شون پن از 16 اوت مقابل دوربين «پائولو سورنتينو» مي‌رود

جديدترين فيلم «پائولو سورنتينو»، كارگردان سرشناس ايتاليايي با نقش‌آفريني «شون‌ پن» از روز 16 اوت مقابل دوربين خواهد رفت.
فيلم «بايد همين‌جا باشد» جديدترين پروژه «پائولو سورنتينو» كه اولين فيلم انگليسي‌زبان او خواهد بود، از روز 16 اوت (25 مرداد) در دوبلين ايرلند كار ساخت خود را آغاز خواهد كرد.
اين فيلم به مدت 10 هفته در لوكيشن‌هاي مختلفي در ميشيگان، نيويورك و نيومكزيكو مقابل دوربين مي‌رود و «شون ‌پن»، بازيگر سرشناس آمريكايي از هنرپيشه‌هاي اصلي فيلم خواهد بود.
اين فيلم داستان يك ستاره‌ موسيقي بازنشسته است كه تصميم مي‌گيرد يك جنايت‌كار نازي را كه دستور قتل پدرش در اردوگاه كار اجباري داده بود را از پا درآورد.
به گزارش هاليوود ريپورتر، «شون‌ پن» در سال 2008 هنگامي كه رياست هيات داوران جشنواره كن را برعهده داشت، با حضور در اين فيلم موافقت كرد. او در آن سال براي فيلم «نخست وزير» جايزه ويژه هيات داوران را به «سورنتينو» اعطا كرد.
اين پروژه با بودجه 28 ميليون دلاري ساخته خواهد شد و اين در حاليست كه پرهزينه‌ترين فيلم اخير سينماهاي ايتاليا، «باريا» ساخته‌ «جوزپه تورناتوره» حدود 35 ميليون دلار هزينه در برداشته است.
» ادامه مطلب

براي نهمين هفته متوالي، «تصوير كامل» جودي پيكولت پرفروش‌ترين كتاب‌ انگليس شد

كتاب «تصوير كامل» نوشته «جودي پيكولت» براي نهمين هفته متوالي در صدر فهرست پرفروش‌ترين كتاب‌هاي هفته انگليس قرار گرفت. فهرست 50 كتاب پرفروش انگليس در هفته گذشته بار ديگر با پيشتازي آثاري همراه بود كه بيش از يك دهه از انتشار آنان گذشته است.
براساس آمار منتشر شده، كتاب «تصوير كامل» نوشته «جودي پيكولت»،‌ نويسنده‌ي 44 ساله آمريكايي در هفته گذشته بيش از 47 هزار نسخه در انگليس فروش داشت و براي نهمين هفته متوالي رتبه اول پرفروش‌ترين آثار ادبي اين كشور را به خود اختصاص داد.
به گزارش روزنامه گاردين، كتاب «تصوير كامل» براي اولين‌بار در سال 1995 منتشر شد و اين در حالي است كه تاكنون بيش از 14 ميليون نسخه از كتاب‌هاي «پيكولت» در سراسر جهان به چاپ رسيده است. «نوزده دقيقه»، «تغيير قلبي» و «نگهبان خواهرم» از معروف‌ترين رمان‌هاي اين نويسنده هستند.
در رتبه دوم پرفروش‌ترين كتاب‌هاي انگليس «بازي مرده» نوشته «هارلان كوبن» قرار دارد كه براي اولين‌بار در سال 1991 وارد بازار كتاب شد. اين كتاب در هفته گذشته 38 هزار نسخه فروش داشت.
» ادامه مطلب

تغيير در قوانين آكادمي اسكار

آكادمي اسكار تعداد نامزد‌هاي بخش بهترين جلوه‌هاي ويژه را از به پنج فيلم افزايش داد. هيات امناي آكادمي اسكار در آخرين نشست خود برخي از قوانين مربوط به هشتاد‌وسومين دوره‌ اين جوايز را تغيير داد.
براساس قوانين جديد، از امسال تعداد نامزد‌هاي نهايي بخش بهترين جلوه‌هاي ويژه به پنج فيلم افزايش خواهد يافت.
اين در حاليست كه ازسال 1963 كه بخش جلوه‌هاي ويژه و صدا‌گذاري به‌شكل جداگانه‌اي برگزار مي‌شد تنها سالي كه تعداد نامزد‌هاي نهايي بخش جلوه‌هاي ويژه به پنج فيلم افزايش يافت مربوط به سال 1977 تا 1979 بود.
به گزارش اسكرين‌ ديلي، ديگر تغيير صورت گرفته ازسوي آكادمي اسكار مربوط به بخش بهترين انيميشن بلند است كه از اين پس فيلم‌هايي كه بيش از 40 دقيقه زمان داشته باشند، براي رقابت در بخش بهترين انيميشن بلند مجاز خواهند بود. درحاليكه طي سال‌هاي گذشته فيلم‌هاي انيميشن مي‌بايست بيش از 70 دقيقه باشند. هشتادوسومين مراسم اعطاي جوايز اسكار روز 27 فوريه 2011 (هشتم اسفند) برگزار خواهد شد. سال گذشته فيلم «قفسه درد» ساخته «كاترين بيگلو» موفق به كسب شش جايزه ازجمله بهترين فيلم و بهترين كارگرداني از جوايز اسكار شد.
در بخش بهترين بازيگر نقش اول مرد، «جف بريجز» و در بخش بهترين بازيگر نقش اول زن «ساندرا بولاك» جايزه‌ اسكار را كسب كردند.
در بخش بهترين فيلم غيرانگليسي درحاليكه همه پيش‌بيني‌ها حكايت از موفقيت،«روبان سفيد»، برنده نخل طلاي كن داشت، اما فيلم «رازي در چشم‌هايش» از آرژانتين موفق به كسب جايزه‌ اسكار اين بخش شد.
» ادامه مطلب

«كپي برابر اصل» عباس كيارستمي به جشنواره‌ي «ملبورن» دعوت شد

فيلم «كپي برابر اصل» جديدترين ساخته «عباس كيارستمي» به جشنواره فيلم «ملبورن» استراليا دعوت شد.
برگزاركنندگان جشنواره فيلم «ملبورن» پنج‌شنبه گذشته فهرست فيلم‌هاي حاضر در اين رويداد سينمايي را درحالي اعلام كردند كه آثار نمايش يافته در جشنواره كن امسال، ازجمله ساخته جديد «عباس كيارستمي» حضور پررنگي در ملبورن خواهند داشت.
فيلم «كپي برابر اصل» كيارستمي كه در جشنواره كن يكي از نامزدهاي نخل طلا بود و جايزه بهترين بازيگر زن را براي «ژوليت بينوش» به‌همراه آورد، يكي از آثار راه‌يافته به جشنواره ملبورن است. اين فيلم اخيرا براي نمايش در جشنواره كارلووي واري جمهوري چك نيز انتخاب شده است.
فيلم‌هاي «آفتاب سوخته2» ساخته «نيكيتا ميخالكوف»، «خدمتكار» ساخته «سانگ سو» و «سوسياليسم» ساخته «ژان لوك گدار» از ديگر آثار مطرح حاضر در جشنواره ملبورن خواهند بود كه در جشنواره كن در بخش رقابتي نمايش يافتند.
به گزارش سايت جشنواره ملبورن، فيلم‌هاي «تترو» ساخته «فرانسيس فورد كوپولا»، «روح‌نگار» ساخته «رومن پولانسكي» و «همه‌چيز خوب است» ساخته «استيون سودربرگ» از فيلم‌هاي جديد كارگردانان مطرح سينما هستند كه در اين رويداد سينمايي نمايش مي‌يابند.
جشنواره فيلم ملبورن طي روزهاي 22 جولاي تا 8 اوت (31 تير-17 مرداد) برگزار خواهد شد.
» ادامه مطلب

با سخنراني جمشيد مشايخي، مجيد جعفري مراسم دومين سال‌روز درگذشت خسرو شكيبايي فردا برگزار مي‌شود

مراسم دومين سال‌روز درگذشت خسرو شكيبايي با سخنراني جمشيد مشايخي و مجيد جعفري برگزار مي‌شود. اين مراسم كه ساعت 18 فردا يكشنبه 20 تيرماه در تالار «ايوان شمس» برگزار مي‌شود، ضمن پخش تصاويري از پشت صحنه فيلم‌ها و فعاليت‌هاي اجتماعي‌خسرو شكيبايي، رسول نجفيان به ياد اين هنرمند فقيد قطعاتي را اجرا خواهد كرد.
در اين مراسم از كتاب خسرو شكيبايي نيز رونمايي مي‌شود. اين كتاب در 216 صفحه در قطع رحلي بزرگ با عكس‌هاي اختصاصي از هنرمندان و افرادي كه درباره خسرو شكيبايي اظهارنظر كرده‌اند توسط الهام قره‌خاني آماده شده است.
دقايق ابتدايي صبح روز جمعه 28 تيرماه 87 در حالي خبرها مخابره مي‌شد كه خبر رسيد خسرو شكيبايي، بازيگر «هامون»، «يك بار براي هميشه»، «خانه‌ي سبز» و «روزي روزگاري» براي هميشه از مقابل دوربين‌ها رفت و در قاب خاطره‌ها ثبت شد.
خسرو شكيبايي فارغ‌التحصيل بازيگري از دانشكده‌ي هنرهاي زيباي دانشگاه تهران، با بازي در نقش كوتاهي در فيلم «خط قرمز» (مسعود كيميايي، 1361) اولين حضورش را در سينما رقم زد و با «هامون» داريوش مهرجويي در خاطره‌ها ماندگار شد.
شكيبايي در حدود 40 فيلم سينمايي حضور داشته است؛ كه از ميان آنها مي توان به «دادشاه»، «صاعقه»، «دزد و نويسنده»، «رابطه»، «ترن»، «شكار»، «عبور از غبار»، «ابليس»، «جست‌وجو در جزيره»، «بانو»، «پرواز را به خاطر بسپار»، «سارا»، «يك بار براي هميشه»، «بلوف»، «پري»، «درد مشترك»، لژيون»،«عاشقانه»، «خواهران غريب»، «سايه به سايه»، «سرزمين خورشيد»، «رواني»، «زندگي»، «‌ميكس»، «كاغذ بي‌خط»، «دختري به نام تندر»، «مزاحم»، «صبحانه‌اي براي دو نفر» ، «نسكافه داغ داغ» ،«دلشكسته» و «حيران» اشاره كرد.
اين بازيگر كه دريافت سه سيمرغ بلورين و يك ديپلم افتخار را از اين جشنواره در كلكسيون افتخاراتش دارد، در هشتمين دوره‌ي جشنواره فجر به خاطر فيلم«هامون» سيمرغ بلورين بهترين بازيگر مرد را گرفت، سال‌ها بعد به خاطره فيلم «كيميا» دوباره اين سيمرغ را به خانه برد و سومين سيمرغ خود را هم را براي بازي در فيلم «سالاد فصل» گرفت. از آخرين افتخارات شكيبايي هم دريافت ديپلم افتخار براي فيلم «اتوبوس شب» بود.
خسرو شكيبايي مي‌گفت: «مردم بدون من، هميشه مردم‌اند؛ من اما بدون مردم، مُرده‌ام.»
اين بازيگر سينما و تئاتر ايران در گفت‌وگويي سالها قبل درباره‌ي تماشاگران فيلم‌هايش اين جملات را مطرح كرد و گفته بود: «ما ماحصل نيروي ذهني و خاطرات عزيز مردم هستيم. هنر بدون مردم مثل درخت بدون ريشه است بازيگر بدون تماشاگر يعني هيچ.»
» ادامه مطلب

كنسرت «حسام‌الدين سراج» در كرمانشاه لغو شد

کنسرت حسام الدين سراج که قرار بود طي سه شب در روزهاي 18، 19 و 20 تير ماه در کرمانشاه برگزار شود، لغو شد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا منطقه کرمانشاه، اين كنسرت كه قرار بود به همت جمعيت دانشجويي خيريه امام(علي) در کرمانشاه برگزار شود، ديشب در اولين شب اجرايش لغو شد.
طبق مشاهده خبرنگار ايسنا، شب گذشته که اولين شب اجرا اين کنسرت بود، افرادي که بليت اين کنسرت را در دست داشتند به تالار «انتظار» محل برگزاري اين کنسرت مراجعه کردند اما عده‌اي با تجمع مقابل اين تالار مانع از حضور مردم شدند و بالاخره پس از گذشت مدتي از سوي مسئولين اعلام شد، برگزاري اين کنسرت در امشب و شب‌هاي آتي لغو شده و افرادي که بليت تهيه کرده‌اند از روز يک‌شنبه ـ 20 تير ماه ـ با مراجعه به مکان‌هايي که بليت کنسرت را تهيه کرده‌اند، مي‌توانند مبالغ پرداختي را پس‌ بگيرند.
حسام‌الدين سراج نيز پس لغو كنسرتش در گفت‌وگويي با خبرنگار ايسنا با تاييد اين مطلب گفت: شب گذشته عده‌اي جلوي در سالن «انتظار» را زنجير بستند و به مردمي كه براي ديدن كنسرت آمده بودند، اجازه ورود به سالن ندادند و ما هم نتوانستيم براي اجرا وارد سالن شويم.
او با ابراز تاسف از اين اتفاق توضيح داد: به‌دعوت يک جمعيت خيريه و جهت کمک به ايتام قصد برگزاري اين کنسرت را داشتيم و در واقع يک وجه اين برنامه کار انساني بود و يک وجه ديگر آن كار فرهنگي و برگزاري موسيقي سنتي ايراني بود که متاسفانه با اين عمل انساني و فرهنگي، مخالفت شد. عده‌اي با اين کار خود به اسم مذهب به مردم و ما توهين کردند.
او در ادامه با بيان اينکه برگزاري کنسرت در کشور ما از گرفتن مجوز تا کرايه سالن و ... خيلي سخت است، تصريح كرد: حال اينكه كنسرت‌ها اينگونه لغو شود، خيلي تاسف‌ برانگيز است.
سراج در بخش پاياني سخنانش گفت: امروزه در کشور فضا براي برگزاري کنسرت پاپ بازتر از کنسرت موسيقي سنتي است، در حاليکه بايد موسيقي سنتي را که جزيي از فرهنگ ماست اشاعه دهيم که با اين روند فکر مي‌کنم موسيقي سنتي به تعطيلي بينجامد.
اين هنرمند، اين روند را در بي‌انگيزگي دانشجويان رشته‌هاي موسيقي نيز بي‌تاثير ندانست.
در ادامه محمدحامد پورجعفري، مسئول برگزاري کنسرت در کرمانشاه نيز درگفت‌وگويي با ايسنا با بيان اينکه با سختي فراوان مجوز برگزاري اين کنسرت را از وزارت ارشاد گرفته‌اند، اظهار داشت: براي هماهنگي با گروه «بيدل» و آقاي سراج زحمات زيادي متحمل شديم، اما به راحتي يک عده قانون شکن مانع برگزاري اين کنسرت شدند و دو ماه دوندگي ما از بين رفت.
پورجعفري افزود: کار ما کاملا قانوني بود و مجوز داشتيم و سئوال ما اين است مسئولين به جاي برخورد با اين افراد، چرا با مسامحه با آنان برخورد مي‌كنند، چرا بايد حق ما به اين راحتي از بين برود.
او عنوان کرد: مطمئنا اين حرکات بازخورد منفي نسبت به کرمانشاه ايجاد مي‌کند و باعث خواهد شد ديگر گروه هاي هنري نيز نسبت به کرمانشاه ذهنيت خوبي نداشته باشند.
او گفت: قرار بود تمام عوايد حاصل از اين کنسرت صرف امور خيريه شود و با درآمد آن بچه‌هاي خانواده‌هاي تحت پوشش جمعيت خيريه امام علي(ع) که تاکنون به مشهد مقدس سفر نکرده اند را به اين سفر اعزام کنيم که با اين کار همه برنامه‌ها از بين رفت.
پورجعفري ادامه داد: با وجود اينکه آقاي سراج قبول کرد براي برپايي اين کنسرت هيچ مبلغي دريافت نکند، باز هم حدود 21 ميليون تومان هزينه کرده‌ايم و نمي‌دانيم چه کسي بايد پاسخگو باشد.
او در خصوص بليت‌هاي فروخته شده نيز گفت: مسئولين ارشاد خودشان اعلام کردند، اين افراد از روز يکشنبه براي بازپس‌گيري بهاء پرداختي مراجعه کنند و هيچ هماهنگي با ما در اين رابطه نشده، ضمن اينکه تمام اين پول‌ها هزينه شده است.
پورجعفري گفت: چند روز پيش کنسرت پاپ در کرمانشاه برگزار شد و هيچ ممانعتي از اجرا آن به عمل نيامد، اما با برگزاري اين کنسرت سنتي مخالفت شد و اين موضوع جاي سئوال دارد!
» ادامه مطلب

براي سالروز تولد 69 سالگي ناصر تقوايي

اصر تقوايي ـ كارگردان سينماي ايران ـ امروز ـ 19 تير ماه ـ 69 ساله مي‌شود. او مي‌گويد:«در تابستان سال 1320 خورشيدي، در گرماي جنگ جهانگير دوم، در قلب جنگلي از نخل‌هاي ستبر سبز، در يك روستاي عرب‌نشين زاده شدم. در كودكي يك سياح حرفه‌اي بودم و همراه پدر به دوردست‌ترين بندرهاي درياي جنوب سفر كردم و هركلاس ابتدايي را در شهري و دهكوره‌يي خواندم و هفت سال بعد كه به زادگاه خودم برگشتم در عالم خيال يك سندباد نوجوان بودم. در مدرسه به ادبيات علاقه داشتم، اما رياضي خواندم. در جواني داستان كوتاه مي‌نوشتم و فريفته‌ي شيوه‌هاي نو بودم، اما باز نمي‌دانم چه شد كه از سينما سر درآوردم.
در اين مسير به آدم‌هاي دانا برخوردم و صحنه‌هاي جالب، ولي زندگي خودم هيچ صحنه‌ي جالبي ندارد. تنها شانس من در زندگي شايد اين بوده كه با يك تولد ناخواسته شصت سال تمام مثل يك آدم زيادي در كنار يك ملت كهنسال زندگي كرده‌ام. دوازده داستان كوتاه، سيزده فيلم گزارشي و مستند، سه فيلم كوتاه داستاني، شش فيلم بلند سينمايي و يك مجموعه‌ي شانزده ساعته‌ي تلويزيوني در كارنامه‌ي من ديده مي‌شود. به اضافه‌ي يك مجموعه‌ عكس و اسلايد از طبيعت و زندگي و فرهنگ اين مرز پرگهر، در هزار و يك نما. با اينهمه از دور تنبل جلوه مي‌كنم. چرا كه در اين ده ساله، به دلايلي كه ناگفتنش بهتر، كارهاي تازه‌ي مرا نه كسي خوانده، نه كسي ديده ... »
تقوايي كه در فيلم‌سازي علاوه بر ساخت فيلم كوتاه، فيلم‌هاي بلندي چون «آرامش در حضور ديگران»، «صادق كرده»، «ناخدا خورشيد»، «اي ايران»، «كاغذ بي‌خط » را ساخته است، در سال‌هاي اخير بعد از متوقف شدن دو فيلم «زنگي و رومي» و «چاي تلخ» مستند كوتاه «تمرين آخر» را درباره‌ي تعزيه ساخت.
سال 1383؛ شوراي ارزشيابي هنرمندان در وزارت ارشاد، مدرك درجه يك هنري كشور (معادل دكترا) را به ناصر تقوايي، اعطا كرد.
سال گذشته نيز در جشن سيزدهم خانه سينما، تنديس‌ شايستگي جشن‌ سينماي ايران به‌خاطر يک عمر دستاورد هنري به «ناصر تقوايي» اهدا شد.

يشايايي: قابليت‌هاي ناصر تقوايي به‌عنوان نويسنده، كارگردان و محقق قابل ترديد نيست
هارون يشايايي تهيه‌كننده سينما كه فيلم‌هاي «ناخدا خورشيد» و «اي ايران» كه دو فيلم از سه فيلم بعد از انقلاب ناصرتقوايي را تهيه كرده است، سال گذشته به ايسنا گفت: قابليت‌هاي ناصر تقوايي به‌عنوان نويسنده، كارگردان و محقق قابل ترديد نيست. مخصوصا در مورد فرهنگ مردم جنوب ايران، تقريبا آدم منحصر به‌فردي است.
او به يكي از دلايل ماندگاري «ناخدا خورشيد» اشاره كرد و افزود: ناصر تقوايي آنقدر خوب جنوب را مي‌شناسد كه در واقع «ناخدا خورشيد» مقطعي از زندگي مردم سواحل خليج فارس را منعكس كرده است.
يشايايي از حضور جهاني اين فيلم ياد كرد و افزود:«ناخدا خورشيد» در ايران و هركجاي دنيا كه به نمايش درآمد، مورد تحسين قرار گرفت.آن زمان كه سينماي ايران هنوز در دنيا معرفي نشده بود، تقريبا جزو اولين فيلمي‌هاي بعد از انقلاب بود كه سينماي ايران را به دنيا معرفي كرد.
همين‌طور در مورد فيلم‌ «اي ايران»، باز «اي ايران» مقطعي از تاريخ ايران را منعكس كرده است و هر دو اين فيلم‌ها جزو فيلم‌هاي ماندگار در سينماي ايران هستند.
هارون يشايايي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو درپاسخ به دلايل كم‌كاري فيلم‌سازاني چون ناصر تقوايي گفت: مجموعه‌ي شرايط باعث اين اتفاق مي‌شود. بعضي از اين شرايط به شخص هنرمند برمي‌گردد كه بالاخره سن و سالش زياد مي‌شود و توانايي‌هاش كم مي‌شود و بخشي به شرايطي كه محدوديت ايجاد مي‌كند، برمي‌گردد.
او معتقد است: يكي از دلايل اصلي فيلم نخواستن ناصرتقوايي به اين موضوع برمي‌گردد كه؛در شرايط فعلي بخش خصوصي توان ساختن فيلم‌هاي فرهنگي را ندارد.
در اين روزگار عموما بدنه‌ي سينما، فيلم‌هايي مي‌سازد كه مطمئن باشد، تماشاچي مي‌رود و گيشه جواب مي‌دهد، بنابراين ساخت فيلم‌هايي كه ماهيت فرهنگي داشته باشد، سخت شده است.
هارون يشايايي از تهيه‌ي دو فيلم «ناخداخورشيد» و «اي‌ايران» ياد كرد و افزود: بنده با ناصر تقوايي سال‌ها دوست هستم و ساخت اين دو فيلم نيز برمبناي دوستي‌ام با ايشان ساخته شده و نه بر مبناي يك تصميم حرفه‌اي؛ يعني من با ناصر تقوايي دوست هستم و بيشتر دوستي‌مان مبناي اين همكاري بوده است تا مسائل ديگر.

صدرعاملي: براي ناصر تقوايي كاري جز تحسين از ما ساخته نيست
رسول صدرعاملي هم گفت: فيلمسازي ناصر تقوايي در هر دوره‌اي ارزشمند است و در هيچ شرايطي قابل انكار نيست.
اين كارگردان سينماي ايران با بيان اينكه سينما يعني ماندگاري، اذعان داشت: وقتي فيلمسازي فيلمي خوب و تاثير‌گذار مي‌سازد، دوست و دشمن را به تحسين‌ كردن، وادار مي‌كند. فيلمسازان خوش‌آوازه و خوش‌نامي داريم كه به فيلم‌هايشان به خاطر سينما احترام مي‌گذاريم و بخشي از فيلمسازاني كه مخاطبان ويژه‌ي خودشان را دارند و تفاوت ناصر تقوايي با اين نوع فيلمسازان، در مردم‌شناسي است كه تقوايي از جامعه دارد.
صدرعاملي با اشاره به سريال «ميرزا‌كوچك‌خان» گفت: حالا بعد از سال‌ها حسرت مي‌خورم كه چرا ناصر تقوايي خودش اين سريال را نساخت. دلايل اين‌كه چرا ناصر تقوايي در سالهاي اوايل انقلاب، اين سريال را نساخت را همه مي‌دانند و دلايل آن هم منصفانه نبود.
او ادامه داد: متن «ميرزا كوچك خان» اينقدر قوي بود كه هر فيلمسازي كه رفت آن را بسازد با تكيه به آن متن توانست آن سريال را ديدني‌ كند و الان فكر مي‌كنم اگر خودش آن سريال را مي‌ساخت، كار موثر‌تري به جا مي‌گذاشت.
صدرعاملي با بيان اينكه هميشه حسرت مي‌خورد كه چرا به ناصر تقوايي فرصت داده نشد،ادامه داد: ناصر تقوايي بعد از انقلاب از دور قضاوت شد، چه در ميان تهيه‌كنندگان بخش خصوصي و چه در ميان تهيه‌كنندگان بخش دولتي و اين قضاوت‌ها هيچ‌گاه صحيح نبود.
اين كارگردان اذعان داشت: اگر بپذيريم كه زمان هنرمند را داوري مي‌كند، حالا كه اين همه سال گذشته است اين قضاوت مي‌تواند درست باشد كه حسرت بخوريم كه ناصر تقوايي چرا برخي از فيلم‌ها همچون «چاي تلخ» را نساخت.
رسول صدرعاملي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با اشاره به فيلم‌هاي بعد از انقلاب ناصر تقوايي گفت: سه فيلم عزيز و نجيب و شريف با سه تم و موضوع مختلف. حال كه فكر مي‌كنم، چرا نشد كه 4 يا 5 فيلم نداشته باشيم از ناصرتقوايي؟ هر چه هست، ولي نمي‌بخشم آنهايي را كه نگذاشتند سه تا فيلم بشود، چهار تا و بيشتر. آنهايي را كه هرگز به درك از سينماي ايران نرسيدند و خودخواهي‌هاي مبتذل‌شان نمي‌گذارد پس از اين هم برسند.
او با اشاره به فيلم‌هاي بعد از انقلاب ناصرتقوايي ادامه داد: «ناخداخورشيد» قصه‌اي از مردم جنوب ايران است كه با قصه‌ي خوب و ساختاري درخشان و تاثير‌گذار كه دارد، وقتي فيلم تمام مي‌شود، يك دنيا دانش و تجربه براي شناخت بيشتر در مخاطب ايجاد مي‌كند. و او سپس، فيلم «اي ايران»، فيلمي كاملا متفاوت و جدا از «ناخدا خورشيد» را مي‌سازد و باز هم ماندگار است. به خاطر مي‌آوريم رنج‌هايي كه در اين پروژه كشيد و اگر اين رنج‌ها را نمي‌كشيد، اين فيلم از آنچه كه هست بزرگتر مي‌شد، البته الان هم فيلمي خوبي است.
و او از جهان روشنفكري كاملا ملموس و آشنا براي همه «كاغذ بي‌خط» را مي‌سازد و در زمان خودش مورد بي‌مهري قرار مي‌گيرد و آنچه را كه شايسته است براي عرضه و پخش فيلم او به كار نمي‌گيرند.
صدرعاملي گفت:تا آنجا كه به نوشتن مربوط مي‌شود، ناصر تقوايي مقتدر و پرصلابت آغاز به كار مي‌كند و به بهترين شكل به پايان مي‌رساند. وقتي در اين سينماي بي‌رحم از تنهايي بايد خارج شود و به درك شدن نياز دارد آنجاست كه هيچ‌كس كنارش نيست و آدم‌هايي هم كه مي‌آيند دراين حد هستند كه مي‌خواهند اسمشان كنار اسم او باشد و بعد كه مي‌فهمند كه سينما براي ناصر تقوايي چقدر جدي است و بازيگرانش را به مزايده نمي‌گذارد و پُز زود به پايان رساندن فيلم را نمي‌دهد، تازه مي‌فهمي چرا همان عده كه آمده بودند، نمي‌توانند ادامه بدهند و او را تنها مي‌گذارند.
اين كارگردان در پايان گفت: بسياري از فيلمسازان هم‌نسل ناصر تقوايي كه خيلي‌هايشان هم قابل احترام‌اند در اين سالها به هر شكلي كه بود از موانع عبور كردند و فيلم‌هايشان را ساختند، اما شرايط براي ناصر تقوايي اينگونه نبود.
صدرعاملي گفت: براي ناصر تقوايي كاري جز تحسين از ما ساخته نيست و آرزويي كه دوباره شرايط فيلم‌سازي برايش فراهم شود.

كيميايي: يك سوال مطرح است، چرا ناصر فيلم نمي‌سازد؟
مسعود كيميايي كه سال گذشته براي اهداي تنديس خانه سينما او به روي صحنه رفته بود، تقوايي را يكي از نزديك‌ترين دوستان‌اش طي 50 سال فيلمسازي‌اش دانست و گفت: يا بايد براي ناصر زياد گفت و يا اصلاً نگفت. اگر بخواهيم وارد اقيانوس ناصر شويم بايد خيلي چيزها بگويم. در اين 50سال فيلمسازي‌ام دوستاني داشته‌ام که ناصر يکي از نزديک‌ترين آن‌ها است و ناصر چند سالي است که فيلم نساخته، سکوت اين سال‌هاي ناصر کمتر از فيلمسازي‌اش‌ نيست. اما يک سوال مطرح مي‌شود چرا ناصر فيلم نمي‌سازد؟
او يادآور شد: يازده ماه پيش آقاي جعفري‌جلوه فيلمنامه‌اي را از من گرفت تا با حمايت فارابي آنرا بسازم، اما طي اين مدت به دنبال آن هستم. عمر كاري ما آنقدر نيست كه چنين وقتي را به دنبال فيلم ساختن باشيم. البته شكل فيلم ساختن من با ناصر فرق مي‌كند و به هر طريق فيلمم را مي‌سازم.
و ناصر تقوايي هم در همان مراسم گفت:اگر سخن گفتنم، اثرگذار باشد، درباره‌ي دلايل فيلم‌نساختنم خواهم گفت. ناصر تقوايي هم با بيان اين‌كه علت فيلم نساختن‌اش سر دراز دارد و روزي كه ببيند صحبت كردن درباره‌ي آن اثرگذار است، سخن خواهم گفت.
او ادامه داد: ايراني‌ها در دو مورد معمولا خيلي غُلو مي‌كنند وقتي يكي را دوست داشته باشيم يا يكي را دوست نداشته باشيم كه البته الان دوست داشتن شامل حال من شده است.
او گفت: امروز واژه‌ي هنرمند به راحتي به كسي داده مي‌شود، اما بايد توجه داشت حرمت آن بيشتر است و شايد هركسي لايق آن نباشد. هنرمند فردي است كه وقتي كاري مي‌كند، مردم از آن بهره ببرند و از شما سپاسگزارم كه فرض مي‌كنيد، من چنين جايگاهي دارم و خودم را شايسته آن نمي‌دانم.
در آن مراسم، وعده‌ي حمايت از ادامه‌ي ساخت «چاي تلخ» داده شد، اما با گذشت يك سال همچنان «چاي تلخ» ساخته نشده است.
» ادامه مطلب

مراسم تشييع و خاكسپاري مرحوم «محمود بهرامي» برگزار شد

مراسم تشييع و خاكسپاري مرحوم محمود بهرامي صبح روز پنج شنبه 17 تيرماه برگزار شد. در مراسم تشييع پيكر اين بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون خانواده و گروهي از مردم حضور داشتند و از همكاران وي و اهالي سينما كه در اين مراسم حاضر بودند مي‌توان به حبيب اسماعيلي، محمد ابهري،‌ حشمت آرميده، خشايار راد، اكبر قدمي، گيتي معيني، مهدي ميامي، رحمان مقدم، اصغر بيچاره و... اشاره كرد.در اين مراسم، خشايار راد همكار مرحوم بهرامي از او به عنوان يك بازيگر صادق نام برد كه همواره دوست داشت براي مردم و جلب رضايت آنها كار كند.
خسرو اميرصادقي تهيه‌كننده سينما كه به عنوان بازيگر كارهاي زيادي با بهرامي انجام داده او را يك بازيگر بي‌آزار دانست كه در طول زندگي‌اش هيچ‌گاه كسي را نرنجاند.در مراسم تشييع اين بازيگر قديمي، مسئولان خانه سينما و معاونت سينمايي و بسياري از همكارانش حضور نداشتند.پيكر اين بازيگر در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) به خاك سپرده شد. محمود بهرامي 14 تير در 73 سالگي به دليل عارضه ريوي دارفاني را وداع گفت.
او به خاطر عفونت ريه سه هفته در بخش‌هاي عمومي بيمارستان شهيد لبافي‌نژاد تحت درمان بوده و ده روز نيز در بخش مراقب‌هاي ويژه اين بيمارستان بستري بود. مرحوم بهرامي، در سال 1316 در شهر تويسركان متولد شد. آغاز فعاليت هنري وي از سال 1334 با قصه نويسي در نشريات مختلف بود. همچنين بازي در سينما را از سال 1350 شروع كرد. ازدواج در وقت اضافه آخرين كار وي بود كه اخيرا در سينماها اكران شد.
آقاي هفت رنگ، اگه مي توني منو بگير، راننده تاكسي، چند مي‌گيري گريه كني، قلقلك، اسپاگتي در هشت دقيقه، بله برون، سيزده گربه روي شيرواني، گاهي به آسمان نگاه كن، بازيگر، شهردار مدرسه، ماه پيشوني، من زمين را دوست دارم، جيب‌برها به بهشت نمي‌روند، مخترع 2001 ، رنو تهران ـ 29 ، بازي تمام شد، دستمزد، سال‌هاي خاكستري، خارج از محدوده، مسافران مهتاب، مدار بسته، پيك جنگل از كارهاي اين بازيگر در فيلم‌هاي پس از انقلاب به شمار مي‌آيند.
از آخرين فعاليت‌هاي تلويزيوني مي‌توان به سريال‌‌هاي «زن‌بابا»،«متهم گريخت»،«تعطيلات نوروزي» و «بزنگاه» اشاره كرد.
» ادامه مطلب

فیلم جدید امینی به "انتهای خیابان هشتم" تغییر نام داد

نام فیلم جدید علیرضا امینی که پیش از این "فقط 72 ساعت" بود ،به "انتهای خیابان هشتم" تغییر کرد.
پیش تولید این فیلم از روز 20 تیر ماه آغاز می شود و با برنامه ریزی های انجام شده نیمه اول مرداد ماه کلید می خورد. فیلمبرداری "انتهای خیابان هشتم" در تهران انجام می شود و علیرضا فرید به همراه امینی مشغول بازنویسی نهایی فیلمنامه هستند.
تا کنون حضور علی تیموری به عنوان دستیار کارگردان و برنامه ریز وسید جمال ساداتیان تهیه کننده کار مشخص شده است. این فیلم نیز مانند کار قبلی وی در ژانر اجتماعی است. "انتهای خیایان هشتم" دومین همکاری امینی و ساداتیان بعد از "هفت دقیقه تا پاییز" است.
از علیرضا امینی هم اکنون فیلم "هفت دقیقه تا پاییز" با بازی هدیه تهرانی، حامد بهداد، محسن تنابنده و خاطره اسدی بر روی پرده سینماها قرار دارد که با استقبال خوبی نیز روبرو شده است.
» ادامه مطلب