آیدین آغداشلو با بیان اینکه جوانان امروز، امید را به عنوان پایه آثارشان قرار دادهاند، عنوان کرد به عنوان نقاشی 70 ساله با دیدن برخی از آثار جوانان تصور میکند نمیتواند مانند آنها نقاشی بکشد و این بالاترین تحسین او از نسل جوان است.
آیدین آغداشلو، نقاش و محقق هنر در مراسم افتتاح نمایشگاه 11 برگزیده دو دوره قبلی جشنواره دامونفر که عصر روز گذشته، 29 خرداد در نگارخانه آن برگزار شد، گفت: من در جایی ندیدم در مورد نسل جدید نقاشان ایرانی که در طول دهه گذشته، کارشان را شروع کردند، صحبت شود.
او در مورد این نسل ابراز داشت: البته درباره تکتک نمایشگاههایی که توسط هنرمندان برگزار میشود، خبرهایی میخوانیم ولی باید در این باره صحبت شود تا خصوصیات نسل جدیدی که در طول این 10 ـ12 سال کار خود را شروع کردند شناخته شود .
آغداشلو در ادامه علاقه جوانان به هنرهای جدید را نشانه پویا بودن فرهنگ دانست: جوانان ما به هنرهای جدید مانند ویدئوآرت، هنر مفهومی و...علاقه نشان دادهاند و این نشاندهنده پویا بودن فرهنگ ما و اینکه این فرهنگ هنوز حاصل میدهد. نقاشان جدید با اندکی مخارج میتوانند آثار خود را را بوجود آودند که این امتیاز به عنوان زمینهای برای آنها محسوب میشود.
این نقاش در مورد جشنوارههایی که به هنرمندان جوان توجه کردهاند، گفت: دامونفر و چند نمایشگاه دیگر توجه خود را به آثار هنرمندان جوان معطوف کردهاند. زمانی که به عنوان داور این جشنوارهها بودم از انبوه نقاشیهایی که ارسال شده ، لذت بردم و در میان آنها کارهایی با کیفیت خیلی خوب دیدم.
او سپس به حمایت از هنرمندان جوان اشاره کرد: نسل جدید نقاشان ما حمایت چندانی از جانب نگارخانهها و موسسات موظف نمیشوند. خاطرم هست وقتی خیلی جوان بودم، کارم را زیر بغلم زدم و به لندن بردم. حتی برخی از نگارخانهداران نخواستند تابلو را ببینند. برای همین در همه دنیا عرضه کردن، مهم و سخت است.
آغداشلو اما وجه دیگر آثار هنری را خلاقیت عنوان کرد و ادامه داد: بسیاری از هنرمندان جوان ما از دانشکدههای هنری بیرون آمدهاند و توانستهاند جهان شخصی خود را بیان کنند. در دوران ما اینطور نبود. روش هنرهای آکادمیک آنقدر مسجل بود که کسی نمیتوانست فکر دیگری داشته باشد.
او در مورد نگرانیهای خود اظهار داشت: در 20 سال گذشته، فکر میکردم گروههای هنری به طور نامناسبی طبقهبندی شدهاند. البته هنوز هم اینچنین است. شاید نگاه بدبینانهای باشد ولی هیچگاه ناامید نبودهام چون فکر میکردم حرف و سخن تازه که نشانه ولادت تازه است، کجاست؟ باید بگویم همینجا. نسل جدید هنرمندان جوان ما حرفهای تازهای برای گفتن دارند.
این محقق هنر افزود: گاهی نگران این بودم که وجه تزئینی و شوخ هنر به جنبه دیگر آن غلبه کند و هنر بدل جای اصلها را بگیرد اما اکنون که به نمایشگاهها و کار نقاشان جوان نگاه میکنم، هر دو وجه را میبینم ،پس بیم من درست نبوده است. هنرمندان جوان ما جدی هستند حتی اگر ظاهر کارشان شوخ باشد. آنها امید را به عنوان پایه کار خود قرار دادهاند.
آغداشلو در مورد دیگر خصوصیات آثار نسل جدید هنرمندان جوان توضیح داد: گاهی بیم دارم که آثار جوانان ما بیش از حد تصویرگرا باشد. این تنها بیمی است که دارم وگرنه در کارهای بسیاری، مهارت فنی میبینم و به خودم میگویم، منهم نمیتوانم مانند برخی از آنها را بکشم.
او سپس خطاب به نسل نقاشان جوان گفت: با نهایت فروتنی میگویم، نقاشی که 70 سال دارد و میگوید نمیتوانم برخی از کارهای نسل جوان را بکشم، بالاترین تحسین است.
اصولی:هنرمندشدن ما یک معجزه بود
فرح اصولی، نقاش نیز در بخش دیگری از این مراسم در مورد جشنواره دامونفر گفت: این رسم در ایران نیست که یک موسسه خصوصی چنین جشنوارهای برگزار کند. امیدوارم این حرکتها سرمشق نهادهای دیگر شود.
او در مورد آثار نسل جوان شرکتکننده در این جشنواره ابراز داشت: در این دو دوره آثار بچههای جوان کاملا با هم فرق داشت. جوانان ما آینه اجتماع هستند و من تمام حسهایی را که در زیر پوست این سرزمین وجود دارد، در آثار آنها میبینم.
اصولی در مورد نسل خود عنوان کرد: ورود به هنر و هنرمندشدن کار آسانی نیست. ما نسلی هستیم که قبل از انقلاب فارغ التحصیل و بعد وارد جنگ شدیم. نگارخانهها و موزهها بسته بودند و افقی در داخل و خارج نداشتیم. هنرمندشدن ما یک معجزه بود. در مورد هنرمندان جوان هم همینطور است.
او سپس به نقاشان جوان اشاره کرد: نسل جدید هنر حرفهای تازهای برای گفتن دارد. آنها سرمایه ما هستند. من کارهایشان را دنبال میکنم. هربار که در کمیته داوری نمایشگاهی بودهام، از دیدن اینهمه کار متفاوت لذت بردهام چون برایم جالب است که ببینم جوانان کارهایشان را چگونه ارائه میکنند.
او در پاپان اظهار داشت: ما در همه زمینهها جوانهای با استعدادی زیادی داریم ولی من در مورد بخش هنر میتوانم صحبت کنم و میگویم از جوانان این رشته باید حمایت کنیم و ما این کار را میکنیم.
نمایشگاه آثار دو دوره قبلی جشنواره دامونفر در نگارخانه آن به نشانی میدان شیخ بهایی، خیابان سئول، شماره 40 درحال برگزاری است. آیدین آغداشلو، رئیس هیات داوران دوره نخست جشنواره دامون فر و فرح اصولی عضو شورای هر دوره این رویداد ملی بودهاند.
جشنواره هنرهای تجسمی دامون فر در سال 85 به ریاست آیدین آغداشلو و هیئت داوری سیدمحمد احصایی، حسین خسروجردی، فرح اصولی، آریا اقبال شکوهی و سیدمهدی حسینی و در سال 87 به ریاست حسین خسروجردی و هیأت داوری فرح اصولی، محمدعلی بنی اسدی و دکتر حبیب الله صادقی برپا شد.
آیدین آغداشلو، نقاش و محقق هنر در مراسم افتتاح نمایشگاه 11 برگزیده دو دوره قبلی جشنواره دامونفر که عصر روز گذشته، 29 خرداد در نگارخانه آن برگزار شد، گفت: من در جایی ندیدم در مورد نسل جدید نقاشان ایرانی که در طول دهه گذشته، کارشان را شروع کردند، صحبت شود.
او در مورد این نسل ابراز داشت: البته درباره تکتک نمایشگاههایی که توسط هنرمندان برگزار میشود، خبرهایی میخوانیم ولی باید در این باره صحبت شود تا خصوصیات نسل جدیدی که در طول این 10 ـ12 سال کار خود را شروع کردند شناخته شود .
آغداشلو در ادامه علاقه جوانان به هنرهای جدید را نشانه پویا بودن فرهنگ دانست: جوانان ما به هنرهای جدید مانند ویدئوآرت، هنر مفهومی و...علاقه نشان دادهاند و این نشاندهنده پویا بودن فرهنگ ما و اینکه این فرهنگ هنوز حاصل میدهد. نقاشان جدید با اندکی مخارج میتوانند آثار خود را را بوجود آودند که این امتیاز به عنوان زمینهای برای آنها محسوب میشود.
این نقاش در مورد جشنوارههایی که به هنرمندان جوان توجه کردهاند، گفت: دامونفر و چند نمایشگاه دیگر توجه خود را به آثار هنرمندان جوان معطوف کردهاند. زمانی که به عنوان داور این جشنوارهها بودم از انبوه نقاشیهایی که ارسال شده ، لذت بردم و در میان آنها کارهایی با کیفیت خیلی خوب دیدم.
او سپس به حمایت از هنرمندان جوان اشاره کرد: نسل جدید نقاشان ما حمایت چندانی از جانب نگارخانهها و موسسات موظف نمیشوند. خاطرم هست وقتی خیلی جوان بودم، کارم را زیر بغلم زدم و به لندن بردم. حتی برخی از نگارخانهداران نخواستند تابلو را ببینند. برای همین در همه دنیا عرضه کردن، مهم و سخت است.
آغداشلو اما وجه دیگر آثار هنری را خلاقیت عنوان کرد و ادامه داد: بسیاری از هنرمندان جوان ما از دانشکدههای هنری بیرون آمدهاند و توانستهاند جهان شخصی خود را بیان کنند. در دوران ما اینطور نبود. روش هنرهای آکادمیک آنقدر مسجل بود که کسی نمیتوانست فکر دیگری داشته باشد.
او در مورد نگرانیهای خود اظهار داشت: در 20 سال گذشته، فکر میکردم گروههای هنری به طور نامناسبی طبقهبندی شدهاند. البته هنوز هم اینچنین است. شاید نگاه بدبینانهای باشد ولی هیچگاه ناامید نبودهام چون فکر میکردم حرف و سخن تازه که نشانه ولادت تازه است، کجاست؟ باید بگویم همینجا. نسل جدید هنرمندان جوان ما حرفهای تازهای برای گفتن دارند.
این محقق هنر افزود: گاهی نگران این بودم که وجه تزئینی و شوخ هنر به جنبه دیگر آن غلبه کند و هنر بدل جای اصلها را بگیرد اما اکنون که به نمایشگاهها و کار نقاشان جوان نگاه میکنم، هر دو وجه را میبینم ،پس بیم من درست نبوده است. هنرمندان جوان ما جدی هستند حتی اگر ظاهر کارشان شوخ باشد. آنها امید را به عنوان پایه کار خود قرار دادهاند.
آغداشلو در مورد دیگر خصوصیات آثار نسل جدید هنرمندان جوان توضیح داد: گاهی بیم دارم که آثار جوانان ما بیش از حد تصویرگرا باشد. این تنها بیمی است که دارم وگرنه در کارهای بسیاری، مهارت فنی میبینم و به خودم میگویم، منهم نمیتوانم مانند برخی از آنها را بکشم.
او سپس خطاب به نسل نقاشان جوان گفت: با نهایت فروتنی میگویم، نقاشی که 70 سال دارد و میگوید نمیتوانم برخی از کارهای نسل جوان را بکشم، بالاترین تحسین است.
اصولی:هنرمندشدن ما یک معجزه بود
فرح اصولی، نقاش نیز در بخش دیگری از این مراسم در مورد جشنواره دامونفر گفت: این رسم در ایران نیست که یک موسسه خصوصی چنین جشنوارهای برگزار کند. امیدوارم این حرکتها سرمشق نهادهای دیگر شود.
او در مورد آثار نسل جوان شرکتکننده در این جشنواره ابراز داشت: در این دو دوره آثار بچههای جوان کاملا با هم فرق داشت. جوانان ما آینه اجتماع هستند و من تمام حسهایی را که در زیر پوست این سرزمین وجود دارد، در آثار آنها میبینم.
اصولی در مورد نسل خود عنوان کرد: ورود به هنر و هنرمندشدن کار آسانی نیست. ما نسلی هستیم که قبل از انقلاب فارغ التحصیل و بعد وارد جنگ شدیم. نگارخانهها و موزهها بسته بودند و افقی در داخل و خارج نداشتیم. هنرمندشدن ما یک معجزه بود. در مورد هنرمندان جوان هم همینطور است.
او سپس به نقاشان جوان اشاره کرد: نسل جدید هنر حرفهای تازهای برای گفتن دارد. آنها سرمایه ما هستند. من کارهایشان را دنبال میکنم. هربار که در کمیته داوری نمایشگاهی بودهام، از دیدن اینهمه کار متفاوت لذت بردهام چون برایم جالب است که ببینم جوانان کارهایشان را چگونه ارائه میکنند.
او در پاپان اظهار داشت: ما در همه زمینهها جوانهای با استعدادی زیادی داریم ولی من در مورد بخش هنر میتوانم صحبت کنم و میگویم از جوانان این رشته باید حمایت کنیم و ما این کار را میکنیم.
نمایشگاه آثار دو دوره قبلی جشنواره دامونفر در نگارخانه آن به نشانی میدان شیخ بهایی، خیابان سئول، شماره 40 درحال برگزاری است. آیدین آغداشلو، رئیس هیات داوران دوره نخست جشنواره دامون فر و فرح اصولی عضو شورای هر دوره این رویداد ملی بودهاند.
جشنواره هنرهای تجسمی دامون فر در سال 85 به ریاست آیدین آغداشلو و هیئت داوری سیدمحمد احصایی، حسین خسروجردی، فرح اصولی، آریا اقبال شکوهی و سیدمهدی حسینی و در سال 87 به ریاست حسین خسروجردی و هیأت داوری فرح اصولی، محمدعلی بنی اسدی و دکتر حبیب الله صادقی برپا شد.
0 نظرات:
ارسال یک نظر