اثر رنگ‌ روغن «ايران درودي» در كاخ نياوران رونمايي مي‌شود

يكي از آثار ايران درودي ـ بانوي هنرمند پيشگام نقاشي ايران ـ 5 تير ماه ـ رونمايي مي‌شود. همزمان با ميلاد باسعادت پيشواي بزرگ شيعيان، حضرت علي (ع) يكي از تابلو‌هاي هنرمند قديمي و نقاش معاصر ايران و جهان، ايران درودي پس از سال‌ها در مجموعه‌ي فرهنگي _ تاريخي نياوران رونمايي مي‌شود.
اين اثر در سال 1974 ميلادي و با تكنيك رنگ و روغن توسط اين هنرمند خلق شده است. اثر ياد‌شده پس از 36 سال از سوي پژوهشكده‌ي علوم انساني به اين مجموعه اهدا شده و قرار است درگنجينه‌ي آثار فاخر اين مجموعه نگهداري شود.
ايران درودي متولد سال 1315 در خراسان است. پدري خراساني و مادري قفقازي داشت و در كودكي به اروپا سفر و از شهرهاي مختلف آن ديدن كرد. وي در حين تحصيل به دليل علاقه به نقاشي به كلاس‌هاي ازاد نقاشي و طراحي نيز مي‌رفت. تحصيلات دانشگاهي خود را در رشته‌ي نقاشي و در دانشكده‌ي هنرهاي زيباي فرانسه گذراند و پس از پايان تحصيلات مجددا به ايران بازگشت و نخستين نمايشگاه خود را در سال 1339 در تالار فرهنگ تهران به نمايش گذاشت. درودي تاكنون در بيش از 43 نمايشگاه آثار خود را در معرض بازديد علاقه‌مندان قرار داده است. او آثار نقاشي خود را با سبك سورئال خلق مي‌كند و مناظر قالب در آثار وي بيشتر حاشيه كوير و گل‌هايي خاص با ديوار‌هايي شيشه‌اي وافق است كه به آثار وي فضايي خاص و عميق بخشيده است.
علاقه‌مندان و هنردوستان مي‌توانند جهت بازديد از اين اثر از 5 تير به مدت يك‌ماه از ساعت 9 تا 18 به موزه جهان‌نماي مجموعه فرهنگي _ تاريخي نياوران، واقع در ميدان شهيد باهنر (نياوران) مراجعه كنند.
» ادامه مطلب

شيامالان فيلم جديدش را با حضور بازيگران بزرگ هاليوود مي‌سازد

ام. نايت شيامالان خالق آثاري چون «حس ششم» و «اتفاق» فيلم جديدش را با حضور بازيگران بزرگ هاليوود مي‌سازد. چندي پيش «آخرين نوشيدني هوايي»، جديدترين فيلم «ام .نايت شيامالان»، براي نمايش در 2 جولاي (11تير) آماده شد.
بنا براعلام رويتر، « برادلي كوپر»، « گوئينت پالترو» و « بروس ويليس» از جمله بازيگران اصلي جديد ترين فيلم شيامالان خواهند بود. هنوز عنوان و فهرست عوامل فيلم اخير اين كارگردان آمريكايي- هندي مشخص نشده است.
«ام. نايت شيامالان» خالق آثاري چون «نشانه‌ها» و «اتفاق»، با فيلم «حسن ششم» خود را در عالم سينما به عنوان فيلمسازي توانا مطرح كرد.
شيامالان، استاد فيلم هاي ماوراءالطبيعه، به خاطر فيلم‌هاي تريلر و دلهره‌آور خود به عنوان سلطان ژانر تريلر در سينما معروف است.
فيلم «آخرين نوشيدني هوايي » شيامالان با نگاهي نمادين به 4 عنصر اصلي حيات شامل هوا، آب، خاك و آتش هركدام از اين عناصر را در قالب يك شخصيت داستاني به تصوير كشيده است.
«شيامالان» مضمون فيلم اخير را اكشن و حادثه‌اي خوانده و افزوده است: كل ماجراي فيلم درمدت زمان دو ساعت رخ خواهد داد.
سه فيلم پروژه آوتار با بودجه‌اي حدود 250 ميليون دلار ساخته مي‌شود و طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام ‌شده، نخستين بخش اين تريلوژي (سه‌گانه) سينمايي براي نمايش در اوايل تابستان سال 2010 آماده خواهد شد.
» ادامه مطلب

محمدرضا مقدسيان در مراسم بزرگداشتش: پيش‌نيامد يكسري كارها را انجام بدهيم چون سياستها دچار تغيير شد

مراسم بزرگداشت محمدرضا مقدسيان ـ مستندساز ـ با سخنراني مجتبي ميرطهماسب، محمدرضااصلاني،محمدرضا درويشي و وعده‌ي مدير مركز گسترش سينماي مستند و تجربي براي حمايت از ساخت مستند جديد مقدسيان همراه شد.
شامگاه 31 خرداد ماه خانه سينما ميزبان جمعي از سينماگران، مستندسازان و مدير مركز گسترش سينماي مستند و تجربي شد تا بزرگداشت محمدرضا مقدسيان و سازنده‌ي مستندهاي همچون «كوره‌پزخانه»، «خيزاب»، «سرود دشت نيمور» و... را برگزار كنند.

ميرتهماسب: خوشبختيم در فضاي زندگي مي‌كنيم كه مقدسيان در آن نفس مي‌كشد
در ابتدا مجتبي ميرتهماسب رييس انجمن مستندسازان به نمايندگي از اعضاي اين انجمن در سخناني گفت: اين مراسم به پيشنهاد سايت «و مستند» برگزار شده و ما دوست داشتيم كه همزمان با تولد محمدرضا مقدسيان باشد، اما به دليل اينكه مي‌دانستيم او قبول نمي‌كند، ناچار شديم كه جشن تولد كوچكي را براي او برگزار كنيم و در آن مراسم پيشنهاد چنين بزرگداشتي را با او مطرح كنيم.
او در عين‌حال گفت: مقدسيان طي اين چند روز مدام تماس مي‌گرفت و درخواست مي‌كرد كه برگزاري اين مراسم كنسل شود، اما براي ما مهم بود كه اين مراسم برگزار شود.
رييس انجمن مستندسازان در پايان صحبت‌هايش به كتابي كه در قالب اين مراسم منتشر و توزيع شده بود، اشاره و عنوان كرد: در اين كتاب گفت‌وگوي زيبايي با مقدسيان وجود دارد كه او خود در اين مصاحبه گفته‌ است؛«خوشبخت‌ترين انسان روي زمينم چراكه مستند مي‌سازم.» من بايد بگويم كه ما هم بسيار خوشبخت هستيم كه در فضايي زندگي مي‌كنيم كه افرادي مانند محمدرضا مقدسيان در آن نفس مي‌كشد.
در ادامه اين مراسم، مينا كشاورز به نمايندگي از سايت «و مستند» اظهار كرد: سال گذشته با بزرگداشت دكتر محمد تهامي‌نژاد سايت «و مستند» را افتتاح كرديم.اما به دليل مشكلاتي وقفه‌اي در كار اين سايت پيش آمد، لذا براي شروع مجدد آن دوست داشتيم كه با بزرگداشت يكي ديگر از عزيزان آغاز به كار كنيم. البته در كنار اساتيد پيشكسوت، ما در سايت خود به نوعي جوانان را هم بزرگ و گرامي مي‌داريم.

اصلاني: اميدوارم مقدسيان همچنان كودك بماند
‌محمدرضا اصلاني به‌عنوان دوست و همكار قديمي مقدسيان به صحبتي كوتاه پرداخت و گفت: خوشحالم كه امروز اين سالن پر است و مقدسيان مي‌تواند ببيند كه دوستانش تا چه اندازه نسبت به او محبت دارند.
او از آشنايي‌اش با محمدرضا مقدسيان ياد كرد و افزود:سابقه آشنايي ما به اوايل دهه 50 برمي‌گردد و اكنون نزديك به 40 سال است كه مقدسيان را مي‌شناسم. در آن زمان مقدسيان براي من مانند يك بچه بود و اكنون هم مانند همه پدراني كه علي‌رغم بزرگ‌شدن فرزندانشان آنها را همچنان به چشم كودك مي‌بينند. من مقدسيان را يك كودك و نوجوان مي‌بينم و اميدوارم كه همچنان كودك بماند، چراكه كودك ماندن يك موهبت است.
اصلاني در ادامه صحبت‌هايش به فضاي كاري دهه‌هاي 40 و 50 اشاره كرد و گفت: اگر به فضاي آن دوران اشاره و فعاليت‌هاي افراد را در آن دوران بگوييم، آنگاه شما خود متوجه مي‌شويد كه مقدسيان فرد بزرگي بوده يا انسان كوچكي است. البته بزرگ و كوچك بودن ما مهم نيست و مهم آن است كه ما زنده‌ايم و دنيا را مي‌بينيم و با بودن و حضور خود جهان را واكاوي مي‌كنيم.

درويشي: كمتر مستندسازان به سراغ ما مي‌آيند
سپس محمدرضا درويشي آهنگساز هم به دليل سابقه دوستي و همكاري‌اش با مقدسيان در سخناني گفت:به‌ ندرت پيش مي‌آيد كه از ميان جامعه سينماي مستند گذر يك فيلمساز به آهنگسازان بيافتد. اما خوشبختانه حدود 22 يا 23 سال پيش من در فيلمي مستند با محمدرضا مقدسيان آشنا شدم و توانستم موسيقي فيلم مستند او را بسازم. بعد از آن دوران ديگر تنها يك بار اتفاق افتاد كه در سينماي مستند فردي براي آهنگسازي به من پيشنهاد دهد كه آن هم مربوط به فيلم مجتبي ميرتهماسب و حدود 20 سال پس از فيلم اولم بود.
او ادامه داد: دليل اين‌كه كم‌تر گذر مستندسازان به موسيقي‌سازان مي‌افتد را خود افراد اين صنف بهتر مي‌دانند. درواقع در سينما يك ناخدا وجود دارد و بقيه افرادي كه در فيلم كار مي‌كنند به نوعي عوامل فيلم محسوب مي‌شوند.
او با بيان اينكه، آهنگساز مي‌تواند در كنار فيلمساز به عنوان يك عامل اصلي كار كند، تصريح كرد: من به شخصه هميشه كار براي مستند را دوست داشته و هنوز هم دوست دارم. اما متأسفانه كمتر پيش مي‌آيد كه كسي به سراغمان بيايد.
درويشي در بخش ديگري از صحبت‌هايش به همكاري ديگر خود با مقدسيان اشاره كرد و گفت: در سال 73 به مدت 30 روز جشنواره‌اي به نام «آيينه و آواز» برگزار شد كه پس از آن قرار بود مسوولان حوزه هنري 10 فيلم مستند درباره شخصيت‌هاي برتر موسيقي محلي ايران بپردازند كه محمدرضا مقدسيان از سه استاد فيلم ساخت و من هنوز غبطه مي‌خورم كه به دليل برخي مسايل ساخت اين پروژه‌ها متوقف شد. اكنون سه فيلم مقدسيان در اين زمينه سه اثر ارزشمند درباره سه استاد مهم موسيقي مناطق مختلف ايران است، اما هفت استاد ديگري كه باقي ماندند همه فوت كرده‌اند و اگر مسوولان حوزه هنري يكسال صبر مي‌كردند، اكنون مي‌توانستيم گنجينه‌اي بي‌همتا براي زندگي اين افراد داشته باشيم.
اين آهنگساز در بخش پاياني صحبت‌هاي خود به وضعيت سينماي مستند اشاره و عنوان كرد: در زندگي‌ام تنها دوبار شانس اين را داشته‌ام كه با مستندسازان همكاري كنم. اما خوش به حال شما مستندسازان و بد به حال آن‌هايي كه مستند را نفهميده‌اند و امروز هم نمي‌فهمند و مستندسازي را تنها به فيلم‌گرفتن از گل و بوته و حشره مي‌دانند. خوش به‌حال شما و بد به حال سينماي ايران كه با وضعيت اسف‌باري كه دارد به طبع وضعيت سينماي مستند آن دوچندان اسف‌بار خواهد بود.

روزبه مقدسيان: مطالب مهمي از پدر آموختم
در ادامه روزبه مقدسيان فرزند محمدرضا مقدسيان در سخناني درباره‌ي پدرش گفت:يادم است كه روزي به يكي از دوستانم مي‌گفتم كه ما زندگي بسيار سختي داشته‌ايم. چراكه هيچگاه پيش نيامد كه با پدرم حتي يك‌بار بيرون بروم و يا يك فيلم را با هم ببينيم، چراكه پدر همواره يا سر كار بود و يا مشغول مطالعه.
او ادامه داد: پدر از هفت يا هشت سالگي به ما مي‌گفت كه بايد كتاب بخوانيد و هيچگاه نبايد فيلم جنگي ببينيد. من در زندگي مطالب مهمي را از او آموختم. اما با اين وجود زندگي سختي داشتيم و تازه سر صحنه‌اي از فيلم «خيزآب» تازه فهميدم كه چه‌قدر كار و زندگي پدر سخت است.
فرزند مقدسيان گفت:به غير از اين اواخر هيچگاه فرصتي براي نزديك شدن به پدر نداشتم. چراكه او مي‌گفت وظيفه من بين مردم است و مرا بايد از طريق فيلم‌هايم شناخت. ايشان همواره كار مي‌كردند و مي‌خواندند اما اين اواخر و از وقتي كه فيلم نمي‌سازند خيلي مظلوم شده‌اند.
او دوباره به فاصله‌اي كه همواره ميان او و پدرش وجود داشته اشاره كرد و افزود:اين فاصله تنها به دليل فيلم مستند پيش آمده و به همين دليل هيچ خاطره‌ي خوشي از فيلم مستند ندارم. من گاه در مراسمي از قبيل بزرگداشت امشب، به پدر افتخار كرده‌ام اما از نظر رابطه پدر و فرزندي تا همين اواخر بسيار از هم دور بوده‌ايم. اما اكنون ارتباطي كه پدر با من برقرار نكرده بود را با نوه‌اش برقرار كرده است كه فكر مي‌كنم اين ارتباط به دليل اين است كه اين روزها كار نمي‌كند.
روزبه مقدسيان در پايان سخنانش گفت:پدر من اصولي در زندگي‌اش دارد كه براي او يكي از مهم‌ترين مسايلش محسوب مي‌شود. او هيچ‌وقت از اصول خود تخطي نكرده است. زماني او به دليل شرايطي كه پيش آمده بود، روي وانت كار مي‌كرد اما همان زمان پيشنهادات خوبي كه به او مي‌شد را قبول نمي‌كرد و در برابر مسايل مختلف هيچگاه سر خم نكرد و هنوز هم اين كار را نمي‌كند و من از اين موضوع بسيار خوشحالم.
در بخش ديگري از اين مراسم محمدرضا مقدسيان به روي سن دعوت شد تا به صحبت بپردازد.

مقدسيان: پيش‌ نيامد كه يكسري كارها را انجام بدهيم چون سياستها در دوره‌اي تغيير كرد
او در صحبتي كوتاه به ياد تمامي افرادي كه در فيلم‌هايش با او همكاري داشتند پرداخت و گفت: اگر پيشنهاد اين مراسم با تولدي كه اعضاي انجمن مستندسازان و بسياري از اساتيد سينماي مستند مانند مختاري، كلانتري، بهرامي‌نژاد و غيره براي من گرفتند، همراه نبود قطعا نمي‌پذيرفتم كه اين بلا بر سرم نازل شود، چراكه فكر مي‌كنم بايد اين مراسم براي ديگران برگزار شود و من به آنها خدمت كنم.
مقدسيان ادامه داد:دوست داشتم كه امروز از افرادي كه در ميان ما نيستند، ياد كنم. احساس مي‌كنم كه در زندگي به دو نفر وامدارم، اولي فريدون رهنما و ديگري محمدرضا اصلاني. رهنما متأسفانه ديگر بين ما نيست و يادش براي من گرامي است.
او سپس از محمدرضا درويشي ياد كرد و افزود:واقعا از درويشي هم مطالب بسياري آموختم و اگر او نبود من چگونه مي‌توانستم با فردي مثل «نظرلي» كار كنم. واقعا اگر امروز مستند «سرود دشت نيمور» وجود دارد مديون موسيقي شگفت‌انگيز درويشي است كه زير بمباران و زماني كه همه ما به پناهگاه مي‌رفتيم، او همچنان مشغول ساخت موسيقي بود.
مقدسيان گفت: ما با افرادي زندگي كرده‌ايم كه مطالب بسياري از آنها آموخته‌ايم. اما متأسفانه نتوانسته‌ايم از بسياري از اين افراد فيلمي بسازيم. به هرحال پيش نيامد كه يكسري كارها را انجام دهيم. چراكه سياست‌ها در دوره‌اي دچار تغيير شد و افراد گفتند كه از فردا بايد سريال توليد كنيد و كار مستند ديگر جذابيتي ندارد.
اين مستندساز يادآور شد:عده‌اي گاه به من مي‌گويند كه آيا بهتر نبود مجموعه‌هاي نيمه‌كاره‌ات را به نوعي تمام مي‌كرد و موضوعاتي كه پيگيري كردي را به شكل وسيع‌تري ادامه مي‌دادي؟ من در پاسخ به اين دوستان بايد بگويم كه كار دست ما نيست. زماني‌كه موضوعي كنجكاوي ما را برمي‌انگيزد بايد به كار درباره آن بپردازيم و زماني كه مشغول به كار مي‌شويم قطعا به يك دريا مي‌رسيم. اما واقعا ما در ميان امواج اين دريا گم نمي‌شويم.
مقدسيان در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اين مراسم گفت:همواره ترديد داشتم كه بزرگداشت يك نفر در كار سينما بايد برگزار شود يا خير، من فكر مي‌كنم كه ساخت يك فيلم كاري گروهي است و نه كار يك فرد خاص. اگر افرادي مانند شادروان بهادري، رهنما، درويشي و يا توحيدي نبودند فيلم‌هاي من ساخته نمي‌شد. يا زماني كه فردي مثل محسن عبدالوهاب كه اكنون در اين جمع حضور دارد به پشت صحنه كارهاي من مي‌آمد انگار كه پشتم را به كوه داده بودم. من فكر مي‌كنم واقعا بايد براي اين افراد بزرگداشت گرفته شود.
او دوباره از همكارانش ياد كرد و افزود:من فيلم‌هاي بد زياد ساختم و ميراحسان هم به نقد آنها پرداخته كه حق دارد. فيلم‌هاي معمولي و زيرمعمولي هم زياد ساخته‌ام و چند فيلم متوسط هم در كارنامه‌ام دارم. اما شما براي من بزرگداشت گرفته‌ايد و اين لطف شماست اما خودم چنين تصوري ندارم.
مقدسيان در پايان با ذكر خاطراتي از دوران همكاريش رهنما، اظهار كرد: در آن زمان مديران به راحتي به تمام افراد اعتماد مي‌كردند. اما اكنون متأسفانه شرايطي پيش آمد كه حتي شش ماه پس از اينكه افراد فيلمي را سفارش مي‌دهند، از ساخت آن منصرف مي‌شوند. من نمي‌خواهم بگويم كه در گذشته هيچ مسأله‌اي نبود اما به هرحال برخي مسايل مثبت وجود داشت.
او در پايان سخنانش گفت:اگر وقت داشتم، دوست داشتم درباره اين بحث كنم كه آيا واقعا فيلمسازان مستند ديوانه‌اند؟! اما متأسفانه فرصتي براي اين بحث وجود ندارد.
در ادامه اين مراسم با بيان اينكه مدت‌هاست محمدرضا مقدسيان شرايطي نداشته كه به ساخت فيلم بپردازد، رضا بهرامي‌نژاد كه اجراي اين مراسم را برعهده داشت از شفيع آقامحمديان مديرعامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي دعوت كرد كه به روي سن برود.

وعده‌ آقامحمديان براي ساخت يك مستند توسط مقدسيان
آقامحمديان در صحبتي كوتاه از حمايت مركز گسترش از مقدسيان براي ساخت يك فيلم 30 دقيقه‌اي خبر داد و گفت: درباره بودجه اين فيلم هم بايد با آقاي مقدسيان صحبت كنيم تا بتوانيم در خدمت اين مستندساز خوب كشور باشيم. اگر هم بودجه ما از نظر ايشان كمي كم يا زياد شد ما آمادگي اين را داريم كه با ايشان به توافق برسيم و اميدواريم كه در آينده‌اي نزديك شاهد فيلم خوب ديگري از ايشان باشيم.
در ادامه اين مراسم مهرداد زاهديان، سحر سلحشور و اميرحسين ثنايي (مدير سايت رايبون مستند) درباره‌ي محمدرضا مقدسيان و تأثير فيلم‌هاي او در فيلمسازان نسل جديد صحبت كردند و هريك سكانس منتخبي از فيلم‌هاي او را معرفي كرده و به نمايش گذاشتند.
در بخش پاياني اين مراسم هم مجتبي ميرتهماسب به نمايندگي از انجمن مستندسازان به اعطاي لوحي به محمدرضا مقدسيان پرداخت و گفت: سال‌هاست از ديدن فيلم‌هاي مقدسيان محروميم، من فكر مي‌كنم واقعا بايد ايشان را دعوت به كار كنيم و همه بسيج شويم تا شاهد فيلم بعدي مقدسيان باشيم.
پس از صحبت‌هاي مجتبي ميرتهماسب، اعضاي سايت «و مستند» ، علي‌اكبر قاضي نظام از سوي سازمان فرهنگي هنري شهرداري و موسسه تصوير شهر هم هركدام لوح‌هاي جداگانه‌اي را به مقدسيان اهدا كردند.
در اين مراسم هنرمنداني چون جعفر پناهي، ابراهيم مختاري، منوچهر مشيري، پيروز كلانتري، محسن عبدالوهاب ، محمد رسول‌اف، فريد فرخنده‌كيش، محمد تهامي‌نژاد، تورج اصلاني، محبوبه هنريان، فرشاد فرشته حكمت، اكبر حر و ... نيز حضور داشتند.
در اين مراسم از كامران شيردل مستندساز كه به دليل كسالت در برنامه حاضر نبود ياد شد و سالروز تولدش گرامي‌ داشته شد و برگزاركنندگان اين برنامه اظهار اميدواري كردند بزرگداشت بعدي براي كامران شيردل برگزار شود.
گفتني است؛ در بخش‌هايي از اين مراسم فيلم مستندي به نام «لحظه‌ها»به كارگرداني حميد جعفري درباره‌ي محمدرضا مقدسيان پخش شد. در اين برنامه قرار بود ميزگردي با حضور پيروز كلانتري با موضوع بررسي سينماي مستند دهه 60 برگزار شود، اما به دليل كمبود وقت شرايط برگزاري اين ميزگرد فراهم نشد.
در اين برنامه كتاب «با مستند گذشت» شامل زندگي‌نوشتي به قلم محمدرضا مقدسيان، گفت‌وگويي از پيروز كلانتري، مهرداد اسكويي و اميرحسين ثنايي با مقدسيان و مقالاتي از محمد تهامي‌نژاد، همايون امامي، محمدسعيد محصصي و احمد ميراحسان درباره‌ي مقدسيان عرضه شد.
مقدسيان از سال 52 تاكنون مستندهايي چون «ملحمه آخر»، «نگارگر الطافي»، توليد فيلمي درباره «انقلاب اسلامي ايران»، «كوره‌پزخانه»، «خيزاب»، «سرود دشت نيمور»، « يك مبتكر بزرگ »، «در نيمه‌هاي راه»، «آن سوي حصار»، «راز برج كبوتر»، «آواي دريا»، «كشتي‌سازي خليج فارس ايران»، مجموعه فيلم‌هاي مستند درباره موسيقي مقامي ايران (3 فيلم)، «خليفه نظرلي محجوبي»، «عاشيق اصلان طالبي»،«عاشيق حسين دهقان»، «ماي‌سا و ماسان »، «شاعر قاصدك‌ها»، «آخرين راه»، «گفت‌وگو در مه »،«دروازه‌اي به سوي جهان»، «دو سه چيزي كه مي‌توانم بگويم» درباره مشكلات نشر در ايران و «خاور چاه جنوب» را در كارنامه دارد و از سال 85 تاكنون فيلمي نساخته است.
» ادامه مطلب

«آميتاب باچان» در فيلم صدسالگي سينماي هند بازي كرد

«آميتاب باچان» بازيگر يك فيلم 15 دقيقه‌اي است كه به مناسب صدمين سال تأسيس سينماي هند ساخته مي‌شود و قرار است با اين فيلم، جشن صدمين سال تولد سينماي هند گرفته شود. كارگرداني اين فيلم را «بالكي» به عهده دارد كه آميتاب باچان بازيگر اصلي دو فيلم سينمايي قبلي او «پدر» و «چني كوم» بوده است. هنوز اطلاعي از جزئيات فيلمي كه بالكي با حضور باچان مي‌سازد نيست، ولي اين فيلم يكي از هشت فيلم كوتاهي است كه در اين رابطه ساخته مي‌شود. انستيتو فيلم هند قصد دارد براي جشن صدمين سال تولد صنعت سينماي هند، يك فيلم ويژه را تهيه و توليد كند.
اين فيلم بلند شامل هشت فيلم 15 دقيقه‌اي مي‌شود كه هر يك از آن‌ها، توسط يك فيلم‌ساز مستقل و مطرح سينميا هند كارگرداني خواهد شد.
فيلم مورد نظر در سال 2013 و همزمان با صدمين سال تولد سينماي هند، به روي پرده سينماهاي كشور خواهد رفت.
بالكي اولين فيلم‌سازي است كه كار خود را در اين پروژه شروع مي‌كند. او قرار است كليد فيلم‌برداري فيلم خود را تا حدود 20 روز ديگر بزند. هنوز مشخص نيست هر يك از اين هشت فيلم به صورت جداگانه جلوي دوربين خواهد رفت يا اين كه برخي از آن‌ها همزمان با هم كليد بخورند.
آميتاب باچان سال گذشته براي درام خانوادگي «پدر» جايزه بهترين بازيگر مرد سال اكثر مراسم اهداي جوايز كشور هند را دريافت كرد. اين فيلم يكي از كارهاي پر فروش سال 2009 سينماي هند بود. بالكي قرار است در اواخر سال جاري ميلادي كليد فيلم‌برداري فيلم بلند جديد خود را با حضور آميتاب باچان بزند.
» ادامه مطلب

عکس‌های محمدرضا فروتن در فیلم «زمان معكوس» انور ابلوچ آذربایجانی







» ادامه مطلب

تقدير از «مورگان فريمن» در جشنواره فيلم سارايوو

برگزاركنندگان شانزدهمين جشنواره فيلم سارايوو، از «مورگان فريمن» بازيگر سينما در اين دوره از رقابت‌ها تقدير خواهند كرد.
به گزارش سايت سينمايي ورايتي، در اين جشنواره 9 روزه كه 23 جولاي (13 مرداد) افتتاح مي‌شود، از «مورگان فريمن» به عنوان ميهمان ويژه اين دوره از رقابت‌ها قدرداني خواهد شد. اين بازيگر هاليوود در جشنواره امسال قرار است تا با فيلمسازان برجسته منطقه بالكان ديدن كند. همچنين در اختتاميه اين جشنواره فيلم «فتح نشدني» به كارگرداني «كلينت ايستوود» و بازي «مورگان فريمن» به نمايش درخواهد آمد. «فريمن» براي بازي در اين فيلم نامزد جايزه اسكار بهترين بازيگر نقش اول مرد شد.
» ادامه مطلب

زرین‌دست پشت دوربین "مادام قجر" می‌ایستد

علیرضا زرین‌دست به احتمال زیاد مدیریت فیلمبرداری فیلم سینمایی "مادام قجر" به کارگردانی علی روئین‌تن را بر عهده می‌گیرد.
علی روئین‌تن به تازگی بازنویسی فیلمنامه "مادام قجر" که یک کمدی تاریخی است را به پایان رسانده است. احتمالا علیرضا زرین دست نیز مانند ساخته قبلی این کارگردان "زمهریر" مدیر فیلمبرداری این فیلم است.
داستان "مادام قجر" درزمان ناصرالدین شاه قاجار روایت می‌شود و تهیه کننده آن سید ضیاء هاشمی است. روئین‌تن قصد دارد به زودی فیلمنامه این فیلم را برای دریافت پروانه ساخت به شورای نظارت وارزشیابی ارائه دهد.
روئین‌تن فیلمهای سینمایی "زمهریر" و "دلشکسته" را کارگردانی کرده است. فیلم سینمایی "زمهریر" به زودی با تدوین مجدد برای دریافت پروانه نمایش به وزارت ارشاد ارائه می‌شود تا در صورت نداشتن مشکل ممیزی اکران عمومی شود.
» ادامه مطلب

حضور فروتن در "زمان معکوس" تمام شد

بازی محمد رضا فروتن در "زمان معکوس" نخستین محصول مشترک سینمایی ایران و جمهوری آذربایجان به پایان رسید.
فیلمنامه این فیلم که پس از فیلمبرداری صحنه‌های ایران، در آذربایجان فیلمبرداری می‌شود نوشته چنگیز عبدالایف است که آن را انورابلوچ کارگردانی می‌کند. نقش اول این فیلم را محمدرضا فروتن بازی می‌کند که نقش ناظم علی‌اوف پلیس آذربایجانی است که در کش ‌و قوس زندگی دچار مشکلات کاری می‌شود و سعی در بازگشایی گره‌های زندگی خود و پدرش بر می‌آید که در این راه برای پیگیری مشکلات به ایران سفر می‌کند...
در کنار محمدرضا فروتن، همایون ارشادی و... در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند. بازیگر سرشناس سینمای آذربایجان راسیم بالایف در نقش پدر ناظم علی‌اوف بازی می کند. این فیلم محصول آذربایجان‌فیلم به مدیریت خامس مرادف و تهیه کنندگی صدرا
عبدالهی است. با بازگشت محمدرضا فروتن از باکو، عوامل فیلم پس از یک استراحت کوتاه، فیلمبرداری فیلم در باکو ادامه خواهد یافت.
عوامل فیلم "زمان معکوس" عبارتند از: تهیه‌کننده: صدرا عبداللهی، محصول آذربایجان فیلم (خامس مرادف)، مجری طرح: ایوب دانشور، مدیر تولید: عادل غلام‌اوف، طراح چهره پرداز: آلبروس واصراف و نسرین یاری، مدیر فیلمبرداری: کنعان محمداوف، صدا گذاری و میکس: مسعود بهنام، مدیر هنری: رامیز اسماعیل‌اوف، طراح لباس: نظامی بیک دمیرف، طراح صحنه :آلیس صفراف و مشاور رسانه ی"جلیل اکبری صحت.
در این فیلم محمدرضا فروتن، همایون ارشادی، مهدی امینی خواه، پریسا روشن، مرتضی میرزائیان، علی شیری و بازیگران آذربایجانی راسلیم بالایف، النور کریموف، سمیر غلام اوف، محمدصفا، فواد پولاداف، قورخماز علیلی، رامیله محمدآوا، سونا میکائیلارا، نائیلا کریم‌آو/ روشن کریم، ترلان شوکت‌اف و عاکیف قبادف بازی می کنند.
» ادامه مطلب

"هفت دقیقه تا پاییز" با دو پایان به نمایش در می‌آید

تهیه کننده "هفت دقیقه تا پاییز" از نمایش این فیلم در سینماهای تهران با دو پایان متفاوت خبر داد. سید جمال ساداتیان در این ارتباط گفت: نسخه اصلی فیلم در جشنواره فجر سال گذشته به نمایش در آمد اما با نظر کارگردان و خودم تصمیم گرفتیم سکانس پایانی آن را حذف کنیم. در حال حاضر در نظر گرفتیم، نسخه به نمایش در آمده در جشنواره را با همان پایان در سه سالن که قشر مخاطب خاصی دارند، اکران کنیم. در مابقی سینماهای نمایش دهنده نسخه جدید فیلم که سکانس پایانی در آن حذف شده است، اکران می شود. "هفت دقیقه تا پاییز" در 20 سینمای تهران به روی پرده رفته است.
در فیلم "هفت دقیقه تا پاییز"هدیه تهرانی، حامد بهداد، محسن تنابنده، خاطره اسدی بازی ‌کردند. فیلم در هشت رشته در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت جایزه شد و جایزه بهترین بازیگر مردو دیپلم افتخار بهترین کارگردانی را از آن خود کرد.
» ادامه مطلب

هنگ کنگ و چین فیلم زندگی بروس لی را می‌سازند

استودیوی مدیا ایشیا فیلمز در نظر دارد فیلمی با بودجه 4.5 میلیون دلاری درباره زندگی بروس لی اسطوره سینمای رزمی بسازد.
به گزارش اسکرین دیلی این فیلم به مناسبت هفتادمین سالگرد تولد بروس لی تولید می شود.این فیلم که " بروس لی ، برادرم" نام دارد توسط ریموند ییپ وایمن کارگردانی می شود و فیلمبرداری آن از اواخر ماه ژوئن ( 10 تیر) آغاز می شود.
گروهی از تولید کنندگان فیلم در چین استودیوی هنگ کنگی مدیا ایشیا فیلمز را همراهی می کنند.آریف لی خواننده و ترانه سرای هنگ کنگی که اخیرا در فیلم " صدای رنگین کمان" ساخته الکس لاو بازی کرده نقش بروس لی فقید را بر عهده می گیرد.
جنیفر تسه بازیگر جوان هنگ کنگی نیز در نخستین تجربه خود در این فیلم نقش نامزد بروس لی را بر عهده دارد.در حالی که چند بازیگر چینی و هنگ کنگی مانند آنجلا گونگ ، ام سی جین ، هانجین ، چارلز یین و ویلفرد لائو دیگر نقش‌های فیلم را بازی می‌کنند.
ریموند ییپ کارگردان فیلم پیش از این تعدادی فیلم کمدی و اکشن هنگ کنگی را ساخته است.
» ادامه مطلب

"پیش‌خوانی در تعزیه" به بازار کتاب می‌آید

کتاب"پیش‌خوانی در تعزیه" نوشته اردشیر صالح‌پور که قرار بود فروردین 89 منتشر شود هفته آینده وارد بازار کتاب می‌شود.
مجموعه" پیش‌خوانی ‌در تعزیه" نوشته اردشیر صالح‌پور که پژوهشی مدون در زمینه نغمات آوازی در تعزیه و شبیه خوانی است هفته آینده توسط حوزه هنری وارد باز کتاب می‌شود. "پیش خوانی در تعزیه" قرار بود طبق برنامه‌ریزی فروردین 89 منتشر شود که به دلیل تغییر وتحولاتی که در حوزه هنری روی داد انتشار آن به تعویق افتاد است.
نزدیک به 100پیش‌خوانی در این پژوهش گردآوری‌شده است که بخشی از آنها مکتوب و بخشی به صورت ضبط شده هستند . "پیش خوانی در تعزیه" نخستین پژوهش مدون ومنظم در ارتباط با تعزیه است که توسط مرکز موسیقی حوزه هنری و به سرپرستی رضا مهدوی منتشر می‌شود.
» ادامه مطلب

"فیلمسازان بزرگ جهان" به کتابفروشی ها آمدند

کتاب "فیلمسازان بزرگ جهان" گردآوری و نوشته جرج استیونس (پسر) با انتخاب و ترجمه خسرو سینایی از سوی نشر امرود منتشر شد. در این کتاب علاوه بر بیوگرافی مختصری از زندگی و آثار فیلمسازان مطرح جهان گفتگویی با هر کدام از آنها به چاپ رسیده که نشان دهنده روحیات و شیوه کارشان در خلق آثارشان است.
فدریکو فلینی، اینگمار برگمان، فردزینه‌من، دیوید لین و ویلیام وایلر کارگردانهایی هستند که در کتاب "فیلمسازان بزرگ جهان" به آنها پرداخته شده است.
این کتاب همچنین حاوی یک مقدمه و چهار متن با عنوان "برداشت" از سینایی است که در آن با لحنی صمیمانه و شخصی به دیدگاه‌ها و خاطراتش از سینما پرداخته است.
در "برداشت سوم" از این کارگردان می‌خوانیم: مترجم حرفه‌ای نیستم اما گهگاه که امکان فیلمسازی فراهم نمی‌شود متنهایی را که دوست دارم و از خواندنشان لذت می‌برم به فارسی ترجمه می‌کنم. گفتگوهای کارگردانان بزرگ تاریخ سینما با دانشجویان جوان برایم بسیار جذاب است؛ از این که می‌بینم آنها هم از دردسرهای این حرفه عجیب در امان نبوده‌اند کمی آرام می‌گیرم و برای هزارمین بار می‌پذیرم که " گر مرد رهی غرقه به خون باید رفت."
کتاب "فیلمسازان بزرگ جهان" با شمارگان 2000 نسخه در 140 صفحه به قیمت 3300 تومان منتشر شده است.
» ادامه مطلب

انجمنهای صنفی دوسالانه‌های تجسمی را برگزار می‌کنند

دوسالانه‌های تجسمی در حالی قرار است بار دیگر توسط انجمنهای صنفی برگزار شوند که در سال 86 حبیب صادقی به عنوان مدیر وقت مرکز هنرهای تجسمی از برپایی دوسالانه توسط انجمن صنفی نقاشی جلوگیری کرد.
بیشتر آنها که اخبار حوزه تجسمی را دنبال می‌کنند بحثهای برگزاری هفتمین دوسالانه نقاشی را به یاد دارند. زمانی که اعضای انجمن نقاشان انتظار داشت طبق روال دوره‌های قبل برگزاری برعهده آنها باشد. اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری را به آن انجمنها واگذار نکرد و خود متولی اجرا شد. آن روزها هرچند دوسالانه‌های دیگری نیز برگزار شد اما تنها انجمنی که روی این موضوع برگزاری اصرار و پافشاری کرد انجمن نقاشان بود.
معصومه مظفری، رئیس وقت انجمن نقاشان دلیل اصرار این نهاد در برگزاری دوسالانه را این طور عنوان کرده بود: آقای صادقی (مدیرسابق مرکز هنرهای تسجمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ) بارها متذکر شده‌اند که برگزاری دوسالانه‌ها بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. اگر انجم‌ها، نهادهای ملی و قانونی هستند چرا ایشان آنها را به رسمیت نمی‌شناسد و برگزاری دوسالانه‌ها را بر عهده انجمنها نمی‌گذارد؟ وی در این زمینه اعتقاد دارد چون بودجه را ما می‌دهیم بنابراین باید بر برگزاری این دوسالانه‌ها نظارت داشته باشیم.
به دنبال این بحثها بود که حبیب الله صادقی مدیر مرکز هنرهای تسجمی آن زمان نیز اظهار کرده بود: دوسالانه‌هایی که در عرصه هنرهای تجسمی برگزار می‌شود شکل ملی دارند و مسلما مجموعه‌ای که عنوان ملی را یدک می کشد باید تحت نظارت دفتر هنرهای تجسمی اداره باشد.
او گفته بود: در حال حاضر انجمنهایی نظیر نقاشان و گرافیستها حدود 300 عضو دارند. این در حالی است که بالغ بر 6هزارهنرمند در این عرصه‌ها به فعالیت مشغولند. گر چه دفتر هنرهای تجسمی قصد ندارد تصدیگری کامل این جریانات را بر عهده گیرد و تنها می‌خواهد این دوسالانه‌ها از جمله نقاشی با کمک دفتر هنرهای تجسمی و انجمنهای مربوط در سطوح ملی و فراگیر برگزار شود.
با این همه چنین بحثهایی به جایی نرسید و در نهایت مرکز هنرهای تجسمی سال 86 عهده‌دار برگزاری دوسالانه تجسمی شد. حال به نظر می‌رسد مرکز هنرهای تجسمی قصد دارد بار دیگر برگزاری دوسالانه‌ها را برعهده انجمنهای تخصصی تجسمی بگذارد تا بدین نحو به نقش قانونی خود به عنوان ناظر عمل و از تصدیگری جلوگیری کند و از سویی حمایت و نظارت خود را بر برپایی نمایشگاهها ادامه دهد.
غلامعی طاهری مشاور مرکز هنرهای تجسمی در توضیح این اتفاق گفت: دو وضعیت می‌توان برای برگزاری دوسالانه‌ها ایجاد کرد. حالت اول این است که انجمنها با مشارکت مرکز هنرهای تجسمی دوسالانه را برگزار کنند چون تعدادی از هنرمندان عضو انجمنها نیستند و وقتی برنامه‌ریزیها و اجرای دوسالانه‌ها برعهده انجمنها باشد آنهایی که عضو نیستند گله‌مند می‌شوند که چرا مرکز هنرهای تجسمی آنها را برای شرکت در نمایشگاه دعوت نکرده است.
او در تشریح وضعیت دوم عنوان کرد: در حالت دوم انجمنها دوسالانه‌ها را برگزار و مرکز هنرهای تجسمی حمایت و نظارت می‌کند. به هر حال، انجمنها تشکلهای مردمی هستند که ارتباط مستقیمی با آحاد هنرمندان دارند و در این صورت دوسالانه‌ها کمتر دچار چالش می‌شوند.
طاهری سپس بر تصمیم مرکز هنرهای تجسمی برای بازگشت به حالت دوم اشاره کرد: بر اساس آخرین تصمیمهای مرکز هنرهای تجسمی اعلام شده است که از این پس دوسالانه‌ها با حضور انجمنها برگزار می‌شود یعنی آنها برگزارکننده دوسالانه‌ها و مرکز هنرهای تجسمی حامی و ناظر خواهد بود. مشاور مرکز هنرهای تجسمی در مورد جزئیات چگونگی این اقدام توضیح داد: برای دوسالانه‌ها آئین نامه‌ای تنظیم شده است که بر اساس آن امور مربوط به این نمایشگاهها انجام می‌شود. برای همین برای برپایی هر دوسالانه، انجمنها با مرکز هنرهای تجسمی جلسه مقدماتی برگزار می‌کنند و بعد از آن تعدادی از هنرمندان برجسته شامل 11 تا 12 نفر به عنوان نامزدهای اعضای شورای سیاستگذاری معرفی می‌شوند.
او ادامه داد: رئیس مرکز هنرهای تجسمی نیز به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری معرفی می‌شود و او از میان افراد معرفی شده، به 7 الی 9 نفر به عنوان شورای سیاستگذاری حکم می دهد. پس از آن رسما کار دوسالانه شروع می‌شود و جلساتی برای تعیین اهداف و معرفی سه کاندید برای تعیین دبیری دوسالانه‌ها صورت می‌گیرد که در نهایت یکنفر دبیر دوسالانه می‌شود.
طاهری با بیان اینکه بعد از انتخاب دبیر جلساتی برای اعلام فراخوان، تعیین بودجه و..برپا می‌شود، اظهار داشت: این جلسات با حضور مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای تجسمی که قرار است‌ بودجه را پرداخت کند، به همراه نماینده مرکز هنرهای تجسمی و دبیر دوسالانه برگزار می‌شود تا پس از بررسیهای لازم میزان بودجه تعیین شود.
مشاور مرکز هنرهای تجسمی همچنین در مورد مزایای اجرای این تصمیم گفت: با توجه به اینکه انجمنها غیر از برنامه‌هایی مانند دوسالانه‌ها در زمینه‌های دیگری هم با هنرمندان در ارتباط هستند موقعیت بیشتری برای شرکت اعضا و تشویق هنرمندان آن رشته دارند این تصمیم باعث می‌شود فضای متفاوت‌تری نسبت به گذشته ایجاد شود و انجمنها می‌توانند حضور فعالانه‌تری برای نمایشگاههایشان داشته باشند.

» ادامه مطلب