سال جمع‌آوری شده، گفت:«این مجموعه به دلیل کیفیت کتاب‌ها قابل توجه است و در همین مدت علاقه بسیاری از مجموعه‌داران را به خود جلب کرده است.»
ارزش این مجموعه سه هزار جلدی بین 8 تا 15 میلیون پوند تخمین زده می‌شود.
» ادامه مطلب

مینو مشیری کتاب جدید ساراماگو را ترجمه می‌کند

تازه‌ترین کتاب ژوزه ساراماگو با عنوان «یاداشت‌های رایانه‌ای» که رمان‌نویس پرتغالی در آن به شاعران و نویسندگان مورد علاقه‌اش، مسائلی مانند بحران اقتصادی جهان، دوره انتقالی بوش تا اوباما، جنایات اسرائیل در کشتار مردم غزه و رسوایی‌های اخلاقی سیلویو برلوسکونی پرداخته، توسط مینو مشیری در حال ترجمه به فارسی است.
مشیری با اعلام این خبر گفت: «نسخه اولیه تازه‌ترین کتاب ساراماگو به زبان پرتغالی سال 2008 و ترجمه انگلیسی آن سه هفته پیش در لندن منتشر شد. من در حال حاضر مشغول ترجمه فارسی این کتاب از ساراماگو هستم و حدود 50 صفحه از آن را به فارسی برگردانده‌ام.»
او با اشاره به جایگاه این رمان‌نویس پرتغالی به عنوان یک ژورنالیست، درباره موضوع جدیدترین کتاب او افزود: «ساراماگو برای نوشتن این یادداشت‌ها در سال 2008 هر روز به صورتی گزارش‌گونه در وبلاگش به مطالب بسیار متنوع سیاسی، اقتصادی، ادبی و هنری که سال 2008 رخ داد، پرداخته است.»
به گفته مینو مشیری از موراد مهمی که ساراماگو در این اثر به آنها پرداخته، می‌توان به بحران عظیم اقتصادی جهان در سال‌های 2008- 2009، سیاست‌های شکست‌خورده اقتصادی و جنگ‌طلبانه دولت بوش و نظرات صریحش درباره سقوط اخلاقی سیلویو برلوسکونی نخست وزیر ایتالیا اشاره کرد.
مترجم کتاب «یاداشت‌های رایانه‌ای» که پیشتر هم رمان «کوری» او را به فارسی برگردانده، در توضیح اهمیت دومین کتابی که از این رمان‌نویس پرتغالی ترجمه می‌کند، گفت: «ساراماگو کار نوشتن یادداشت‌گونه اندیشه‌هایش را درباره جهانی که در آن زندگی می‌کند در آستانه انتخابات 2008 آمریکا شروع کرد و ابتدا از شهر محبوبش لیسبون می‌نوشت . سپس از دوستانش و در ادامه به شاعران و نویسندگان مورد علاقه‌اش ماند فوئنتس و بورخس پرداخت.»
این مترجم اضافه کرد: «نکته جالب توجه در این کتاب نگاه دقیق و موشکافانه و در عین حال انتقادی و تند و تیز ساراماگو به مسائلی مانند بحران اقتصاد جهانی، دوره انتقالی دوره جورج بوش تا باراک اوباما و بمباران غزه توسط اسرائیل است که به شدت آن را محکوم می‌کند.»
به گفته مشیری، این کتاب 300 صفحه‌‌ای پس از پایان ترجمه توسط انتشارات ثالث منتشر می‌شود.
» ادامه مطلب

بیست نویسنده برتر زیر 40 سال معرفی شدند

سردبیر مجله نیویورکر هدف از انتشار نام بیست نویسنده برتر زیر 40 سال را «معرفی این نویسندگان و جلب توجه خوانندگان به آنها» اعلام کرده است.
به گزارش گاردین، مارتین ایمیس، یان مک‌ایوان و جولین بارنز سال 1983 به عنوان بهترین رمان‌نویس‌های بریتانیا انتخاب شدند. دیوید فاستر والاس، جومپا لاهیری و جفری اوجنایدز نیز بهترین رمان‌نویس‌های زیر 40 سال آمریکا در سال 1999 بودند. همه این افراد در سال‌های بعد به شهرت رسیدند.
حالا نیویورکر با انتخاب 20 نویسنده جوان سعی درمعرفی افرادی دارد که در سال‌های آینده به عنوان پرخواننده‌ترین نویسنده‌ها شناخته می‌شوند. در فهرست بیست نویسنده برتر زیر 40 سال نام افرادی چون جاناتان سافران فوئر، چیماماندا نگزی آدیچه، جاشوا فریس و ولز تاور به چشم می‌خورد.
این افراد در شماره روز دوشنبه این مجله ادبی معتبر معرفی می‌شوند. نویسندگان این فهرست از تئا اوبرث 24 ساله که اولین رمانش سال آینده به چاپ می‌رسد تا کریس آدریان 39 ساله را شامل می‌شوند.
این فهرست ترکیبی است از نویسندگان مشهور و کمتر شناخته‌شده و نویسندگان زن و مرد و به همین دلیل راهنمایی مناسب برای مشاهیر ادبی سال‌های آینده است.
فهرست بیست نویسنده برتر زیر 40 سال را اعضای تیم داستان مجله نیویورکر انتخاب کرده‌اند و تنها شامل نویسندگانی می‌شود که در آمریکای شمالی ساکن هستند. در این فهرست نام چند نویسنده معتبر آمریکایی که 40 یا بیش از آن سن دارند خالی است: دیو ایگرز 40 ساله، الکساندر همون 45 ساله و کولوسن وایتهد 40 ساله.
فهرست این نویسندگان از این قرار است: چیمامدا نگزی آدیچه 32 ساله، کریس آدریان 39 ساله، دنیل آلارکون 33 ساله، دیوید بزموزگیس 37 ساله، سارا سان-لاین بینام 38 ساله، جاشوا فریس 35 ساله، جاناتان سافران فوئر 33 ساله، نل فرویدنبرگر 35 ساله، ریوکا گالچن 34 ساله، نیکول کراس 35 ساله، دیناو منگستون 31 ساله، فیلیپ مه‌یر 36 ساله، سی‌ای مورگان 33 ساله، تئا اوربث 24 ساله، یی‌یون لی 37 ساله، زی‌زی پکر 37 ساله، کارن راسل 28 ساله، سالواتوره اسکیبونا 35 ساله، گری شتینگارت 37 ساله و ولز تاور 37 ساله.
مجله نیویورکر یک هفته‌نامه ادبی معتبر آمریکایی است و اولین شماره آن در 17 فوریه 1925 منتشر شد.
» ادامه مطلب

استاد سینمای وحشت داستان دراکولا را به تصویر می‌کشد

جان کارپنتر برای کارگردانی روایتی روزآمد از «دراکولا» برام استاکر در مورد یک خون‌آشام مدرن قرارداد امضا کرد. این فیلم «فنگ‌لند» (یا «سرزمین نیش») نام دارد و به تهیه‌کنندگی دو شرکت دی‌ای‌اس فیلمز و بلام‌هاوس پروداکشنز ساخته می‌شود.
«فنگ‌لند» بر مبنای رمانی نوشته جان مارکس، تهیه‌کننده سابق برنامه «60 دقیقه» ساخته می‌شود که سال 2007 منتشر شد. فیلمنامه «فنگ‌لند» را مارک ویتن («جمعه سیزدهم») نوشته است.
داستان درباره یک تهیه‌کننده نیویورکی است که برای مصاحبه با یک قاچاقچی اسلحه که فردی بدنام است به رومانی می‌رود، اما به زودی مشخص می‌شود او یک دراکولای مدرن است.
کارپنتر 62 ساله این روزها مراحل پس از تولید فیلم سینمایی «بخش» را انجام می‌دهد. فیلم جدید کارپنتر درباره تجربه‌های عذاب‌آور زنی جوان با بازی امبر هرد در یک آسایشگاه روانی است که تحت تسخیر یک روح قرار دارد.
«بخش» اولین فیلم کارپنتر پس از فیلم سال 2001 «اشباح مریخ» است. این فیلمساز متولد نیویورک به عنوان یکی از فیلمسازان شاخص در حوزه فیلم‌های ترسناک و افسانه‌ای علمی شهرت دارد.
«حمله به حوزه 13»، «هالووین»، «مه»، «فرار از نیویورک»، «موجود»، «دردسر بزرگ در چین کوچک»، «در کام جنون» و «فرار از لس آنجلس» از فیلم‌های مطرح جان کارپنتر است.
» ادامه مطلب

گفت‌وگوی پاریس ریویو با ارنست همینگوی: بهترین نوشته‌ها زمانی خلق می‌شود که عاشق باشید

نویسنده کتاب‌های «وداع با اسلحه» و «پیرمرد و دریا» اعتقاد دارد هر زمان مردم انسان را تنها بگذارند و مزاحمش نشوند، می‌توان نوشت، اما بهترین نوشته‌ها زمانی نوشته می‌شوند که نویسنده عاشق باشد.
ارنست همینگوی در ۲۱ ژوئیه ۱۸۹۸ در اوک پارک (Oak Park) ایالت ایلینویز متولّد شد. پدرش «کلارنس» یک پزشک و مادرش «گریس» معلّم پیانو و آواز بود. پس از اتمام دورۀ دبیرستان، در سال ۱۹۱۷ برای مدّتی در کانزاس‌سیتی به عنوان گزارشگر گاهنامهٔ استار مشغول به کار شد. در جنگ جهانی اول او داوطلب خدمت در ارتش شد امّا ضعف بینایی او را از این کار بازداشت در عوض به عنوان رانندهٔ آمبولانس صلیب سرخ در نزدیکی جبهه ایتالیا به خدمت گرفته شد. در ۸ ژوئیه ۱۹۱۸ مجروح و برای ماه‌ها در بیمارستان بستری شد. سبک ویژۀ همینگوی در نوشتن، او را نویسنده‌ای بی‌همتا و بسیار تأثیرگذار کرده بود. در سال ۱۹۲۵ نخستین رشته داستان‌های کوتاهش، «در زمانهٔ ما»، منتشر شد که به خوبی گویای سبک خاصّ نویسندگی او بود. ازکتاب هایش می‌توان به «مردان بدون زنان، وداع با اسلحه، تپه‌های سبز آفریقا، زنگ‌ها برای که به صدا در می‌آیند و پیرمرد و دریا» اشاره کرد.همینگوی در دوم جولای ۱۹۶۱ در «Ketchum» واقع در ایالت آیداهو هنگامی که تفنگ شکاری خود را پاک می‌کرد اشتباهاً هدف گلوله خود قرار گرفت و با مرگش درخشان‌ترین چهره ادبیات قرن بیستم آمریکا ناپدید شد. این مصاحبه در زمان حیات وی انجام شده است.
ارنست همینگوی در اتاق خواب خانه‌اش در هایانا، در حومه سان فرانسیسکو می‌نویسد. اتاق خواب در طبقه همکف است و با سالن اصلی خانه در ارتباط است. اتاق بزرگ و آقتاب‌گیری است و نورخورشید از طریق پنجره‌های جنوبی و شرقی بر دیوار سفید اتاق و زمین فرش شده با سرامیک‌های زرد می‌تابد.
همینگوی هنگام نوشتن می‌ایستد! این ازعادت‌های اولیه او بوده است. وی در ابتدا هر پروژه‌ای را با مداد می‌نویسد. اتاق با وجود همه بی‌نظمی‌هایی که در نگاه اول به چشم می‌آید، نشان‌دهنده وسواس صاحب اتاق است که اساساً تمیز است اما طاقت دور ریختن هیچ چیزی را ندارد. به خصوص چیزهایی که نسبت به آنها دلبستگی عاطفی دارد. همینگوی صبح زود از خواب بیدار می‌شود و با تمرکزی تمام به نوشتن مشغول می‌شود. زمانی که کارش خوب پیش می‌رود به شدت عرق می‌کند. تاظهر به نوشتن ادامه می‌دهد و سپس خانه را به سمت استخر ترک می‌کند؛ جایی که در آن روزانه حدود نیم مایل شنا می‌کند.

می‌توانید کمی از فرآیند نوشتن‌تان بگویید؟ چه وقت‌هایی کار می‌کنید؟ آیا برنامه مشخصی دارید؟

وقتی روی کتاب یا داستانی کار می‌کنم هر صبح به محض طلوع آفتاب نوشتن را آغاز می‌کنم. هیچ کسی نیست که مزاحم آدم شود و هوا ملایم و خنک است، سر کار می‌آیید و با نوشتن گرم می‌شوید. آن چه را نوشته‌اید می‌خوانید، می‌دانید پس از آن چه رخ می‌دهد و از آن جا ادامه می‌دهید. تا زمانی که از قریحه تان باقی باشد می‌نویسید و می‌دانید چه چیز بعدا رخ می‌دهد، مکث می‌کنید و تلاش می‌کنید تا روز بعد که دوباره سراغ داستان می‌روید، آن را زندگی کنید. 6 صبح شروع کرده‌اید و ممکن است تا ظهر و یا قبل از آن درگیر باشید. وقتی از نوشتن دست می‌کشید همانقدر که خالی هستید، سرشارید. هیچ چیز نمی‌تواند شما را آزار دهد.

آیا ثبات احساسی برای خوب نوشتن لازم است؟ یک بار به من گفتید که تنها زمانی می‌توانید خوب بنویسیدکه عاشق باشید. آیا می‌توانید این را بیشتر توضیح دهید؟
چه سؤالی! اما برای تلاشتان باید نمره خوبی بهتان داد! هر زمانی که مردم انسان را تنها بگذارند و مزاحمش نشوند، می‌توان نوشت. اما بهترین نوشته‌ها زمانی نوشته می‌شوند که عاشق باشید.

امنیت مالی چطور؟ آیا این مسئله ممکن است برای خوب نوشتن ضرری داشته باشد؟
اگر زندگی را درست به اندازه کار دوست داشته باشید، جهت پایداری در برابر وسوسه‌ها باید شخصیت قوی‌تری داشته باشید. زمانی که نوشتن تنها دغدغه و بزرگترین لذت زندگی تان شود، آن گاه تنها مرگ می‌تواند جلوی آن را بگیرد. اضطراب، توانایی نوشتن را از شما می‌گیرد. بیماری از آن جهت بد است که اضطراب ایجاد می‌کند و اضطراب ناخودآگاه شما را هدف قرار می‌دهد و داشته‌های شما را از بین می‌برد.

آیا دقیقا آن لحظه‌ای را که تصمیم گرفتید نویسنده شوید به یاد دارید؟
نه! من همیشه می‌خواستم نویسنده شوم.

در نظر شما بهترین تمرین ذهنی برای کسی که می‌خواهد نویسنده شود، چیست؟
راستش بهتر است برود بیرون و خودش را دار بزند. یا این که باید بدون هیچ بخششی به دار زده شود تا مجبور شود با نهایت توان خویش و به بهترین صورت بنویسد. در این صورت برای شروع لااقل می‌تواند از این داستان دارزدن استفاده کند.

در پاریس قرن بیست، آیا هیچ «حس جمعی» با دیگر نویسنده‌ها و هنرمندان داشتید؟
نه، هیچ احساس جمعی یا گروهی وجود نداشت. ما برای یکدیگر احترام قائل بودیم، برخی همسن من بودند و برخی دیگر بزرگتر؛ گریس، پیکاسو، براک و برخی دیگر مانند جویس، ازرا و. . .

به نظر می‌رسد این سال‌های آخر از همراهی نویسنده‌ها دوری کرده اید. چرا؟
این بسیار پیچیده است. هرچقدر در نوشتن بیشتر پیش بروید، بیشتر تنها می‌شوید. بهترین و قدیمی‌ترین دوست هایتان می‌میرند. باقی به جایی دور می‌روند. به ندرت آنها را می‌بینید، اما می‌نویسیدو درست مثل روزهای قدیمی که با یکدیگر در کافه بوده اید، رابطه مشابهی را با یکدیگر برقرار می‌کنید. با یکدیگر کمیک و گاهی هم نامه‌های شادمانه و شوخ طبعی را رد و بدل می‌کنید و این درست به خوبی گفت و گو کردن است. اما بیشتر تنها هستید و این شیوه‌ای است که باید با آن کار کنید. زمانی که برای کار کردن دارید روز به روز کمتر می‌شود و اگر آن را از دست دهید حس خواهید کرد گناهی مرتکب شده‌اید که در آن بخششی نیست.

چه کسانی را پیشگامان ادبی خویش می‌دانید؛ افرادی که از آنها بیشترین درس را گرفته اید؟
مارک تواین، فلوبرت، استانداب، باخ، تولستوی، داستایوفسکی، چخوف، جان دون، شکسپیر، موتزارت، دانته، ویرژیل، گویا، سزان، ون گوگ، گوگن و. . . یک روز طول خواهد کشید تا از همه یاد کنم. پس از آن به نظر خواهد رسیدکه بیشتر دارم درباره موقعیتی که به‌دست نیاورده ام، اظهار فضل می‌کنم تا این که بخواهم آن‌هایی را به یاد بیاورم که بر زندگی و کار من تأثیر داشته‌اند. این یک سؤال قدیمی کلیشه شده نیست. این سؤال خوب اما جدی است و نیازمند یک بررسی هوشیارانه است. من از شاعران نام بردم یا با آنها شروع کردم، چراکه همانقدر که از نویسنده‌ها چگونه نوشتن را یاد گرفتم، از آنها نیز آموختم. می‌پرسیدچگونه ممکن است؟ برای شرح دادن یک روز دیگر طول خواهد کشید. فکر می‌کنم آنچه فرد از آهنگ نویسان، و از مطالعه هارمونی و الحان می‌آموزد، واضح و روشن است.

آیا هرگز‌سازی نواخته‌اید؟
پیشتر ویولن سل می‌زدم. مادرم یک سال تمام مرا از مدرسه دور نگاه داشت تا موسیقی و لحن بیاموزم. فکر می‌کرد استعدادش را دارم اما من مطلقا بی‌استعداد بودم. ما موزیک سالنی می‌زدیم. یکی بود که ویولن می‌زد، خواهرم ویولن و مادرم هم پیانو می‌زد. و من بدتر از هرکسی روی زمین ویولن سل می‌زدم. البته آن سال که بیرون از مدرسه بودم کارهای دیگری هم می‌کردم.

آیا تصدیق می‌کنید که در رمان‌های شما نوعی سمبولیسم وجود دارد؟
فکر می‌کنم سمبل‌هایی وجود دارند، چراکه منتقدان همواره آن را می‌یابند. راستش را بخواهید دوست ندارم درباره آنها حرف بزنم و راجع به آنها از من بپرسند. خیلی سخت است که کتاب‌ها و داستان‌هایی بنویسی بی‌این که از تو بخواهند درباره آنها توضیحی دهی. این موضوع کار مفسران را هم کساد می‌کند. وقتی پنج یا شش یا چندین مفسر خوب می‌توانند با این کار به زندگی خود ادامه دهند، چرا من باید در کار آنها دخالت کنم؟ آنچه را من می‌نویسم برای لذت خود بخوانید! هرچیز دیگری که می‌یابید نتیجه آن‌چیزی است که خود به خواندن وارد کرده‌اید.

یادم می‌آید یک بار هشدار دادید که برای نویسنده خطرناک است که درباره یک کار در حال نوشتن سخن بگوید. چرا چنین فکر می‌کنید؟ تنها به این دلیل سؤال می‌کنم که برخی از نویسنده‌ها مانند تواین، تربر و وایلد، به نظر می‌رسید که نوشته‌هایشان را با آزمایش کردن روی شنوندگان پرداخت می‌کردند.
باور نمی‌کنم که تواین هرگز هاکلبری فین را روی شنوندگان امتحان کرده باشد! اگر چنین کرده بود، آنها احتمالا او را مجبور می‌کردند تا جاهای خوب را حذف کند و به جاهای بد اضافه کند! نزدیکان وایلد او را بیشتر یک سخنگوی خوب می‌شناختند تا یک نویسنده خوب! اگر تربر به همان خوبی که می‌نوشت، می‌توانست حرف بزند، قطعاً یکی از بهترین و دلپذیرترین سخنگویان تبدیل می‌شد.

آیا می‌توانید بگویید چه قدر در جهت گشایش و رشد این سبک متفاوتتان مطالعه و تلاش کردید؟
این یک سؤال طولانی و خسته‌کننده است. می‌توانم بگویم آنچه آماتورها سبک می‌نامند، معمولاً تنها نوعی قرابت در تلاش برای ساختن چیزی است که پیش از آن وجود نداشته است. تقریباً هیچ کلاسیکی به کلاسیک‌های پیشین شباهت ندارد. ابتدا مردم تنها این عجیب و غریب بودن را می‌بینند. آنها را نمی‌توان درک کرد. زمانی که آماتورها چنین می‌کنند، مردم نیز فکر می‌کنند که این قرابت‌ها و خام دستی‌ها نوعی سبک است و بسیاری از آن کپی می‌کنند. این مسئله البته باعث تاسف است.

کلیات یک داستان کوتاه در ذهن خودتان تا چه حد کامل است؟ آیا تم یا طرح کلی یا شخصیت‌ها در حین نوشتن تغییر می‌کنند؟
گاهی اوقات داستان را می‌دانم و گاهی اوقات حین نوشتن آن را می‌سازم و هیچ تصوری ندارم که انتهای آن چه خواهد شد. همه چیز حین نوشتن تغییر می‌کند. این همان چیزی است که موجب حرکت می‌شود و حرکت داستان را می‌سازد. برخی اوقات این جابجایی چنان آرام است که نمی‌توان جنبش آن را احساس کرد. اما همیشه تغییر و جابجایی وجود دارد.

آیا این مسئله برای رمان نیز یکسان است یا این که پیش از آغاز نوشتن همه طرح را کامل می‌کنید و سپس تا انتها به آن وفادار می‌مانید؟
برای رمان «زنگ‌ها برای که به صدا در می‌آیند؟» مشکلی داشتم که هر روز با آن سر می‌کردم. به طور کلی می‌دانستم چه چیز قرار است اتفاق بیفتد اما اتفاقات درون داستان را روزانه می‌ساختم.

آیا برای شما آسان است که از یک پروژه ادبی به سراغ پروژه دیگر بروید، یا زمانی که پروژه‌ای را شروع کردید تا انتهای آن پیش می‌روید؟
واقعیت این است که من کاری جدی را متوقف کرده‌ام تا به این سؤالات پاسخ دهم و این ثابت می‌کند که چنان احمقم که سزوار تنبیهم. و تنبیه هم می‌شوم! نگران نباشید!

آیا خود را در رقابت با دیگر نویسندگان می‌بینید؟
هرگز! همیشه سعی کردم تا بهتر از تعداد مشخصی از نویسندگان مرحوم بنویسم؛ آن‌هایی که درباره ارزششان مطمئن بودم. برای مدتی طولانی تلاش کرده‌ام تا بهترین چیزی را که می‌توان بنویسم. برخی اوقات هم شانس با من یار بود و چیزی بهتر از آن چه می‌توانستم نوشتم.

راجع به شخصیت‌ها صحبتی نکردیم. آیا شخصیت‌های کار شما بی‌هیچ استثنایی برگرفته از زندگی واقعی هستند؟
البته که چنین نیستند! برخی از زندگی عادی می‌آیند. اما بیشتر شخصیت‌ها را براساس دانش، درک و تجربه‌ای که از انسان‌ها به‌دست آورد‌ام، خلق کرده ام.

از بازخوانی نوشته هایتان لذت می‌برید- بدون این حس که می‌خواهید تغییراتی در آن ایجاد کنید؟
برخی اوقات آنها را می‌خوانم تا احساس بهتری پیدا کنم؛ وقت‌هایی که نوشتن دشوار است. و به یاد می‌آورم که نوشتن همیشه دشوار بوده است و این که گاهی اوقات چقدر برایم ناممکن بوده است.

آیا داستان‌ها را در حین فرآیند نوشتن نام‌گذاری می‌کنید؟
خیر! پس از اینکه کتاب را تمام کردم فهرستی از اسامی انتخاب می‌کنم! گاهی اوقات به صد عنوان هم می‌رسد. سپس یک یک آنها را حذف می‌کنم. گاهی اوقات هم همه شان حذف می‌شوند!
» ادامه مطلب

خاورمیانه باستان از منظر هالیوود

لس آنجلس تایمز:فیلم سینمایی «شاهزاده پارس: شن‌های زمان» به تهیه‌کنندگی جری بروکهایمر از جمعه 28 مه در سینماهای آمریکای شمالی اکران شده است.
این فیلم نمونه‌ای جدید از تلاش دیرین هالیوود در به تصویر کشیدن فیلم‌های اکشن، رومانس و فانتزی است که داستان آنها در گذشته دور و خاومیانه روی می‌دهد. اجازه بدهید چراغ جادویی را لمس کنیم و به اجداد سینمایی «شاهزاده پارس» شامل دو روایت کلاسیک از «دزد بغداد» بازگردیم.
بعضی از این فیلم‌ها جذاب هستند و بعضی متزلزل و شکننده، هرچند همچنان می‌توانند به شیوه خاص خود جذاب باشند. با این حال تصویر تحقیرآمیز و ناشیانه‌ای که این فیلم‌ها از فرهنگ خاورمیانه ارائه می‌دهند، شگفت‌آور است.
همچنین نباید در آنها به دنبال تنوع بازیگران نقش‌های اصلی باشید. در مورد «شاهزاده پارس» که انتخاب بازیگر نقش اصلی واقعا عجیب بوده (جیک جیلنهال بازیگر آمریکایی که تبار سوئدی و یهودی دارد)، اما در بیشتر سال‌های قرن بیستم این مسئله اصلا مورد توجه نبوده است.
نقش شخصیت اصلی فیلم‌ها را بازیگران سفیدپوست بازی می‌کردند، اما نقش‌های مکمل به بازیگران غیربومی می‌رسید، نظیر «سابو» بازیگر متولد هند که در نسخه سال 1940 «دزد بغداد» به نقش «ابو» ظاهر شد.
آن زمان تبعیض و تعصب در آمریکا کاملا علنی بود و هالیوود هم باید قوانین مربوط به منع ازدواج یا حتی ارتباط بین‌ نژادهای مختلف را مورد توجه قرار می‌داد. در سال‌های 1950 بیشتر ایالت‌های آمریکا دیگر به آن قوانین توجه نداشتند. تا اینکه بالاخره سال 1967 دیوان عالی کشور در آمریکا آن را مغایر با قانون اساسی تشخیص داد. اجازه بدهید 10 فیلم با این موضوع را بررسی کنیم.

- «علی بابا به شهر می‌رود» (1937): ادی کانتور کمدین و خواننده محبوب بازیگر اصلی این فیلم کمدی بود. او در «علی بابا به شهر می‌رود» نقش ال بابسن نقش یک دوره‌گرد را بازی می‌کند که تصمیم می‌گیرد به هالیوود برود. ال در نهایت نقشی خیلی کوتاه در یک فیلم سینمایی به دست می‌آورد. او خوابش می‌برد و در خواب خود را در بغداد می‌بیند، در حالی که نسخه‌ای از «طرح نو» روزولت را به سلطان معرفی می‌کند و وزیر اعظم او می‌شود.

- «ماجراهای حاجی بابا» (1954): جان درک بازیگر محبوب که بعدها با «بو درک» ازدواج کرد و از او یک ستاره ساخت، نقش اصلی این رومانس تاریخی ازیادرفتنی را بازی می‌کند. «بابا» با بازی درک با هدف رسیدن به شهرت و ثروت مغازه پدرش را ترک می‌کند، بی‌آنکه بداند سرنوشت او با یک شاهزاده خانم (الین استیوارت) گره خورده است.

«عزیزان در بغداد» (1952): شعار تبلیغاتی فیلم این بود: «1001 ماجرا! 1001 سرگرمی! شب‌های عربی هیچ وقت شاهد چنین چیزی نبوده است!» پولت گودار و جیبسی رز لی نقش‌های اصلی این کمدی موزیکال را بازی کردند. کریستوفر لی هم نقش یک دلال برده نقشی در فیلم دارد.

«دزد بغداد» (1924 و 1940): در نسخه پرزرق و برق سال 1924 که رائول والش کارگردانی کرد، داگلاس فیربنکس به نقش شخصیت اصلی ظاهر شد، دزدی به نام احمد که در خیابان‌های پایین شهر بغداد زندگی می‌کند. او طنابی جادویی می‌دزدد که به صاحب آن اجازه می‌دهد از آسمان بالا برود.
احمد از طناب بالا می‌رود و به قصر خلیفه می‌رسد و در آنجا دلباخته دختر خلیفه می‌شود. «دزد بغداد» شامل صحنه‌هایی از یک قالیچه پرنده، اسب‌های بالدار و شعبده‌های بصری ویلیام کامرون منزیز، طراح صحنه فیلم است.
نسخه بریتانیایی سال 1940 «دزد بغداد» را الکساندر کوردا تهیه کرد و مایکل پوول، لودویگ برگر و تیم ولان کارگردانان این فیلم تکنی کالر باشکوه بودند. منزیز دیگر کارگردان این فیلم بود که البته نامش در عنوان‌بندی ذکر نشد. «دزد بغداد» - که برنده جوایز اسکار فیلمبرداری، جلوه‌های ویژه و طراحی هنری شد - در انگلستان کلید خورد، اما با آغاز جنگ جهانی ادامه کار در آمریکا انجام شد.
سابو نقش «ابو» سارق را بازی کرد و جان جاستین به نقش احمد، شاهزاده خوش‌سیما ظاهر شد، شاهزاده‌ای که وزیر اعظم اهریمنی (با بازی کنراد ویت) او را از قدرت ساقط می‌کند. هم احمد و هم وزیر به دختر سلطان (جون دوپرز) نظر دارند. وزیر در نهایت احمد را کور و ابو را به یک سگ تبدیل می‌کند. «دزد بغداد» مملو از صحنه‌های جادویی شامل قالیچه پرنده، یک درویش مسلح، یک اسب مکانیکی و یک غول چراغ جادو بسیار تماشایی (با بازی رکس اینگرام) است که سه آرزوی ابو را برآورده می‌کند.

«شب‌های عربی» (1942): استودیو یونیورسال در دوران جنگ جهانی دوم مجموعه‌ای از فانتری‌های تاریخی - و تکنی‌کالر - بسیار مفرح با نقش‌آفرینی جان هال، بازیگر خوش سیما و قدبلند و ماریا مونتز بازیگر متولد دومینیکن را روانه سینماها کرد که یکی از آنها همین فیلم «شب‌های عربی» بود. هال در این فیلم نقش خلیفه بغداد را بازی می‌کند که وقتی برادرش به قدرت می‌رسد باید خود را در میان یک گروه بازیگر سیار پنهان کند. مونتز نقش دختری بنام شهرزاد را دارد که مورد توجه هر دو برادر است.

«بغداد» (1949): مورین اوهارا بازیگر ایرلندی فیلم‌هایی چون «معجزه در خیابان سی و چهارم» و «مرد آرام» در این فیلم اکشن نه چندان جدی به نقش یک شاهزاده خانم بدوی ظاهر شد که پس از پایان تحصیلات در انگلستان به خانه بازمی‌گردد و متوجه می‌شود پدرش به دست آدم‌های شرور کشته شده است. او تصمیم می‌گیرد از قاتلان پدرش انتقام بگیرد.

«قسمت» (1944 و 1955): این دو فیلم بر مبنای نمایشنامه‌ سال 1911 ادوارد نوبلاک ساخته شد و پیش از این دو بار دیگر هم در سال‌های 1920 و 1930 روی پرده رفته بود. داستان فیلم ماجرایی/ رومانتیک - و تکنی کالر - سال 1944 و نسخه موزیکال سال 1955 زمانی اتفاق می‌افتد که «بغداد کهن، تازه و درخشان بود.»
در نسخه سال 1944، رونالد کولمن بازیگر بریتانیایی نقش حافظ، یک خودسر دلچسب را دارد که خود را شاهزاده گدایان می‌داند. مارلنه دیتریش نقش همسر وزیر اعظم (ادوارد آرنولد) را بازی می‌کند. جوی پیجز دختر حافظ است و جیمز کریگ نقش خلیفه جوان را دارد که برای رسیدن به اهدافش خود را به شکل آدم‌های معمولی درمی‌آورد و در خیابان‌های بغداد می‌گردد.
نسخه سال 1955 بر مبنای اقتباسی موزیکال از نمایش «قسمت» ساخته شد که سال 1953 در برادوی روی صحنه رفت. هوارد کیل، آن بلایث و ویک دامون در فیلم بازی کردند و وینسنت مینه‌لی کارگردان فیلم بود.

«علی بابا و چهل دزد» (1944): جان هال و ماریا مونتز بازگشتند. این بار هال نقش پسر خلیفه بغداد را بازی می‌کند که وقتی پدرش به دست سربازان دشمن به قتل می‌رسد، نزد گروهی دزد بزرگ می‌شود. علی بابا برای برقراری آزادی رهبری دزدان را برعهده می‌گیرد. مونتز نقش نامزد خان را دارد.
» ادامه مطلب

کارگردان «آشپزباشی» به شایعات پاسخ داد/ چهار میلیارد تومان هم به بیت‌المال برگرداندیم

ایلنا نوشت:
به‌دنبال انتقاد برخی کارشناسان و منتقدان از سریال «آشپزباشی» و طرح حرف و حدیث‌هایی درمورد درآمد این سریال که گاه رقم را به میلیاردها تومان هم رساند، محمدرضا هنرمند (کارگردان این سریال) با ارسال یادداشتی به بخشی از این انتقادات وارده پاسخ داد.
متن کامل این یادداشت بدین شرح است:

این روزها هرجا سخنی از سریال «آشپزباشی» باشد، ضمن اظهارنظر درباره ریتم کند این سریال، حرف و حدیثی هم از هزینه‌های تلف شده بیت‌المال به‌میان می‌آید. به همین خاطر لازم دیدم برای روشن شدن اذهان عمومی و آرامش وجدان آنها که سنگ بیت‌المال را با جدیت هرچه تمام‌تر به سینه می‌کوبند چند نکته را یادآوری کنم.
اول اینکه: چه خوب که دوستان و گاهی همکاران گرامی ما تا این اندازه حسابگر و دقیق شده‌اند. ولی ای‌کاش در کشوری که هزاران هزار پروژه رهاشده، تعطیل شده، جمع شده، تکرارشده، غیب شده و چپ شده وجود دارد، رسیدگی و مؤاخذه بیت‌المالی تنها به یک سریال و هنرمندان طراز اول آن خلاصه نشود که بدعاقبتی دارد.
دوم اینکه: سریال «آشپزباشی» هرچه هست حداقل شانزده میلیارد تومان یعنی چهار برابر هزینه‌های خودش را از طریق جذب و فروش پیام‌های بازرگانی اختصاصی این سریال به سازمان صدا و سیما یا همان بیت‌المال بازگردانده است. دقت بفرمائید! چهار برابر هزینه‌های خودش. یعنی یکی از پرسودترین فعالیت‌های اقتصادی ممکن، فارغ از دستاوردهای فرهنگی، هنری و اجتماعی.
سوم اینکه: در ماه‌های اولیه تصویربرداری این سریال و با احتساب زمان ثبت هر صفحه از فیلمنامه مصوب، پیش‌بینی می‌شد قسمت‌های این سریال احتمالاً به سی و چند قسمت برسد که در مرحله تدوین این پیش‌بینی و محاسبه مثل هزاران هزار پیش‌بینی انجام شده در حوزه‌های مختلف علمی، ورزشی، فنی، اقتصادی، نظامی و حتی دیپلماتیک درست از آب درنیامد. این جرم و جنایت بزرگ را من شخصاً به گردن می‌گیرم و آماده‌ام تا تمام خسارت‌های احتمالی وارد شده به بیت‌المال را از دارائی مختصر شخصی‌ام بپردازم تا کسی دچار عذاب وجدان و بی‌خوابی نشود.
چهارم اینکه: علیرغم دلسوزی‌های بیت‌المالی مبنی بر دریافت دستمزد بالای یک میلیاردی اینجانب و دیگر هنرمندان مظلوم این سریال که آغازگر انحراف افکار عمومی و فتنه علیه این سریال بود، اینجانب طبق قرارداد منعقده قرار است دستمزد مشخص و متعارفی برای هر قسمت دریافت کنم.
بنابراین تقلیل قسمت‌های سریال یعنی تقلیل دستمزد خودم. روشن‌تر می‌گویم تا همه مدیران سازمان صدا و سیما و همکاران عزیزم خوب متوجه شوند. من قرار است بابت 26 قسمت دستمزدی دریافت کنم که هنوز آنرا بطور کامل دریافت نکرده‌ام. تا همین امروز، بسیاری از همکاران دیگرم در این سریال نیز حقوق مورد توافق خود را دریافت نکرده‌اند و طلبکار هستند، تهیه‌کننده هم شرمنده و بدهکار و فعلاً موبایل خاموش است.
پنجم: این سریال در سخت‌ترین و بحرانی‌ترین شرایط سیاسی اجتماعی ساخته شد. یکی دوماه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری هیجانات انتخاباتی به گروه رخنه کرد. بعداز انتخابات نیز دامنه آشوب‌های سیاسی و اجتماعی، گروه را تا آستانة تعطیلی و ازهم پاشیدگی کشاند. تشریح جزئیات فشارهای عصبی و روانی برای تعطیلی کار در این یادداشت به صلاح هیچکس نیست، ولی اگر لازم باشد در جائی خواهم گفت که برای ادامه کار و جلوگیری از تعطیلی کامل پروژه چگونه جنگیده‌ام. نه برای خوش‌رقصی که برای جلوگیری از اتلاف سرمایه‌های هنری کشور و نفس هنر.
تعطیلی کار در آن روزها توجیه کافی داشت و هیچکس را برای آن مؤاخذه نمی‌کردند. به آسانی هزینه دیگری به هزینه‌های بحران‌های سیاسی اجتماعی سال 88 اضافه می‌کردند و بس.
» ادامه مطلب

برنامه پخش مسابقات جام جهانی 2010 از تلویزیون اعلام شد

زمان پخش مسابقات جام جهانی ‌٢٠١٠ آفریقا از تلویزیون اعلام شد.
مسابقات جام جهانی ‌٢٠١٠ آفریقا در قالب برنامه «یک جهان- یک جام» به تهیه‌کنندگی حسین ذکایی به روی آنتن می‌رود.
برنامه مسابقات مقدماتی جام جهانی فوتبال ‌٢٠١٠ آفریقای جنوبی عبارتند از:
جمعه ‌٨٩/٣/٢١ - ساعت ‌١٨:30 - آفریقای جنوبی و مکزیک
جمعه ‌٨٩/٣/٢١ - ساعت ‌٢٣:00 - اوروگوئه و فرانسه
شنبه ‌٨٩/٣/٢٢ - ساعت ‌١٦:00 - کره جنوبی و یونان
شنبه ‌٨٩/٣/٢٢ - ساعت ‌١٨:30 - آرژانتین و نیجریه
شنبه ‌٨٩/٣/٢٢ - ساعت ‌٢٣:00 - انگلیس و آمریکا
یکشنبه ‌٨٩/٣/٢٣ - ساعت ‌١٦:00 - الجزایر و اسلوونی
یکشنبه ‌٨٩/٣/٢٣ - ساعت ‌١٨:30 - صربستان و غنا
یکشنبه ‌٨٩/٣/٢٣ - ساعت ‌٢٣:00 - انگلیس و آمریکا
دوشنبه ‌٨٩/٣/٢٤ - ساعت ‌١٦:00 - هلند و دانمارک
دوشنبه ‌٨٩/٣/٢٤ - ساعت ‌١٨:30 - ژاپن و کامرون
دوشنبه ‌٨٩/٣/٢٤ - ساعت ‌٢٣:00 - ایتالیا و پاراگوئه
سه شنبه ‌٨٩/٣/٢٥ - ساعت ‌١٦:00 - نیوزلند و اسلواکی
سه شنبه ‌٨٩/٣/٢٥ - ساعت ‌١٨:30 - ساحل عاج و پرتغال
سه شنبه ‌٨٩/٣/٢٥ - ساعت ‌٢٣:00 - برزیل و کره شمالی
چهارشنبه ‌٨٩/٣/٢٦ - ساعت ‌١٦:00 - هندوراس و شیلی
چهارشنبه ‌٨٩/٣/٢٦ - ساعت ‌١٨:30 - اسپانیا و سوئیس
چهارشنبه ‌٨٩/٣/٢٦ - ساعت ‌٢٣:00 - آفریقای جنوبی و اروگوئه
پنجشنبه ‌٨٩/٣/٢٧ - ساعت ‌١٦:00 - آرژانتین و کره جنوبی
پنجشنبه ‌٨٩/٣/٢٧ - ساعت ‌١٨:300 - یونان و نیجریه
پنجشنبه ‌٨٩/٣/٢٧ - ساعت ‌٢٣:00 - فرانسه و مکزیک
جمعه ‌٨٩/٣/٢٨ - ساعت ‌١٦:00 - آلمان و صربستان
جمعه ‌٨٩/٣/٢٨ - ساعت ‌١٨:30 - اسلوانی و آمریکا
جمعه ‌٨٩/٣/٢٨ - ساعت ‌٢٣:00 - انگلیس و الجزایر
شنبه ‌٨٩/٣/٢٩ - ساعت ‌١٦:00 - هلند و ژاپن
شنبه ‌٨٩/٣/٢٩ - ساعت ‌١٨:30 - غنا و استرالیا
شنبه ‌٨٩/٣/٢٩ - ساعت ‌٢٣:00 - کامرون و دانمارک
یکشنبه ‌٨٩/٣/٣٠- ساعت ‌١٦:00 - اسلواکی و پاراگوئه
یکشنبه ‌٨٩/٣/٣٠ - ساعت ‌١٨:30 - ایتالیا و نیوزلند
یکشنبه ‌٨٩/٣/٣٠ - ساعت ‌٢٣:00- برزیل و ساحل عاج
دوشنبه ‌٨٩/٣/٣١ - ساعت ‌١٦:00 - پرتغال و کره شمالی
دوشنبه ‌٨٩/٣/٣١ - ساعت ‌١٨:30 - شیلی و سوئیس
دوشنبه ‌٨٩/٣/٣١ - ساعت ‌٢٣:00 - اسپانیا و هوندراس
سه شنبه ‌٨٩/٤/١ - ساعت ‌١٨:30- مکزیک و اروگوئه
سه شنبه ‌٨٩/٤/١ - ساعت ‌١٨:30 - فرانسه و آفریقای جنوبی
سه شنبه ‌٨٩/٤/١ - ساعت ‌٢٣:00 - نیجریه و کره جنوبی
سه شنبه ‌٨٩/٤/١ - ساعت ‌٢٣:00 - یونان و آرژانتین
چهارشنبه ‌٨٩/٤/٢ - ساعت ‌١٨:30 - اسلونی و انگلیس
چهارشنبه ‌٨٩/٤/٢ - ساعت ‌١٨:30 - آمریکا و الجزایر
چهارشنبه ‌٨٩/٤/٢ - ساعت ‌٢٣:00 - غنا و آلمان
چهارشنبه ‌٨٩/٤/٢ - ساعت ‌٢٣:00 - استرالیا و صربستان
پنجشنبه ‌٨٩/٤/٣ - ساعت ‌١٨:30 - اسلواکی و ایتالیا
پنجشنبه ‌٨٩/٤/٣ - ساعت ‌١٨:30 - پاراگوئه و نیوزلند
پنجشنبه ‌٨٩/٤/٣ - ساعت ‌٢٣:00 - دانمارک و ژاپن
پنجشنبه ‌٨٩/٤/٣ - ساعت ‌٢٣:00 - کامرون و هلند
جمعه ‌٨٩/٤/٤ - ساعت ‌١٨:30 - پرتغال و برزیل
جمعه ‌٨٩/٤/٤ - ساعت ‌١٨:30 - کره شمالی و ساحل عاج
جمعه ‌٨٩/٤/٤ - ساعت ‌٢٣:00 - شیلی و اسپانیا
جمعه ‌٨٩/٤/٤ - ساعت ‌٢٣:00 - سوئیس و هندوارس

- مسابقات ‌١/٨ نهایی جام جهانی فوتبال ‌٢٠١٠ آفریقای جنوبی

شنبه ‌٨٩/٤/٥ - ساعت ‌١٨:30 - اول گروه A و دوم گروه B
شنبه ‌٨٩/٤/٥ - ساعت ‌٢٣:00 - اول گروه C و دوم گروه D
یکشنبه ‌٨٩/٤/٦ - ساعت ‌١٨:30 - اول گروه D و دوم گروه C
یکشنبه ‌٨٩/٤/٦ - ساعت ‌٢٣:00 - اول گروه B و دوم گروه A
دوشنبه ‌٨٩/٤/٧ - ساعت ‌١٨:30 - اول گروه E و دوم گروه F
دوشنبه ‌٨٩/٤/٧ - ساعت ‌٢٣:00 - اول گروه G و دوم گروه H
سه شنبه ‌٨٩/٤/٨ - ساعت ‌١٨:30 - اول گروه F و دوم گروه E
سه شنبه ‌٨٩/٤/٨ - ساعت ‌٢٣:00 - اول گروه H و دوم گروه G
جمعه ‌٨٩/٤/١١ - ساعت ‌١٨:30 - برندگان مسابقات ‌٥٣ و ‌٥٤
جمعه ‌٨٩/٤/١١ - ساعت ‌٢٣:00 - برندگان مسابقات ‌٤٩ و ‌٥٠
شنبه ‌٨٩/٤/١٢ - ساعت ‌١٨:30 - برندگان مسابقات ‌٥١ و ‌٥٢
شنبه ‌٨٩/٤/١٢ - ساعت ‌٢٣:00 - برندگان مسابقات ‌٥٥ و ‌٥٦

- مسابقات نیمه نهایی جام جهانی فوتبال ‌٢٠١٠

سه شنبه ‌٨٩/٤/١٥ - ساعت ‌٢٣:00 - برندگان مسابقات ‌٥٧ و ‌٥٨
چهارشنبه ‌٨٩/٤/١٦ - ساعت ‌٢٣:00 - برندگان مسابقات ‌٥٩ و ‌٦٠


- مسابقات رده بندی جام جهانی فوتبال ‌٢٠١٠

شنبه ‌٨٩/٤/١٩ - ساعت ‌٢٣:00 - بازندگان مسابقات ‌٦١ و ‌٦٢


- مسابقات فینال جام جهانی فوتبال ‌٢٠١٠

یکشنبه ‌٨٩/٤/٢٠ - ساعت ‌٢٣:00 - برندگان مسابقات ‌٦١ و ‌٦٢
» ادامه مطلب

شاهنامه خوانی شهرام ناظری در مراکش

شهرام و حافظ ناظری به همراه چند نوازنده میهمان در شانزدهمین جشنواره بین المللی "فز" مراکش به اجرای قطعاتی بر اساس اشعار شاهنامه فردوسی می پردازند.
شهرام ناظری با اعلام این خبر گفت : برنامه ما که روز هشتم ژوئن (18خرداد) برگزار می شود ادامه پروژه شاهنامه خوانی خواهد بود که نخستین بار سه سال پیش در فرانسه اجرا شد .
او در ادامه در باره نوازندگان همراه در این کنسرت گفت : علاوه بر حافظ که تنظیم قطعات و نوازندگی سه تار را برعهده دارد نوازندگانی چون حسین زهاوی نوازنده دف و سازهای کوبه ای، پژمان حدادی نوازنده تمبک،سینا جهان آبادی نوازنده کمانچه و لئون نوازنده ویولنسل با ما خواهند بود.
ناظری در باره نحوه تمرین گروه گفت : ما همه ابتدا در فرانسه جمع خواهیم شد و بعد از چند روز تمرین روز دوشنبه 17 خرداد به مراکش می رویم تا برای اجرای برنامه شب بعد آماده شویم.
ناظری یک بار دیگر در دوره های نخست همین جشنواره شرکت کرده و موفق به کسب مقام نخست این جشنواره شده بود.
شوالیه آواز ایران در باره برنامه های آتی خود و اجرای کنسرت در ایران گفت : هنوز تصمیمی مبنی بر اجرای کنسرت برای امسال نگرفته ام اما برنامه و تمریناتم در چند زمینه از حمله پروژه مولوی و شاهنامه خوانی ادامه دارد وامیدوارم به زودی شرایط انتشارآنها مهیا شود وبسیار مشتاقم که ابتدا مردم ایران و هموطنانم این آثار را بشنوند و بعد در دیگر کشورها اجرا شود.
» ادامه مطلب

پخش مجموعه "تاوان" از 22 خردادماه شروع می‌شود/آخرین عکس‌ها




پخش مجموعه تلویزیونی "تاوان" به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی از 22 خردادماه در شبکه سه شروع می‌شود. این مجموعه تلویزیونی به تهیه کنندگی مجید مولایی روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ساعت 20:45 از شبکه سه روی آنتن می رود. نگارش فیلمنامه مجموعه "تاوان" در 20 قسمت 45 دقیقه ای بر عهده علیرضا معتمدی و آرش برهانی بوده است.
در این مجموعه پژمان بازغی، رضا رویگری،مینا لاکانی ، مریم کاویانی، مهرداد ضیائی،سارا خوئینی ها، شهنام شهابی، مهران رنجبر، کیانوش گرامی، رامتین راستاد، آشا محرابی، احمد ساعتچیان، کاظم هژیرآزاد، مختار سائقی، آزاده ریاضی، فرج اله گل سفیدی، شاه علی سرخانی، جعفر عروجی، فریما ارباب و ... بازی کردند.
در خلاصه داستان مجموعه "تاوان" آمده است: پویان جوان شهرستانی است که پس از دریافت مدرک لیسانس مدیریت، در شرکتی استخدام می شود که مرجان امینی مدیریت آن را به عهده دارد. مرجان که از همسرش سعید مدتهاست جدا شده و پسر بزرگی بنام هومن دارد شرایط روحی مناسبی نداشته و بشدت احساس تنهایی می کند. پویان به او پیشنهاد ازدواج می دهد و مرجان که تصور می کند این ازدواچ آرامش را به او باز خواهد گرداند، می پذیرد و ....
» ادامه مطلب

"پازل" جیرانی آماده نمایش می‌شود

فیلم سینمایی "پازل" به کارگردانی فریدون جیرانی به زودی و با پایان مراحل فنی آماده نمایش می‌شود. صداگذاری این فیلم به زودی تمام و "پازل" آماده نمایش می‌شود. هنوز زمان اکران این فیلم سینمایی مشخص نیست. فرامرز ابوالصدق صداگذاری را در استودیو روشنا انجام می‌دهد.
فیلم تازه جیرانی با نام "قصه پریا" پروانه ساخت گرفته اما هنوز نام قطعی فیلم مشخص نیست. داستان این فیلم درباره زنی به نام حدیث مسرور است که لابلای خاطرات پسر عموی خود سیاوش مسرور با دختر جوانی مواجه می‌شود که زندگی هر دوی آنها را تغییر می‌دهد.
مهناز افشار، باران کوثری، مصطفی زمانی، آهو خردمند، مهناز انصاریان، شراره دولت‌آبادی، رسول توکلی، حبیب ثامنیه، علی‌اصغر طبسی و بیژن امکانیان در نقش هادی مسرور و ستاره اسکندری در نقش ناهید مشرقی در این فیلم بازی کردند.
فریدون جیرانی فیلمهای سینمایی "قرمز"، "صورتی"، "پارک وی"، "ستاره‌ها" و... را کارگردانی کرده است.
» ادامه مطلب

حسین محجوب: امیدوارم "در مسیر زاینده رود" اثر خوبی شود

حسین محجوب که این روزها مشغول بازی در مجموعه تلویزیونی "در مسیر زاینده رود" که برای ماه رمضان شبکه یک تهیه می شود است اظهار امیدواری کرد که این مجموعه اثر خوبی برای ماه رمضان شود.
حسین محجوب درباره پذیرفتن بازی در مجموعه تلویزیونی "در مسیر زاینده رود" گفت: در این مجموعه نقش ملک منصور را بازی می کنم. وقتی فیلمنامه را خواندم احساس کردم کار خوبی می شود به همین دلیل بازی در مجموعه "در مسیر زاینده رود" را پذیرفتم. امیدوارم این مجموعه اثر خوبی برای پخش در ماه رمضان شود.
او درباره همکاری با حسن فتحی گفت: قبلاً تجربه همکاری با او را نداشتم اما از بازی در این پروژه لذت می برم و کار برایم لذتبخش است. از سوی دیگر فیلمنامه خوبی دارد.
این بازیگر درباره اینکه نگارش همزمان فیلمنامه با تصویربرداری او را برای ایفای نقش دچار مشکل نکرده توضیح داد: مشکلی ندارم. گر چه قبلاً مجموعه ای بازی نکرده بودم که فیلمنامه آن به صورت کامل آماده نباشد اما چون کلیت مجموعه "در مسیر زاینده رود" از ابتدا روشن بود به همین دلیل تا به الان که مشغول بازی در این پروژه هستم دچار مشکل نشدم.
مجموعه تلویزیونی "در مسیر زاینده رود" به کارگردانی حسن فتحی، نویسندگی علیرضا نادری و تهیه کنندگی اسماعیل عفیفه برای پخش در ماه رمضان آماده می شود. در این مجموعه در کنار محجوب، مهرانه مهین‌ترابی، مسعود رایگان، اشکان خطیبی، بهنوش طباطبایی، پردیس افکاری، مهرداد ضیایی، هومن برق‌نورد، افسانه پاکرو، الهه حسینی، مهدی باقربیگی، مهران نائل، نیما نادری و ... در آن به ایفای نقش می‌پردازند.
حسین محجوب بازی در مجموعه و فیلمهای "صاحبدلان"، "به رنگ خدا"، "رسم عاشق کشی"، "من ترانه 15 سال دارم" و ... را در کارنامه دارد. او در مجموعه تلویزیونی "سرزمین کهن" هم به کارگردانی کمال تبریزی بازی کرده که مراحل تصویربرداری را سپری می کند.
» ادامه مطلب

تصویربرداری "قتل در ساختمان 85" فخیم زاده تمام می‌شود

تصویربرداری مجموعه تلویزیونی "قتل در ساختمان 85" به کارگردانی مهدی فخیم‌زاده به روزهای پایانی رسیده است. گروه اکنون در شهرک انقلاب و دفاع مقدس مشغول ضبط صحنه‌های باقی‌مانده هستند.
حسن مصطفوی مدیر تولید این پروژه گفت: تصویربرداری مجموعه "قتل در ساختمان 85" یک هفته دیگر تمام می شود. در حال حاضر ضبط لوکیشن های پارک ارم و گرمسار را به پایان رساندیم. در شهرک انقلاب و دفاع مقدس سکانس های جنگ را با حضور پاک نیت ضبط می کنیم.
او درباره زمان پخش مجموعه "قتل در ساختمان 85" گفت: به احتمال زیاد پاییز این مجموعه به صورت هفتگی پخش می‌شود.
مجموعه تلویزیونی "قتل در ساختمان 85" در 26 قسمت 45 دقیقه‏ای به تهیه کنندگی رضا انصاریان برای گروه فیلم و سریال شبکه دو تولید می‌شود و قصه آن درباره قتلی است که در یک مجتمع مسکونی روی می‌دهد و همه ساکنان را درگیر می‌کند.
بازیگرانی از جمله محسن افشانی، لیلا برخورداری، محمود پاک‌نیت ، عمار تفتی، نفیسه روشن، لیدا عباسی، مهدی میامی، رویا نونهالی و ساعد هدایتی در این مجموعه بازی دارند.
سایر عوامل اصلی تولید پروژه عبارتند از مدیرتصویربرداری:محمد افسری، مدیر صدابرداری: جواد مقدس، طراح گریم: مهین نویدی، طراح صحنه: رامین عاشوری، طراح معماری: محسن شاه ابراهیمی، طراح لباس: هایده زمانی، عکاس:محمد فوقانی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: حسین فلاح، منشی صحنه: سیاوش عرفانی، مدیر مالی: ابراهیم تفرشی و مدیرتدارکات: منصور غضنفری.
مهدی فخیم‌زاده مجموعه‌های "تنهاترین سردار"، "ولایت عشق"، "خواب و بیدار" و بی‌صدا فریاد کن" را در کارنامه دارد.
» ادامه مطلب

سارا خوئینی ها به بازیگران "یکروز قبل" ملحق شد

سارا خوئینی‌ها به جمع بازیگران مجموعه تلویزیونی "یکروز قبل" به کارگردانی صادق کرمیار پیوست.
صادق کرمیار در این باره گفت: در این مجموعه حمیدرضا پگاه، سارا خوئینی ها، محمدرضا داودنژاد، اتابک نادری، آزاده شمس، علی رام نورایی، بهزاد خداویسی، خسرو کاظم نژاد، وحید حیدری و ... بازی می کنند. مجموعه "یکروز قبل" را 20 خردادماه در رامسر کلید می زنیم. 20 تا 25 روز در آنجا کار داریم و بعد برای ادامه کار به تهران می آییم. یک هفته هم خارج از کشور کار داریم که هنوز کشور مربوطه مشخص نشده است.
مجموعه "یکروز قبل" در هفت قسمت برای پخش از شبکه یک در هفته دفاع مقدس آماده می شود و سایر عوامل این پروژه عبارتند از تهیه کننده: محسن علی اکبری، مدیر تولید و مجری طرح : سعید شرفی کیا، مدیر تصویربرداری: حسین ناظریان، طراح گریم: محسن بابایی، طراح صحنه و لباس: مهدی دیلمی، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: خسرو نصیری خواه و منشی صحنه: مهسا سرمدی.
صادق کرمیار فیلمهای "بهانه‌های عاشقی"، "خانه ساحلی"، "سیم آخر"، "کرانه‌های کبود" و "رویا" را در کارنامه دارد.

» ادامه مطلب

"سعادت آباد" 20 تیر ماه در تهران کلید می‌خورد

حامد بهداد، لیلا حاتمی، مهناز افشار و امیر آقایی در فیلم "سعادت آباد" به کارگردانی مازیار میری و تهیه کنندگی همایون اسعدیان ایفای نقش می‌کنند.
همایون اسعدیان در این ارتباط گفت: تاکنون حضور حامد بهداد، لیلا حاتمی، مهناز افشار و امیر آقایی در این پروژه قطعی شده است و هم اکنون در پیش تولید قرار داریم و با برنامه ریزی های انجام شده، "سعادت آباد" با نام قبلی "راویولی" 20 تیر ماه در تهران کلید می‌خورد.
از عوامل تولید این فیلم می توان به :محمد آلادپوش مدیر فیلمبرداری، امیر اثباتی طراح صحنه، مهرداد میرکیانی طراح گریم و ساسان نخعی صدابردار اشاره کرد. میری ساخت فیلم هایی چون، "به آهستگی"، "پاداش سکوت"، "کتاب قانون" و... را در کارنامه کاری خود دارد.
اسعدیان همچنین درباره اکران فیلم "طلا و مس" افزود:طبق نظر شورای صنفی نمایش این فیلم پنج هفته با گروه سینمایی آزادی قرار داد دارد و بعد از این مدت نیز فروش آن از کف محاسبه می‌شود. به همین دلیل نمایش آن همچنان ادامه دارد و فکر می کنم فیلم مخاطب خود را به دست آورده و با فروش خوبی در روزهای گذشته روبرو شده است.‌
بهروز شعیبی، نگار جواهریان، جواد عزتی، سحر دولتشاهی، رضا راد‌منش و نگین عبداللهی بازیگران "طلا و مس" هستند. داستان فیلم درباره سید‌رضا طلبه جوانی است که به تازگی با خانواده‌اش به تهران آمده و متوجه بیماری خاص همسرش زهرا می‌شود.
» ادامه مطلب