«جن​گیر» دوباره برمی​گردد

کوروش نریمانی که سال گذشته نمایش «جن‌گیر» را در تئاترشهر اجرا کرده بود، ‌از اجرای این نمایش در تماشاخانه ایرانشهر خبر داد.
این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر با بیان این خبر گفت: «قرار است این نمایش از اوایل مردادماه دوباره به صحنه برود.»
او درباره تغییرات احتمالی در گروه اجرایی و این نمایش هم توضیح داد: «اولویت برای من این است که نمایش را با همان گروه قبلی و به همان شکل اجرا کنم و امیدوارم بتوانم برنامه اجرا را با برنامه بازیگران و دیگر عوامل هماهنگ کنم.»
نریمانی درباره دیگر فعالیت‌هایش در زمینه اجرای نمایش اضافه کرد: «چند طرح نمایشی دارم که پس از گفت‌وگو با تئاترشهر و بعد از مشخص شدن سالن و شرایط اجرا یکی از آن‌ها را انتخاب خواهم کرد.» نمایش «جن‌گیر» در اختتامیه مراسم اردیبهشت تئاتر ایران به عنوان پرتماشاگرترین نمایش سال 88 انتخاب شد.
» ادامه مطلب

کنسرت کیهان کلهر و نوربخش در تهران برگزار می‌شود

کنسرت حمیدرضا نوربخش و کیهان کلهر نیمه دوم تیرماه در تهران برگزار می‌شود. در این کنسرت که در تالار وحدت برگزار خواهد شد قرار است چندین قطعه جدید از ساخته‌های کیهان کلهر و حسین علیزاده با آواز حمیدرضا نوربخش در دستگاه شور و دشتی اجرا شود.
این برنامه در ادامه تور کنسرت علیزاده، کلهر و نوربخش در آمریکا و کانادا است که زمستان گذشته در یازده شهر برگزار شد، ولی در این برنامه و در کنسرت تهران هنوز حضور حسین علیزاده قطعی نشده است.
» ادامه مطلب

مراسم سالگرد درگذشت خسرو شکیبایی برگزار می‌شود

مراسم سالگرد درگذشت خسرو شکیبایی اوایل تیرماه، در سالن ایوان شمس برگزار می‌شود.
معاون هنری سازمان فرهنگی _ هنری شهرداری تهران با اعلام این خبر گفت: تالار «حرکت» که با تغییر کاربری با نام سینما شمس فعالیت‌اش آغاز شده است با برپایی این مراسم فعالیت‌های سینمایی‌اش رسما آغاز خواهد شد و به دنبال آن هستیم تا بزرگداشت‌های پیشکسوتان و مراسم‌های رونمایی از فیلم‌ها را در این سالن برگزار کنیم.
سید هادی منبتی ادامه داد: هنوز مجوز‌های لازم برای نمایش فیلم برای این سالن صادر نشده و به محض دریافت، این سینما در چرخه اکران قرار خواهد گرفت.
خسرو شکیبایی 28 تیر ماه 87 به دیار باقی شتافت.
» ادامه مطلب

آیدین آغداشلو: ما سوگوار خاطره‌هاي خود هستيم

آيدين آغداشلو در مراسم بزرگداشت معصومه سيحون با اشاره به اين كه جايگاه او در هنرهاي تجسمي، به آساني پرشدني نيست، گفت‌: ما سوگوار خاطره‌هاي خود هستيم. با وجود حال نامساعدي كه دارم خودم را موظف به حضور دانستم اما مي‌دانم كه كلماتم ديگر به درد سيحون نمي‌خورد، چرا كه او از اعتناي اين جهان درگذشته است و تحسين و تقبيح برايش اهميتي ندارد اما هر بار كه ما جمع مي‌شويم و مي‌بينيم كه چطور تعداد كساني كه دوستشان داريم روز به روز كمتر مي‌شود و اين چشم‌انداز خلوت‌تر و دل‌گير‌تر مي‌شود آن وقت فكر مي‌كنم علت اصلي جمع شدن ما اينجا چيز ديگري است. من آمده‌ام تا اعلام وفاداري كنم به ياد و خاطره معصومه سيحون. اما به جز اين انگيزه شخصي، انگيزه كلي‌تري هم هست. ما هر بار كه جمع مي‌شويم همچنان معناي خود را سراغ مي‌كنيم و اعلام مي‌داريم كه اهل فرهنگ همچنان هستند، كار مي‌كنند و وفادارند به فرهنگ و كساني كه نماينده و نشانه شاخص آن هستند اشخاص هميتي ندارند جريان عظيم سيالي هست كه در تك تك آدم‌هاي مهم معنا و شكل مي‌يابد، بنابر اين ما ياد خود را و فرهنگ و سرزميني را كه به آن متعلق هستيم گرامي مي‌داريم.
آغداشلو از حضور اندك هنرمندان در مراسم تشييع پيكر سيحون انتقاد كرد و گفت: بر من سخت گذشت در روز تشييع پيكر معصومه سيحون كه تنها تعداد اندكي در كوچه سيحون جمع شده‌اند. من به دوستي گفتم اگر از هر 50 نقاشي كه تحت مراقبت سيحون نقاش شدند و به جايگاهي رسيدند تنها يك نفر آمده بود، خيابان بخارست بسته مي‌شد و اين گلايه از جفا نيست ولي اشاره به اين است كه حضور حاضران باعث دلگرمي به يكديگر است و در اين ميان در مراسم تشييع پيكر معصومه سيحون غفلت و بي‌توجهي غيرقابل بخشايشي صورت گرفت. اما امروز بسيار شادم كه اين جمع انبوه از هنرمندان و علاقمندان حضور دارند و جبران اين كاستي‌ را كردند.
او در ادامه نقش و جايگاه معصومه سيحون در هنرهاي تجسمي ايران اشاره كرد و گفت: سيحون جايگاهي مشخص و بلند دارد به شكر خدا در مجلات و روزنامه‌ها بارها درباره او نوشتند و خواهند نوشت. جايگاه سيحون عمده و غيرقابل انكار است و با دلبستگي آدم‌ها اين جايگاه تغيير نمي‌كند. جايگاه سيحون باقي خواهند ماند نه به عنوان آنكه او اولين بانوي گالري‌دار ايران بود كه هست او برتر و بيشتر از يك گالر‌ي‌دار بود. سيحون نبض زنده و تپنده هنرهاي تجسمي معاصر ايران بود كار او تنها پوشاندن ديوار از نقاشي‌ها نبود او كارش نزديك‌تر از با اين مقوله بود و با تك تك هنرمندانش زندگي مي‌كرد و من تعجب مي‌كردم چطور قادر است اين مقدار تكثير و تكثر پيدا كند.
آغداشلو تصريح كرد: سيحون همان انساني است كه به خاطر او اعلام وفاداري مي‌كنم چرا كه غير از خدمات فرهنگي‌اش به جامعه هنري ايران كه انكار‌ناپذير است، شخصيتي استثنايي و خاص بود كه نظيرش را نديده‌ام. شخصيتي چالش‌گر و در عين مهرباني بسيار تند بود و جايي كه بنا نداشت كوتاه بيايد، كوتاه نمي‌آمد و شايد با دست عميق‌تري بتوان وجوه شخصيتي او را شناخت.
اين نقاش پيشكسوت در ادامه به آشنايش با سيحون اشاره كرد و گفت: از سال 1340 او را مي‌شناسم وقتي كه دانشجوي دانشكده هنرهاي زيبا بود بعد از آن در طول اين سال‌ها شاهد بودم كه چطور يك شخصيت فرهنگي مي‌تواند مسلط، فراگير و سازنده باشد. مهر و دوستي من و او براي مسائل مادي و فروش آثار نبود چرا كه او حتي يك اثر از من نفروخت و تنها ارتباط كاري من اين بود كه يكي از آثارم را به چهره پورداوود بود به او هديه كرده‌‌ام و بعدها اين تابلو در حراج كريستي به فروش رسيد.
او افزود: سيحون با لطف عظيمي كه به من داشت حتي وقتي به من انتقاد مي‌كرد مهر هم مي‌ورزيد و من سپاسگزار مهر او هستم و مغموم از دست دادن اين مهر. گمان مي‌كنم توانسته‌ام همراه او باشم و در اين اواخر زندگي پر از رنج او را با پيغام و ديداري تسكين دهم.
آغداشلو گفت: ما سوگوار خاطره‌هاي خود هستيم كه به همراه انسان‌ها به ما اهداء مي‌شود. كفران نعمت است اگر از اين خاطره‌ها به خوبي ياد نكنيم. بايد مطلق در مدح او سخن بگوييم شايد با اين كار بخشي از غفلتي كه در طول حياتش از ما سرزده جبران شود.
آيدين آغداشلو در خاتمه با بيان اين كه جامعه هنرهاي تجسمي ايران يكي از شاخص‌ترين نماد‌هاي خدمتگزار خود را از دست داده است، گفت: جاي خالي سيحون در هنرهاي تجسمي ايران به سختي پر خواهد شد. جايگاه معصومه سيحون را كه هم دوستش داشتيم و هم گاهي از او به خشم مي‌آمديم پرشدني نيست چون اين شخصيت به گمان من فقط يكبار در يك نسل ظهور مي‌كند.
» ادامه مطلب

گزارش تصویری فیلم «پسر آدم دختر حوا» رامبد جوان









» ادامه مطلب

«پسر آدم دختر حوا» از اواخر تيرماه به گروه عصر جديد مي‌آيد

فيلم سينمايي «پسر آدم دختر حوا» به كارگرداني «رامبد جوان» اواخر تيرماه اكران مي‌شود. این فيلم سينمايي با پايان اكران فيلم سينمايي «كيفر» از اواخر تيرماه در گروه عصر جديد و با تايمي كمتر نسبت به نسخه نمايش داد شده در جشنواره فجر روانه پرده سينماها خواهد شد. احتمالا زمان فيلم حدودا 5 يا 6 دقيقه كوتاه خواهد شد و با مدت زمان 2 ساعت اكران مي‌شود.اين فيلم حدود 127 دقيقه آماده نمايش شده است.
مهناز افشار، حامد كميلي، رامبد جوان، ليلا اوتادي، شيلا خداداد، فرامرز صديقي، محسن قاضي مرادي، سعيد پيردوست، عليرضا رياحي، حسين محب اهري، كيومرث ملك‌مطيعي، مهوش وقاري، فرامرز روشنايي، محمود بنفشه‌خواه، كيانوش گرامي، اردشير كاظمي و ملك شريعت‌پناهي بازيگران اين فيلم هستند.
«پسر آدم، دختر حوا» فيلمي كمدي، اجتماعي است كه به لجبازي‌هاي حرفه‌اي دو وكيل تازه كار مي‌پردازد. فيلمنامه اين فيلم را محمدرضا احمدي پيشكوهي و سعيد حاجي‌ميري نوشته‌اند.
» ادامه مطلب

اولین عکس‌ها از «قلب يخي» نخستين سريال ويژه شبكه نمايش خانگي










» ادامه مطلب

لطيفي «قلب يخي» نخستين سريال ويژه شبكه نمايش خانگي را ساخت

پس از نزديك به دودهه از فعاليت رسمي شبكه نمايش خانگي در كشور، نخستين سريال ايراني ويژه اين شبكه با نام «قلب يخي» به كارگرداني «محمدحسين لطيفي» ساخته شد و به زودي ميهمان خانه‌ها و خانواده‌هاي ايراني مي‌شود.
به گزارش روابط عمومي شركت تصوير دنياي هنر، ساخت سريال‌هاي ويژه شبكه سينماي خانگي در كشورهاي مختلف دنيا به ويژه كشورهايي كه داراي صنعت سينما بوده و توليدات زيادي را در طول سال آماده مي‌كنند، مسئله‌اي عادي و لازم براي اين شبكه به شمار مي‌رود كه استقبال مردم از محصولات برخي از اين كشورها درطي چند سال اخير، لزوم ساخت چنين سريال‌هايي را با مضمون و محتوا و استفاده از فضا و عوامل ايراني بيش از پيش نمايان ساخت.
از همين رو، با هدف هم‌سويي با توليدات و فعاليت هاي صدا و سيما در جهت جذب مخاطب و تامين اوقات فراغت هم ميهنان عزيز و مقابله با سريالها و برنامه‌هاي نازل و غيرسالم شبكه‌هاي ماهواره اي از جمله فارسي وان و غيره و با رويكرد رويگرداني از شبكه هاي ياد شده توسط مردم و ارائه محصولات ايراني، ملي و سالم به ايرانيان، نخستين سريال ويژه شبكه سينماي خانگي كشور با عنوان قلب يخي با مشاركت تصوير دنياي هنر و بخش خصوصي سينماي ايران ساخته شد و به زودي به علاقه مندان حوزه سينماي خانگي تقديم مي‌شود.
جمعي از بازيگران سينما و تلويزيون ايران من جمله: حميد فرخ‌نژاد، حميد گودرزي، الناز شاكردوست، مهراوه شريفي‌نيا، نسرين مقانلو، آشا محرابي، سيدمهرداد ضيايي، ليدا عباسي، شيوا خسرومهر، عليرضا كمالي، محمدرضا داوودنژاد، آنيتا قاليچي و با همراهي امين حيايي و حسين ياري در بخش هاي نخست اين سريال به ايفاي نقش پرداخته اند و به زودي در بخش‌هاي بعدي، محمدرضا فروتن نيز جلوي دوربين محمد حسين لطيفي (كارگردان اين مجموعه) قرار خواهد گرفت و ساير چهره هاي سرشناس سينما و تلويزيون كشورمان نيز در قسمت‌هاي آتي «قلب يخي» حضور خواهند يافت.
تاكنون چهار قسمت نخست اين سريال آماده و براي دريافت مجوز به اداره كل سمعي و بصري و نمايش خانگي معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ارسال شده است.
» ادامه مطلب

جعفري جوزاني و معلم پروژه سينمايي كوروش را مي‌سازند

با امضاي توافق‌نامه كارگرداني پروژه‌ سينمايي كوروش كبير توسط مسعود جعفري جوزاني، مرحله‌ نخست كار بر روي اين اثر بين‌المللي آغاز شد. علي معلم (تهيه‌كننده اين پروژه) ضمن اعلام اين خبر افزود: «شخصيت كوروش از جهت جايگاه تاريخي و ملي، پايه‌گذاري امپراتوري چندمليتي و بزرگ جهان، بنيانگذاري حقوق بشر و احترام به اديان 600 سال پيش از ميلاد (زمانه‌اي كه هنوز در جهان بحث حقوق بشر حضور اوليه هم نداشت)، پذيرش اين شخصيت تاريخي از جانب اديان الهي (به خصوص ذكر اين شخصيت در قرآن كريم با عنوان ذوالقرنين) در شرايط امروز جهان كه قدرت‌هاي بزرگ و بي‌تاريخ درصدد نفي جايگاه ايران در معادلات جهاني هستند، بسيار حائز اهميت است. از اين رو اقدام براي ساخت اين پروژه‌ي ملي كه از مرحله‌ي نخست به توان يكايك ايرانيان و دست‌اندركاران و متخصصان شريف سينماي ايران متكي خواهد بود در دستور كار قرار گرفت.
مسعود جعفري جوزاني كارگردان ايراني كه در ساليان گذشته از ابتداي دهه‌ي 60 تا امروز جايگاه ويژه‌اي در آثار متعدد خود از جاده‌هاي سرد و شير سنگي تا مجموعه‌ عظيم در چشم باد در سينماي ما داشته است، گزينه شايسته‌ رهبري هنري اين پروژه‌ بزرگ است.»
معلم افزود: «به جهت حفظ اصالت اين پروژه در مرحله‌ نخست قرار بر اين شده كه سرمايه‌گذاري روي اين پروژه متكي به ايرانيان توانمند و فعال در حوزه‌ اقتصاد و دوستدار وطن انجام و مراحل سرمايه‌گذاري به صورت شفاف دنبال شود. از اين رو با نظر به حجم بالاي سرمايه‌اي اين پروژه و لزوم وابستگي آن به سرمايه‌هاي خصوصي با اعلام عمومي پذيرش سرمايه‌گذاري از سوي ايرانيان پاك‌نهاد كه در گوشه و كنار جهان و ايران بزرگ اسلامي علاقمند به حمايت از اين اثر ملي هستند. از علاقمندان درخواست مي‌كنيم با پست‌هاي الكترونيكي koroush@moallem.com يا ali_moallem@hotmail.com تماس گرفته و نحوه‌ي مشاركت خود را اعلام كنند.»
علي معلم افزود: «جزئيات بيشتر در مورد فيلم كوروش كبير كه متكي به متخصصان سينماي ايران خواهد بود و از بازيگران بين‌المللي و ايران و تكنولوژي‌هاي جديد در ساخت آن استفاده مي‌شود در آينده در اختيار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.»
» ادامه مطلب

شهرداد روحانی: تعطیلی ارکستر ملی به پیکره موسیقی لطمه می زند

کنار رفتن منوچهر صهبایی از رهبری ارکستر سمفونیک تهران و دعوت از شهرداد روحانی به عنوان رهبر میهمان واکنشهای مختلفی را در بر داشت... زمزمه حضور ثابت روحانی در کسوت رهبری این ارکستر به گوش می رسد اما دغدغه هایی نیز وجود دارد... .
یکی از مهمترین دغدغه ها این است که بعد از بستن قرارداد رهبری ثابت ارکستر با روحانی ، شرایط به وجود بیاید که او هم به مانند علی رهبری عطای رهبری ارکستر را به لقایش ببخشد و از ایران برود و آنگاه در آینده امکان رهبری میهمانی روحانی نیز از ارکستر گرفته شود.
اجرای اخیر ارکستر سمفونیک به رهبری روحانی و استقبال پرشور مخاطبان نشان داد که پتانسیل خوبی برای این اتفاق وجود دارد و ارکستر سمفونیک با یک مدیریت خوب می تواند آینده بسیار درخشانی پیش رو داشته باشد.
همین امر باعث شد این ارکستر جان تازه ای به خود بگیرد و انگیزه کافی برای اجرای قطعات متنوع در اعضا ایجاد شود به طوری که به فاصله کمتر از یک ماه(در تیرماه) قرار است این ارکستر کنسرت دیگری برگزار کند.با توجه به این اتفاقات بود که از شهرداد روحانی خواستیم تا در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از کم و کیف حضور خود به عنوان رهبر مهمان و همچنین مسائل پیرامون ارکستر سمفونیک تهران سخن بگوید:

*به عنوان نخستین سئوال ویژگی یک رهبر خوب از نگاه شما چیست ؟
یک رهبر خوب در درجه نخست باید نسبت به قطعه ای که برای اجرا درنظرگرفته شناخت و اشراف کامل داشته باشد و در سایه این آگاهی نگاه آهنگساز به قطعه مورد نظر را به نوازنده ها نیز منتقل کند و جائیکه ممکن است خودش را جای آهنگساز بگذارد،یکی دیگر از وظایف یک رهبر کار بلد تشخیص به موقع کمبودها هنگام تمرین است و کار را به جایی برساند که پس از هر تمرین به کیفیت مطلوب نزدیک شود چراکه اجرای یک اثر توسط ارکستر سمفونیک کار گروهی است و در انجام این هنر گروهی باید کم و کاستی ها به موقع تشخیص داده شود و یا احتمالا بداند که کدام نوازنده نیاز به تمرین بیشتردارد؛ در کنار مسائل مطرح شده به اعتقاد من رهبر ارکستر سمفونیک باید بداند که با نوازنده ها چگونه رفتار کند و چه نوع رابطه ای بین آنها برقرار شود تجربه ثابت کرده که هر ارکستر سمفونیکی رفتار خاصی را می طلبد و اینگونه نیست که در هر ارکستری که چوب رهبری به دست می گیرد یک رفتار یکسان از خود ارائه دهد در واقع یکی از ویژگی های خوب یک رهبر ارکستر این است که حسن اخلاق داشته باشد و بداند با اعضا چگونه رفتار کند؛ چراکه شیوه رفتار با نوازندگان ارکسترهای مختلف متفاوت است به اعتقاد من یک رهبر با تجربه با ارزیابی نوازنده های اکستر سمفونیک می تواند تشخیص دهد که برای ارائه یک اثر مطلوب چه اندازه تمرین نیاز است و چقدر زمان می برد تا یک قطعه آماده شود.

*اختصاص بودجه اندک در حوزه موسیقی از مشکلات عمده است و ارکستر سمفونیک تهران هم از این قاعده مستثنی نیست نظرشما نسبت به بودجه موسیقی ایران چیست ؟
- در یک نگاه کلی بی توجهی و اختصاص بودجه اندک برای رشد هنر موسیقی امری روشن و بدیهی است و این درحالی است که کشوری مثل قطر که در مقایسه با مساحت ایران بسیار ناچیز است چند سالی است به این درک رسیده که از لحاظ موقعیت فرهنگی در خاورمیانه نیاز به تشکیل یک ارکستر دارد به همین دلیل با اختصاص بودجه ای عظیم که به هیچ عنوان قابل قیاس با بودجه موسیقی ایران نیست ارکستری متشکل از نوازنده های اروپا و اروپای شرقی تشکیل داده و برای افتتاح این ارکستر از "ریکاردو موتی" رهبر بزرگ ایتالیایی دعوت کرده اند که ارکستر را رهبری کند با این اوصاف می بینیم که برای مطرح شدن مسائل فرهنگی خود هزینه های هنگفت صرف می کنند؛ و یا هندوستان به عنوان کشوری در حال توسعه اخیرا ارکستری تشکیل داده و یک رهبر از روسیه دعوت کرده است که به طور جدی کار می کنند ؛ این درحالی است که در ایران استعداهای ارزشمندی داریم که می توان از آنها استفاده مفید کرد ولی با کمترین توجه از سوی متولیان هنر موسیقی مواجه هستند؛البته ناگفته نماند که تجربه اخیر من با ارکسترسمفونیک تهران بسیار خوب و شیرین بود.
باید گفت که ارکستر سمفونیک تهران قدمتی نزدیک به 80 سال دارد و سرزمین ایران خیلی پیش از کشورهای اطراف و حتی در آسیا این ارکستر را تشکیل داده و توسط هنرمندان بزرگ در طول سالهای متمادی رشد کرده است اما تا زمانی که بودجه کافی در اختیار فرهنگ و هنر به خصوص موسیقی قرار نگیرد پیشرفت آن هم کند خواهد بود در نتیجه باید به این مسئله توجه شود که برای داشتن جامعه ای سالم باید هنر ارزنده داشته باشیم و برای رسیدن به این هدف بودجه کافی لازم است بنابراین با صرف هزینه های درست در حوزه موسیقی می توان به دستاوردهای ارزشمند دست یافت به شرط آنکه دولت توجه بیشتری به تخصیص بودجه داشته باشد.

*با توجه به اجرای اخیر خود با ارکستر سمفونیک تهران مشکل عمده این ارکستر را چه می دانید ؟
یکی از مسائل مهم که ارکستر سمفونیک با آن مواجه هست این است که نوازنده ها به لحاظ توانایی اجرایی در یک سطح نیستند و برخی از نوازنده ها در سطحی بالا تر وعده ای دیگر در سطح متوسط هستند و این مسئله در نهایت در میزان بازدهی و حتی صدادهی ارکستر تاثیر گذار است بنابراین با تشکیل کارگاه های بازآموزی می توان سطح نوازنده ها را به استاندارد اجراهای جهانی نزدیک تر کرد، رسیدن به این هدف زمان می برد البته نوازنده هایی در ارکستر فعال هستند که سطح نوازندگی آنها در سطح استاندارد است وقتی تک تک نوازنده های ارکستر های بزرگ دنیا را ارزیابی کنیم متوجه می شویم که همه در یک سطح عالی قرار دارند و در این شرایط است که کیفیت کار بالا می رود در نتیجه یکی از مسائلی که حتما باید به آن توجه کرد و من در مدت زمانی که درایران هستم روی آن کار خواهم کرد تلاش در جهت بالا بردن سطح اجرایی نوازنده ها است و تا آنجا که ممکن است سطح اعضای ارکستر را با هر تمرین بالاتر می برم تا در هر اجرا به نتیجه مطلوب تری نسبت به گذشته برسیم.
مسئله دیگر اینکه بعضی از سازها خیلی قدیمی هستند و این نارسایی در سازهای بادی و برنجی بیش از سایر سازها به گوش می رسد و صدادهی مطلوب ندارند بنابراین هراندازه که نوازنده خوب باشد صدای ایده آلی به گوش نمی رسد؛ البته در دوره مدیریت آقای صهبایی تعدادی ساز برای ارکستر خریداری شد ولی امیدوارم این روند ادامه داشته باشد چون این اتفاق در نهایت به کیفیت کار کمک خواهد کرد.
*برنامه برای آینده تان با ارکستر سمفونیک تهران چیست؟
-دومین اجرا با ارکستر سمفونیک تهران را تیرماه برگزار می کنم همه قطعات این اجرا جدید هستند و قرار است سمفونی "شهرزاد" اثر ریمسکی کورساکف آهنگساز برجسته روسی را اجرا کنم.

*دلیل خاصی برای اجرای سمفونی "شهرزاد" داشتید؟
--سوئیت سمفونی شهرزاد (اپوس 35) به دلیل ترکیب پیچیده موتیف‌ها، ارکستراسیون آتشین و خلق تصاویر و فضاهای افسانه‌ای در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد این سمفونی در چهار موومان بر اساس داستان‌های هزار و یک‌شب ساخته شده است و رنگ و بوی شرقی در آن موج می‌زند و این ویژگی با استفاده از مواد و مصالح ناب موسیقایی و پرورش استادانه آنها میسر است، سمفونی شهرزاد چهار موومان با نام‌های "دریا و کشتی سندباد"، "شاهزاده قندهار"، "شاهزاده و ملکه جوان" و "جشن در بغداد" دارد.

* آقای روحانی آیا این احتمال وجود دارد که به عنوان رهبر دائم در ارکستر سمفونیک حضور داشته باشید؟
- درخارج از ایران تعهداتی دارم و در درجه نخست باید تکلیف آنها را مشخص کنم ولی اگر شرایط ماندنم در ایران فراهم شود بعید نیست که به عنوان رهبر دائم در ارکسترسمفونیک تهران فعالیت کنم.

*ارکستر ملی یکی از ارکسترهای موفقی بود که به موازات ارکستر سمفونیک تهران فعالیت می کرد اما حدود یک سال است که فعالیت نمی کند نظرشما نسبت به این تعطیلی چیست ؟
- از تعطیلی این ارکستر متاسف هستم و مسلما این تعطیلی به پیکره هنر موسیقی صدمه می زند چراکه ارکسترملی جایگاه خاصی در بین مخاطبان ایرانی داشت به ویژه اینکه ترکیب بسیار خوبی از سازهای موسیقی ایرانی و سازهای موسیقی غربی کنار هم چیده شده بود بنابراین وجود ارکستری از این دست لازم است ؛ بسیاری از موسیقی دان ها و هنرمندان دراین ارکستر فعال بودند آهنگ می نوشتند و نوازنده هایی هم می نواختند ولی با این تعطیلی عملا بخش عمده ای از موزیسین ها بی کار شدند به اعتقاد من جای خالی این ارکستر را هیچ چیز نمی تواند پر کند من آرزو می کنم ارکستر موسیقی ملی به رهبری آقای فرهاد فخرالدینی هرچه زودتر فعالیت خود را آغاز کند.
» ادامه مطلب

الوند "پرتقال خونی" را تدوین می‌کند

سیروس الوند فیلم سینمایی تازه خود "پرتقال خونی" را تدوین می‌کند. تهیه کننده این فیلم گفت: به تازگی ویشکا آسایش به جمع بازیگران اضافه شده است و هم اکنون صحنه‌های مربوط به داخل هواپیما را در نمایشگاه هوا و فضا در اتوبان تهران، کرج را فیلمبرداری می‌کنیم.
محمد نشاط افزود: تدوین فیلم برعهده کارگردان است، اما به دلیل اینکه شرایط تولید سختی و انتخاب لوکیشنهای زیاد کار پشت سر گذاشته‌ایم، فکر نمی‌کنم به این زودی کار تدوین آغاز شود.
فریبرز عرب‌نیا، نیوشا ضیغمی، حامد بهداد و زیبا بروفه از دیگر بازیگران "پرتقال خونی" هستند که فیلمبرداری آن در کیش و تهران انجام می شود.
فیلمنامه "پرتقال خونی" را پیمان عباسی نوشته و بازنویسی آن زیر نظر سیروس الوند انجام شد.
» ادامه مطلب

پروانه نمایش "دیگری" صادر شد

پروانه نمایش فیلم سینمایی "دیگری" به کارگردانی مهدی رحمانی صادر شد. منوچهر زبردست پخش‌کننده این فیلم گفت: با صدور پروانه نمایش امیدواریم بتوانیم فیلم را تابستان امسال اکران کنیم. "دیگری" یک فیلم هنری و تجربه‌ای تازه در سینمای ایران است که بازیگران خوبی دارد و می‌تواند در جذب مخاطب موفق باشد، اگر فضای دیده شدن فیلم فراهم شود.
امیر جعفری، نیما شاهرخشاهی، سارا خوئینی‌ها، سحر زکریا و سحر قریشی بازیگران این فیلم هستند که با فیلمنامه حمید گرشاسبی و طرح رامبد جوان ساخته شده است. داستان درباره زوجی جوان است که پس از 15 سال زندگی مشترک از هم جدا شده‌اند.
» ادامه مطلب

اسامی هیئت انتخاب فیلم کوتاه جشن سینما اعلام شد

اعضای هیئت انتخاب بخش مستقل فیلم کوتاه چهاردهمین جشن سینمای ایران از سوی انجمن فیلم کوتاه سینمای ایران معرفی شدند.
به گزارش روابط عمومی جشن سینمای ایران، انجمن فیلم کوتاه سینمای ایران هیئت انتخاب چهاردهمین جشن مستقل فیلم کوتاه ایران را معرفی کرد.
مرتضی قیدی، مرتضی جذاب،‌ فرهنگ آدمیت، ‌پیام عزیزی،‌ مرتضی علی عباس میرزایی، امیرحسین سیاح، غلامرضا رضوی، پناه‌برخدا رضایی،‌ کیارش اسدی‌زاده،‌ مسعود امینی‌تیرانی، بیژن میرباقری، امین جعفری و محمد شیروانی آثار متقاضی شرکت در جشن فیلم کوتاه سینمای ایران را انتخاب خواهند کرد.
شهرام مکری به عنوان مدیر هماهنگی بخش فیلم کوتاه جشن سینمای ایران به دبیر چهاردهمین جشن سینمای ایران (فرهاد توحیدی) معرفی شده است.
» ادامه مطلب

"زمهریر" برای دریافت پروانه نمایش بازبینی می‌شود

مدیر اداره کل نظارت و ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بازبینی فیلم "زمهریر" ساخته علی روئین تن برای نمایش عمومی خبر داد.
علیرضا سجادپور در این باره گفت: این فیلم برای بازبینی مجدد توسط کارگردان تدوین شده است و من به زودی آن را بازبینی می‌کنم که درصورت رفع مشکل، فیلم روال قانونی را برای گرفتن پروانه نمایش طی می‌کند.
او درباره وضعیت نمایش "آتشکار" و "صد سال به این سالها" افزود: فیلم "آتشکار" ساخته محسن امیر یوسفی برای نمایش در خارج از کشور منعی ندارد. درباره "صد سال به این سالها" به کارگردانی سامان مقدم نیز درخواستی از تهیه‌کننده فیلم درباره اکران داشتیم که هنوز تصیم جدیدی در این ارتباط نگرفته‌ایم.
سجادپور درباره وضعیت نمایش "پاداش" به کارگردانی کمال تبریزی گفت: درباره این فیلم هنوز خبری مبنی بر انجام اصلاحات دریافت نکرده‌ایم، پس سرنوشت نمایش آن مشخص نیست.
فیلم سینمایی "زمهریر" در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد، جلسه نقد و بررسی این فیلم با واکنش‌های منفی منتقدان همراه بود.
"صد سال به این سالها" نیز بعد از دو سال، در جشنواره بیست و هشتم فجر رفع توقیف شد و در بخش غیر رقابتی به نمایش در آمد. اما چند روز قبل از اکران نمایش آن منتفی شد. "آتشکار" هم در جشنواره سال گذشته رفع توقیف شد، ولی هنوز بعد از سه سال از ساخت اکران عمومی نشده است.
» ادامه مطلب