هيچ‌كس مايل به بازي در نسخه جديد «خالكوبي اژدها»ديويد فينچر نيست!

نسخه دوباره‌سازي شده و انگليسي‌زبان «خالكوبي اژدها» در مرحله انتخات دو بازيگر اصلي خود متوقف مانده و هنوز معلوم نيست چه كساني اين نقش‌ها را بازي خواهند كرد. در تازه‌ترين اخبار مربوط به نسخه دوباره‌سازي شده اين فيلم سوئدي، شنيده مي‌شد كه «دانيل كريگ» در حال مذاكره با تهيه‌كنندگان آن است.
نتيجه مذاكرات هنوز معلوم نيست و گروهي از تحليل‌گران سينمايي مي‌گويند بعيد مي‌دانند دانيل كريگ با تهيه‌كنندگان فيلم به توافق برسد.
قبل از اين تهيه‌كنندگان نسخه جديد «خالكوبي اژدها» با جرج كلوني،برادپيت و جاني‌دپ مذاكره كرده‌اند اما هيچ يك از اين سه بازيگر نتوانستند با سازندگان فيلم به توافق برسند.
«نومي راپاسه» بازيگر نسخه اريژينال فيلم نيز پس از گفت‌وگو با تهيه‌كنندگان نسخه جديد، اعلام كرد علاقه‌اي به تجديد نقش خود ندارد. در حالي كه گفته مي‌شود احتمالاً «كري موليگان» اين نقش را در نسخه جديد بازي خواهد كرد،نام آنا هاتاوي، كريستين استوارت، ناتالي پورتمن و اسكارلت يوهانسن هم شنيده مي‌شود. «ديويد فينچر» كارگردان اين فيلم است و قرار است فيلم در فصل تابستان 2012 به روي پرده سينماها برود. نسخه اصلي كه با همكاري دانمارك و نروژ ساخته شد،قسمت اول يك تريلوژي سينمايي است كه براساس قصه كتاب پرخواننده «استيگ لارسن» تبديل به فيلم سينمايي شد.
قصه اين فيلم پررمزوراز دلهره‌آور درباره روزنامه‌نگاري سمج است كه مشغول تحقيق پيرامون مرگ مشكوك يك دختر جوان است.
اين فيلم دو سال قبل تبديل به يكي از پرفروشترين محصولات سال سينمايي كشورهاي اسكانديناوي شد. «نليز آردن اوپلف» كارگردان فيلم با اين كار،تبديل به يكي از مطرح‌ترين فيلم‌سازان كشور خود شد. فيلم‌نامه نسخه جديد انگليسي‌زبان را «استيو زاليان» مي‌نويسد.
» ادامه مطلب

اولین عکس‌ها از سریال جدید مهدی فخيم‌زاده «قتل در ساختمان 85»








» ادامه مطلب

فخيم‌زاده «قتل در ساختمان 85» را به پايان رساند

تصويربرداري مجموعه تلويزيوني «قتل در ساختمان 85» به كارگرداني مهدي فخيم‌زاده به پايان رسيد. حسن مصطفوي، مدير توليد سريال «قتل در ساختمان 85» با بيان اين مطلب گفت: بازي تمام بازيگران تمام شده و تنها تصويربرداري چند پلان عبوري باقي مانده كه به زودي آن هم به پايان مي‌رسد.
«قتل در ساختمان 85» به تهيه كنندگي رضا انصاريان كاري از گروه فيلم و سريال شبكه دو سيماست كه درباره پيداشدن جسدي در يك مجتمع مسكوني است كه همه ساكنان آن را درگير مي‌كند...
اين سريال در 26 قسمت 45 دقيقه‌اي توليد شده است.
ديگر عوامل اين سريال نيز به شرح زير است:
بازيگران: ليلا برخورداري، محمود پاك نيت، اردشير تفتي، عمار تفتي، زنديش حميدي، نفيسه روشن، آشا محرابي، مهدي ميامي، رويا نونهايي و ...، مدير تصويربرداري: محمد افسري، مدير صدابرداري: جواد مقدس،طراح صحنه: رامين عاشوري، طراح معماري: محسن شاه ابراهيمي.
» ادامه مطلب

نمايش «خاموشي دريا» به كارگرداني «ژاله علو» از شبکه رادیویی تهران روي آنتن مي‌رود

نمايش راديويي «خاموشي دريا» به كارگرداني «ژاله علو» از راديو تهران پخش مي‌شود. این نمايش راديويي با روايت قصه‌اي از زندگي يك فيلمنامه نويس، شرايط بيماري آلزايمر را شرح مي‌دهد.
مهتاب اميني تهيه كننده اين نمايش گفت: خاموشي دريا در واقع عنوان فيلمنامه‌اي است كه نويسنده آن در هنگام نوشتن دچار بيماري آلزايمر مي‌شود و تلاش همكاران و خانواده او در به ياد آوري آنچه كه در زندگيش مي‌گذرد بي‌نتيجه مي‌ماند، تا اينكه تهيه كننده اين فيلنامه از شرايط اين بيمار سوء استفاده مي‌كند و ...
او افزود: كارگردان اين نمايش ژاله علو است كه با بازي نازنين مهيمني، رضا عمراني، بهرام ابراهيمي، مجيد حمزه، بهناز بستان‌دوست و مهرداد عشقيان ساخته شده و در 6 قسمت ساعت 23:30 از راديو تهران پخش خواهد شد.
» ادامه مطلب

گفت‌وگوی روزنامه خبر با ابوتراب خسروي: ادبیات ایران در حال طی یک رنسانس است

سجاد صاحبان زند: هرچند خسروی اولین مجموعه داستان‌اش را در سال 1370 و با عنوان «هاویه» منتشر کرد، اما نام او بعد از رمان «اسفار کاتبان» بیشتر بر سر زبان‌ها افتاد، رمانی که در سال 1379 منتشر شد.
این نویسنده فسایی که سال‌هاست در شیراز زندگی می‌کند، پس از این رمان، فضایی ویژه را در سراسر آثارش گسترانید، فضایی که به روح آثار کلاسیک و عرفانی فارسی پهلو می‌زد و در عین حال از قصه‌نویسی مدرن نیز بی‌بهره نبود. «رود راوی» و «ملکان عذاب» نیز در همین فضا به نمایشگاه کتاب تهران رساند؛ اگرچه او اواخر سال قبل «حاشیه‌ای بر مبانی داستان‌نویسی» را روانه بازار نشر کرده بود.
نقش گروه‌های ادبی و جریان‌های روز ادبیات بخش اصلی گفت‌و‌گوی ما با این نویسنده است، نویسنده‌ای که معتقد است ادبیات داستانی فارسی در حال طی کردن یک رنسانس است.

ما در دهه‌های 30 و 40، جریان‌هایی همچون ادبیات جنوب یا اصفهان را داشتیم که نویسندگان خوبی را به ادبیات فارسی معرفی کرد. به نظر شما چرا در روزگار معاصر، چنین حرکت‌هایی انجام نمی‌شود؟
دهه 1330 و 40، سال‌هایی عجیب و غریب در فعالیت‌های ادبی ما به حساب می‌آید. با این همه من معتقدم که جریان‌های ادبی معاصر با قوت بسیار بهتری در جریان هستند. الان در سرتاسر کشور جریان‌های ادبی رونق گرفته است. شاید عجیب باشد که روستاها و قصبات بسیار کوچک نیز در این جریانات سهیم‌اند و در آن‌ها جلسات داستان‌خوانی راه افتاده است.
در این جلسات جوان‌ها دور هم جمع می‌شوند و آثاری را ارایه می‌کنند که سطح بالایی دارد. به دلیل ارتباط‌هایی که من با جوان‌ها از جنوب کشور تا آذربایجان و گیلان و خراسان و مازندران دارم، این مسایل را به خوبی می‌دانم. به نظر من،‌ دوره حاضر را باید دوره طلایی داستان‌نویسی دانست. منتها از آنجایی که ما در این دوره قرار داریم، متوجه شرایط‌مان نیستیم و نمی‌توانیم شمای کلی جریان را ببینیم.
مثلا شما منطقه‌ای همچون کهگیلویه و بویراحمد را در نظر بگیرید. یا نگاهی به نقاطی همچون برازجان و جهرم داشته باشید. ظاهرا در این مناطق کوچک، ادبیات و فلسفه نباید مورد توجه جدی قرار بگیرد. اما می‌بنیم که جمع‌های ادبی خوبی در همین مناطق کوچک جاری است. این اتفاق‌ها را نباید با ساده‌انگاری بررسی کرد. یک رنسانس ادبی در ایران در حال شکل‌گیری است. این رنسانس ادبی می‌تواند کل ادبیات ایران را تحت تاثیر خود قرار دهد.

شاید پخش و زیاد شدن این محافل ادبی در سطح کشور سبب شده تا مثل گذشته متوجه نقاط عطف نباشیم. یعنی گسترش ادبیات سبب شده تا ما متوجه محافل نباشیم. شما این‌گونه فکر می‌کنید؟
بله. دقیقا همین طور است. ما در هر حال نویسندگانی در شهرهای کوچک داریم که بسیار خوب می‌نویسند. ‌نمی‌توانیم این نویسندگان را نادیده بگیریم. در گذشته، نویسندگان خوب بسیار کمی داشتیم، اما در حال حاضر می‌توانیم در هر شهر کوچکی،‌ چند نویسنده خوب ببینیم. من مثال‌های فراوانی در این مورد دارم. مثلا چندی قبل با نویسنده‌ای کهنوجی آشنا شدم که قلم بسیار خوبی دارد. به این ترتیب، اگر در گذشته، همه محافل ادبی در چند شهر بزرگ متمرکز می‌شد، اما اکنون ما شهرها و مناطق بسیاری را داریم که این جریان‌ها در آن‌ها در حال روی دادن است.

به گونه‌ای دیگر به ماجرا نگاه کنیم. در دهه 1340، یک جریان یا لحن ادبی بر سایر شکل‌ها جریان داشت و می‌گفتند که فلان اثر مثلا از جنس «ادبیات جنوب» است. اما ما در شرایط اخیر، نوعی چند صدایی را در ادبیات داریم. آیا همین نکته سبب نمی‌شود تا ما آن جریان‌سازی‌ها را نداشته باشیم؟
وضعیت امروز ما از جهات بسیاری با دهه 40 فرق می‌کند. از سویی ما مدرن‌تر شده‌ایم و از همین رو نگاه متفاوتی به جهان داریم. بزرگترین نشانه مدرنیسم، ورود چندصدایی به زندگی ماست. در این شرایط جامعه و به دنبال آن، گروه‌های داستان‌نویسی به یک شیوه فکر نمی‌کنند و از همین روست که تنوع صدا و افکار در آثار ادبی هم دیده می‌شود. من کاملا با نکته‌ای که شما مطرح کردید، موافقم. تنوع نگاه در ادبیات امروز ما به شدت وجود دارد و همین نکته سبب شده تا جریان‌های متمرکزی شکل نگیرد. اما این نکته در نهایت مهم نیست. آنچه برای ما اهمیت دارد این است که آثاری خوب و ماندگار خلق شوند و این نیز به شکل‌گیری محافل، ربط چندانی ندارد.

چند سال قبل، جریانی در شعر پاگرفت که به کنایه اسم ‌آن‌را شعر دهه 70 نامیدند، در برابر شعر دهه 1340. آیا ما می‌توانیم از جریانی در داستان‌نویسی معاصر نام ببریم که چنین رویکردی داشته باشد؟
ادبیات در دهه چهل نگاهی سیاسی داشت و همین نگاه سیاسی سمت و سوی ادبیات را مشخص می‌کرد. در سال‌ها گروه‌هایی سیاسی همچون حزب توده و جریان‌هایی شبیه آن، این تفکر را ایجاد کرده بود که ادبیات نمی‌تواند و نباید از سیاست جدا باشد، با این توضیح که منظور آنها از ادبیات سیاسی،‌ ادبیاتی از جنس تعهد نبود، بلکه می‌خواستند به جای اسلحه از ادبیات استفاده کنند. اما هنرمند و نویسنده بعد از انقلاب دریافت که باید به گونه‌ای دیگر عمل کند. او دریافت که باید به مسایل ریشه‌ای بپردازد. او متوجه این موضوع شد که کار فرهنگ، فراتر از سیاست است. او به نگاه انسانی توجهی ویژه پیدا کرد.
اگر ما بخواهیم به شکلی واقعی کار فرهنگی کنیم و به ادبیات بپردازیم، آن‌وقت شهروند فرهیخته و به عبارتی سیاستمدار فرهنگی خواهیم داشت، اما در دهه چهل چنین نبود و در نتیجه شکل کار فرق داشت و البته این نوع نگاه، بی‌علت هم نبود. فعالیت‌های گروه‌هایی همچون حزب توده باعث شده بود تا اکثر روشنفکران و هنرمندان ما، چنین نگاهی داشته باشند، تفکری که می‌توان آن‌را «ژدانفی» دانست، نه تفکری از نوع سارتر. سارتر تعهد به انسان و مسایل انسانی را در نظر داشت. اما تفکر «ژدانفی»، ادبیات را به مثابه یک ابزار می‌دانست که مثلا باید در برابر طبقه سرمایه‌دار قرار گیرد.
این تفکر شکست خورد و الان ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که داستان‌نویس امروز، سعی دارد تا به طور ریشه‌ای به ادبیات بپردازد. اغلب داستان‌نویسان امروز ما بسیار «رادیکال» فکر می‌کنند و در تلاشند تا در سطح نمانند. داستان‌نویس امروز، بیش از هر چیز به ایجاد ادبیات فکر می‌کند و از این رو ما توانیم ادبیات دهه 1340 را در برابر ادبیات امروز ببنیم.

چه عاملی سبب این تغییر در نوع نگاه شده است؟ تحولات سیاسی یا وارد شدن فضای مدرن؟
تحولات سیاسی‌ای که ما از سرگذرانده‌ایم ما را به این نتیجه رسانده که ادبیات نمی‌تواند به عنوان یک ابزار برای جریان‌های سیاسی باشد. ما در طول این سال‌ها این نکته را دریافته‌ایم که اگر قرار است سیاست موضوع یا محور اثر یا جریانی قرار بگیرد، بهتر است مسایل انسانی را مورد توجه‌اش قرار دهد. و همه این‌ها محصول تحولاتی است که بعد از انقلاب در ایران روی داد. ورود ما به مدرنیسم اجتماعی نیز محصول شرایط فرهنگی‌ معاصرمان است.

شما یکی از نویسنده‌هایی هستید که در جهت بومی کردن رمان تلاش کرده‌اید. رمان معاصر به نظر شما تا چه اندازه چنین سمت و سویی را دنبال می‌کند؟
ما اگر بخواهیم رمانی قابل عرضه داشته باشیم، باید آن‌را با روح فرهنگمان بیامیزیم. ما دارای سابقه‌ای طولانی در فرهنگ، زیبایی‌شناسی و اندیشه هستیم. من بارها بر این نکته تاکید کرده‌ام که روح حاکم بر همه هنرهای ما ریشه در وحدت وجود دارد. در همه هنرهای ایرانی این موضوع در ساختار مشاهده می‌شود. مثلا شما هنر قالیبافی را در نظر بگیرید. در این هنر، نقش یک گل در عین آنکه استقلال دارد، اما در شمای کلی قالی معنا دارد. این گل، جزیی است از یک کل. غزل فارسی نیز چنین رفتاری دارد.
حال اگر ما در رمان فارسی نیز قصد داریم تا آن‌را با فرهنگ ایرانی همخوان کنیم، باید آن‌را با فرهنگ و زیبایی‌شناسی ایران در هم بیامیزیم. ژاپنی‌ها خیلی خوب این نوع نگاه را وارد رمان‌هایشان کرده‌اند. شما حتی اگر اسامی رمان ژاپنی را تغییر دهید، باز هم نوع نگاهی که در آن وجود دارد، به ما نشان می‌دهد که در حال خواندن چه اثری هستیم. زیبایی‌شناسی‌ای که در این رمان‌ها وجود دارد، دقیقا نشان از فرهنگ ژاپنی دارد. ما ناگزیریم که رمان را با فرهنگ خودمان بیامیزیم. اگر این اتفاق بیافتد،‌ می‌توانیم بگوییم که رمان را از آن خود کرده‌ایم و به نظر من، چنین اتفاقی در حال آغاز است و ما گام‌هایی در این عرصه برداشته‌ایم.

این انتقاد به کارهای شما وجود دارد که شما به دلیل توجه به فضاهای اسطوره‌ای، نگرشی خاص به هنر رمان دارید. آیا این قضیه با تعریف رمان که نشان‌دهنده دنیای مدرن و خاکستری ماست، تناقض ندارد؟
تعریف هنر رمان به مثابه یک امر مدرن و وارد شدن زندگی و روح ایرانی به اثر، هیچ تناقضی با هم ندارد. ما باید شهر ایرانی را وارد قصه‌هایمان کنیم، یک مدرنیته ایرانی را. علاوه بر آن، وارد کردن روح ایرانی به اثر، هیچ ربطی به بیان مسایل روزمره ندارد. آن‌چه برای ما اهمیت دارد و باید وارد رمان ایرانی شود، روح ایرانی است وگرنه معماری و رفتار روزمره در بسیاری از کشورها، این روزها شباهت بسیاری به هم دارد.
باز هم به مثال ژاپن برگردیم. این کشور یکی از کشورهای تکنولوژیک جهان است، اما ما می‌بینیم که آنها فرهنگ و طرز تفکر خود را وارد صنعت‌شان هم کرده‌اند، همان‌طور که آن‌را وارد ادبیات‌شان هم کرده‌اند. این نکته به هیچ وجه متناقض نیست. ما می‌توانیم رمان مدرنی بنویسیم که عناصر ایرانی را نیز در خود داشته باشد.

شاید این نکته از آن رو مطرح می‌شود که شخصیت‌های داستانی‌ اسطوره‌ای اغلب تک بعدی‌اند و رمان مدرن، به شخصیت‌هایی چند لایه نیاز دارد...
به نظر من این‌دو هیچ تناقضی با هم ندارند. رمان‌های من نوعی گفتگو با تاریخ‌اند، گفتگویی که برای حل مسایل امروز ما انجام می‌شود. این نکته در بسیاری از رمان‌های برجسته مدرن نیز وجود دارد. مثلا شما رمان «الیسس» نوشته جمیز جویس را درنظر بگیرید. هومر این شخصیت را خلق و جویس آن‌را در قرن بیستم، بازآفرینی کرد. او این شخصیت را به نحوی در روزگار ما بازسازی می‌کند که نمی‌توان آن‌را اسطوره‌ای و مطلق دانست. الیسسی که جویس خلق کرده، همچون شخصیت بسیاری از آثار مدرن،‌ پیچیدگی‌های فراوانی دارد.
البته آثار هنری ملزم نیستند که منطبق با الگوهای از پیش تعیین شده و تئوریک خلق شوند. نویسنده ملزم نیست که نعل به نعل و مطابق به آن‌چه تئوریسن‌ها می‌گوید پیش برود. به گمان من، در ابتدا رمان و دیگر آثار هنری خلق می‌شود و سپس منتقد و تئوریسن، آنها را آنالیز می‌کنند. مقصود من این است که تئوری باید تابع اثر هنری باشد و نه پیرو آن. ما می‌توانیم هنر رمان ایرانی داشته باشیم. در این نکته شک نکنید!
» ادامه مطلب

مهین شهابی دوباره به کما رفت

مهین شهابی بازیگر پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینما که از تاریخ 19 اسفند ماه سال گذشته به علت بیماری تومور مغزی در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری است دوباره به کما رفت.
آرزو شهابی دختر مهین شهابی در گفت‌و‌گویی در این زمینه اظهار داشت: «مادرم پیش از این از طریق بینی غذا مصرف می کرد که روز گذشته این امر با مشکل مواجه شد و این موضوع تشنج شدید او را دربرداشت. پس از آن پزشک معالج مادرم از من خواست رضایت خود را برای تزریق غذا از راه معده مادرم را بدهم که بنده با این موضوع مخالفت کردم و حاضر نیستم مادرم بیش از این عذاب بکشد.»
شهابی در پایان از همه مردم هنر دوست ایران خواست برای شفای هر چه زودترمهین شهابی دعا کنند.
مهین شهابی با 76 سال سن روز 19 اسفند ماه سال 88 به علت کلیه درد در یکی از بیمارستان های تهران بستری شد که پس از آزمایشات به عمل آمده، پزشکان بیماری این هنرمند را تومور مغزی تشخیص دادند.
به گفته پزشکان به علت بدخیم بودن بیماری این هنرمند، امکان عمل جراحی وجود ندارد و باید با استفاده از دارو درمان شود.
» ادامه مطلب

عزیزاله حمید نژاد : سالها برای فیلم "کوروش کبیر" دوندگی کردم

عزیز الله حمیدنژاد بعد از انتشار خبر تولید فیلم "کوروش کبیر" توسط علی معلم و به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی ، در یادداشتی از سالها دوندگی و ثبت فیلمنامه "کوروش کبیر" توسط خود خبر داد.
در این یادداشت آمده است: "سال1382 بعد از ساخت فیلم "اشک سرما" با دیدن فیلم ضد ایرانی "اسکندر" روی این موضوع متمرکز شدم وپس ازتحقیقات اولیه خلاصه فیلمنامه سینمایی کوروش کبیر (ذوالقرنین) را در بانک فیلمنامه خانه سینما به شماره 18/35-9190 مورخ13/9/1384 به ثبت رساندم."
در ادامه این یادداشت وی یادآور می شود:دراین پنج سال بسیار تلاش کردم تا نظر مدیران فرهنگی را به آن جلب نمایم. تحقیقات و طرحها ونامه‌های آن در معاونت سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی ومرکز سیما فیلم موجود است. با ساخته شدن فیلم سینمایی "300 " وپیگیریهای مداوم اینجانب این پروژه با نامه معاونت وقت سینمایی وزارت ارشاد مورد بررسی واقع و در نوبت تولید فیلمهای فاخر بنیاد سینمایی فارابی قرار گرفت.
او در ادامه خاطر نشان می کند: البته تعلل برخی مدیران آن را به عقب انداخت اما با در دست گرفتن سکان بنیاد فارابی توسط جناب آقای میر اعلایی ًمذاکرات بسیار ثمربخشی با ایشان صورت گرفته واین پروژه پس ازسالها دوندگی در دستورکارتولید بنیاد سینمایی فارابی قرار گرفته است بدیهی است که این پروژه ملی با مشارکت مراکز فرهنگی ونهادهای مردمی وبخش خصوصی تولید خواهد شد . اکنون پس از ساخت فیلمهای ضد ایرانی "اسکندر"الیوراستون "300 " فرانک میلر "نفوذی" مایکل من و "شاهزاده ایرانی" مایک نیوئل توسط هالیوود نیاز به تولید چنین فیلمی بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.
این کارگردان سینما در پایان این یادداشت تاکید کرد: البته جناب آقای معلم وهمکاربسیار خوبم جناب آقای جوزانی یقیناً ازتلاشهای چندین ساله و پیشرفت ما دراین پروژه اطلاع نداشته اند که اعلام نموده اند می خواهند روی این پروژه کار نمایند.
روز گذشته خبر ساخت فیلمی با عنوان "کوروش کبیر" به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی و تهیه کنندگی علی معلم منتشر شده بود.
» ادامه مطلب

استعفای مدیر تئاتر شهر پذیرفته شد

حسین پارسایی رئیس مرکز هنرهای نمایشی استعفای محمد حیدری از مدیریت تئاتر شهر را پذیرفت. استعفای محمد حیدری دبیر بیست ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از سمت مدیریت تئاتر شهر پذیرفته شد. متن استعفا به این شرح است:
جناب آقای حسین پارسایی، مدیر کل محترم هنرهای نمایشی با سلام، با توجه به اهمیت برگزاری شکوهمند بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و از طرفی دیگر ضرورت برنامه‌ریزی دقیق و اشراف همه جانبه بر فعالیت‌های تئاترشهر به نظر می‌رسد پذیرش همزمان این دو مسئولیت خطیر امکان‌پذیر نباشد. بنابراین ضمن تشکر از همراهی و حسن اعتماد جنابعالی، استعفای خود را از ریاست مجموعه تئاترشهر تقدیم می‌کنم.
پارسایی نیز در جواب او نوشت:ضمن تشکر ازتلاش‌های ارزنده جنابعالی در اداره مجموعه تئاتر شهر با درخواست شما موافقت می‌شود. امیدوارم تجارب مدیریتی گرانقدر شما در بیست ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر موجب برگزاری هرچه باشکوهتر این رویداد بزرگ باشد.

» ادامه مطلب

آثار «ژاك پرور» حراج شد

آثار ژاك پرور شاعر فرانسوي در حراجي در پاريس به مبلغ 2 ميليون و 28 هزار يورو به فروش رسيد. به گزارش سايت خبري تي وي 5، دست‌نوشته فيلمنامه «اسكله مه آلود» و شعر «برگ‌هاي مرده» نوشته ژاك پرور به همراه تابلويي از پيكاسو و متعلقات ديگر شاعر فرانسوي به بيش از 2 ميليون يورو به فروش رفت. كتابخانه ملي فرانسه فيلمنامه «ملاقات در شب» را به مبلغ 99 هزار يورو براي مخزن خود خريداري كرد. همچنين موزه نامه و دستنوشته شهر پاريس، دستنوشته فيلمنامه «اسكله مه آلود» و شعر «برگ هاي مرده» را به مبلغ 560 هزار يورو خريداري كرد.
موزه نامه و دستنوشته شهر پاريس تعدادي ديگر از آثار ارائه شده در اين حراجي از جمله كتابي مصور از پابلو پيكاسو كه از متعلقات ژاك پرور بود را خريداري كرد. به گفته مدير اين موزه تمامي آثار خريداري شده از نيمه ماه ژوئيه به معرض نمايش در مي‌آيند.
اوژني بشلو نوه ژاك پرور برگزاركننده اين حراجي بود و هدفش معرفي جايگاه بارز نويسنده در ميان هنرمندان فرانسوي قرن بيستم بود.
» ادامه مطلب

مؤسسه «مارگاريت دوراس» برپا مي‌شود

مؤسسه فرهنگي «مارگاريت دوراس» براي بزرگداشت اين نويسنده فرانسوي در شهر پاريس افتتاح مي‌شود. به گزارش سايت خبري اكتواليته، روز 12 ماه ژوئن فرهنگسراي مارگاريت دوراس در شهر پاريس افتتاح مي شود. اين موسسه با بيش از 4 هزار متر مربع مساحت بزرگترين فرهنگسراي پايتخت فرانسه است. فرهنگسراي دوراس بيش از 130 هزار كتاب در مخازن خود جاي داده است.
فعاليت اين موسسه به سه بخش تقسيم شده، با شش هزار كتاب بخش هنري اين فرهنگسرا بزرگترين قسمت آن را تشكيل مي دهد.
دو بخش ديگر به خودآموزي و كاريابي و حكومت فرانسه مي پردازند.
» ادامه مطلب

كنسرت بزرگداشت «بابك بيات» برگزار مي‌شود

انجمن موسيقي گيلان در قالب كنسرتي بزرگداشت بابك بيات آهنگساز فقيد و هنرمند سينما و تلويزيون را برگزار مي‌كند. اين كنسرت روزهاي 27 و 28 خرداد به همت انجمن موسيقي گيلان و با همكاري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي رشت برگزار مي‌شود.
بنا بر اين گزارش، در اين كنسرت، گروه موسيقي آواي ايراني به سرپرستي فرهاد پوررضا و خوانندگي شاهين نامدار به روي صحنه مي‌روند و قطعاتي را به ياد بابك بيات اجرا مي‌كنند. اين گروه با اجراي خود بزرگداشتي براي اين هنرمند برگزار خواهند كرد.
گروه آواي ايراني 27 و 28 خرداد ساعت 20 در مجتمع فرهنگي هنري خاتم الانبياء به روي صحنه مي‌رود.
» ادامه مطلب

برپايي جشن «دموكراسي تو روز روشن» با حضور بازيگران در پرديس ملت

جشن سپاس از مردم و تماشاگران فيلم «دموكراسي تو روز روشن» به دليل صدرنشيني يكماهه و مداوم اين فيلم در جدول فروش روزانه و هفتگي سينماي ايران در پرديس سينمايي ملت برگزار مي شود.
مصطفي محمودي، مدير تبليغات و ارتباطات رسانه اي اكران فيلم دموكراسي تو روز روشن ضمن اعلام اين خبر به روابط عمومي بنيان فرهنگ و هنر ايرانيان گفت: خوشبختانه با استقبال تماشاگران و علاقه مندان سينماي ايران از فيلم «دموكراسي تو روز روشن»، اين فيلم موفق شد از اولين روز اكران تا روز جمعه گذشته به مدت يكماه مداوم صدرنشيني خود را در جدول فروش روزانه و هفتگي اكران سينماي ايران حفظ كند و اين مهم در حالي حاصل شد كه چند فيلم خوب ديگر نيز هم زمان با اكران دموكراسي و يا مدت كوتاهي بعد از آن به روي پرده رفته و با آن به رقابت پرداختند.
محمودي افزود: به همين منظور و به جهت قدرداني از حمايت مردم عزيز و تماشاگران فيلم دموكراسي تو روز روشن، جشن «سپاس از مردم» همزمان با ميلاد مسعود حضرت امام محمد باقر (ع) با حضور عوامل فيلم در پرديس سينمايي ملت برگزار مي‌شود.
وي خاطرنشان ساخت: اين برنامه از ساعت 19 روز دوشنبه بيست و چهارم خرداد ماه جاري در سالن شماره يك پرديس سينمايي ملت با حضور محمدرضا گلزار- نيوشا ضيغمي- نيما شاهرخ شاهي (بازيگران فيلم مذكور) ، جمعي از هنرمندان سينما – تئاتر و تلويزيون به همراه محمد علي زم (تهيه كننده) علي عطشاني (كارگردان) و تعدادي از عوامل دموكراسي تو روز روشن آغاز و راس ساعت 20 نيز نمايش فيلم در سالن مذكور آغاز خواهد شد.
مصطفي محمودي خاطرنشان ساخت: در اين برنامه ورود و حضور خبرنگاران- عكاسان – گزارشگران و تصويربرداران رسانه‌هاي جمعي و منتقدان سينما با هماهنگي قبلي با روابط عمومي بنيان فرهنگ و هنر ايرانيان و يا ارائه كارت شناسايي معتبر در روز برگزاري برنامه (نيم ساعت قبل از شروع برنامه) آزاد است و ساير علاقه مندان جهت شركت در اين برنامه مي بايست حتما نسبت به رزرو و خريد بليط از پرديس سينمايي ملت براي روز و ساعت ياد شده اقدام كنند.
اين گزارش مي افزايد: فروش فيلم «دموكراسي تو روز روشن» طي مدت يكماهه اكران عمومي در تهران و شهرستانها از مرز هفتصد ميليون تومان عبور كرده است و اكران موفق اين فيلم در سينماهاي سراسر كشور همچنان ادامه دارد.
» ادامه مطلب

كارگاه شناسايي، مرمت و ترميم عكس‌هاي دوره قاجار برگزار مي‌شود

كارگاه شناسايي، مرمت و ترميم عكس‌هاي دوره قاجار با حضور هرمان اي سي مس، متخصص حفظ آثار عكاسي موزه عكاسي هلند، برگزار مي‌شود. اين كارگاه به منظور بالا بردن سطح دانش و آگاهي كارشناسان عكس و مرمت مراكز و بايگاني‌هاي عكس‌هاي قديمي در ايران و پژوهشگران، مجموعه‌داران شخصي، دانشجويان و ديگر علاقه‌مندان برگزار مي‌شود.
اين كارگاه به پيشنهاد گروه علمي عكاسي قاجار و با همكاري امور بين‌الملل فرهنگستان هنر تدارك ديده شده است و هرمان اي. سي. مس متخصص حفظ و نگهداري عكس، مدرس اين كارگاه خواهد بود. هرمان اي . سي. مس متولد سال 1959 در شهر كروبيك بلژيك است. او مدارك كارشناسي و كارشناس ارشد خود را در رشته شيمي از دانشگاه تكنيك سكوندر بلژيك اخذ كرده است سپس به رويال آكادمي رفته و دوره طراحي از روي مدل‌هاي زنده و تكنيك‌هاي چاپ را فراگرفته است. پس از آن دوره حفظ و نگهداري عكس را در مدرسه عالي آنت وربن بلژيك گذرانده است.
او همچينين دوره‌هاي «بازشناسي جريان‌هاي عكاسي تاريخي»، «شناسايي مواد تاريخي عكاسي و فوتو مكانيك»، «پايداري نور و چاپ‌هاي كامپيوتري»، را در كشورهاي انگلستان، فرانسه و آمريكا طي كرده ‌است.
هرمان مس تا به حال با ارائه ده‌ها مقاله علمي در كنفرانس‌هاي بين‌المللي و برگزاري كارگاه‌هاي علمي در كشورهاي آفريقاي جنوبي، تفليس، اندونزي و ... فعاليت داشته است.
كارگاه شناسايي، مرمت و ترميم عكس‌هاي دوره قاجار از 29 تا 31 خرداد به مدت سه روز از ساعت 9 تا 18 در ساختمان مركزي فرهنگستان هنر برگزار خواهد شد.
» ادامه مطلب

نامگذاري ميداني در پاريس به اسم «محمود درويش»

به گزارش سايت خبري ماروك، شهرداري شهر پاريس نام ميداني در نزديكي فرهنگستان ادب و هنر اين شهر را به نام محمود درويش شاعر فلسطيني كرد. اين نامگذاري روز 14 ژوئن با حضور برتران دولانوئه شهردار سوسياليست پاريس و محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين انجام مي‌شود.
نمايندگان شوراي شهر پاريس در ماه آوريل گذشته براي بزرگداشت شاعر بزرگ فلسطيني به اين تغيير نام رأي دادند.
درويش در دوران تبعيد طولاني خود در دهه 80 ميلادي در پاريس زندگي مي كرد و اكثر آثارش توسط ناشران مشهوري مثل مينويي و اكت سود به فرانسوي ترجمه و منتشر شدند. آثار درويش در فرانسه عناوين و جوايز بسياري دريافت كرد.
از جمله آنها مي توان به نشان ملي لياقت (1993)، جايزه آزادي فرهنگي موسسه لنان (2002) و جايزه پرنس كلاس (2004) اشاره كرد. سازمان يونسكو هم كه مقر آن در شهر پاريس است نبوغ و استعداد اين شاعر اومانيست را شناخته و ثبت كرده است.
محمود درويش در دوران حيات خود در مجامع روشنفكري پاريس رفت و آمد مي كرد.
برتران دولانوئه شهردار پاريس در سال 2008 به هنگام مرگ درويش در آمريكا گفت: او شاعر بزرگ و نويسنده آثار مهمي بود. او براي ما كلمات را باقي گذاشت. كلماتي بزرگ، كلمات اميد، مبارزه، عدالت و صلح.
آثار درويش درباره فلسطين پيش از جنگ و درگيري صحبت مي كرد و نوشته هايش مثل مبارزه اي كه براي اميد و صلح انجام داد، باقي مي ماند. در مراسم نامگذاري ميدان محمود درويش چندين موسيقيدان و نوازنده شركت مي كنند و شعرهاي او را با موسيقي اجرا مي كنند و يادش را گرامي مي دارند.
» ادامه مطلب

«فرديناند اويونو» نويسنده كامروني درگذشت

«فرديناند اويونو» سياستمدار و نويسنده بزرگ كامروني در سن 80 سالگي درگذشت. به گزارش سايت خبري ژن افريك، فرديناند اويونو روز 10 ژوئن طي مراسمي براي خوشامد گويي از بن كيمون رياست سازمان ملل متحد دچار ناراحتي شد و در مسير بيمارستان درگذشت. اويونو در 14 ماه سپتامبر سال 1929 در جنوب كامرون متولد شد.
از مهمترين آثار او مي توان به سه رمان مشهور «زندگي يك پسر» (1956)، «پيرمرد سياه و مدال» (1956) و «راه اروپا» (1960) كه خاطرات آفريقاي در حال استقلال هستند، اشاره كرد.
اويونو پس از پايان تحصيلات درخشان در فرانسه به كامرون بازگشت و در سال 1959 كار خود به عنوان ديپلمات را آغار كرد.
او سفير كامرون در فرانسه و سازمان ملل و وزير امور خارجه كشورش بود. فرديناند اويونو باعث ترويج فرهنگ در كامرون شد.
» ادامه مطلب

دیوید بکهام شخصیت اصلی یک کتاب مصور می‌شود

انتشارات بلوواتر روز چهارشنبه اعلام کرد دیوید بکهام قهرمان اصلی کتابی مصور می‌شود. این کتاب «شهرت: دیوید بکهام» نام دارد و زندگی بکهام را از کودکی که همراه پدرش فوتبال بازی می‌کرد تا بازی در منچستر یونایتد و بالاخره بازی در لس‌آنجلس گالاکسی را روایت می‌کند.
این رمان مصور علاوه بر فوتبال تاثیر این فوتبالیست 34 ساله بر فرهنگ، مد و لباس را هم به تصویر می‌کشد. پیتر راجر، نویسنده این کتاب می‌گوید:«کار کردن روی کتاب بکهام با تمام کتاب‌های مصوری که نوشته بودم فرق داشت. تعریف داستان زندگی واقعی یک آدم چالشی واقعی است، من تمام تلاشم را کردم که کتاب جذاب باشد و فقط شرح اینکه مثلا او در ۲۰ سالگی چه کاری کرده است نباشد.»
بکهام اولین چهره ورزشی در مجموعه «شهرت» انتشارات بلوواتر است. این انتشارات چندین کتاب درمورد زندگی شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی مشهور را به چاپ رسانده است.
کتاب مصور بکهام سپتامبر امسال منتشر می‌شود. بکهام به دلیل مجروح شدن از ناحیه تاندون آشیل در جام جهانی ۲۰۱۰ حضور ندارد.
قیمت این کتاب 3 دلار و 99 سنت است.
» ادامه مطلب

معین و بیژن مرتضوی در ایران

بیژن مرتضوی و معین در تهران حضور دارند. به گزارش خبرآنلاین، این دو خواننده طی هفته های گذشته به تهران آمده اند و دیدار با یک مقام ارشد دولتی را در برنامه دارند.معین روز چهارشنبه هفته گذشته برای نخستین بار وارد تهران شده و بیژن مرتضوی نیز ویلایی در شمال کشور دارد.
پیش از این حبیب محبیان، دیگر خواننده مقیم امریکا با خانواده اش به تهران آمد و پس از دیدار با همان مقام دولتی، ضمن سکونت دایم در تهران، درخواست هایی برای مجوز کنسرت و آلبوم نیز ارایه داد.
» ادامه مطلب

فردین خلعتبری: موسیقی "پرانتزباز" اثری چند فرهنگی است

سریال "پرانتزباز" داستانی کاملا ایرانی دارد که قصه اقوام مختلف از فرهنگ های متفاوت ایرانی را در یک مسافرخانه به تصویر می کشد از همین رو موسیقی این سریال هم اثری چند فرهنگی است.
فردین خلعتبری آهنگساز مجموعه تلویزیونی "پرانتزباز" ضمن بیان این مطلب در خصوص کم و کیف ساخت موسیقی متن تازه ترین سریال کیومرث پوراحمد گفت : سریال تلویزیونی "پرانتزباز" مجموعه ای اپیزودیک است که برای هر قسمت این سریال با توجه به داستانی که تعریف می شد موسیقی ساخته شد و اگر بیننده احساس می کند برای این کار موسیقی خوبی نوشته شده به دلیل حضور آقای پوراحمد و نظراتی است که برای موسیقی هرقسمت از این مجموعه ارائه می کرد .
او در ادامه افزود : خوشبختانه خود پوراحمد آدم خوش سلیقه ای است و می داند که چه چیزی می خواهد به همین دلیل در ساخت موسیقی برای این فیلم به تنهایی فعالیت نمی کردم و کارگردان سکانس به سکانس پیش من می نشست و آنچه را که می خواست بیان می کرد و تا زمانی که رضایت کامل از کار نداشت سراغ قسمت بعدی سریال نمی رفت ؛ضمن اینکه برای تک تک سکانس ها موسیقی نوشته می شد و در نهایت از مجموع موسیقی "پرانتزباز" راضی هستم.
این آهنگساز در ادامه صحبت های خود به سازبندی برای ساخت موسیقی این مجموعه تلویزیونی اشاره کرد و گفت : برای سازبندی موسیقی این مجموعه بهتر این بود که از موسیقی ارکسترال استفاده می کردم ولی به دلیل حجم بالای موسیقی این کار امکان پذیر نبود چراکه در هر اپیزود از این سریال آدم های متفاوتی از جغرافیای مختلف به مسافرخانه گلشهر می آمدند بنابراین موسیقی متفاوت که ریشه در اقوام داشت را می طلبید از همین رو هزینه ضبط با ارکستر زیاد می شد؛ به همین دلیل از سمپل استفاده کردم و تنوع سازی را نیز بالا بردم تا به نتیجه دلخواه برسیم .
خلعتبری که تجربه همکاری با کیومرث پوراحمد در فیلم های سینمایی "گل یخ" و "اتوبوس شب" را دارد در ادامه افزود : به اعتقادمن سریال "پرانتز باز" سفری است به نقاط مختلف ایران و آشنایی با فرهنگ های گوناگون است که بیننده با قصه های فرعی نیز آشنا می شود و در کل تنوع روایت در این مجموعه بالا است به همین دلیل طبیعی است که موسیقی متنوعی را باید برای بیان این روایت به کار می گرفتم ؛ضمن اینکه من به عنوان آهنگساز تمام تلاش خود را به کار بستم تا موسیقی کاملا ایرانی ارائه دهم؛ البته نگاه پوراحمد هم موثر بود.
او در ادامه به ساخت موسیقی بری یک فیلم هندی اشاره کرد و گفت : چندی پیش ساخت موسیقی برای یک فیلم هنری در سینمای هند با عنوان "بز باکره" به کارگردانی "مورالی ناییر" را آغاز کرده بودم که به تازگی به پایان رسیده است؛این فیلم داستانی بومی و محلی با رنگ مایه های اجتماعی دارد از همین رو در ساخت این فلیم از سازهای موسیقی هند مثل سیتار و سارود استفاده کردم البته ناگفته نماند که برای تکمیل شدن موسیقی این فیلم گریزی هم به موسیقی ایرانی و هرآنچه بین فرهنگ موسیقایی ایران و هند مشترک است زدم، در واقع به نوعی نغمه هایی از موسیقی ایران در این فیلم شنیده می شود.
فردین خلعتبری در ادامه صحبت های خود از برگزاری ارکستر مجلسی ایرانیان خبر داد و گفت : درحال حاضر مشغول نوشتن قطعاتی برای اجرای زنده ارکستر مجلسی ایرانیان به رهبری بردیار کیارس و آوازعلیرضا قربانی هستم و قرار است قطعات جدید با سازبندی ارکسترال را مهرماه سال جاری در سالن همایش های برج میلاد به روی صحنه ببریم.
او در پایان صحبت های خود به هزینه اجاره بهای سالن برای برگزاری کنسرت اشاره کرد و گفت : متاسفانه هزینه اجاره بهای سالن موسیقی بسیار بالا است و هرگروهی قادر به پرداخت آن نیست به عنوان نمونه اجاره بهای فضایی مانند سالن همایش های برج میلاد در هرشب بین 15 تا 20 میلیون تومان متغییر است و پرداخت این مبلغ برای گروه های موسیقی که در راستای فعالیت های فرهنگی قدم برمی دارند بسیار سنگین است و تاسف بارتر اینکه سازمانی مانند شهرداری برای پایین آمدن این اجاره بها نه تنها کمکی نمی کند بلکه نیمی از درآمد کنسرت را برمی دارد و این درحالی است که همین سازمان برای تولید آثار موسیقی هزینه می کند اما برای اجرای همان اثر دریکی از سالنهای تهران پولی پرداخت نمی کند و یا تخفیفی برای پایین آمدن اجاره بها نمی گیرد؛ در نیتجه گروه های موسیقی تحت فشار قرار می گیرند و مجبور هستند قیمت بلیت ها را برای مخاطب علاقمند بالا ببرند که این چرخه اقتصادی در حوزه موسیقی دور از انصاف است.

» ادامه مطلب

"راز دشت تاران" راهی همدان می‌شود

فیلم سینمایی"راز دشت تاران" به کارگردانی هاتف علیمردانی و محمد لطفعلی در بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان همدان شرکت می‌کند.
داریوش بابائیان تهیه کننده این فیلم سینمایی گفت: قصد دارم فیلم سینمایی"راز دشت تاران" را در بیست وچهارمین جشنواره کودک ونوجوان همدان شرکت دهم زیرا این فیلم در ژانر کودک ونوجوان ساخته شده است.
او ادامه داد: خوشبختانه جشنواره همدان بعد ازبازگشایی مدارس آغازمی‌شود و دانش‌آموزان می‌توانند به راحتی با فیلم ارتباط برقرار کنند. بعد از برگزاری جشنواره برای اکران عمومی فیلم اقدام می کنیم.
ترانه علیدوستی، ارژنگ امیرفضلی، رضا شفیعی‌جم و سارا روستاپور در "راز دشت تاران" به ایفای نقش پرداختند. این فیلم در قالب انیمیشن و رئال تولید شده است ونویسنده فیلمنامه آن نیز محمد لطف‌علی است.
"راز دشت تاران" در بخش مسابقه فیلم‌های اول و دوم بیست وهشتمین جشنواره بین الملی فیلم فجر حضور داشت.
» ادامه مطلب

زتا جونز فرمانده افتخاری ارتش بریتانیا

کاترین زتا جونز ستاره ولزی سینما به مقام تشریفاتی فرمانده افتخاری ارتش سلطنتی بریتانیا نائل شد. به گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس این بازیگر سینما در فهرست افرادی قرار دارد که در روز تولد ملکه الیزابت دوم به واسطه خدماتشان به عنوان افتخاری فرمانده ارتش سلطنتی دست می‌یابند.
زتا جونز 40 ساله فعالیت حرفه‌ای خود را به عنوان بازیگر از تئاتر لندن و سپس تلویزیون انگلستان آغاز کرد. بعدها او با مهاجرت به هالیوود به یکی از ستارگان سینمای جهان تبدیل شد.
او درسال 2003 برای ایفای نقش در فیلم موزیکال " شیکاگو" به جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن دست یافت.
زتا جونز در این باره گفت : از شنیدن خبر نائل شدنم به این عنوان افتخاری هیجان زده شده‌ام.به عنوان یک تبعه بریتانیا بسیار مفتخر و همزمان نگرانم.
همچنین در این مراسم رونالد هاروود فیلمنامه نویس انگلیسی که برای نگارش فیلمنامه " پیانیست" برنده جایزه اسکار شد ، به عنوان افتخاری " سر" دست می‌یابد.
در کارنامه سینمایی این بازیگر حضور در فیلم هایی چون " ترافیک" ، "نقاب زورو" ، "بی رحمی تحمل ناپذیر" و... به چشم می‌خورد.
» ادامه مطلب

استیون جرارد و جیمی کاراگر بازیگر سینما می‌شوند

استیون جرارد و جیمی کاراگر دو بازیکن تیم ملی فوتبال انگلستان پس از پایان جام جهانی در یک فیلم سینمایی نقش آفرینی می‌کنند.
به گزارش امپایر آنلاین در حالی که مسابقات جام جهانی فوتبال از دیروز آغاز شده و تا یک ماه سینمای جهان را تحت الشعاع قرار می دهد اعلام شد که دو ستاره لیورپولی تیم ملی انگلستان در فیلمی سینمایی با عنوان " ویل" نقش خود را بازی خواهند کرد.
فیلم داستان پسربچه ای 11 ساله به نام ویل را روایت می کند که از طرفداران پر و پا قرص تیم لیورپول به شمار می رود.ویل به طور اتفاقی فرصت حضور و تماشای دیدار فینال جام قهرمانان اروپای سال 2005 میان دو تیم لیورپول و آث میلان(مسابقه ای حماسی که لیورپول پس از شکست سه بر صفر در نیمه اول ، بازی را به تساوی کشاند و عاقبت در ضربات پنالتی قهرمان اروپا شد) را به دست می آورد. در حالی که پدر ویل با دو بلیت در دست پشت درهای ورزشگاه جان می سپارد.
الن پری نگارش فیلمنامه و کارگردانی " ویل" را بر عهده دارد.پیش از این وینی جونز مدافع تنومند وستهام و اریک کانتونا ستاره فرانسوی منچستر یونایتد بازیگری سینما را تجربه کرده بودند.
فیلمبرداری صحنه های مربوط به جرارد و کاراگر پس از بازگشت تیم ملی انگلستان از مسابقات جام جهانی آفریقای جنوبی انجام می شود.
» ادامه مطلب

"علفزار" تیرماه آماده پخش می‌شود

فیلم تلویزیونی "علفزار" به کارگردانی محمدعلی طالبی با پایان مراحل فنی تیرماه آماده پخش می‌شود. طالبی گفت: تصویربرداری "علفزار" اواخر خردادماه تمام می‌شود، تدوین را کاوه ایمانی انجام می‌دهد و هنوز صداگذار و آهنگساز مشخص نشده است. با پایان تصویربرداری بقیه مراحل فنی را در تهران ادامه می‌دهیم. "علفزار" تیرماه آماده پخش می‌شود. صداگذاری و ساخت موسیقی فیلم سینمایی "دوباره پرواز کن" ادامه دارد و امیدوارم این فیلم هم تیرماه آماده نمایش شود.
فیلم تلویزیونی "علفزار" به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی و بازی گوهر خیراندیش ساخته می‌شود. فیلم سینمایی "دوباره پرواز کن" که برای مخاطب کودک ونوجوان ساخته شده احتمالا برای نمایش در جشنواره فیلم کودک آماده می‌شود.
محمدعلی طالبی فیلمهای "تیک تاک"، "کیسه برنج"، "دیوار" و... را در کارنامه دارد.
» ادامه مطلب

کیانوش عیاری: تهیه‌کنندگان طمع نداشته باشند

کیانوش عیاری تاکید کرد اگر تهیه‌کننده‌ای با طمع به دنبال این باشد که مبادا کاری را از دست ندهد و تولید چند پروژه را با هم بر عهده بگیرد، مسلماً تماشاگر ازنتیجه راضی نخواهد بود و حاصل کار آثار با کیفیتی نمی‌شود.
کیانوش عیاری کارگردانی که در سینما فیلم‌های شاخصی چون "شبح کژدم "،" آن‌سوی آتش" ، "آبادانی‌ها"، " بودن یا نبودن" را و در تلویزیون مجموعه‌های "روزگار قریب"، "هزاران چشم" و "خانه به خانه" را در کارنامه دارد. او تهیه‌کنندگی فیلم‌های تلویزیون "قصه داود و قمری"، "پشت در خبری نیست" و "کلاهبردار" را انجام داده است. عیاری قصد دارد مجموعه تلویزیونی "مرغ مینا" را تهیه کند که البته هنوز کارگردان این پروژه مشخص نشده است.
تهیه‌کنندگی یکی از حرفه‌های سهل و ممتنع شده است. عده‌ای می‌گویند در این حرفه تخصص لازم نیست، تهیه‌کننده فقط به عنوان یک واسطه پول شناخته شده و فقط باید مدیریت بداند که آن هم در ذات ما است!
کیانوش عیاری درباره مشکل تولید در آثار تلویزیونی و ورود تهیه‌کنندگان غیرحرفه‌ای به عرصه تهیه گفت: به نظر می‌رسد
او ادامه داد:در صورتی که یکی از دشوارترین کارها تهیه‌کنندگی است. می‌توان گفت یکی از دلایل ویرانی برخی آثار تلویزیونی و نازل شدن کیفیت آن‌ها به این مسئله برمی‌گردد که تهیه‌کنندگی آسان در نظر گرفته می‌شود. البته مسائل دیگری همچون ضعف در فیلمنامه، نبود آشنایی به فیلمسازی و ... هم از مشکلات تولید محسوب می‌شود، اما مهمترین مسئله ضعف تهیه‌کنندگی است که منجر به اشکال بزرگی در تولید می‌شود.
این کارگردان خاطرنشان ساخت: تهیه‌کنندگی دانش و تجربه خودش را دارد و نمی‌توان راحت از کنار این مسئله گذشت، اما ظاهرا عده‌ای آن را عین مدیریت حسین قلی خان محسوب کرده و فکر می‌کنند به راحتی می‌توانند از عهده آن بربیایند.
عیاری درباره لطامات همزمانی تولید چند پروژه توسط یک تهیه‌کننده توضیح داد: اگر فردی بدون تخصص و برنامه‌ریزی مدیریت کند، مسلماً وقتی چند پروژه هم در دست داشته باشد، نتیجه بخش نخواهد بود، اما اگر گروهی مناسبی برای هر اثر انتخاب کند که بتوانند از عهده کار بر بیایند، می‌توان از هر اثر نتیجه خوبی هم گرفت، اما این مسئله مشروط به آن است که فرد تخصص لازم را داشته باشد.
او ادامه داد: اگر تهیه‌کننده‌ای با طمع کاری به دنبال این باشد که مبادا کاری را از دست ندهد و چند کار را با هم بگیرد، مسلماً تماشاگر هم از اثر راضی نخواهد بود و کار مناسب تولید نمی‌شود.
این تهیه‌کننده درباره نظام‌مند نبودن بودجه و اینکه بودجه‌های کلان نصیب افرادی می‌شود که روابط بیشتری دارند، توضیح داد: در این باره اطلاعی ندارم، اما وقوع چنین مسائلی می‌تواند اسفبار بار باشد. این حرفم به خاطر محافظه‌کاری نیست، واقعاً بی‌اطلاع‌ هستم، اما اگر باشد خیلی بد است.
عیاری درباره اینکه چرا برخی پروژه‌ها در طول کار دستخوش تغییرات می‌شوند. مثلاً قسمت‌های زیادی ضبط می‌شود، اما بعد تعداد قسمت‌های یک مجموعه بعد از پخش و عدم رضایت مخاطبان کمتر می‌شود، توضیح داد: نمی‌دانم چه بگویم. پاسخ به این سئوال تبعاتی دارد ، پس نمی‌دانم باید چه گفت.
» ادامه مطلب