کیهان: برنامه های سیما از متن مردم دور است،مردم به سمت فارسی وان می روند

روزنامه کیهان در مقاله ای به دلایل رویکرد مخاطبان تلویزیون به سمت شبکه"فارسی وان" پرداخته و نوشته است:

باور کنیم به رغم تمام هزینه هایی که می شود و به علت استفاده از طرح و برنامه های دور از انقلاب محصولات صدا و سیما به طرز باور نکردنیی از متن مردم دور است ! پس اگر قرار باشد مخاطب در خانه 60 متری اجاره ای اش در حتی درهمین تهران خودمان و شغل غیر استخدامی اش و هزار و یک جور مشکلش بنشیند و زندگی های رویایی صداو سیمایی را ببیند خب با یک دکمه ساده همان موضوعات را با برهنگی و رقص می بیند «جذابیتش» هم بیشتر است ! و این همان تلخی دردناکی است که دل علاقه مندان به انقلاب را رنجه می کند
وقتی رسانه اولا: ارزش را در میان قشری جستجو می کند که کمترین هزینه ای برای انقلاب نکرده اند و ثانیاً : از هنرمندانی استفاده می کند که در پشت صحنه مخالفت عینی با مقدسات را دنبال می کنند، بدیهی است عامه مردم مرعوب آن چیزی می شوند که رسانه نشان می دهد! و برایشان به نوعی ارزش می شود. بنده اسم این پدیده را «تهرانیزه» کردن فرهنگ انقلاب اسلامی می گذارم. آفتی که ناخواسته و به علت استفاده از نیروهایی غیر متعهد به انقلاب و بدون شناخت از ریشه های آن ،با چهار شبکه 24 ساعته تهرانیزه شده به جان کسانی افتاده که بیشترین خدمت را به انقلاب کرده اند و شاهد آن گسترش روز افزون سریالها و تله فیلمهایی است که رنگ و بوی زندگی بومی مردم در آنها کمتر و کمتر می شود و آنگاه که قرار شود مخاطب چیزی را ببیند که اساساً با او بیگانه است بدیهی است که دستش به سوی دکمه های ماهواره می لغزد .
» ادامه مطلب

پنج واقعیت جذاب درباره زندگی ساراماگو

کارل فرانسین/احمد عطارزاده: نویسنده پرتغالی و برنده هشتاد و هفت ساله جایزه نوبل ادبیات، روز جمعه صبح زود مطابق با نوشته‌ای که در وبلاگش گذاشته بود، درگذشت. او بعد از یک دوره طولانی بیماری نهایتا در لانزاروته - یکی از جزایر اسپانیا - زندگی را وداع گفت.
ژوزه ساراماگو در حالی مرد که در کنار خانواده‌اش بود و با رفتاری متین و آرام از آنها خداحافظی کرد. او شاید مشهورترین نویسنده جهان انگلیسی‌زبان است و این نیست مگر به دلیل فروغ پرفروشترین رمانش «کوری» که سال 1995 به چاپ رسید و سال 2008 هم بر اساس همین کتاب، فیلمی ساخته شد با بازی جولین مور و مارک رافالو.
داستان کتاب روایت اتفاق اپیدمیکی است که باعث از دست دادن فوری و خود‌به‌خود بینایی می‌شود، اتفاقی که به بیشتر ساکنان شهر آسیب می‌رساند و باعث اضمحلال رفتار و روابط اجتماعی می‌شود.
اما اثر مشهورتر او کتاب « انجیل به روایت مسیح» است، کتابی که تفسیری است جدال‌برانگیز از مسیحیت و سال‌های بلوغ ناجی؛ کتاب شامل ترسیم و تعریفی واضح از تمایلات، خشونت و تشکیک مسیح در دین است. کتاب سال 1991 به چاپ رسید، اما فورا توسط حکومت پرتغال و بر اثر فشارهای زیاد مذهبی - که توسط کلیسای کاتولیک کشور به حکومت وارد می‌شد - سانسور شد.
ساراماگو سال 1998 برنده جایزه نوبل ادبیات شد. این جایزه برای توسعه عادت‌های نامعمول و داخل کردن روش‌های شخصی در سبک طنین‌دار داستانهایش بود... آثار او به یکسری نقشه می‌ماند که هر کدام کم و بیش دیگر نقشه‌ها را رد می‌کنند، اما همه آنها مجموعه‌ای هستند از تلاش‌هایی برای رسیدن به روشی برای نگاه داشتن واقعیات اغفال‌کننده و درهم و برهم در کنار یکدیگر. (جایزه نوبل ادبیات برای تمام کارهای یک نویسنده به او اعطاء می‌شود، هرچند یقیناً در بعضی موارد یک کار بخصوص مورد توجه قرار می‌گیرد.)
هرچند خوانندگان مشتاق ساراماگو در سایت شخصی‌اش برای از دست دادنش به سوگ نشسته‌اند، اما موجی از واقعیت‌های جذاب زندگی شخصی او را چنین گردآوری می‌کند:

1- خانواده ساراماگو تاریخ تولدش را جعل کرده‌اند. واقعیتی مطابق با آنچه خود ساراماگو در «زندگینامه جایزه ی نوبل» نوشته است. «اگر چه من در 16 نوامبر سال 1922 به دنیا آمده‌ام، اما مدارک رسمی نشان می‌دهد دو روز دیرتر و در روز 18 نوامبر به دنیا آمده‌ام. رخ دادن این تقلب جزئی جای تشکر دارد زیرا خانواده من با این کار از پرداخت جریمه برای نبود برگه ثبت زمان شرعی مناسب برای تولد من فرار کرده‌اند.»

2- ساراماگو کمونیستی متعصب بود. نیویورک تایمز در‌این‌باره می‌نویسد: «آقای ساراماگو بیشتر از اینکه به خاطر داستان‌هایش مشهور باشد برای هواداری از کمونیسم شهرت داشت. این سال‌های آخر، آقای ساراماگو از شخصیتش به عنوان برنده جایزه نوبل برای ایراد سخنرانی در کنفرانس‌های بین‌المللی در سراسر جهان استفاده می‌کرد. همسرش و یک روزنامه‌نگار اسپانیایی به نام پیلار دل ریو همراهان همیشگی او در این سفرها بودند. او جهانی شدن را به عنوان شکل‌گیری یک حکومت متمرکز جدید در قدرت جهانی تعریف می‌کرد و برای ناموفق بودن دموکراسی معاصر برای جلوگیری از قدرت یافتن شرکت‌های چند ملیتی تاسف می‌خورد.»
دیدگاه‌های سیاسی ساراماگو بطور وسیعی تحت تاثیر آن دورانی از زندگی او بود که فاشیست‌ها و نیروهای پلیس مخفی در پرتغال فعال بودند. (شاید دفاع و حمایت او از کمونیسم نوعی مقابله با وضعیت موجود در آن زمان بود.)

3- او همچنین بلاگ‌نویس هم بود. چنانچه گاردین در یکی از شماره‌های سال 2008 خود اشاره می‌کند: «در ماه سپتامبر نویسنده هشتاد ساله شروع به نوشتن در بلاگ کرد. ساراماگو آن نوشته‌ها را در روزنامه‌ها چاپ می‌کرد و خود او در این‌باره می‌گوید: اما حالا من هر روز می نویسم و این نوشته‌ها میلیون‌ها مخاطب دارد... این چیزی است که مرا شگفت زده می‌کند... اما من همه اینها را برای آزادی انجام می‌دهم.»

4- ساراماگو در شهر زادگاه خود خیلی محبوب نبود، هرچند او خود را پیش از همه چیز پرتغالی می‌دانست. نیویورک تایمز سال 2007 در شماره‌ای که به او اختصاص داد به این نکته اشاره کرد که بسیاری از پرتغالی‌ها بی‌خانمانی و تبعید خود‌خواسته او را ناشی از شخصیتش می‌دانند. « ماه ژوئن، به هر کجای لیسبون که می‌رفتم مردم از او به عنوان مردی متکبر و بی‌احساس یاد می‌کردند. وقتی مترجمم در یک فروشگاه دی‌وی‌دی از فروشنده درباره وجود مدرک و کتابی در مورد ساراماگو پرسید، فروشنده جوان از جا پرید و با خنده پاسخ داد: خوشبختانه نه.»

5- او از مورگان فریمن خواست تا در فیلمی نقش‌اش را بازی کند. ساراماگو پارسال به فایننشیال تایمز که از او پرسیده بود، می‌خواهد چه کسی نقش او را در فیلمی زندگینامه بازی کند، پاسخ داد: «یک بازیگر خوب سیاه. برای مثال مورگان فریمن.» این در حالی بود که ساراماگو خود سفید‌پوست بود.
» ادامه مطلب

کیهان کلهر در گفت‌وگو با خبرآنلاین: الان دوست دارم در ایران کار کنم

سمیه قاضی‌زاده: کلهر درباره اینکه چطور بعد از هفت سال تصمیم به برگزاری کنسرت در ایران گرفته، گفت: «الان دوست دارم در ایران کار کنم. حس می‌کنم بی‌فرهنگی و انفعال در جامعه موج می‌زند و باید کار فرهنگی کرد.»
او درباره جزئیات کنسرتش در تهران اعلام کرد: «در تهران به مدت شش شب کنسرت خواهیم داشت که از روز 23 تیرماه آغاز می‌شود. این کنسرت‌ها در تالار وحدت برگزار می‌شود و تمام قطعات از ساخته‌های جدید خودم هستند که روی اشعاری از مولانا اجرا می‌شوند.»
رپرتوار برنامه به دو بخش تقسیم ‌شده که بخش اول آن به تکنوازی خود کلهر اختصاص دارد و بخش دیگر کار گروهی است که در دستگاه نوا اجرا می‌شود.
کیهان کلهر که از آخرین کنسرتش در ایران به همراه گروه اساتید موسیقی ایران بیش از شش سال می‌گذرد، درباره برگزاری این کنسرت در شهرستان‌ها گفت: «بلافاصله بعد از کنسرت تهران در شیراز، تبریز، اصفهان و کرمان هم روی صحنه می‌رویم. سپس در همدان، کرمانشاه، رشت و اراک این کنسرت‌ها را ادامه می‌دهیم. البته دوست دارم در استان‌های دیگر هم این برنامه را اجرا کنیم که احتمالا به بعد از ماه رمضان موکول می‌شود.»
خوانندگی این کنسرت‌ها را حمیدرضا نوربخش به عهده دارد که پیش از این هم همراه کلهر در سالن‌های معتبر چون «هالیوود باول» و «والت دیسنی» در آمریکا کنسرت داده بود.
اعضای گروه کلهر که در این کنسرت‌ها او را همراهی می‌کنند عبارتند از علی بهرامی (سنتور)، سیامک جهانگیری (نی)، روزبه رحیمی (سنتور)، هادی آذرپیرا (تار)، محید ستائی (تنبک) و علی توکلی (رباب).
کیهان کلهر یکی از اعضای اصلی گروه «جاده ابریشم» است که به همراه یویوما که لقب بهترین ویولن‌نواز جهان را دارد در کشورهای مختلف کنسرت داده است.
او در چند ماهه گذشته چهار شب همراه ارکستر فیلارمونیک آتلانتا کنسرت داشت و بعد از آن 12 شب با حسین علیزاده و حمیدرضا نوربخش و یک گروه جوان به اجرای قطعات پرداخت. سپس به مدت 9 شب همراه با حسین علیزاده و علی خلج در اروپا کنسرت داد.
کلهر از فعال‌ترین و شناخته‌شده‌ترین آهنگسازان و نوازندگان ایرانی خارج از مرزهای ایران است که این حاصل همکاری‌هایش با افراد و گروه‌هایی نظیر یویوما، شجاعت حسین خان، اردال ارزنجان، بروکلین رایدر، کورونوس کوارتت و... است.
» ادامه مطلب

استيون اسپيلبرگ فهرست بازيگران «اسب جنگي» را اعلام كرد

استيون اسپيلبرگ، كارگردان اسكاري هاليوود فهرست بازيگران «اسب جنگي» را اعلام كرد. « جرمي اروين» به عنوان بازيگر نقش اصلي فيلم اقتباسي «اسب جنگي» معرفي شده است. از ديگر بازيگران اين پروژه سينمايي مي‌توان به اميلي واتسون، پيتر مولان و ديويد توليز اشاره كرد.
شركت فيلمسازي «دريم وركز» و كمپاني‌ «ديسني» امتياز برگردان سينمايي اين رمان را به‌دست آورده اند. بنابر اعلام هاليوود ريپورتر، رمان «اسب جنگي» در سال (1982) به قلم (مايكل مورپورگو) منتشر شده است. داستان اين كتاب به انس و الفت پسري نوجوان و يك اسب در خلال سال‌هاي بحراني جنگ جهاني اول مي‌پردازد. استيون اسپيلبرگ كه به عنوان تهيه‌كننده نيز با اين پروژه به همكاري مي‌پردازد درباره‌ي مضمون فيلم «اسب جنگي» گفته است: اين روايت پيامي براي احساس‌كردن فراهم كرده كه در هر كشور از جهان قابل درك است. «لي هال» نگارش فيلمنامه‌ي اقتباس «اسب جنگي» را برعهده گرفته است.
«گزارش اقليت»، «آرواره‌ها»، «E.T»، «نجات سرجوخه ‌رايان» و «فهرست شيندلر» از جمله آثار برجسته «اسپيلبرگ» محسوب مي شوند. اين پروژه سينمايي براي اكران در 10 آگوست سال 2011 ميلادي آماده مي‌شود.
» ادامه مطلب

فيلمي بر اساس زندگي ارنست همينگوي ساخته مي‌شود

«كلايو اوون» بازيگر نامزد جايزه اسكار در نقش «ارنست همينگوي» نويسنده صاحب نام آمريكايي و خالق رمان «پيرمرد و دريا» مقابل دوربين مي رود.
به گزارش لوس آنجلس تايمز، «كلايو اوون» قصد دارد در فيلمي به كارگرداني «فيليپ كافمن» در نقش «ارنست همينگوي» يكي از نويسندگان و روزنامه نگاران صاحب نام آمريكايي ظاهر شود.
اين فيلم با كارگرداني «كافمن» و بر اساس فيلم نامه اي كه به قلم مشترك «باربارا ترنر» و «جري استال» به رشته تحرير در آمده ، ساخته خواهد شد. فيلم برداري اين فيلم بر اساس زندگي «همينگوي» نويسنده رمان هاي «پيرمرد و دريا»، «وداع با اسلحه» و «مردان بدون زنان» سال 2011 در شمال ايالت كاليفرنيا آغاز خواهد شد.
در اين فيلم علاوه بر «كلايو اوون»، «نيكول كيدمن» در نقش «گلهورن» همسر «ارنست همينگوي» حاضر خواهد شد.
اين دو شخصيت فرهنگي در سال 1930 با يكديگر آشنا شدند. ازدواج آنها تنها 5 سال به طول انجاميد. زندگي عاشقانه اين دو شخصيت اگر چه كوتاه بود اما تاثيرات عميقي را بر زندگي و آثار آنها برجاي گذاشت. اين فيلم با حمايت شبكه HBO و با تهيه كنندگي «گاندولفيني» برگزار مي شود.
«ارنست همينگوي» يكي از نويسندگان برجسته آمريكايي است كه جايزه ادبي نوبل را در كارنامه خود دارد. او در اواخر دهه 1930 با «مارتا گلهورن» نويسنده و روزنامه نگار آشنا شد. آنها در سال 1940 ازدواج كردند، اما 5 سال بعد اين نويسنده از «مارتا» جدا شد. از «همينگوي» اثار متعددي تا به امروز به زبان فارسي بازگرداننده شده است كه از ميان آنها مي توان به رمانهاي «زنگ ها براي كه به صدا در مي آيند»، « خورشيد هم طلوع مي كند»، « وداع با اسلحه»، «مردان بدون زنان»، «پيرمرد و دريا«، « داستان هاي كانزاس سيتي استار» و « جزاير طوفان» اشاره كرد.
» ادامه مطلب

سیما تیرانداز درگفت‌وگوبا خبرگزاری مهر: "پری‌خوانی عشق و سنگ"سفارشی نیست

سیما تیرانداز بازیگر "پری‌خوانی عشق و سنگ"گفت: در تلویزیون و سینما انواع فیلمها و مجموعه‌های مذهبی ساخته می‌شود و درباره سفارشی بودن آنها حرفی به میان نمی‌آید اما در بعضی نقدها و مطالب به اشتباه این مسائل درباره این نمایش طرح می‌شود که درست نیست.
نمایش "پری خوانی عشق و سنگ" متکی بر تجربه‌های نمایشهای آئینی و شرقی است و در اجرا بسیار نیازمند خلاقیت و توانایی بازیگر. سیما تیرانداز در یکی از دشوارترین تجربه‌های بازیگری‌اش در تئاتر در "پری خوانی عشق و سنگ" حضوری خیره کننده دارد. بازی یکدست و بدون اشتباه او در این نمایش فضایی فراهم کرده تا تماشاگر بهتر با این اثر همراه شود.

* احتمالا برای شما بازی در نمایشی تک پرسوناژی و به جای 12 نقش تجربه چالش یرانگیز و جذابی بوده؟

-طبیعی است که بازیگر دوست دارد در سخت ترین موقعیت قضاوت شود. چنین تجربه ای یک ماراتن بازیگری است. برای من جذاب بود که خودم را محک بزنم و تواناییم را در چنین فضایی بسنجم.

* نمایش از ابتدا به این شکل بود، گویا نمایش دو پرسوناژی بوده؟
- نمایش از ابتدا به این شکل نبود. متن که قبول شد با خانم یثربی درباره آن صحبت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که متن می‌تواند تک پرسوناژی باشد. تغییر و تحول‌ها در نمایشنامه در فضایی تعاملی و در ارتباطی دو سویه میان من و خانم یثربی شکل گرفت.

* پس بازی در این نمایش جذاب بوده؟
- همیشه دلم برای تئاتر تنگ می‌شود و پارسال این دلتنگی باعث شد بعد از مدتی به سراغ تئاتر بیایم. بدیهی است که نمایش ویژگیهایی داشت که من را برای حضور دوباره در تئاتر ترغیب کرد.

* این تغییرها در متن به نفع نمایش تمام شد؟
- در پروسه ای که طی شد ما به متنی رسیدیم که جذاب و منسجم بود و البته به محک بازیگری هم تبدیل شده بود.

* زبان متن و شکل روایت از ابتدا به این شکل بود؟
- متن زبان کلاسیک داشت اما به این نتیجه رسیدیم که دوره روایتهای کلاسیک گذشته و بهتر است در فضای تازه تری کار کنیم. متن و زبان را امروزی تر کردیم و البته به شکلی که قبلا در نمایشهای دیگر مشابهش را ندیده‌ایم.

* نمایش موضوعی عاشقانه و زنانه دارد چقدر مضمون و فضای قصه در انتخابتان نقش داشت؟
- موضوع عشق و قصه‌های زنانه برای بازیگران زن جذاب است. نگاه نمایش به عشق را دوست دارم. عشق به حضرت رسول (ص) در این نمایش طرح می‌شود که تازگی دارد. این عشق البته می‌تواند عشق به هر منجی آسمانی دیگری هم باشد.
ما مسلمان هستیم و ارادت خاصی به حضرت رسول داریم و این ارادت سرمنشاء تولد این متن بود.

* فکر نمی‌کردید ممکن است نمایش سفارشی به نظر برسد؟
- اصلا، نگاه ما به این موضوع سفارشی نبود. در سینمای جهان هم درباره پیامبران ادیان متفاوت کارهای مختلفی می‌شود و کسی به آنها انگ سفارشی بودن نمی‌زند. در تلویزیون و سینما انواع فیلمها و مجموعه‌های مذهبی ساخته می‌شود و درباره سفارشی بودن آنها حرفی به میان نمی‌آید اما در بعضی نقدها و مطالب به اشتباه مهر سفارشی بودن به نمایش می‌زنند که درست نیست. من ارادت خاصی به پیامبر دارم و به این ارادت افتخار می‌کنم و با اعتقاد در این نمایش بازی می‌کنم. این متن به شکل مرسوم پذیرفته شده است. حتی زمان اجرا امکانات خاصی به ما نداده‌اند.

* برای شما کدامیک از قصه‌های نمایش جذاب‌تر است با کدام بیشتر همدلی کردید؟
- همه قصه‌ها و موقعیتها را دوست داشتم. تصویر زنی که تلاش می‌کند و به عشقش دست نمی یابد تصویر آشنایی برای همه زنها است. در مورد بعضی موضوع‌ها همه ما ذهنیت و تجربه داریم و این ارتباطمان را با این موضوعها بیشتر می‌کند. وقتی در نمایشی درباره اختلاف زن و شوهر حرف می‌زنیم سالن پر می‌شود چون این تنش‌ها و اختلافها بحثی ابدی و ازلی است و همه ما به نوعی درگیرش بوده‌ایم.

* و عشق هم مثل اختلافهای زن و شوهری همیشه جذاب است.
- بله، عشق هم این ویژگی را دارد و هیچ وقت کهنه نمی‌شود. برای تماشاگر مرد هم عشق موضوعی جذاب و درگیرکننده است. یکی از دیالوگهای نمایش که من و خیلی از تماشاگران دوست داریم این است: انسان برای عاشق شدن یک دقیقه وقت می‌خواهد برای فراموش کردن یک عمر. همه ما خاطره عشقمان را با خودمان حمل می‌کنیم. اینها است که این نمایش را تاثیرگذار و دوست داشتنی کرده است. وقتی نویسنده از موضوعهایی حرف می‌زند که دغدغه انسان است تماشاگر سریعتر با آن ارتباط برقرار می‌کند.

* من بازیگران سرشناسی را دیده‌ام که روی سن تپق زده‌اند یا نتوانسته‌اند راکوردشان را حفظ کنند...
- البته تپق مال بازیگر است.(می‌خندد) و طبیعی است ممکن است یک بازیگر در هر شب اجرا عالی و کامل نباشد.

* منظورم این است که شما با تسلط و مهارت بالایی این نمایش را بازی می‌کنید، بدون تپق زدن و اشتباه. تمرین زیادی کردید تا این قدر بر نقش مسلط شدید؟
- بازیگری برای من خیلی غریزی است. موقع کار اصول را رعایت می‌کنم اما معمولا غریزی به نقش می‌رسم.

*ایده بی‌دکور بودن نمایش، نوع طراحی صحنه و استفاده از پارچه سفید برای بازی از کجا شکل گرفت؟
- ایده بی‌دکور بودن از خانم یثربی بود، خانم یثربی از ابتدا به یک وان وومن شو فکر می‌کرد و می‌گفت دوست دارم یک بازیگر با قدرت بازیگری‌اش تماشاگر این نمایش را محسور کند. آنچه که روی صحنه می‌بینید حاصل تعامل و ارتباط نزدیک و همفکری میان من و خانم یثربی است، ماجرایی که بطئی و تدریجی شکل گرفته است.
این سنت هم از نمایشهای شرق الهام گرفته شده است. بازیگر در این نمایش‌ها در صحنه تنها است و ابزاری ندارد. من این شیوه را دوست دارم. تجربه جالبی برای بازیگر است.

*واکنش‌ها به نمایش چطور بوده؟ به نظر می‌رسد فضای مثبتی درباره "پری‌خوانی عشق و سنگ" به ویژه بازی شما وجود دارد.
- همه لطف داشتند. اما نکته‌ای که من را اذیت کرده اشاره‌ به سفارشی بودن نمایش است. البته خانم یثربی بیشتر از من اذیت می‌شود. این نگاه منصفانه نیست. به عنوان بازیگر این نمایش به خانم یثربی می‌گویم بهتر است این واکنشها را نبینیم و بگذریم، چون مغرضانه است.

* در روند اجرا چیزی به نقش اضافه شد؟
- تغییر چندانی نداشت. طبیعی است که من در روند اجرا به پختگی رسیده‌ام و نسبت به اجراهای اول جور دیگری بازی می‌کنم.

*برای بازی در تئاتر برنامه دیگری هم دارید؟
- نمایش آقای گیل آبادی را قرار است کار کنم، با خانم یثربی به یک کار طنز فکر می‌کنیم. در راه که می‌آمدم وسوسه تجربه یک کار طنز به سراغم آمد، (می‌خندد) من به شدت عاشق طنزم. نمی‌دانم این دغدغه به سرانجام می رسد یا نه.

* در این سالها نقش‌های مختلفی بازی کرده‌اید، نقشی هست که فرصت بازی آن را پیدا نکرده‌اید؟
- خیلی نقش‌ها هستند که دوست دارم بازی کنم. گاهی بازی دیگران را می‌بینم و فکر می‌کنم اگر این نقش را من قرار بود بازی کنم چطور بازی می‌کردم.
به نظر می‌رسد بیشتر بازیگرهای خوب تئاتر در سینما و تلویزیون موفق نیستند، چرا؟
- این کم لطفی است. بازیگری تئاتر و سینما ریشه مشترک دارد و تنها تکنیک بازی در سینما و تلویزیون فرق دارد. آنهایی که این عقیده را دارند آگاهی کافی از بازیگری ندارند. بازیگران خوبی از تئاتر به سینما و تلویزیون رفته‌اند. آقای پرستویی، شکیبایی، کشاورز، خانم آدینه و... که هم روی صحنه موفق بوده‌اند هم مقابل دوربین و این نشان می‌دهد که بازیگران تئاتر تجربه و استعداد دارند.
*بعد از این که برای بازی در "پاداش سکوت" تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل خانه سینما را گرفتید انتظار می‌رفت پرکارتر شوید اما همچنان گزیده‌کارید. چرا؟
- نمی‌دانم البته دغدغه گزیده کاری همچنان برای من هست. هیچ وقت فکر نمی‌کنم حرفه‌ای بودن یعنی پرکاری یا مقدار مشخص درآمد مالی داشتن در سال از طریق بازیگری. در تمام این سالها دغدغه‌ام بازیگری بوده اما در کنار اینها در مواردی، عواملی بوده که همراهی‌ام نکرده و باعث شده پرکار نباشم. شاید بشود این را به حساب بداقبالی گذاشت.
* اولویت هنوز تئاتر است؟
- اولویت نقش خوب و متفاوت است. چند سال است تمرکزم را از تئاتر برداشتم شاید به این دلیل که در این بخش سیراب شده‌ام. این احساس در من به وجود آمده که تصویر ماندگارتر است. البته این از ارزش تئاتر کم نمی‌کند اما فکر می کنم به اندازه کافی به تئاتر پرداخته ام. در انتخاب‌هایم نقش و فیلمنامه خوب مهم است.

* خودتان را قضاوت می کنید؟
- خیلی زیاد. بازیگر زمانی تمام می شود که فکر کند بهترین است. بازیگر باید منتقد خودش باشد. من همیشه خودم را محک می‌زنم و از دوستان و همکارانم می‌خواهم صریح درباره‌ام قضاوت کنند.
* "پری‌خوانی عشق و سنگ" از تجربه‌هایی است که دوستش دارید؟
- برای این نقش زحمت زیادی کشیدم. اما متاسفانه وقتی روی صحنه هستم نمی‌توانم خودم را از بیرون ببینم در نتیجه قضاوت درباره نمایش را به عهده تماشاگر می‌گذارم.
* برای این نقش جایزه کانون منتقدان جهانی تئاتر را گرفتید، چقدر این جایزه مهم است؟
- جایزه یعنی تشویق و از این نظر مهم است. جایزه به معنای این نیست که من عالی‌ام. هنوز دغدغه این را دارم که کارم ارزیابی حرفه‌ای شود، در سینما هر پلانی که بازی می‌کنم، از کارگردان می‌خواهم من را تصحیح کند. در تئاتر هم برایم مهم است که بهتر بشوم به قضاوت آن چشم بیرونی اعتقاد دارم و جایزه را به این معنا نمی‌بینم که بهترین و کامل‌ترین بازی را در "پری‌خوانی عشق و سنگ" داشته‌ام.




» ادامه مطلب

سه کارگردان سراغ "ملاقات" می‌روند

فیلم سینمایی "ملاقات" به تهیه کنندگی عباس رافعی و با حضور سه سینماگر از سه نسل ساخته می‌شود.
فیلم سینمایی ملاقات در سه اپیزود توسط سه کارگردان شاپور قریب، عباس رافعی و هادی مقدم دوست و بطور جداگانه کارگردانی می‌شود. قصه های مجزای "ملاقات" بوسیله هادی مقدم دوست، محمود خدا کریم و عباس رافعی نوشته شده‌اند.
فیلم هم اکنون در مرحل پیش تولید و انتخاب عوامل و بازیگران قرار دارد و تا اواسط تیر کلید می‌خورد. ملاقات نگاهی متفاوت و از زوایای مختلف به مسئله زندگی و مرگ است.
» ادامه مطلب

فروش خوب" داستان اسباب بازی 3 " در اولین روز نمایش

سومین قسمت انیمیشن " داستان اسباب بازی" در نخستین روز اکران خود در آمریکای شمالی 41 میلیون دلار فروخت.
به گزارش هالیوود ریپورتر " داستان اسباب بازی3" نوشته لی آنکریچ که از جمعه گذشته در 4025 سالن سینمای آمریکا و کانادا روی پرده رفته در پایان هفته اول اکران احتمال از مرز 100 میلیون دلار فروش گذر می کند.
این در حالی است که سال گذشته انیمیشن "بالا" دیگر محصول پیکسار در نخستین روز نمایش تقریبا نصف این رقم فروخت و فروش " شرک جاودانی" هم که چندی پیش اکران شد در روز اول حدود 39 میلیون دلار بود.به این ترتیب اگر فروش هفته اول اکران " داستان اسباب بازی 3" از رقم 121 میلیون دلار گذر کند رکورد فروش یک فیلم انیمیشن که متعلق به هفته اول "شرک 3" درسال 2007 است را می شکند.
لازم به ذکر است که " شرک جاودانی " این هفته با 5/2 میلیون دلار فروش در رده چهارم پر فروش ترین فیلم های هفته آمریکای شمالی قرار گرفت.
» ادامه مطلب

"امیر ارسلان" مهرماه روی صحنه می‌رود

کارگردان نمایش"امیر ارسلان" از اجرای این اثر در هفته اول مهرماه در تالار سنگلج خبر داد.
محسن حسینی کارگردان این نمایش در این‌باره گفت: طی صحبتهایی که با آقای حسین پارسایی مدیر مرکز هنرهای نمایش و اتابک نادری مدیر تالار سنگلج انجام شده به احتمال زیاد مشکلات حل شده و این نمایش از 4 مهرماه در تالار سنگلج روی صحنه می‌رود.
نمایش" امیر ارسلان" قرار است به مناسبت 45 سالگی تالار سنگلج که 18 مهرماه است اجرا شود چون اولین نمایشی که 45 سال پیش تالار با آن افتتاح شد "امیرارسلان" بوده است. تیرماه مرحله پیش تولید وانتخاب بازیگراین نمایش آغاز و از هفته اول مرداد طی 8 هفته تمرینات به صورت فشرده انجام می‌شود.
بازیگر"کالیگولا" افزود: روزبه مهر بازیگر نقش امیر ارسلان است. او هم بازیگری با استعداد وهم خواننده ونوازنده است. مهر کتاب گویا نیز منتشر می‌کند که "آواز پر جبرئیل" و" عقل سرخ" سهروردی از جمله این فعالیتهاست.
حسینی خاطر نشان کرد: از 15 تیرماه طی دوروز، فراخوانی برای انتخاب بازیگران رده دوم این نمایش داده می شود که طی آن از 8 نفراز فارغ‌التحصیلان وبازیگران جوانی که به زبان و بدن خود تسلط کافی داشته باشند برای بازی در این نمایش دعوت می‌شود. در این فراخوان گروه موسیقی وبقیه بازیگرانی که قبلا انتخاب شده‌اند نیز حضور دارند.
او ادامه داد: نمایش "امیر ارسلان" به شیوه‌آئینی و مدرن روایت می‌شود و زبان نقش اساسی در آن دارد. بنابراین بازیگرانی که انتخاب می‌شوند باید به زبان تسلط زیادی داشته باشند. این اثر درحوزه آثارملی نمایشی تاثیر‌گذار است.
» ادامه مطلب

احتمال حضور هاشمی در "نسیان" معتمدی

مهدی هاشمی به احتمال زیاد در فیلم "نسیان" ساخته احمدرضا معتمدی بازی می‌کند.
تا کنون حضور آتیلا پسیانی و مهران احمدی در این فیلم قطعی شده است و به احتمال زیاد هاشمی نیز در یکی از نقش های اصلی آن بازی خواهد کرد. البته هاشمی هم اکنون مشغول بازی در فیلم "آقا یوسف" علی رفیعی است.
تاکنون حضور علی لقمانی: مدیر فیلمبرداری، سعید ملکان: طراح گریم، حسین روح پروری: طراح صحنه و لباس، حسین بشاش: صدابردار، مهدی قپانی: دستیار کارگردان و برنامه‌ریز در این پروژه قطعی شده است. داستان این فیلم که پیش از این "آلزایمر" نام داشت، درباره مردی است که طی تصادفی، دچار فراموشی می‌شود.
معتمدی تاکنون فیلم هایی چون "دیوانه ای از قفس پرید"، قائده بازی"، "زشت و زیبا" و "هبوط" را کارگردانی کرده است.
» ادامه مطلب

تحسین آغداشلو از جوانان : نمی‌توانم مانند جوانان نقاشی کنم

آیدین آغداشلو با بیان اینکه جوانان امروز، امید را به عنوان پایه آثارشان قرار داده‌اند، عنوان کرد به عنوان نقاشی 70 ساله با دیدن برخی از آثار جوانان تصور می‌‌کند نمی‌تواند مانند آنها نقاشی بکشد و این بالاترین تحسین او از نسل جوان است.
آیدین آغداشلو، نقاش و محقق هنر در مراسم افتتاح نمایشگاه 11 برگزیده دو دوره قبلی جشنواره دامون‌فر که عصر روز گذشته، 29 خرداد در نگارخانه آن برگزار شد، گفت: من در جایی ندیدم در مورد نسل جدید نقاشان ایرانی که در طول دهه گذشته، کارشان را شروع کردند، صحبت شود.
او در مورد این نسل ابراز داشت: البته درباره تک‌تک نمایشگاه‌هایی که توسط هنرمندان برگزار می‌شود، خبرهایی می‌خوانیم ولی باید در این باره صحبت شود تا خصوصیات نسل جدیدی که در طول این 10 ـ12 سال کار خود را شروع کردند شناخته شود .
آغداشلو در ادامه علاقه جوانان به هنرهای جدید را نشانه پویا بودن فرهنگ دانست: جوانان ما به هنرهای جدید مانند ویدئوآرت، هنر مفهومی و...علاقه نشان داده‌اند و این نشاندهنده پویا بودن فرهنگ ما و اینکه این فرهنگ هنوز حاصل می‌دهد. نقاشان جدید با اندکی مخارج می‌توانند آثار خود را را بوجود آودند که این امتیاز به عنوان زمینه‌ای برای آنها محسوب می‌شود.
این نقاش در مورد جشنواره‌هایی که به هنرمندان جوان توجه کرده‌اند، گفت: دامون‌فر و چند نمایشگاه دیگر توجه خود را به آثار هنرمندان جوان معطوف کرده‌اند. زمانی که به عنوان داور این جشنواره‌ها بودم از انبوه نقاشی‌هایی که ارسال شده ، لذت بردم و در میان آنها کارهایی با کیفیت خیلی خوب دیدم.
او سپس به حمایت از هنرمندان جوان اشاره کرد: نسل جدید نقاشان ما حمایت چندانی از جانب نگارخانه‌ها و موسسات موظف نمی‌شوند. خاطرم هست وقتی خیلی جوان بودم، کارم را زیر بغلم زدم و به لندن بردم. حتی برخی از نگارخانه‌داران نخواستند تابلو را ببینند. برای همین در همه دنیا عرضه کردن، مهم و سخت است.
آغداشلو اما وجه دیگر آثار هنری را خلاقیت عنوان کرد و ادامه داد: بسیاری از هنرمندان جوان ما از دانشکده‌های هنری بیرون آمده‌اند و توانسته‌اند جهان شخصی خود را بیان کنند. در دوران ما اینطور نبود. روش هنرهای آکادمیک آنقدر مسجل بود که کسی نمی‌توانست فکر دیگری داشته باشد.
او در مورد نگرانی‌های خود اظهار داشت: در 20 سال گذشته، فکر می‌کردم گروه‌های هنری به طور نامناسبی طبقه‌بندی شده‌اند. البته هنوز هم این‌چنین است. شاید نگاه بدبینانه‌ای باشد ولی هیچگاه ناامید نبوده‌ام چون فکر می‌کردم حرف و سخن تازه که نشانه ولادت تازه است، کجاست؟ باید بگویم همینجا. نسل جدید هنرمندان جوان ما حرف‌های تازه‌ای برای گفتن دارند.
این محقق هنر افزود: گاهی نگران این بودم که وجه تزئینی و شوخ هنر به جنبه دیگر آن غلبه کند و هنر بدل جای اصل‌ها را بگیرد اما اکنون که به نمایشگاه‌ها و کار نقاشان جوان نگاه می‌کنم، هر دو وجه را می‌بینم ،پس بیم من درست نبوده است. هنرمندان جوان ما جدی هستند حتی اگر ظاهر کارشان شوخ باشد. آنها امید را به عنوان پایه کار خود قرار داده‌اند.
آغداشلو در مورد دیگر خصوصیات آثار نسل جدید هنرمندان جوان توضیح داد: گاهی بیم دارم که آثار جوانان ما بیش از حد تصویرگرا باشد. این تنها بیمی است که دارم وگرنه در کارهای بسیاری، مهارت فنی می‌بینم و به خودم می‌گویم، منهم نمی‌توانم مانند برخی از آنها را بکشم.
او سپس خطاب به نسل نقاشان جوان گفت: با نهایت فروتنی می‌گویم، نقاشی که 70 سال دارد و می‌گوید نمی‌توانم برخی از کارهای نسل جوان را بکشم، بالاترین تحسین است.

اصولی:هنرمندشدن ما یک معجزه بود
فرح اصولی، نقاش نیز در بخش دیگری از این مراسم در مورد جشنواره دامون‌فر گفت: این رسم در ایران نیست که یک موسسه خصوصی چنین جشنواره‌ای برگزار کند. امیدوارم این حرکت‌ها سرمشق نهادهای دیگر شود.
او در مورد آثار نسل جوان شرکت‌کننده در این جشنواره ابراز داشت: در این دو دوره آثار بچه‌های جوان کاملا با هم فرق داشت. جوانان ما آینه اجتماع هستند و من تمام حس‌هایی را که در زیر پوست این سرزمین وجود دارد، در آثار آنها می‌بینم.
اصولی در مورد نسل خود عنوان کرد: ورود به هنر و هنرمندشدن کار آسانی نیست. ما نسلی هستیم که قبل از انقلاب فارغ التحصیل و بعد وارد جنگ شدیم. نگارخانه‌ها و موزه‌ها بسته بودند و افقی در داخل و خارج نداشتیم. هنرمندشدن ما یک معجزه بود. در مورد هنرمندان جوان هم همینطور است.
او سپس به نقاشان جوان اشاره کرد: نسل جدید هنر حرف‌های تازه‌ای برای گفتن دارد. آنها سرمایه ما هستند. من کارهایشان را دنبال می‌کنم. هربار که در کمیته داوری نمایشگاهی بوده‌ام، از دیدن این‌همه کار متفاوت لذت برده‌ام چون برایم جالب است که ببینم جوانان کارهایشان را چگونه ارائه می‌کنند.
او در پاپان اظهار داشت: ما در همه زمینه‌ها جوان‌های با استعدادی زیادی داریم ولی من در مورد بخش هنر می‌توانم صحبت کنم و می‌گویم از جوانان این رشته باید حمایت کنیم و ما این کار را می‌کنیم.
نمایشگاه آثار دو دوره قبلی جشنواره دامون‌فر در نگارخانه آن به نشانی میدان شیخ بهایی، خیابان سئول، شماره 40 درحال برگزاری است. آیدین آغداشلو، رئیس هیات داوران دوره نخست جشنواره دامون فر و فرح اصولی عضو شورای هر دوره این رویداد ملی بوده‌اند.
جشنواره هنرهای تجسمی دامون فر در سال 85 به ریاست آیدین آغداشلو و هیئت داوری سیدمحمد احصایی، حسین خسروجردی، فرح اصولی، آریا اقبال شکوهی و سیدمهدی حسینی و در سال 87 به ریاست حسین خسروجردی و هیأت داوری فرح اصولی، محمدعلی بنی اسدی و دکتر حبیب الله صادقی برپا شد.

» ادامه مطلب

گفت وگو با سامان سالور درباره فیلم جدیدش "سیزده 59"

کارگردان "سیزده 59" معتقد است این فیلم جنگ را به عنوان یک موضوع انسانی دستمایه یک کار اجتماعی می کند که مخاطب را به تفکر وا می دارد.
سامان سالور درباره مراحل فنی این فیلم گفت: هم اکنون سهراب خسروی کار تدوین را انجام می‌دهد که البته خودم هم نظارت دارم و فکر می‌کنم تا یک ماه دیگر ادامه خواهد داشت. شهروز وظیفه شناس نیز به طور همزمان ساخت جلوه‌های ویژه رایانه‌ای فیلم را انجام می‌دهد. مراحل بعد از فیلمبرداری به عقیده من در نتیجه یک فیلم بسیار اهمیت دارد. به طور نمونه من برای تدوین فیلم "چند کیلو خرما برای مراسم تدفین" حدود پنج ماه و نیم وقت گذاشتم. در این مرحله کارگردان باید از فیلم فاصله بگیرد و حتی در برخی از مواقع خیلی بیرحمانه درباره صحنه‌هایی از آن تصمیمگیری کند.
سالور در ادامه بیان کرد: من برای ساخت "سیزده 59" سه سال و نیم وقت گذاشتم به همین دلیل در حال حاضر نتیجه برای من اهمیت زیادی دارد و عجله ای برای آماده کردن آن ندارم. این فیلم یکی از سخت ترین کارهای من است، در آن از 14 بازیگر حرفه ای استفاده کردم که البته حضور بازیگرانی چون جمشید مشایخی و پرویز پرستویی به من آرامش می‌داد.
او تاکید کرد: در این فیلم تلاش کردم استانداردها را با توجه به شرایط روز سینمای ایران رعایت کنم و با حضور بازیگران حرفه ای حرف مستقل بزنم، این برای من تجربه جدیدی است.
سالور با اشاره به فضای فیلم ادامه داد: سکانسهای ابتدایی فیلم درباره جنگ است که البته جنگ به عنوان یک موضوع انسانی دستمای یک کار اجتماعی می شود که مخاطب را به تفکر وا می‌دارد. این جنگ در ناکجا آباد اتفاق می افتد. سعی کردم در این فیلم صحنه هایی متفاوت از جنگ به تصویر بکشم.
این کارگردان سینما درباره حضور فیلم در جشنواره فجر گفت: شاید به غلط فیلمسازانی مثل ما را چنین نشان داده اند که فقط دغدغه جشنواره‌های خارجی داریم. در صورتی که من با وجود سیاستها، اتفاقها، نوع برخورد با فیلمها و.. علاقمندم فیلمم با حضور مخاطبان ایرانی، منتقدان و خبرنگاران دیده شود تا در کشورم واکنش مردم را ببینم.
سالور در این فیلم داستان رزمنده‌ای را روایت می‌کند که پس از سالها از کما بیرون می‌آید و با جامعه تازه‌ای مواجه می‌شود. این کارگردان برای نخستین بار از بازیگران حرفه‌ای در فیلمش استفاده کرده است. فیلمبرداری "سیزده 59" 52 جلسه طول کشیده است.
سامان سالور پیشتر فیلمهای سینمایی "ترانه تنهایی تهران" و "چند کیلو خرما برای مراسم تدفین" را کارگردانی کرده است. پرویز پرستویی، جمشید مشایخی، صابر ابر، فرهاد اصلانی، شاهرخ فروتنیان، علیرضا اوسیوند، مهران احمدی، ابوالفضل شاه‌کرم، افسانه چهره‌آزاد، دریا آشوری و سعید ابراهیمی‌فر بازیگران این فیلم هستند.
عوامل تولید این فیلم سینمایی عبارتند از نویسنده و کارگردان: سامان سالور، برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان: مهران احمدی، مدیر فیلمبرداری: مسعود سلامی، مدیر صدابرداری: محمد شاهوردی، طراح صحنه و لباس: حسن روح‌پروری، طراح گریم: بابک اسکندری، مدیر تولید: فرشته مهدیزاده، مدیر تدارکارت: سید محمد صالحی، دستیار تولید: نادر مهدی‌پور، منشی صحنه: لیلی مرادی و عکاس: آرزو اتحاد.
» ادامه مطلب

هدیه تهرانی: مراسم فرش قرمز تناسبی با جامعه ما ندارد

هدیه تهرانی اعلام کرد قولی برای حضور در مراسم فرش قرمز فیلم "هفت دقیقه تا پائیز" نداده است. در این مراسم که جمعه 28 تیرماه در سالن ایوان شمس برگزار شد نیما حسنی‌نسب مجری برنامه بارها از غیبت بازیگر اصلی فیلم سینمایی "هفت دقیقه تا پائیز" گلایه کرد و از حضار به دلیل نیامدن تهرانی عذرخواهی کرد.
در این راستا هدیه تهرانی درنامه‌ای اعلام کرد: اینجانب به هیچ عنوان به هیچ فردی قول نداده بودم در این مراسم حاضر شوم. مردم بهتر می‌دانند که من معمولا در چنین برنامه‌هایی که با سر وصدا و تشریفات خاص همچون پیاده شدن از لیموزین، راه رفتن روی فرش قرمز و... برگزار می‌شود حاضر نمی‌شوم و اصولا این حضور را به دلیل تناسب نداشتن با شرایط جامعه جایز نمی‌دانم.

مراسم فرش قرمز "هفت دقیقه تا پائیز" با حضور سیدجمال ساداتیان تهیه‌کننده، علیرضا امینی کارگردان، حامد بهداد بازیگر و تعدادی از عوامل فیلم از سوی سایت سینمای ما برگزار شد و هدیه تهرانی غایب اصلی آن بود.
» ادامه مطلب

سفر بشر دوستانه انجلینا جولی به اکوادور

آنجلینا جولی بازیگر هالیوود در ادامه سفرهای انسان دوستانه خود به اکوادور سفر کرد. به گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس جولی این بار به یک روستای اکوادور در مرز این کشور با کلمبیا سفر کرد تا با زنان و کودکان بی خانمان منطقه دیدار کند.
جولی که سمت سفیر حسن نیت سازمان ملل را بر عهده دارد هشت سال پیش نیز به این منطقه که اردوگاه آوارگان کلمبیایی در آن قرار دارد سفر کرده بود.
این سفر دیشب با ملاقات جولی با رافائل کوره آ رئیس جمهور واعضای هیئت دولت اکوادور پایان یافت. به گزارش سازمان ملل انجلینا جولی در این سفر دو روزه با زنانی که فرزندان خود را در درگیری های محلی منطقه مرزی کلمبیا و اکوادور از دست داده‌اند نیز ملاقات کرد. بیش از 50000 آواره کلمبیایی در منطقه زندگی می کنند که آمار‌های غیر رسمی تعداد آنان را تا 170000 نفر نیز تخمین می‌زنند.
» ادامه مطلب