انتقاد کارگردان «شکلات»: چرا دلیل جلوگیری از اجرای این نمایش را اعلام نمی‌کنند؟

محمدجواد استادی کارگردان مشهدی به خاطر بلاتکلیف بودن اجرای نمایش «شکلات» در خانه نمایش از مدیران نمایشی گله‌ کرد.
استادی از توقف ناگهانی اجرای نمایش خود در خانه نمایش دو روز قبل از اجرا خبر داد و گفت: «"شکلات" نمایشی با محوریت خانواده است و مضمونی اجتماعی دارد. این نمایش از رواج اصول بنیادی غربی در زندگی امروز جامعه و فروپاشی خانواده‌ها به‌خاطر این نوع تفکر انتقاد می‌کند و در راستای برنامه و اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.»
به گفته استادی این نمایش که از تولیدات مشهد است در جشنواره استانی این استان مورد توجه هیئت داوران از جمله افشین خورشید باختری یکی از نمایندگان مرکز هنرهای نمایشی در این هیئت قرارگرفت و به پیشنهاد او برای اجرا در تهران معرفی شد.
او افزود: «پس از بازبینی فیلم اجرا در تهران، مریم معترف مدیر خانه نمایش از گروه دعوت کرد برای اجرا در خرداد 89 در این سالن به تهران بیایند. سپس دوباره از اجرا بازبینی به عمل آمد و مجوز آن صادر شد، اما کمتر از یک هفته مانده به اجرا و در آستانه سفر گروه به تهران و در شرایطی که پوستر و بروشور خود را نیز با هزینه شخصی چاپ کرده بودیم، در تماس تلفنی اعلام شد اجرا فعلا منتفی است.»
کارگردان نمایش «شکلات»گفت: «هیچ دلیلی برای این اتفاق به ما اعلام نشد و تنها گفته شد با تغییر معاونت هنری ارشاد، برنامه‌های تئاتر نیز کمی تغییر کرده است. این در حالی بود که گروه ما با مشکلات فراوان شرایط خود را برای اجرا در تهران آماده کرده بود.»
استادی ادامه داد: «یکی از بازیگران مجبور به حذف واحدهای درسی دانشگاهی خود شد و بازیگر دیگری از تهران با هزینه شخصی گروه برای انجام تمرینات نمایش یک ماه در مشهد اقامت داشت. ما با هزینه شخصی بلیت سفر خود را تهیه کردیم و قرار بود تا دو روز دیگر راهی تهران شویم که خانم معترف با ما تماس گرفتند و گفتند به ما فشار آورده‌اند که این نمایش نباید اجرا شود.»
به گفته استادی تاکنون هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای درباره دلیل این ممانعت به آنان گفته نشده و هیچ کدام از مدیران از جمله رئیس مرکز هنرهایی پاسخگوی تماس‌های تلفنی او از شهرستان نبوده‌اند.»
او افزود: «چطور می شود نمایشی پس از دوبار بازبینی طبق قوانین شورای نظارت مرکز هنرهای نمایشی قبول شود و هنگام اجرا متوقفش کنند؟»
این کارگردان مشهدی از بی‌عدالتی‌های در تئاتر مشهد هم انتقاد کرد و گفت: «آقای پارسایی با منحل کردن انجمن نمایش در شهرستان‌ها به عنوان تنها صنف تئاتری که اساسنامه مشخص و مدونی هم داشت و تأسیس انجمن هنرهای نمایشی با مدیران انتصابی از طرف خود، موجب رواج باند‌بازی بیشتر در مشهد شده است. تئاتر در این شهر مافیا شده، به طوری که افراد زیادی از اهالی تئاتر این شهرستان نمی‌دانند بودجه تئاتری که از تهران به این شهر تزریق می‌شود در کجا و چگونه خرج می‌شود؟»
استادی افزود: «مدیران نمایش مشهد از امکانات و سالن‌های تئاتر این شهر برای خود بهره‌برداری می‌کنند، اما هیچ هزینه‌ای از نمایش ما را پرداخت نکردند و برای دو اجرای پرتماشاگر خود در مشهد تنها ‌250 هزار تومان از حوزه هنری گرفتیم، در حالی که 550 نفر تماشاگر را به سالن تئاتر جذب کردیم.»
» ادامه مطلب

گزارش خبرآنلاین به بهانه اكران «دموكراسي تو روز روشن»: همه فرشتگانی که می‌شناسیم

سحر عصرآزاد: یکی از وجوهی که همواره در سینمای ایران مورد نقد قرار می‌گیرد کاستی تنوع شخصیت‌های نمایشی است. واقعیت این است که کاراکترهای محوری فیلم‌ها همواره در هر دوره‌ای بنا به موجی که به راه افتاده و در جذب مخاطب می‌تواند موفق باشد، با رویکردهای افراط و تفریطی مواجه شده‌اند، بدون آنکه تلاش شود روند رایج بشکند.
یک دوره دختر و پسرهای جوان محور فیلم‌ها می‌شوند که با کمترین شخصیت‌پردازی صرفاً دغدغه‌های عاطفی دارند و می‌توان رد پای آنها را در همه فیلم‌ها به طور مشابه و یکسان دید. یک دوره قهرمانان پیروزمند جنگ و دوره‌ای نیز همین قهرمانان در سرخوردگی پس از بازگشت به اجتماع محور فیلم‌های سینمائی قرار می‌گیرند.
در میان این تکرارها که به هر حال ریشه در یک تفکر خاص دارند یا متأثر از فضا و حال و هوای جامعه هستند، کمترین نقش و حضور را شخصیت‌های فانتزی و ماورائی در سینمای ایران به نام خود ثبت کرده‌اند.
چند کاراکتر فانتزی ماندگار و جذاب در سینما می‌توانیم مثال بزنیم که بدون داشتن ما‌به‌ازاء عینی خلق شده و ریشه در ذهنیت و تخیل نویسنده یا باور و اعتقادات ما داشته باشند؟
شاید آدم فضائی فیلم «من زمین را دوست دارم» ساخته ابوالحسن داوودی از معدود شخصیت‌های فانتزی باشد که نمونه‌ای برجسته از خلق و پردازش یک کاراکتر بدون داشتن ما‌به‌ازاء واقعی است. بقیه نمونه‌ها یا آنقدر دور هستند که نسبت خود را حتی با قصه و شخصیت‌های نمایشی پیدا نمی کنند یا اینکه کپی بی‌کم و کاستی از نمونه‌های خارجی هستند که قابلیت بحث ندارند و «سیزده گربه روی شیروانی» ساخته علی عبدالعلی‌زاده نمونه برجسته آن است.
اگر توقع زیادی از سینمای ایران نداشته باشیم و از شخصیت‌های فانتزی بگذریم به رد پای کاراکترهای ماورائی در فیلم‌های ایرانی می‌رسیم. کاراکترهائی که هر چند نمونه عینی و قابل مشاهده ندارند، اما به نوعی به واسطه اعتقادات و باورهای دینی و مذهبی، تصوری در ذهن ما ایجاد می‌کنند و می‌توانند یک گام از شخصیت‌های صرفاً تخیلی به ما نزدیکتر باشند.
روح، فرشته، شیطان و ... از جمله این شخصیت‌ها هستند که رد پای آنها به تدریج در سینمای ایران و البته تلویزیون قابل بحث شده و می‌توان نمودی از این حضور را از دریچه ذهن نویسندگان با شخصیت‌پردازی‌های مختلف و با تصویری که کارگردانان از این کاراکترها ارائه داده‌اند، مورد بررسی کوتاه قرار داد.
در فیلم سینمائی «دموکراسی تو روز روشن» ساخته علی عطشانی که یک کمدی فانتزی درباره جهان برزخ و ماوراء است، فرشته مرگ در کنار سایر کاراکترهای ماورائی برزخی، حضوری ملموس و پررنگ دارد. ملموس از این نظر که بازیگری جوان و مخاطب پسند چون محمدرضا گلزار آن را ایفا می‌کند که البته شمایل ظاهری او به قهرمانان فیلم خارجی «ماتریکس» پهلو می‌زند.
واقعیت این است که تجربه نشان داده گلزار هر وقت کمتر حرف بزند و تلاش نکند کار خاصی انجام دهد پذیرفتنی‌تر است و فیلم «بوتیک» حمید نعمت‌الله نمونه برجسته آن است. به همین دلیل است که می‌توان این بازیگر را در نقش فرشته مرگ که به زعم نویسنده و کارگردان مردی خوش‌چهره است، پذیرفت و سردی ذاتی او را به حساب ماورائی بودنش گذاشت.
در واقع ویژگی ذاتی بازیگر به کمک این نقش آمده تا هم فاصله خود را با زندگان دنیای واقعی حفظ کند و هم اینکه تماشای گلزار در نقش یک کاراکتر جدید، علاقه‌مندان این بازیگر را به سینما بکشاند که به نظر انتخابی هوشمندانه است.
نکته دیگر درباره این فرشته مرگ ویژگی است که برای او انتخاب شده و به جهت شخصیت‌پردازی حد و مرزی برای عملکردش تعریف شده که هوشمندانه است. چون تنها کسانی که نزدیک به مقطع مرگ باشند قادر به دیدن او هستند و این کلید به مخاطب کمک می‌کند تا بتواند مرز بین دنیاها و موقعیت شخصیت‌ها را درک کند و در انتها وقتی خانم کارگردان قادر به دیدن این مرد سیاهپوش می‌شود، مرگ قریب‌الوقوع او را پیش‌بینی کند.
از آنجا که محمدرضا گلزار اولین و آخرین فرشته مرگی نیست که به پرده سینماها راه یافته، دنبال کردن خط سیر این شخصیت نمایشی در فیلم‌های ایرانی می‌تواند اهمیت خاص خود را داشته باشد بخصوص از وجه جنسیت.
فیلم «روز فرشته» ساخته بهروز افخمی شاید یکی از اولین فیلم‌هائی باشد که فرشته مرگ در آن حضوری تصویری دارد و مینا لاکانی نقش او را بازی می‌کند. بازیگری که آن زمان هم چهره و مخاطب‌پسند نبود، اما گرما و جذابیت‌های اولیه زنانگی را در خود داشت.
اما نکته مهمتر درباره این حضور بازمی‌گردد به نوع حضور فرشته مرگ در ذهنیت شخصیتی که به مرگ نزدیک شده یعنی پیرمردی پا به سن گذاشته و غرق در حرص و طمع (عزت‌الله انتظامی) که مواجه می‌شود با زنی زیبارو که می‌خواهد هشدار نزدیک شدن به زمان مرگش را بدهد.
نکته جالب در این فیلم این است که حضور فرشته مرگ فقط در این نقش خلاصه نمی‌شود و در انتهای فیلم لاکانی را در نقش زنی معمولی می‌بینیم که انتظامی او را می‌شناسد، اما زن اظهار ناآشنائی می کند. این تمهید بعدتر در برخی فیلم‌ها تکرار شد که فرشته مرگ با ظاهری مشابه بین زندگان حضور پیدا می‌کند و قرینه‌پردازی جذابی را رقم می‌زند ولی البته در «دموکراسی ...» به این شکل نیست.
فیلم «آدم» ساخته عبدالرضا کاهانی هم فرشته مرگ را در قالب زنی زیبارو به تصویر می‌کشد که نقش او را مهتاب کرامتی ایفا می‌کند. بازیگری خوش‌چهره که اتفاقاً در مورد او هم سردی ذاتی بازیگر کمک می‌کند تا فاصله خود را با مردم عادی روستا حفظ کند که البته می‌تواند به وجهه او به عنوان زنی شهری که با نگاهی از بیرون به یک روستای کوچک آمده هم تعبیر شود.
البته در این فیلم از ابتدا زاویه دید به شکلی انتخاب شده که مخاطب فرشته مرگ را به عنوان یک فرد زنده و واقعی می‌بیند که به روستای کوچک وارد شده و فاصله‌گذاری بین حضور واقعی و ماورائی شخصیت وجود ندارد.
در واقع تمهید نقاشی کشیدن از چهره کسی که فرشته مرگ مأموریت بردن او را دارد به کمک می‌آید تا مرزی بین دو وجهه واقعی و ماورائی کاراکتر ایجاد شده و در انتها وقتی مأموریتش را انجام داده و همراه با مرد روستا را ترک می‌کند، مخاطب درمی‌یابد از ابتدا به دلیل نوع روایت با پیشزمینه ماورائی بودن، کاراکتر را همراهی نکرده که پرداختی جدید و جذاب است.
فیلم «یک بوس کوچولو» ساخته بهمن فرمان‌آرا با تعبیری جدید از مرگ به عنوان بوسه‌ای از فرشته مرگ شکل گرفته است. فرشته مرگی که نقش او را هدیه تهرانی ایفا می‌کند و همان زمان هم به عنوان چهره‌ای مخاطب‌پسند با ویژگی‌هائی خاص بود. در واقع مرموز بودنی که از نوعی سردی می‌آید و در عین حال حسی از عمیق بودن به کاراکتر می‌دهد ویژگی‌های خاص این فرشته مرگ هستند که برخی از این ویژگی‌ها ذاتی بازیگر هستند.
فیلم «گاهی به آسمان نگاه کن» ساخته کمال تبریزی نگاه فانتزی‌تری به فرشته مرگ دارد که می‌تواند متأثر از اقتباس از رمان «مرشد و مارگریتا» نوشته میخائیل بولگاکف باشد. فرشته مرگ در این فیلم مردی طناز و حاضر‌جواب با ظاهری متفاوت است که نقش او را رضا کیانیان بازی می‌کند و فقط کسانی می‌توانند او را ببیند که به مرگ نزدیک شده باشند.
این ویژگی محدوده‌ای به عملکرد فرشته مرگ می‌دهد و می‌تواند موقعیت افراد دیگر را در ارتباط با او تعریف کند که در کنار شوخ طبعی و گرمای ذاتی کیانیان، تصویری جدید و متفاوت را از فرشته مرگ ثبت می کند.
فیلم «جعبه موسیقی» ساخته فرزاد مؤتمن هم با چنین تفکری فرشته مرگ را در لباس مردی جوان و شوخ‌طبع به تصویر کشیده که نقش او را رامبد جوان ایفا می‌کند. در این فیلم هم افراد نزدیک به مرگ می‌توانند فرشته را ببیند و این ویژگی شخصیت‌پردازانه برای فرشته مرگ با تکرار در قالبی تکرارشونده تبدیل به کلیشه‌ای می‌شود که نوع رابطه زندگان را با او معنی می‌کند.
البته با توجه به جنس بازی و نوع حضور این بازیگر تلاش شده طنازی را با رنگ و لعابی جدید ارائه کند که تلخی مأموریتش را تعدیل کند. بخصوص وقتی قرار است مأموریتش را در رابطه با مرگ پسری کوچک انجام دهد.
فیلم «پوست موز» ساخته اول عطشانی هم حضوری مردانه از فرشته مرگ ثبت می‌کند که نقش او را بهزاد فراهانی ایفا می‌کند. فرشته مرگی که موئی سپید کرده، اما ویژگی شیرین سخنی و گرم بودن را همچنان به عنوان کلیدی تمهیدی برای جذابیت و ارتباط برقرار کردن با ارباب رجوع مد نظر دارد.
چه بسا حضور فرشتگان مرگ محدود به این چند مورد نباشد، اما شاید نخستین و برجسته‌ترین نمونه‌ها را بتوان در این فهرست جا داد که بقیه به نوعی وامدار آنها هستند چه از وجه شخصیت‌پردازی چه از جهت نوع حضور بازیگر.
اما فیلم‌های بسیاری هم هستند که نه صرفاً فرشته مرگ بلکه در گوشه و کنار قصه آنها تصویری از فرشته آرزو ثبت شده است. فرشته‌ای که مأموریت دارد آرزوی آدم‌ها را برآورده کند یا به آنها تلنگری بزند برای بازگشت به اصل ذاتی خود و مسیر درست زندگی.
هومن سیدی در «تکه ای از آسمان» ساخته علی وزیریان، فتانه ملک محمدی در «سوپراستار» ساخته تهمینه میلانی، افسانه بایگان در «مریم و میتیل» ساخته فتحعلی اویسی و ... برخی از این فرشتگان عام‌تر هستند.
» ادامه مطلب

فیلم «رابطه خاص» با حذف رسوایی کلینتون روی آنتن می‌رود

فیلم تلویزیونی «رابطه خاص» با بازی دنیس کواید و هوپ دیویس به نقش بیل و هیلاری کلینتون شنبه و یکشنبه این هفته از شبکه کابلی اچ‌بی‌او پخش می‌شود. فیلم به ارتباط بیل کلینتون رئیس جمهور اسبق آمریکا و تونی بلر، نخست وزیر وقت انگلیس می‌پردازد.
داستان «رابطه خاص» اواخر دهه 1990 می‌گذرد، زمانیکه رسوایی اخلاقی کلینتون و بحران کوزوو، او را از بلر دور کرد. فیلم با نمایش شکل گرفتن رابطه دوستی بلر و جرج دبلیو. بوش به پایان می‌رسد.
بخش‌های مربوط به رسوایی اخلاقی کلینتون و ارتباط نامشروع او با مونیکا لوینسکی از فیلم حذف شده است. دنیس کواید بازیگر نقش کلینتون معتقد است این ماجرا بهتر بود در فیلم باقی می‌ماند، اما دیویس خوشحال است این بخش از فیلم درآورده شده است.
دیویس که بازیگر فیلم «شکوه آمریکایی» و سریال «تحت درمان» است، برای بازی در نقش هیلاری کلینتون کلاه گیس بر سر گذاشته و با تغییر لهجه سعی کرده تا حد ممکن شبیه او باشد. او می‌گوید:«بخش‌های خیلی خوبی بود، اما بهتر که حذفشان کردیم.»
بدین ترتیب در فیلم ما بیل کلینتون را می‌بینیم که به همسرش اعتراف می‌کند و هیلاری کلینتون نیز با صبر به حرف او گوش می‌دهد. این فصل در اینجا تمام می‌شود در حالیکه در نسخه ابتدایی بخش‌هایی در ادامه دیده می‌شد.
دیویس معتقد است شبکه و فیلمسازان به این دلیل این قطعه را حذف کرده‌اند که بعدا متهم به غیرواقعی بودن و مستند نبودن صحبت‌های زده شده نشوند.
شبکه اچ‌بی‌او نیز اعلام کرده صحنه‌های کوتاه شده ربطی به داستان اصلی درمورد بلر و کلینتون نداشته است.
پیتر مورگان فیلمنامه‌نویس «رابطه خاص» آشنایی کاملی با تونی بلر دارد. او فیلمنامه نامزد اسکار «ملکه» را با موضوع بلر و ملکه الیزابت (با بازی برنده هلن میرن) و همچنین «قرارداد» را نوشته است.
«قرارداد» داستان رقابت بلر با گوردون براون از اعضای حزب کارگر است. نقش بلر را در این فیلم مایکل شین بازی می‌کند.
این سومین بار است که او در این نقش فرورفته است. هل مک‌کوری نیز در نقش همسر او، شری بلر ظاهر می‌شود. مک‌کوری همین نقش را در فیلم «ملکه» نیز بازی کرده است. کارگردان این فیلم ریچارد اونکرین است. عنوان فیلم اشاره به توصیف وینستون چرچیل از رابطه فرهنگی تاریخی آمریکا با بریتانیا دارد. «رابطه خاص» شنبه و یکشنبه از شبکه اچ‌بی‌او پخش می‌شود.
» ادامه مطلب

گزارش خبرآنلاین درباره کوچ صدا و سیمایی‌ها به دولت و مجلس؛ مهاجران جام جم

صدا و سیما به عنوان نهادی تأثیرگذار در جریان فرهنگی و حتی سیاسی کشور، پله ترقی برخی از مدیران و فعالان این سازمان بوده است. برخی از مدیران و فعالان سازمان صدا و سیما بعد از مدتی حضور در این رسانه و فعالیت در بخش​های مختلف آن امکانی برای حضور در عرصه​های سیاسی به دست آورده و رویه کاری خود را تغییر داده​اند.
نگاهی به اسامی مدیران دولتی و برخی نمایندگان مجلس، فهرستی آشنا از افرادی را پیش رو قرار می​دهد که هریک به نوعی پیشینه فعالیتی در صداو سیما داشته​اند، برخی مجری، تعدادی خبرنگار، ​ بعضی مدیر بخشی در سازمان صداوسیما و افرادی هم از جایگاهی مرتبط با صداوسیما به عرصه دولت راه یافته و تجربیات مدیریتی و فعالیت​های خود را در زمینه​ای دیگر به کار گرفته​اند. این​​ها مجموعه​ای از مهاجرت​ها را رقم زده​ است؛ مهاجرتی با هدف ارتقا در جایگاه کاری و البته دربرگیرنده پرسشی بزرگ؛ میزان ارتباط تخصص این افراد با سمت جدید در دولت، مجلس و یا سایر نهادهای رسمی.

از پشت میکروفن اجرا تا پشت میز مدیریت
یکی از مهاجرت​های معمول از صداوسیما به میز مدیریت، رفتن مجریان سازمان به دفتر مدیریت روابط عمومی وزارتخانه​ها است. مجریانی که سال​ها به واسطه حضور در صداوسیما شهرت و جایگاهی برای خود به دست آورده​اند از نگاه وزرا، گاه ​بهترین گزینه برای روابط عمومی وزارتخانه​ها هستند. ارتباطات این افراد و نفوذی که در رسانه ملی و نهادهای مرتبط دارند، ​ امتیاز مثبتی برایشان جهت دست​یابی به سمت مدیریتی در وزارتخانه​ها محسوب می​شود.
نفس اینکه یک خبرنگار برای روابط عمومی یک نهاد انتخاب شود تنها از نظر اینکه ارتباطات او با رسانه​های مختلف می‌تواند کمک کار آن نهاد باشد، قابل بررسی است ولی آیا اینکه واقعاً علم روابط عمومی با دنیای خبرنگاری همخوانی دارد یا نه، مسئله‌ای است که گویا برای مدیران اهمیت چندانی ندارد. بر این اساس است که صرف​نظر از علم و توانایی مجریان در زمینه روابط عمومی، برخی وزرا سراغ این گروه می​روند و آنان را برای کار روابط عمومی فرا‌می​خوانند.
البته همین مسئله در دل خود بیانگر برخی شاخصه​هایی است که شاید تا مدت​ها کمتر مورد توجه مدیران بوده و چندی است که برای آنان اهمیت ویژه یافته است. بخش اطلاع​رسانی یکی از اموری بوده که شاید در ایران با سرعتی کمتر از گسترش امکانات اطلاع‌رسانی همانند تلویزیون​ها، سایت​های خبری و باقی ابزار، پیش رفته​ است اما دیگر مدیران به این سمت افتاده​اند که با داشتن یک روابط​عمومی با نفوذ و تأثیرگذار می​توانند وجهه​ای جذاب​تر از کارهای خود ارائه دهند و رگ خواب رسانه​ها را در دست بگیرند. اما در این میان دعوت از کسانی که به دلیل حضور در تلویزیون چهر‌ه‌ای آشنا برای مردم دارند، به چه دلیل است؟ آیا به خاطر همان چهره بودن، این انتصاب‌ها صورت گرفته است و یا این که مهاجران از صدا و سیما به دولت، از سوابق و تجاربی در امر اطلاع‌رسانی نیز برخوردارند؟ چون اغلب این افراد از کارکنان معاونت سیاسی صدا و سیما هستند و حتی کارشناسان سیاسی نیز در بین ایشان دیده می‌شود.
پیچیدگی و اهمیت موضوع اطلاع رسانی، به ویژه در روزگار معاصر و کثرت فراوانی رسانه‌ها ایجاب می‌کند که به صرف چهره بودن در تلویزیون، نتوان به افراد «کار بلد سیاسی»، عنوان «مسئول اطلاع رسانی» اطلاق کرد. سئوال اساسی این است که گزارشگران و مجریانی که در حوزه‌های سیاسی، حتی به فرض که موفق هم باشند آیا می‌توانند ضمانت موفقیت در مدیریت روابط عمومی یک وزارتخانه یا به هر حال بخشی از دولت باشند؟ یا اینکه می‌توانند به خوبی از پس مطالبات ملت در نهاد قانونگذاری برآیند؟
به طور حتم اگر چه آشنایی با رسانه‌ای همچون تلویزیون در بحث روابط عمومی لازم است اما یک مدیر روابط عمومی زمینه‌ها و آگاهی‌های متعدد دیگری نیز باید داشته باشد تا ضمن تحلیل، بررسی و مطالعه شرایط درون سازمان و گوشزد کردن نقاط ضعف آن مجموعه، به مدیران ذی​ربط، بتواند با فراهم کردن زمینه‌های ارتقای مجموعه، نقاط قوت را نیز به آگاهی عموم برساند.
توجیه دیگر حضور خبرنگاران و مجریان صداوسیما در جایگاه روابط عمومی وزارت​خانه​ها می​تواند آن باشد که دولت با دعوت از جام جم نشینان، قصد دارد از دست اندرکاران صداو سیما تقدیر کند و یا این که به دلیل حضور امن افراد، قصد دارد از حجم بالای اطلاع‌رسانی درباره فعالیت‌هایش آسوده خاطر شود؟
این در حالی است که اهل رسانه وقتی حرفه‌ای و کارآمد محسوب می‌شود که بی​طرف بوده و منصفانه به بیان نقاط ضعف و قوت رویدادها بپردازد. براساس مشارکتی که اهالی رسانه ملی در دولت دارند، حتی به فرض هم که ارتباط حرفه‌ای شان با رسانه ملی قطع شود - البته تجربه‌نشان می‌دهد چنین نیست - بسیار دور از ذهن است که انصاف رسانه‌ای و در واقع «وظیفه مهم اطلاع‌رسانی شفاف» به وضوح انجام شود.
مراد عنادی یکی از مجریان برنامه​های 45 دقیقه​ای شبکه خبر در مورد انتخاب وزرای دولت دهم، از جمله مجریانی است که به قافله دولتی​ها پیوسته است. او اکنون مدیرکل رسانه​ای نهاد ریاست جمهوری است. احسان جهاندیده دیگر مجری صداو سیما بوده که مسیری مشابه عنادی پیموده او در سال 1386 طی حکمی از سوی الهام سخنگوی وقت دولت، به سمت دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت و معاون سخنگوی دولت منصوب شد.
هادی زنوزی، از جمع گویندگان اخبار خارج شده و سمت مدیر کلی روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی را برعهده گرفته است. محمدحسین رنجبران، مجری اخبار شبانگاهی شبکه سوم و خبرنگار واحد مرکزی خبر، مدیرکل روابط عمومی وزارت رفاه شده، محمدحسین شفیق به سمت مدیر کلی روابط عمومی استانداری تهران دست یافته، علیرضا سادات میر، دبیر سابق اخبار رادیو مدیر روابط عمومی هلال احمر و مهدی آزادگان، دبیر اخبار سیما مدیر کل روابط عمومی وزارت کشور، سیدقاسم بی​نیاز، مجری سابق شبکه پنجم سیما، مدیر کل روابط عمومی وزارت راه و ترابری، علیرضا دهقان و بیژن نوباوه، مجری و خبرنگار واحد مرکزی خبر، نمایندگان مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی، رضا حسین​مردی، خبرنگار شبکه خبر، مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران و بهرام شفیع، مجری برنامه ورزش و مردم، مدیر فدراسیون چوگان شده​اند. و صد البته که این لیست همچنان ادامه دارد.

برفزار پلکان مدیریت
اما بررسی دقیق و بی​کم و کاست تمامی افرادی که از تلویزیون راهی سمت مدیریت دولتی شده​اند به دلیل حجم بالایی که این جریان دارد کار دشواری است، علاوه براینکه این اتفاقی مرسوم از سال​های دور بوده که در این سال​​ها شکل گسترده​تری به خود گرفته​ است. برای نمونه برخی برخی چهره​های شناخته​شده​تر در گذشته جایگاه ویژه‌ای در این مهاجرت داشته‌اند این در حالی است که اتفاقاً تعداد مدیرانی که از مدیریت​های حاشیه​ای صداوسیما به سمتی دولتی رسیده​اند، بیشتر است.
اسفندیار رحیم​مشایی، رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی و رئیس دفتر کنونی رئیس‌جمهور، از افرادی است که با عبور از صداوسیما به این سمت​ دست یافت. او پیش از این مدیر رادیو تهران بود. محمدعلی رامین، معاون کنونی مطبوعاتی وزیر ارشاد مشاور سابق رئیس سازمان صداوسیما بود. علی معلم دامغانی که سال گذشته به سمت ریاست فرهنگستان هنر رسیدرئیس شورای موسیقی سازمان بود. مرحوم علی کردان، وزیر اسبق کشور مسئولیت معاونت اداری سازمان را برعهده داشت و بهروز افخمی که در مجلس ششم به عنوان نماینده مردم تهران به مجلس رفته بود در مقطعی رئیس گروه فیلم و سریال شبکه اول سیما بود.
در مجموع می‌توان گفت که «جام جم» به عنوان پلکانی مستحکم سکوی پرش قابل اعتمادی است برای ارتقای جایگاه شغلی و رفاهی افراد و همچنین، ترسیم جایگاهی فراتر از جایگاه فرهنگی - رسانه‌ای در جغرافیای سیاسی کشور، اتفاقی که بسیاری را در وسوسه حضور در این رسانه ملی قرار می‌دهد.
» ادامه مطلب

موزه آثار مسروقه «پيكاسو» در پاريس بازگشايي مي‌شود

موزه هنرهاي معاصر پاريس كه چندي پيش به دليل به سرقت رفتن اثر برجسته پيكاسو، بسته شده بود، بار ديگر به روي عموم باز خواهد شد. به گزارش خبرگزاري فرانسه، مدير موزه هنرهاي معاصر در پاريس اعلام كرد: موزه هنرهاي معاصر كه 20 مي (30 ارديبهشت)، به دليل به سرقت رفتن تابلوي 120 ميليون دلاري «پيكاسو»، بسته شده بود، از دهم ژوئن (20 خرداد) بار ديگر بروي عموم مردم باز خواهد شد. اين موزه كه در نزديكي برج ايفل قرار دارد يكي از اماكن مورد توجه توريست‌ها است كه از اين پس محل نمايش آثار هنرمندان جوان فرانسوي خواهد بود.
» ادامه مطلب

عکس‌هایی از پشت صحنه فیلم «قفس طلايي» محمد زرین دست





» ادامه مطلب

تدوين «قفس طلايي» از هفته آينده شروع مي‌شود

تدوين فيلم سينمايي «قفس طلايي» به كارگرداني محمد زرين‌دست از هفته ديگر شروع مي‌شود. «محمد زرين‌دست» در اين باره گفت: فيلمبرداري بخش ايران، كار هنوز شروع نشده است و منتظر اتمام بازي «امين حيايي» در سريال كلاه‌پهلوي هستيم.
وي افزود: احتمالا اواخر خرداد ماه فيلمبرداري بخش ايران «قفس طلايي» آغاز مي‌شود. اين بخش فقط در تهران انجام مي‌شود و حدود 30 درصد كل فيلمبرداري را تشكيل مي‌دهد.
زرين‌دست درباره آغاز تدوين اين فيلم، گفت: تدوين فيلم را به زودي آغاز مي‌كنيم و فكر مي‌‌كنم هفته آينده وارد مرحله تدوين شويم. احتمالا مستانه مهاجر تدوين اين پروژه را برعهده دارند ولي هنوز قطعي نيست.
در اين فيلم، امين حيايي، نيلوفر خوش‌خلق و سروش گودرزي و بازيگران آمريكايي شركت دارند. هنوز بازيگراني كه در سكانس‌هاي مربوط به ايران بازي خواهند كرد، قطعي نشده است.
تهيه‌كنندگي «قفس طلايي» را علي مزيناني با نوشته‌اي از شبير شيرازي به عهده دارد. اين فيلم دومين فيلم زرين‌دست پس از انقلاب است.
فيلم «سرگيجه» اولين فيلم زرين‌دست در ايران، دو سال پيش اكران شد و تا يك ماه آينده نمايش خانگي آن در رسانه‌هاي ويدئويي سراسر كشور پخش و توزيع خواهد شد.
» ادامه مطلب

جمشید مشايخي: هنرمندان آماده‌اند براي ترويج نيكوكاري فيلم و سريال بسازند

جمشيد مشايخي گفت: تأثير يك فيلم و سريال قوي در زمينه نيكوكاري بسيار زياد است اما تاكنون فيلمي موثر با اين مضمون ساخته نشده است. گرچه هنرمندان آماده‌اند عاشقانه و بدون چشمداشت براي اين كار اقدام كنند.
جمشيد مشايخي گفت: نيكوكاري و ترويج كار خير با سخنراني به نتيجه نمي رسد و تأثير يك فيلم و سريال قوي در اين زمينه از هزاران سخنراني بيشتر است اما تاكنون فيلمي موثر با اين مضمون ساخته نشده گر چه هنرمندان آماده‌اند عاشقانه و بدون چشمداشت براي اين كار اقدام كنند.
اين بازيگر قديمي، سينما، تلويزيون و تئاتر ايران در آستانه برگزاري نخستين اجلاس بين المللي نيكوكاري ايران، افزود: هنرمندان همه عاشق هم‌وطنان و عاشق مملكتشان هستند و آماده اند از راه هنري كه در اختيار دارند در سينما، تئاتر و تلويزيون هر كاري كه مي‌توانند براي كمك به هم‌وطنانشان انجام دهند.
او اضافه كرد: با اين حال ساخت يك فيلم يا سريال با موضوع ترويج فرهنگ نيكوكاري به تنهايي و با نيت خير بازيگران ميسر نمي شود، مگر اين كه گروهي براي اين كار بزرگ تشكيل شود و بودجه اي نيز براي اين كار در نظر گرفته شود.
او گفت: اگر قرار باشد فيلم يا سريالي درباره موضوع نيكوكاري و كمك به همنوعان ساخته شود تا مردم متوجه شوند كه اين كار چه امر خطير و بزرگي است، بايد بودجه و اعتباري نيز براي اين كار از سوي مسئولان در نظر گرفته شود. نه اينكه هنرمندان و بازيگران بخواهند پول توي جيب آنها برود، اما به هر حال ساخت يك فيلم و سريال بدون بودجه و اعتبار مناسب شدني نيست. خيلي از هنرمندان تاكنون به تنهايي و به نوبه خودشان براي ترويج فرهنگ نيكوكاري و كمك به نيازمندان كارهايي كرده اند ولي اثري كه يك فيلم يا سريال دارد چيز ديگري است، ممكن است عزيزي بيايد و در اين زمينه سخنراني كند ولي هيچ‌وقت به اندازه يك فيلم و سريال در بين مردم تأثير ندارد. من مي‌دانم كه بسياري از هنرمندان راغب هستند بدون چشمداشت وارد اين عرصه شوند و خيلي اميدوارم كه دولت و مسئولان زمينه مناسب را براي اين كار فراهم كنند چون كار مهمي است و جاي آن خالي است اما حمايت دولتي را مي خواهد تا مردم آگاه شوند.
بازيگر سرشناس سينما و تلويزيون ايران ادامه داد: من مطمئن هستم اگر فيلم يا سريالي با مضمون نيكوكاري ساخته شود حتماً طرفدار خواهد داشت اما بايد براي اين كار سرمايه گذاري شود.

» ادامه مطلب

قاسم جعفري در نامه‌ای از عدم پخش تيزرهاي فيلمش در تلویزیون گلايه كرد

قاسم جعفري كارگردان فيلم سينمايي «دختران» در انتقاد به عدم پخش تيرز‌هاي تبليغي فيلمش از رسانه‌ملي به سيدعزت‌ا... ضرغامي نامه‌اي نوشته ‌است. در بخش‌هايي از نامه جعفري آمده است:
من هم جزو شما هستم و يك دهه در تلويزيون سريال‌هايي ساختم كه هنوز پس از گذشت سالها در خاطره مردم مانده و: همسفر/ خط قرمز/ شب آفتابي/ از نفس افتاده/ غريبانه/ كمكم كن/ مسافري از هند و ... را هنوز به ياد دارند.
مدت‌هاست در تلاش برقراري گفت‌وگوي هر چند تلفني و هرچند كوتاه با شما هستم كه بگويم هنوز هم عاشق ارتباط با مردم سرزمينم از طريق رسانه‌اي هستم كه روزگاري نچندان دور خانه اولم بوده و خانه خودم خانه دومم، ولي انگار مدت‌هاست كه ديگر در آن جايي ندارم،‌ چرا؟ چون آنچه مردم از من مي‌خواهند را نمي‌توانم در آن رسانه به تصوير بكشم، چون همه آنچه پيش از اين ساخته‌ام گويا در اين زمانه غير قابل پخش هستند، حتي سروش شما سريال‌هايي با عمر 30 ساله را تكثير و توزيع مي‌كند اما همه سريال هايي كه اسم من را چه بعنوان كارگردان يا حتي تهيه كننده به يدك مي كشد عرضه نمي كند، چرا؟؟
كارگردان فيلم «دختران» در بخش ديگري از يادداشت خود آورده است: نمي‌دانم بايكوت كردن چنين فيلمي در رسانه‌اي كه اتفاقاً خودش داعيه دار اين موضوعات در برنامه هاي مختلف است چه معني دارد؟ نمي‌دانم چرا در 7 - تنها برنامه سينمائي رسانه ملي فيلم من را ناديده گرفتند و بر اساس دستوري غير كتبي پرداختن و گفتگو درباره فيلم «دختران» را منع كرده‌اند، نمي‌دانم شايد شما روحتان از اين موضوع بي خبر باشد اما برادرانه مي‌گويم من و شما هر كدام جايگاهي داريم و در برابر اين نسل مسئوليم.
در ادامه مي‌خوانيم:من وظيفه داشتم «دختران» بسازم تا به نسل امروز دختران كه با نسل ديروز بسيار متفاوت هستند بگويم معصوميت و غربت و تنهائيتان را ديدم و با بضاعت اندكم به تصوير كشيدم، همه وجودم را به كار بستم تا فيلمم نزديك به واقعيت‌هاي امروز جامعه‌مان باشد و آنرا با چنگ و دندان در بهترين سالن‌هاي سينمايي كه مي‌شد به نمايش در آوردم تا به رسالت خودم به عنوان يك فيلمساز اجتماعي عمل كرده باشم.
در ادامه نامه قاسم جعفري آمده است: برادر بزرگوارم دوره پرمخاطره‌اي است، شما در برنامه‌هاي گفتگو محوري چون ديروز، امروز، فردا دائماً به دختران مي‌پردازيد و در برنامه‌هاي اجتماعي‌تان سياهي و چركي و دستگيري دختران فراري، معتاد و بزهكار و ... را نشان مي‌دهيد اما از پخش تيزر و حتي زيرنويس معرفي فيلمي كه پيامش ارتقاء سلامت و ايمني جامعه است و حرفش را با نگاهي متفاوت به تصوير كشيده جلوگيري مي‌كنيد! شما كه وظيفه‌تان اطلاع رساني است و شما كه داعيه عدالت داريد، ‌آيا اين عدالت است؟!
در خاتمه نامه كارگردان «دختران» خطاب به رئيس رسانه ملي آمده است:من به عنوان سازنده فيلم «دختران» و براي اثبات نگاه سلامت فيلمم حاضرم هر لحظه كه خواستيد و هر كجا كه علاقه داشتيد براي شما ويك گروه كارشناس، «دختران» را به نمايش درآورم تا بدانيد ساخت اين فيلم از روي درد بوده و لاغير، درد مشتركي كه مي‌دانم شما هم داريد.پس به عنوان يك برادر ديني از شما مي‌خواهم براي اين درد مشترك قدمي برداريد، هرچند اندك اما در فرداي جامعه تاثيرش را خواهيد ديد، فردايي كه خيلي دور نيست...
» ادامه مطلب

ویم وندرس مهمان ویژه جشنواره ترانسیلوانیای رومانی

نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم ترانسیلوانیا در شهر کلوژ واقع در شمال غرب رومانی آغاز به کار کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه در این دوره از جشنواره بیش از 240 عنوان فیلم از 47 کشور جهان شرکت دارند و ویم وندرس فیلمساز نامدار آلمانی هم مهمان ویژه آن است.
تودور گیورگیو مدیر جشنواره در باره این جشنواره گفت : صرف نظر از بحران اقتصادی ، امسال با شکوه ترین دوره جشنواره ترانسیلوانیا را پشت سر می گذاریم.
علاوه بر بخش مسابقه ، بخش های جنبی جشنواره از جمله مرور ژانرها و دوره های تاریخی مختلف با نمایش فیلم هایی چون "داستان هایی از عصر طلایی" و " پاریس دوستت دارم" برگزار می شود.
ویم وندرس فیلمساز آلمانی که ریاست آکادمی فیلم اروپا را نیز بر عهده دارد در این جشنواره کارگاه آموزشی برگزار می‌کند.
بیش از 40 فیلم کوتاه نیزدر بخش رقابتی فیلم‌های کوتاه جشنواره شرکت دارند.برای نخستین بار برخی فیلم های جشنواره در محوطه روباز میدان اونیری شهر کلوژ به نمایش در می‌آیند.
برندگان جوایز جشنواره روز پنجم ژوئن ( 15 خرداد) یک روز قبل از پایان رسمی جشنواره اعلام می‌شوند.

» ادامه مطلب

بنکدار و علیمحمدی مجموعه تلویزیونی می‌سازند

امید بنکدار و کیوان علیمحمدی دو کارگردان جوانی که مدتها است با یکدیگر در عرصه فیلمسازی فعالیت می‌کنند قصد دارند به زودی کارگردانی اولین مجموعه تلویزیونی خود را آغاز کنند. این سریال "حیرانی" نام دارد و احتمالا اوایل تیرماه کلید می‌خورد. مرتضی پورصمدی مدیر تصویربرداری "حیرانی" است.
علیمحمدی و بنکدار فیلم‌های سینمایی "شبانه" و "شبانه ‌روز" را در کارنامه دارند. بنکدار و علیمحمدی اپیزود "سلول" از مجموعه تلویزیونی "یک لحظه دیرتر" را پارسال کارگردانی کردند.
فیلم سینمایی"شبانه ‌روز" با بازی پارسا پیروزفر، مهتاب کرامتی، نیکی کریمی، محمدرضا فروتن، حامد بهداد و مهناز افشار و ... مهرماه اکران عمومی شود.
» ادامه مطلب

مأمور سابق پليس فرانسه فيلم گانگستري مي‌سازد

اليويه مارچال» فيلمساز جنجالي سينماي فرانسه فيلم جديد خود «ليوناس‌ها» را بر اساس يك ماجراي پر سر و صداي واقعي كارگرداني مي‌كند. اين درام ضدگنگستري كه حال و هوايي اجتماعي دارد با نگاهي به قصه زندگي و فعاليت‌هاي جنجالي «ادموند ويدال» ساخته مي‌شود. ويدال رهبر گروه فرانسوي گنگستري ليوناس بود كه چهره‌اي محجوب داشت و با لحن آرام صحبت خود مي‌توانست توجه مثبت ديگران را به خود جلب كند.
قصه فيلم به زندگي ويدال از دوران نوجواني مي‌پردازد و رسيدن او به قدرت در دو دهه شصت و هفتاد ميلادي را به نمايش مي‌گذارد.
در عين حال،اين قصه حال و هوايي امروزي خواهد داشت و به نوعي فاقد يك زمان يا مكان مشخص تاريخي است.
در حال حاضر ويدال يك گنگستر بازنشسته 70 ساله است.
رسانه‌هاي گروهي مي‌نويسند زماني زندگي و سرنوشت او دگرگون و وارونه شد،كه يك دوست قديمي براي فرار از زندان از وي كمك خواست. قرار است «آلن دلون» نقش دوران پيري ويدال را در جلوي دوربين بازي كند. «ژرار لانوين» و «برنار ژيراردو»‌هم در فيلم حضور دارند.
مارچال كه فيلمنامه «ليوناس‌ها» را با همكاري «ادگار ماري» همكار هميشگي خود نوشته، مي‌گويد قصه آن را از كتاب خاطرات خود ويدال گرفته است. اين كتاب هنوز منتشر نشده است و داراي دو بخش است. بخش اول كتاب واقعي و بخش دوم آن خيالي است.
اليويه مارچال كه كار فيلمسازي را از سال 1999 شروع كرد،قبل از آن در تعداد زيادي فيلم ايفاي نقش كرده بود.
آنچه او را از بقيه همكارانش متمايز مي‌كند اين است كه وي قبل از كار بازيگري يك افسر پليس بود. «واحد 36» (2004) و «آخرين مأموريت مرگبار» (2008) از فيلم‌هاي مهم او هستند. شركت فيلمسازي قديمي گائومونت تهيه كننده فيلم تازه مارچال است و پخش بين‌المللي آن را نيز به عهده دارد. كل صحنه‌هاي فيلم در شهر ليون فرانسه فيلمبرداري مي شود و اوايل فصل تابستان اينده اكران عمومي خواهد شد. مارچال كه در دوران خدمت خود در اداره پليس در واحد جرم و جنايت فعاليت مي‌كرد،در حرفه فيلمسازي خود را وقف كارگرداني درام‌هاي دلهره‌آور پليسي كرده است.
» ادامه مطلب

توافق آمازون و پنگوئن در عرضه كتاب‌هاي الكترونيك

انتشارات آمازون و گروه انتشاراتي پنگوئن توافق‌نامه‌اي مبني بر انتشار آثار الكترونيكي گروه انتشاراتي پنگوئن از سوي سايت كمپاني آمازون امضا كردند.
به گزارش واشنگتن پست، بر اساس توافق نامه جديد دو كمپاني متعهد شدند تا در زمينه عرضه آن لاين آثار الكترونيكي خود با يكديگر همكاري كنند.
بر اساس اين طرح آثار منتشر شده از سوي گروه انتشاراتي پنگوئن در اختيار نشر آمازون قرار مي گيرد تا از سوي سايت اين كمپاني در اختيار علاقمندان به كتاب و كتابخواني قرار گيرد.
در ماه آوريل پنگوئن فروش كتابهاي الكترونيك خود را متوقف كرد. آثار منتشر شده گروه انتشاراتي پنگوئن در اين ماه قريب به 150 اثر است كه بر اساس توافق نامه جديد اين اثار از سوي سايت كمپاني آمازون به مخاطبان فروخته خواهد شد.
«ديويد شانكز» سخنگوي گروه انتشاراتي پنگوئن در اين باره گفت: بر اساس نامه هايي كه ميان دو كمپاني آمازون و پنگوئن رد و بدل شد، اين موضوع مطرح شد كه گروه انتشاراتي پنگوئن با توجه به فعاليت هايي كه در عرصه نشر كتاب دارد، آثارش از طريق سايت آمازون قابل جستجو و تهيه نيست. و شايد بهتر باشد با توجه به فعاليت هاي اين گروه انتشاراتي در كشورهاي مختلف، همچنين آمريكا، آثار اين ناشر از طريق سايت آمازون نيز قابل جستجو و خريد باشد.
» ادامه مطلب

بهروز غریب‌پور: مدیران عادت به تولید پروژه‌های عظیم فرهنگی ندارند

کارگردان اپرای عروسکی "مولوی" با اشاره به مشکلات تولید اپرای "حافظ" از نبود دغدغه لازم برای اجرای پروژه‌های عظیم فرهنگی و هنری در بین مسئولین گلایه کرد.
بهروز غریب‌پور درباره وضعیت تولید اپرای عروسکی "حافظ" به خبرنگار مهر گفت: مقدمات تولید و گفتگو با آهنگساز و اعضای گروه تئاتر عروسکی "آران" در حال انجام است ولی اتفاقی که باید از سوی پیشنهاد دهندگان اپرای عروسکی "حافظ" بیفتد رخ نداده است. قرار بود اداره‌کل ارشاد شیراز اقداماتی را در این زمینه داشته باشند ولی احساس می‌کنم که این اقدامات یکطرفه است و طرف مقابل مایل است ما تقاضای خود را ارائه دهیم تا مورد بررسی قرار گیرد. در حالیکه تولید و اجرای اپرای عروسکی "حافظ" امری دو سویه است اما هیچکدام این جریانات مانعی برای کار من نیست.
او ادامه داد: امیدوارم تهیه‌ کننده‌ای پیدا کنم که بداند اپرای عروسکی "حافظ" کار عظیمی است و نیاز به بودجه دارد. در تمام پروژه‌های قبلی هم کار به همین منوال بوده و متأسفانه همواره من به صورت یکسویه کار کرده‌ و می‌کنم. در تمام پروژه‌ها پیش تولید را بدون هیچ قراردادی انجام دادم تا اگر مدیران و مسئولین کار را برای تولید و اجرا قبول کردند عقب نمانم. در حالیکه اگر به فرهنگ و هنر توجه شود باید این نکته در نظر گرفته شود که نویسنده و کارگردان از اجرای اثر و تأمین شدن قرارداد اطمینان داشته باشند.
سرپرست گروه تئاتر عروسکی "آران" با اشاره به وعده‌های بی‌نظیر مسئولین اظهار داشت: هیچکدام این وعده‌ها به عمل نمی‌رسند و همواره من کار خودم را انجام داده‌ام. بر خلاف سینما که تهیه کننده از ابتدا برای جلب نظر کارگردان و تأمین خواسته‌هایش و رسیدن به محصول ارزشمند و قابل قبول برای بازار اقدام می‌کند و حتی بعد از تولید برای شرکت در جشنواره‌های مختلف رایزنی می‌کند در تئاتر به خصوص تئاتر عروسکی چنین اقدامی صورت نمی‌گیرد.
کارگردان اپراهای عروسکی "رستم و سهراب"، "مکبث"، "عاشورا" و "مولوی" تصریح کرد: گویا نجات هنر ایران و شعرای نامی این دیار تنها وظیفه من است. همه عادت کرده‌اند حرف‌های زیبا بزنند و به راحتی از کنا‌ر حرف‌های زده شده رد شوند. پیگیری‌های لازم از طرف پیشنهاد دهنده اپرای عروسکی "حافظ" متوقف شده است. اپرا تا روزی که قطعی و ضبط می‌شود به لحاظ متن و موسیقی مدام در حال تغییر است و در اصل این تفاوت بین اپرا و متن دراماتیک صحنه‌ای است.
غریب‌پور ادامه داد: من باید تا لحظه آخر با آهنگساز درگیر کار باشیم تا ضبط نهایی تغییرات لازم را انجام دهیم. آقای عبدی آهنگساز بنده بدون هیچ قراردادی بارها از اکراین به ایران سفر کرده‌اند تا درباره تولید و اجرای اپرای "حافظ" برنامه ریزی کنیم. متأسفانه مسئولان و مدیران ما عادت به تولید پروژه‌های عظیم فرهنگی و هنری را ندارند.
گروه تئاتر عروسکی "آران" به سرپرستی بهروز غریب‌پور که در حال حاضر مشغول برگزاری اولین رپرتوآر نمایشی خود شامل اجرای اپراهای عروسکی "رستم و سهراب"، "مکبث"، "عاشورا" و "مولوی" در تالار فردوسی است قرار بود با حمایت اداره‌کل ارشاد استان فارس اپرای عروسکی "حافظ" را تولید و اجرا کند.
» ادامه مطلب

سینما در هفته‌ای که گذشت؛ درگذشت، حادثه و بیماری گریبان اهالی سینما را گرفت

- در جریان برگزاری شصت و سومین جشنواره فیلم کن جواد شمقدری معاونت سینمایی با ژیل ژاکوب رئیس این رویداد دیدار کرد . گویا قرار بوده این معاونت در حاشیه جشنواره کن نشست مطبوعاتی برگزار کند که سالنی در اختیار آنها قرار نمی گیرد. با توجه به این موضوع شمقدری نامه ای در ارتباط با حاشیه به وجود آمده در ارتباط با سینمای ایران در این دوره جشنواره کن به ژاکوب نوشت.
- ژولیت بینوش بازیگر فیلم "کپی برابر اصل" عباس کیارستمی نیز جایزه بهترین بازیگر زن را از جشنواره بین المللی فیلم کن از آن خود کرد. همچنین هنرمندانی که در این رویداد حضور داشتند، همچون محمدرضا شرف الدین، علیرضا رئیسیان و علی معلم این فیلم را اثری شرافتمندانه و با ارزش دانستند.
- اکبر عبدی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون هفته گذشته در بیمارستان بستری شد. البته دلیل بستری شدن وی مشخص نشد ولی بعد از چند روز از بیمارستان مرخص شد. این بازیگر محبوب مردمی پس از مرخص شدن از مردم و علاقمندان خود به دلیل اینکه در این مدت جویای حال وی بودند، تشکر و قدردانی کرد. او در حال حاضر در مجموعه تلویزیونی "شوق پرواز" به کارگردانی یدالله صمدی مشغول بازی است.
- مهین شهابی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون بعد از مدتی، هفته گذشته از کما بیرون آمد و تقریبا وضعیت وی رو به بهبود است. این هنرمند از ابتدا اردیبهشت ماه به دلیل سردرد شدید و خستگی ذهنی در بیمارستان پارس بستری است. نوه این هنرمند با گلایه از بی توجهی‌ها عنوان کرد ،انتظار می‌رود که همکاران ودوستان ایشان همدردی ودلجویی بیشتری داشته باشند.
- محمدرضا اعلامی کارگردان فیلم های "نقطه ضعف"، "ترنج"، "عشق و مرگ"، "رازها" و... روز جمعه هفتم اردیبهشت ماه در سن 54 سالگی به دلیل سکته قلبی درگذشت. وی قرار بود امسال به تهیه کنندگی مرتضی شایسته فیلم "ماشاء الله خان در بارگاه هارون الرشید" را کارگردانی کند. مراسم تشیع پیکر روز یکشنبه نهم خرداد ماه در خانه سینما برگزار می شود.
- هفته گذشته رحیم مشایی رئیس کمیسیون فرهنگی دولت در حاشیه مراسم اهتزاز بزرگترین پرچم تاریخ ایران در مقابل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از برگزاری شورای عالی سینما به ریاست رئیس‌جمهور در خرداد ماه خبر داد. وی همچنین افزود:در این شورا سیاست‌های مربوط به سینما در بخش‌های مختلف صدور مجوزها و میزان تولید، نحوه پشتیبانی، مشارکت دولت در تولید فیلم‌ها ، ایجاد تأسیسات و امکانات مورد نیاز فیلم‌ها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و نظرات کارشناسان بررسی می‌شود.
- باز هم هفته گذشته برنامه سینمایی "هفت" مورد نقدهای فراوانی قرار گرفت. فرزاد موتمن در گزارشی که توسط یک سایت خبری منتشر شده، عنوان کرده، جیرانی فقط می‌خواهد خودش را مطرح کند. البته از طرف دیگر سینماگران دیگری معتقدند این برنامه هر چقدر جلوتر رود قطعا بهتر خواهد شد. با این وجود پخش این برنامه همچنان روزهای سه شنبه ادامه دارد.
- یازدهمین جشنواره فیلم دفاع مقدس که چند سالی است برگزار نمی شد، امسال به دبیری محمد خزاعی در کرمان برگزار می شود. این جشنواره در بخش های سینمایی، کوتاه، مستند، سینمایی ویدئویی و بخش فیلمنامه (قلم طلایی) اواخر شهریور ماه برپا می‌شود.
- بازیگران"هر چی خدا بخواهد" به کارگردانی نوید میهن دوست و تهیه کنندگی پرویز شهبازی هفته گذشته دچار حادثه شدند. ترانه علیدوستی و پوریا پورسرخ بازیگران این فیلم در قایقی بر روی سواحل خلیج که مشغول بازی بودند که متاسفانه این قایق واژگون می شود و بازیگران به درون آب پرتاب می شوند. اما خوشبختانه نجات پیدا می کنند. این گروه هم اکنون در جزیره کیش مشغول فیلمبرداری هستند.
- جعفر پناهی کارگردان سینمای ایران هفته گذشته با وثیقه 200 میلیونی آزاد شد.
- فیلم جنجالی "زم هریر" به کارگردانی علی روئین تن برای گرفتن مجوز نمایش تدوین مجدد می شود. این خبری بود که هفته گذشته باعث تعجب اهالی سینما شد. این فیلم که در جشنواره فیلم فجر سال گذشته حاشیه های زیادی به همراه داشت و یکی از آثار توققیفی به شمار می رود قرار است با تدوین مجدد و حذف 17 دقیقه آن مجوز نمایش بگیرد.
- فیلم "جرم" مسعود کیمایی روز گذشته با سکانس زندان کلید خورد. در این فیلم پولاد کیمیایی، نیکی کریمی، جمشید مشایخی، داریوش ارجمند، مسعود رایگان، حامد بهداد، شبنم درویش، بهاره رهنما، سیامک انصاری و... بازی می کنند. این بیست و هشتمین فیلم این کارگردان پیشکسوت سینمای ایران است.
» ادامه مطلب