مريم فيروزفر: كارگردان مجموعه تلويزيوني «تاوان» با بيان اين كه در زندگي كه همين طور پيش ميرويم، خيلي چيزها را ميسازيم و خيلي چيزها را ويران ميكنيم كه ممكن است پاسخ و پيامد داشته باشند، تاوان ميخواهد اين لحظات را نشان بدهد، گفت: به اين سريال نمره 17 ميدهم.
شهرام شاه حسيني در پاسخ به اين سوال كه تاوان، اولين سريال تلويزيوني شماست چه شد كه تصميم گرفتيد در تلويزيون حضور پيدا كنيد؟ گفت: پس از ساخت فيلم تلويزيوني «گامهاي معلق» از طرف آقاي مولايي ساخت اين سريال پيشنهاد شد، پس از خواندن طرح متوجه شدم كار خوبي است و آن را ساختم.
**كار در سينما و تلويزيون هيچ فرقي ندارد
او درباره تفاوت كار در سينما و تلويزيون اظهارداشت: كار در سينما و تلويزيون هيچ فرقي با هم ندارند و در ساخت يك اثر تلويزيوني و يك اثر سينمايي بسياري از موارد مشابه هم هستند. من تفاوتي در سينما و تلويزيون نميبينم و ساخت فيلم هايم با اين سريال هيچ تفاوتي نداشت. من آنچه كه بلد بودم را اجرا كردم و به هيچ عنوان كار را آسان نگرفتم.
شاه حسيني درباره دكوپاژ سريال كه بيشتر شبيه آثار سينمايي از كار درآمده، عنوان داشت: من همه زحمتم را كشيدهام تا بيننده از تنوع پلان برخوردار باشد و كار از ريتم مناسبي برخوردار باشد. شكل دكوپاژ نيز منحصر به فرد نگوييم، قابل قبول باشد و خيلي در پلانهاي ثابت و طولاني برگزار نشود و با كمك محمد ناصري در چيدمان عكسها و قابها به نتايجي ميرسيديم و آنها را اجرا ميكرديم.
**تلويزيون براي پخش سريال به تهيه كننده فشار آورد
كارگردان مجموعه تلويزيوني تاوان در پاسخ به اين سوال كه در حال حاضر از زمان پخش سريال كه با پخش مسابقات جام جهاني مصادف شد، راضي هستيد و اين مساله تاثيري بر ميزان مخاطبان شما نداشت؟ گفت: ما تلاش كرديم كه اين اتفاق نيافتد و سريال در زمان ديگري پخش شود، اما چون تلويزيون باكسهايش خالي شده بود، به آقاي مولايي فشار آوردند و باعث شد سريال در حال حاضر پخش شود، البته دو سه سئانس فوتبال بينندگان را خسته كرده و آنها را به ديدن سريال ترغيب مي كند.
**اميدوارم مشكلات فيلمنامه در پايان كار بيرون نزند
شاه حسيني همچنين درباره اينكه مخاطب در تلويزيون عادت دارد تعليقها را طولاني ببيند، اما تاوان فاقد چنين ويژگي است و از ريتم بهتري نسبت به ساير سريالها برخوردار است، اين امر در تدوين اتفاق افتاده يا از ابتدا در ساخت شما به اين مساله توجه داشتيد؟ عنوان داشت:اين مساله خيلي به تدوين مربوط نميشود. لحظه به لحظه سريال در فيلمنامه لحاظ شده بود تا قصه از تكوتا نيافتد و با انرژي بالا و تعليق بالا پيش برود. روي تدوين هم كه به خانم مهاجر اعتماد بسياري دارم و در حال حاضر هم روي تدوين و صداگذاري با گروه گفتوگو ميكنيم و انتخاب عوامل ما يكي از حسنهاي بزرگ كار است و همه كار خود را به خوبي بلد هستند.
وي درباره فيلمنامه تاوان نيز گفت: زمان ساخت، فيلمنامه آماده نبود. ما سيناپس 12 الي 13 قسمت سريال را كه توسط آقاي آرش برهاني نوشته شده بود، داشتيم و ديديدم كه اگر صبر كنيم تا فيلمنامه آماده شود، يك سال بايد سر آن معطل بمانيم، به همين دليل توليد را شروع كرديم تا فيلمنامه برسد. مشكلات زيادي روي كمبود فيلمنامه داشتيم، اما به هر حال اين مشكل در سينما و تلويزيون ما اجتنباب ناپذير است و اميدوارم كه هرچه به پايان كار نزديك ميشويم، مشكل فيلمنامه بيرون از قصه نزند و ديده نشود.
**تغييرات بسياري در فيلمنامه اعمال شد
كارگردان مجموعه تلويزيوني تاوان درباره تغييراتي كه در فيلمنامه اعمال شده نيز ادامه داد: ما تغييرات زيادي در سريال داشتيم. به هرحال سكانسي ميآمد، ميديدم كه ديالوگها بد نوشته شده و من اصلا با آنها ارتباط برقرار نميكردم و احساس ميكردم برخي ديالوگها اصلا مال بازيگران ما نيست. يا در برخي سكانسها، چندين بار بازيگران ما قبلا آن را بازي كرده بودند و حرف جديدي براي گفتن نداشت و ما با اين مسائل هم دست و پنجه نرم ميكرديم. نميدانم اسمش را بازنويسي ميشود گذاشت يا نه، اما سرو سامانهايي به فيلمنامه ميداديم. البته من اصلا خودم را نويسنده نمي دانم و كار بسيار سختي است. من فقط در برخي موارد اعمال سليقه ميكردم.
**تاوان ساختنها و ويران كردنهاي زندگي را به تصوير ميكشد
اين كارگردان در پاسخ به اين سوال كه شما قصد داشتيد در تاوان چه چيزي را به تصوير بكشيد؟ تصريح كرد: در زندگي كه همين طور پيش ميرويم، خيلي چيزها را ميسازيم و خيلي چيزها را ويران ميكنيم، حركتها و حرفهايي را ميزنيم كه ممكن است در آن مقطع به كسي يا چيزي برنخورد. اما ممكن است همه اينها پاسخ و پيامد داشته باشد. تاوان ميخواهد اين لحظات را نشان بدهد. پاسخي به اعمال و رفتار يك انسان كه در شبانه روز زندگي ميكند.
او درباره تكراري بودن چنين مضاميني نيز توضيح داد: ساختار يك قصه، بيننده را سرجاي خود مي نشاند. همه سريالهاي دنيا يكسري آدم خوب و يكسري آدم بد دارند و همه ما مي دانيم كه بالاخره آن آدم خوب داستان با تمام ضعفهايش پيروز ميشود. چرا بيننده پاي آن مينشيند و تماشايش ميكند؟ براي اينكه ساختار آن جذبش ميكند و نگاه نو و جديد فيلمساز تعيين ميكند كه بيننده پاي كار بنشيند و ببيند كه اين بار قهرمانش چطور برنده ميشود. در تاوان سعي كرديم با يك ساختار متفاوت بيننده را پاي كار بنشانيم تا قصه را نگاه كند.
او با بيان اينكه كل سريال 19 قسمت است، درباره تاثير پخش همزمان سريال فاصلهها به كارگرداني حسين سهيليزاده از شبكه سه سيما گفت: من از همزماني پخش تاوان با فاصلهها به هيچ عنوان ناراحت نيستم و اي كاش هم زمان با تاوان چندين سريال ديگر نيز از تلويزيون پخش ميشد، چون همه كارها به فراخور خود ديده ميشوند. من نميدانم كه كارم خوب است يا بد. اما فكر مي كنم پخش چند سريال حتي همزمان و در يك ساعت نيز بد نيست و اين مخاطب است كه انتخاب ميكند چه اثري را و در چه ساعتي از تلويزيون ببيند.
**شهنام شهابي ده سال سابقه بازيگري دارد
شاه حسيني در ادامه گفت و گو درباره انتخاب شهنام شهابي براي حضور در اين سريال نيز گفت: شهنام شهابي را وقتي كه برزويه نيك نژاد در انتخاب گروه بازيگران به ما كمك مي كرد، معرفي كرد و گفت كه بازيگر است و قبلا هم سريال بازي كرده است. منتها من چنين كسي را نميشناختم. قرار شد به دفتر بيايد و پس از ديدن او و حرفهايي كه زديم، او را براي حضور در سريال انتخاب كردم. شهابي ده سال سابقه بازيگري دارد، البته اين تجربه در سريال من هم به كمكش آمد ولي كلا تجربه جديدي كسب كرد و تازه متوجه شد كه بازيگري به معناي جدي كلمه يعني چي؟ و اصلا مربوط به من نيست. بلكه مربوط به قصه، ديالوگ، پارتنرها و ... است.اميدوارم فصل جديدي برايش باشد.
** از سريال سازي خوشم آمده است
او پيرامون جرح و تعديل سريال در هنگام پخش از تلويزيون نيز گفت: هيچ جرح و تعديلي در سريال رخ نداد و تشكر ميكنم از همكاري شبكه سه سيما در پخش اين سريال كه با حسن نيت به اين سريال نگاه كردند و متوجه كل قصه شدند و با كمترين مشكلي در پخش اين اثر مواجه هستيم.
او درباره حضور دوبارهاش در تلويزيون نيز گفت: از سريال سازي خوشم آمده و حتما دوباره سريال مي سازم. در حال حاضر هم منتظر طرحي از آرش برهاني هستم كه در حال نگارش آن است. البته اصولا دوست دارم كه سريال مناسبتي نسازم و ترجيح مي دهم كه كاري بسازم تا در هر فصلي قابل پخش باشد و به نمايش دربيايد. من فشار ناشي از كارهاي مناسبتي را دوست ندارم و نمي توانم تحت فشار كار بسازم. اين مطلب را هم بلند بلند مي گويم تا كساني كه قصد ساخت آثار مناسبتي دارند، به سراغ من نيايند. تحت فشار نمي توانم كار كنم و سر فيلمنامه دقت و وسواس بسياري دارم.
او درباره اينكه چقدر در ساخت تاوان از تجربيات سينمايي خود استفاده كرديد؟ زياد. سه فيلم سينمايي ام كمك زيادي به من كردند تا با فضاي حرفه اي سينما و تلويزيون آشنا بشوم و بتوانم دكوپاژ گرمتر و حرفهايتري ارائه بدهم. اين فيلمها پشتوانههاي محكم و با ارزشي براي من هستند. قصه خوب مرا به سمت خود ميكشاند و در اين مسير به مديوم فكر نميكنم.
**سريال تاوان نمره 17 ميگيرد
او گفت: اين سريال نمره 17 ميگيرد، اما آنچه براي من مهم است توجه به نقد منتقدان است و به اين مسئله توجه دارم. اگر سريال را دوباره ميساختم، تغييراتي را اعمال ميكردم كه الان افسوس آن را ميخورم. تغيير در ديالوگ، صحنه، لباس و برخي موارد ديگر. اميدوارم كه همه دوستان از تاوان خوششان آمده باشد و كارم را نقد كنند تا من بيشتر ياد بگيرم و بتوانم كارهاي بهتري انجام بدهم.
شهرام شاه حسيني در پاسخ به اين سوال كه تاوان، اولين سريال تلويزيوني شماست چه شد كه تصميم گرفتيد در تلويزيون حضور پيدا كنيد؟ گفت: پس از ساخت فيلم تلويزيوني «گامهاي معلق» از طرف آقاي مولايي ساخت اين سريال پيشنهاد شد، پس از خواندن طرح متوجه شدم كار خوبي است و آن را ساختم.
**كار در سينما و تلويزيون هيچ فرقي ندارد
او درباره تفاوت كار در سينما و تلويزيون اظهارداشت: كار در سينما و تلويزيون هيچ فرقي با هم ندارند و در ساخت يك اثر تلويزيوني و يك اثر سينمايي بسياري از موارد مشابه هم هستند. من تفاوتي در سينما و تلويزيون نميبينم و ساخت فيلم هايم با اين سريال هيچ تفاوتي نداشت. من آنچه كه بلد بودم را اجرا كردم و به هيچ عنوان كار را آسان نگرفتم.
شاه حسيني درباره دكوپاژ سريال كه بيشتر شبيه آثار سينمايي از كار درآمده، عنوان داشت: من همه زحمتم را كشيدهام تا بيننده از تنوع پلان برخوردار باشد و كار از ريتم مناسبي برخوردار باشد. شكل دكوپاژ نيز منحصر به فرد نگوييم، قابل قبول باشد و خيلي در پلانهاي ثابت و طولاني برگزار نشود و با كمك محمد ناصري در چيدمان عكسها و قابها به نتايجي ميرسيديم و آنها را اجرا ميكرديم.
**تلويزيون براي پخش سريال به تهيه كننده فشار آورد
كارگردان مجموعه تلويزيوني تاوان در پاسخ به اين سوال كه در حال حاضر از زمان پخش سريال كه با پخش مسابقات جام جهاني مصادف شد، راضي هستيد و اين مساله تاثيري بر ميزان مخاطبان شما نداشت؟ گفت: ما تلاش كرديم كه اين اتفاق نيافتد و سريال در زمان ديگري پخش شود، اما چون تلويزيون باكسهايش خالي شده بود، به آقاي مولايي فشار آوردند و باعث شد سريال در حال حاضر پخش شود، البته دو سه سئانس فوتبال بينندگان را خسته كرده و آنها را به ديدن سريال ترغيب مي كند.
**اميدوارم مشكلات فيلمنامه در پايان كار بيرون نزند
شاه حسيني همچنين درباره اينكه مخاطب در تلويزيون عادت دارد تعليقها را طولاني ببيند، اما تاوان فاقد چنين ويژگي است و از ريتم بهتري نسبت به ساير سريالها برخوردار است، اين امر در تدوين اتفاق افتاده يا از ابتدا در ساخت شما به اين مساله توجه داشتيد؟ عنوان داشت:اين مساله خيلي به تدوين مربوط نميشود. لحظه به لحظه سريال در فيلمنامه لحاظ شده بود تا قصه از تكوتا نيافتد و با انرژي بالا و تعليق بالا پيش برود. روي تدوين هم كه به خانم مهاجر اعتماد بسياري دارم و در حال حاضر هم روي تدوين و صداگذاري با گروه گفتوگو ميكنيم و انتخاب عوامل ما يكي از حسنهاي بزرگ كار است و همه كار خود را به خوبي بلد هستند.
وي درباره فيلمنامه تاوان نيز گفت: زمان ساخت، فيلمنامه آماده نبود. ما سيناپس 12 الي 13 قسمت سريال را كه توسط آقاي آرش برهاني نوشته شده بود، داشتيم و ديديدم كه اگر صبر كنيم تا فيلمنامه آماده شود، يك سال بايد سر آن معطل بمانيم، به همين دليل توليد را شروع كرديم تا فيلمنامه برسد. مشكلات زيادي روي كمبود فيلمنامه داشتيم، اما به هر حال اين مشكل در سينما و تلويزيون ما اجتنباب ناپذير است و اميدوارم كه هرچه به پايان كار نزديك ميشويم، مشكل فيلمنامه بيرون از قصه نزند و ديده نشود.
**تغييرات بسياري در فيلمنامه اعمال شد
كارگردان مجموعه تلويزيوني تاوان درباره تغييراتي كه در فيلمنامه اعمال شده نيز ادامه داد: ما تغييرات زيادي در سريال داشتيم. به هرحال سكانسي ميآمد، ميديدم كه ديالوگها بد نوشته شده و من اصلا با آنها ارتباط برقرار نميكردم و احساس ميكردم برخي ديالوگها اصلا مال بازيگران ما نيست. يا در برخي سكانسها، چندين بار بازيگران ما قبلا آن را بازي كرده بودند و حرف جديدي براي گفتن نداشت و ما با اين مسائل هم دست و پنجه نرم ميكرديم. نميدانم اسمش را بازنويسي ميشود گذاشت يا نه، اما سرو سامانهايي به فيلمنامه ميداديم. البته من اصلا خودم را نويسنده نمي دانم و كار بسيار سختي است. من فقط در برخي موارد اعمال سليقه ميكردم.
**تاوان ساختنها و ويران كردنهاي زندگي را به تصوير ميكشد
اين كارگردان در پاسخ به اين سوال كه شما قصد داشتيد در تاوان چه چيزي را به تصوير بكشيد؟ تصريح كرد: در زندگي كه همين طور پيش ميرويم، خيلي چيزها را ميسازيم و خيلي چيزها را ويران ميكنيم، حركتها و حرفهايي را ميزنيم كه ممكن است در آن مقطع به كسي يا چيزي برنخورد. اما ممكن است همه اينها پاسخ و پيامد داشته باشد. تاوان ميخواهد اين لحظات را نشان بدهد. پاسخي به اعمال و رفتار يك انسان كه در شبانه روز زندگي ميكند.
او درباره تكراري بودن چنين مضاميني نيز توضيح داد: ساختار يك قصه، بيننده را سرجاي خود مي نشاند. همه سريالهاي دنيا يكسري آدم خوب و يكسري آدم بد دارند و همه ما مي دانيم كه بالاخره آن آدم خوب داستان با تمام ضعفهايش پيروز ميشود. چرا بيننده پاي آن مينشيند و تماشايش ميكند؟ براي اينكه ساختار آن جذبش ميكند و نگاه نو و جديد فيلمساز تعيين ميكند كه بيننده پاي كار بنشيند و ببيند كه اين بار قهرمانش چطور برنده ميشود. در تاوان سعي كرديم با يك ساختار متفاوت بيننده را پاي كار بنشانيم تا قصه را نگاه كند.
او با بيان اينكه كل سريال 19 قسمت است، درباره تاثير پخش همزمان سريال فاصلهها به كارگرداني حسين سهيليزاده از شبكه سه سيما گفت: من از همزماني پخش تاوان با فاصلهها به هيچ عنوان ناراحت نيستم و اي كاش هم زمان با تاوان چندين سريال ديگر نيز از تلويزيون پخش ميشد، چون همه كارها به فراخور خود ديده ميشوند. من نميدانم كه كارم خوب است يا بد. اما فكر مي كنم پخش چند سريال حتي همزمان و در يك ساعت نيز بد نيست و اين مخاطب است كه انتخاب ميكند چه اثري را و در چه ساعتي از تلويزيون ببيند.
**شهنام شهابي ده سال سابقه بازيگري دارد
شاه حسيني در ادامه گفت و گو درباره انتخاب شهنام شهابي براي حضور در اين سريال نيز گفت: شهنام شهابي را وقتي كه برزويه نيك نژاد در انتخاب گروه بازيگران به ما كمك مي كرد، معرفي كرد و گفت كه بازيگر است و قبلا هم سريال بازي كرده است. منتها من چنين كسي را نميشناختم. قرار شد به دفتر بيايد و پس از ديدن او و حرفهايي كه زديم، او را براي حضور در سريال انتخاب كردم. شهابي ده سال سابقه بازيگري دارد، البته اين تجربه در سريال من هم به كمكش آمد ولي كلا تجربه جديدي كسب كرد و تازه متوجه شد كه بازيگري به معناي جدي كلمه يعني چي؟ و اصلا مربوط به من نيست. بلكه مربوط به قصه، ديالوگ، پارتنرها و ... است.اميدوارم فصل جديدي برايش باشد.
** از سريال سازي خوشم آمده است
او پيرامون جرح و تعديل سريال در هنگام پخش از تلويزيون نيز گفت: هيچ جرح و تعديلي در سريال رخ نداد و تشكر ميكنم از همكاري شبكه سه سيما در پخش اين سريال كه با حسن نيت به اين سريال نگاه كردند و متوجه كل قصه شدند و با كمترين مشكلي در پخش اين اثر مواجه هستيم.
او درباره حضور دوبارهاش در تلويزيون نيز گفت: از سريال سازي خوشم آمده و حتما دوباره سريال مي سازم. در حال حاضر هم منتظر طرحي از آرش برهاني هستم كه در حال نگارش آن است. البته اصولا دوست دارم كه سريال مناسبتي نسازم و ترجيح مي دهم كه كاري بسازم تا در هر فصلي قابل پخش باشد و به نمايش دربيايد. من فشار ناشي از كارهاي مناسبتي را دوست ندارم و نمي توانم تحت فشار كار بسازم. اين مطلب را هم بلند بلند مي گويم تا كساني كه قصد ساخت آثار مناسبتي دارند، به سراغ من نيايند. تحت فشار نمي توانم كار كنم و سر فيلمنامه دقت و وسواس بسياري دارم.
او درباره اينكه چقدر در ساخت تاوان از تجربيات سينمايي خود استفاده كرديد؟ زياد. سه فيلم سينمايي ام كمك زيادي به من كردند تا با فضاي حرفه اي سينما و تلويزيون آشنا بشوم و بتوانم دكوپاژ گرمتر و حرفهايتري ارائه بدهم. اين فيلمها پشتوانههاي محكم و با ارزشي براي من هستند. قصه خوب مرا به سمت خود ميكشاند و در اين مسير به مديوم فكر نميكنم.
**سريال تاوان نمره 17 ميگيرد
او گفت: اين سريال نمره 17 ميگيرد، اما آنچه براي من مهم است توجه به نقد منتقدان است و به اين مسئله توجه دارم. اگر سريال را دوباره ميساختم، تغييراتي را اعمال ميكردم كه الان افسوس آن را ميخورم. تغيير در ديالوگ، صحنه، لباس و برخي موارد ديگر. اميدوارم كه همه دوستان از تاوان خوششان آمده باشد و كارم را نقد كنند تا من بيشتر ياد بگيرم و بتوانم كارهاي بهتري انجام بدهم.
0 نظرات:
ارسال یک نظر