گفت‌وگوی خبرگزاری مهر با رضا گلزار: تردید داشتم "فرشته مرگ" شوم

بازیگر فیلم سینمایی "دموکراسی تو روز روشن" طول یک نقش را با اهمیت می‌داند اما تاکید می‌کند تاثیرگذاری نقش در فیلمنامه مهمترین دلیل حضورش در یک اثر سینمایی است.
محمدرضا گلزار ستاره سینمای ایران از همان سالهای نخستین ورودش به سینمای حرفه‌ای موقعیتی ویژه داشته است، این موقعیت باعث شده انتخاب‌ها و حضور او در سینما زیر ذره‌بین باشد. گلزار در طول فعالیتش در سینما تلاش کرده ذهنیتی که درباره‌اش وجود دارد تغییر بدهد، گاهی در فیلمهایی بازی کرده که برای مخاطب جذاب است و جایگاه او را به عنوان ستاره تثبیت می‌کند. گاهی در عرصه موسیقی و ورزش فعال بوده و هرگز خود را به سینما و بازیگری محدود نکرده است و البته حاشیه‌های فرواانی هم به درست یا غلط در اطرافش ساخته شده است.
او برای هر کارگردان و تهیه‌کننده‌ای یک برگ برنده جذب مخاطب است، که می‌تواند آمار فروش فیلم را بالاتر ببرد و البته بازیگری منظم و حرفه‌ای که در این سالها قابلیت‌های حرفه‌ای خود را نشان داده است، گلزار در "دموکراسی تو روز روشن" نقشی را تجربه کرده که پیش‌تر در کارنامه‌اش نداشته است، فرشته مرگ نقشی کوتاه اما ویژه در کارنامه وی است.

* نقش فرشته مرگ را پیش از شما بازیگران زن سینمای ایران بازی کرده‌اند، آقای زم گفته‌اند که می‌خواستند بازیگری این نقش را در "دموکراسی تو روز روشن" بازی کند که هم قابلیت‌های بازی در چنین نقشی را داشته باشد، هم مخاطب با دیدن او در این نقش ارتباط خوبی برقرار کند. دلیل انتخاب این نقش از طرف شما در کنار جذابیت‌هایی که داشته، چه چیزی بود؟

نقش فرشته مرگ در کارنامه من نقش متفاوتی است. در ابتدا که فیلمنامه را خواندم، واقعا در قبول آن تردید داشتم. ابتدا به نوعی به دلیل کوتاه بودن نقش از این پیشنهاد، ناراحت شدم. این ناراحتی را عنوان کردم و آنها از من خواستند تا دوباره فیلمنامه را با دقت بیشتری بخوانم. بعد از خواندن دوباره متن، احساس کردم این نقش در کلیت فیلمنامه تاثیرگذار است و اگر بتوانم با حضور در نقش فرشته مرگ، اندکی بر زندگی مخاطبان تاثیر بگذارم، کار بزرگی انجام دادم و به همین دلیل قبول کردم.
*برای رسیدن به این نقش در فیلم کار خاصی انجام دادید؟ مثلا در طراحی لباس و یا نوع گریم پشنهادی داشتید؟ چقدر در اجرای این نقش به نمونه‌هایی از فیلم‌های سینمای جهان توجه کردید، مانند "ماتریکس" و...
- برای نوع طراحی لباس و گریم قبل از شروع کار با کارگردان صحبتهایی انجام دادیم. به هر حال من در ذهنم از نقش فرشته مرگ ذهنیت خاصی نداشتم و نمی‌دانستم قرار است این نقش به چه صورت به تصویر کشیده شود. اما فکر می‌کنم نوع گریم و طراحی لباس تاثیر لازم را روی مخاطب می‌گذارد. شاید به لحاظ طراحی لباس شما فکر می‌کنید که این نقش شباهتی به شخصیتی از فیلم "ماتریکس" دارد. اما من شخصا چنین ذهنیتی درباره این نقش نداشتم.
*"دموکراسی تو روز روشن" یک فیلم تلفیقی است که فضای متافیزیکی دارد. این فیلم تلاش می کند فضایی را به تصویر بکشد که مخاطب ما از آن آشنایی کمتری دارد، فکر می‌کنید چنین اثری چقدر می‌تواند با مخاطب سینمای ایران ارتباط برقرار کند؟
- "دموکراسی تو روز روشن" تجربه تازه‌ای در سینمای ایران به لحاظ یک اثر تلفیقی است که در صحنه‌هایی از آن از تکنیک‌های روز دنیا استفاده شده است. فکر می‌کنم تهیه‌کننده و بعد سایر عوامل در ساخت چنین فیلمی ریسک کرده‌اند. اما خوشحالم تولید این فیلم به خوبی شکل گرفته است و من نیز در آن نقشی داشته‌ام.
*شما عضوی از مجموعه پربازیگر "دموکراسی تو روز روشن" هستید. فکر می‌کنید سهم شما در جذب مخاطب برای این فیلم چقدر است؟
- بگذارید مردم و مخاطبان در این ارتباط نظر دهند. به هر حال لطف مردم به من غیر قابل انکار است. به همین دلیل بهتر است خود آنها نظر دهند.
* "دموکراسی تو روز روشن" در کارنامه شما چه جایگاهی دارد؟
-وقتی خودم این فیلم را می‌بینم بعد از پایان آن تا ساعتی به کارهایم در گذشته فکر می‌کنم و اینکه چقدر توانسته‌ام کارهای درستی انجام دهم. امیدوارم هر شخصی با دیدن این فیلم همین تاثیر را بپذیرد.
*چقدر به عنوان یک ستاره در انتخاب نقشهایتان به کوتاهی آنها و یا تاثیرگذاری فیلمنامه بر روی مخاطب اهمیت می‌دهید؟
- طول یک نقش برایم قطعا اهمیت دارد، اما تاثیرگذاری آن مهم‌تر است. همیشه تلاش می‌کنم، فیلمنامه‌ای را بپذیرم که بر مخاطبان تاثیر می‌گذارد و با آنها ارتباط برقرار می‌کند. اگر یک نقش چنین ویژگیهای را نداشته باشد، قطعا قبول نمی‌کنم.
* ستاره‌های سینمای جهان از مشاوره افراد مختلف برای قبول کردن یک پیشنهاد استفاده می‌کنند، شما هم در این زمینه مشاور یا مشاورانی دارید؟
- نظر نهایی معمولا به خودم برمی‌گردد. اما کسانی هستند که از مشاوره آنها استفاده می‌کنم.
* به عنوان یک بازیگر دوست دارید با چه کارگردانهایی کار کنید؟
- من بیشتر علاقمندم با کارگردانانی کار کنم که بتوانم با آنها ارتباط و تعامل خوبی در طول کار برقرار کنم و به این موضوع بیشتر از هر مسئله دیگری اهمیت می‌دهم.

0 نظرات: