تهيه كننده فيلمسينمايي «آل» در بازگشت از جشنواره كن با انتقاد از وضعيت اكران سينماها گفت: سينما نيز مثل فوتبال ناپاك است و مثل اينكه سينماي ناپاك داراي وزني شده است كه دولت هم ديگر نميتواند جلوي آن را بگيرد.
علي معلم پس از بازگشت از كن در خصوص اتفاقاتي كه در يكي دو هفته اخير افتاده است و منجر به تغيير فيلمش از سرگروهي آفريقا شده است و همچنين در خصوص وضعيت حال حاضر اكران سينماي ناپاك و عدم اراده براي كار سينماگران متفاوت گفتوگویی کرده که در ادامه بخشی از آن را با هم میخوانیم.
* از استاندارد ميگويند اما اختيار سينما عملا دست كمديهاي سخيف است
معلم در شروع اين گفتوگو با اشاره به اين كه در همان زماني كه در جشنواره كن به سر ميبردم، نامهاي نوشتم و در اختيار آقايان قرار دادم كه چطور ممكن است فيلمي كه تنها 4 هفته روي اكران بوده است تغيير كند، گفت: به دوستان نامهاي نوشتم كه چگونه اين فيلم را جابه جا كردهايد، چرا كه ما هفته اول را بدون هيچ تبليغي آغاز كرديم و اين در حالي است كه برخي فيلمها در شرايط مشابه ما 12 هفته روي پرده بودند و همچنان داراي سرگروه هستند.
وي افزود: سؤال من اين است كه چرا دوستان دائما از سينماي استاندارد حرف ميزنند اما عملاً ميبينيم كه در حال حاضر اختيار سينماي ايران، در دست كمديهاي سخيف است.
تهيه كننده فيلم سينماي «آل» خاطرنشان كرد: به عنوان مثال فيلمهاي طهران تهران، هيچ و تسويه حساب با وجود اينكه قبل از عيد اكران شده بودند در عرض 9 هفته تنها 280 ميليون فروش داشتند در حالي كه فيلم ما در عرض 4 هفته يك هفته آن هم به دليل مراسم عزاداري تعطيل بود توانست 200 ميليون فروش كند اما فيلمهاي ديگر هنوز هم روي پرده هستند و سينماهاي كه براي ما گذاشتند در 2 سانس و به صورت نامنظم آن را اكران ميكنند.
* سالنها را مانند گوشت قرباني تقسيم و تكه تكه ميكنند
اين تهيهكننده سينماي ايران همچنين با اشاره به اينكه به نظر ميرسد روش جديد براي اكران در سينما طراحي شده است گفت: روشي كه دوستان ابداع كردهاند روش جديدي است، چرا كه سالنها را مانند گوشت قرباني تقسيم و تكه تكه ميكنند به يكباره سالنهاي يك فيلم نيز جابجا ميشود و شرايطي كه دوستان دارند با سينما برخورد ميكنند بسيار ناعادلانه است.
* با شرايط موجود، بيضايي هم بايد «شيرتوشير» بسازد و تقوايي «كج كلاه خان»!
وي افزود: در اين شرايط مثلا بهرام بيضايي براي اينكه بتواند كار كند بايد «شيرتوشير» بسازد و يا ناصر تقوايي بايد برود و «كج كلاهخان» بسازد و اگر قرار باشد اوضاع به اين صورت جلو برود ديگر جريان اصلي سينماي ايران بايد تعطيل بشود.
* چگونه جلسه شوراي صنفي تنها با 4 نفر تشكيل شد؟
معلم همچنان با بيان اين كه در جلسه شوراي صنفي كه در خصوص پايان اكران فيلم آل از سرگروهي آفريقا تصميم گرفته شده است تنها 4 نفر حضور داشتهاند، گفت: اين كه چگونه ممكن است جلسه شوراي صنفي بدون 5 عضو اصلي ديگر و با تنها با 4 نفر برگزار شود براي من هم جاي سؤال است اما سؤال مهمتر اين است كه چگونه با 4 نفر چگونه تصميمات مهمي براي اكران گرفته شده است.
وي ادامه داد: اصلا در شرايطي كه قرار داريم و پس از تغييراتي كه در آئيننامه اكران صورت گرفته است شرايط سرگروهي اين شرايط ثبت شده است اما در 3 ماهه اخير نظراتي كه وجود داشته و گفته شده است كه بايد سرگروهها به 3 سينما تقليل پيدا كنند رعايت نميشود و بعد هم نميدانم چه شرايطي حاكم است كه صاحبان سينما نميخواهند يك فيلم بيش از 4 هفته اكران شود و بلافاصله فيلمهاي ديگر را جايگزين ميكنند و انگار دستورالعملي وجود دارد كه فيلمها زود به زود اكران شود.
* شرايط امروز فيلمسوزي است و اسمش اكران نيست
اين تهيهكننده سينما همچنين با اشاره به اين كه سالها گفته ميشد سينماي ايران قابل احترام و افتخار است اظهار داشت: دوستان سالها ميگفتنند كه سينماي ايران قابل احترام و افتخار است و بايد به آن افتخار كنيم اما من فكر ميكنم كه با شرايطي كه امروز در سينماي ايران حاكم است اين سينما ديگر سينمايي قابل افتخار و احترام آميز نيست.
معلم خاطر نشان كرد: سال گذشته نيز دقيقاً همين شرايط براي فيلمهاي دربارهالي و صداها پيش آمد و يادمان نرفته چه بلايي سر اين فيلمها آوردهاند و اين فيلمها را در واقع تنها اكران كردهاند و سوزاندند و اين موضوع بيعدالتي تمام است و بايد اسمش را فيلمسوزي گذاشت و اكران نيست.
* نبايد فيلم من را به خاطر انتقاداتم تنبيه كنند
تهيهكننده فيلم سينمايي آل همچنين با اشاره به اين كه تغيير ناگهاني آل از گروه آفريقا به دليل انتقاداتي است كه به وي نسبت به نحوه مديريت سينما دارد گفت: نبايد فيلم من را به خاطر انتقاداتم تنبيه كنند من تصور ميكنم انتقادات من در رفتاري كه با آل شده است بيتأثير نبوده و دوست دارم در شرايط حاضر آقاي توحيدي به من جواب بدهد، كه چه كسي جوابگوي چيست؟
وي افزود: به اعتقاد من اين اصلا روش درستي نيست كه شما كار را به جايي برسانيد كه يك فيلمساز اعطاي كار را به لقايش ببخشد وقتي اكثر معتقدين اعتقاد دارند كه آل فيلم استانداردي است و اگر دوستان براساس استانداردها دفترچه نوشتهاند سؤال من اين است كه اين دفترچه قرار است كجا و با چه شرايطي اجرا شود.
معلم خاطرنشان كرد: در هر صورت من فكر ميكنم در اين شرايط ناعادلانه نه تنها آل بلكه همه فيلمهاي كه مستقل هستند و سينماي سالم را پيروي ميكنند قرباني خواهند شد.
* براي موفقيت در سينما همزمان بايد تهيه كننده، پخشكننده و سينمادار باشيد
اين تهيهكننده سينما در ادامه با اشاره به اينكه مافياي اكران سايه خود را بر روي سينماي ايران گسترده كرده است گفت: به اعتقاد من براي اينكه بتوانيد در سينماي ايران موفق باشيد بايد همزمان تهيه كننده، پخشكننده و سينمادار باشيد تا بتوانيد فيلم خود را به طور مناسب اكران كنيد اما من پخشكننده و سينمادار نيستم و به همين دليل فيلمهايم قرباني سيستم ميشود.
* سينما ملك شخصي شده است و ديگر ملك عمومي نيست
علي معلم در ادامه اين گفتوگو با اشاره به اينكه تمام مسائل سينما انگار توسط عده خاص هدايت ميشود به فارس گفت: انگار سينما ملك شخصي شده است و ديگر ملك عمومي نيست و اين چيزي كه الان داريم ميبينيم ديگر سينماي ملي نيست و شامل حال همه مردم ايران نميشود بلكه يك سليقهاي است كه يك فيلم سخيف را ميسازد، به آن پروانه ميدهد، اكران ميكند، سفارش ميدهد و در نهايت از آن حمايت ميكند.
وي در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر تنها حدود 200 هزار نفر براي سينماي ايران تعيينكننده هستند در صورتي كه ميانگين مخاطب سينماي ايران بايد 30 ميليون نفر باشد و بايد پرسيد مابقي تماشاگران ما كجا هستند و اگر ميبينيد كه سطح استقبال از سينما تا اين حد پايين آمده است به دليل اين است كه براي آن جمعيت غايب فيلم نميسازيم.
اين تهيهكننده سينما تأكيد كرد: مردم با سينما قهر كردهاند و سينما از سبد فرهنگي خانوادهها خارج شده است كه اين موضوع در شهرستانها بسيار اسفبار تر است و در تهران هم يك سدي در مقابل فيلمسازان ايجاد شده است كه يا بايد در پشت آن سد قرار گرفت و يا اصلا فيلمسازي را فراموش كرد.
* 3 فيلم تهيه كردهام و هر 3 فيلم در اكران سوخته شدند
معلم در بخش پاياني اين گفتوگو با اشاره به اينكه در سينماي ايران 3 فيلم را در 3 ژانر مختلف تهيه كرده است كه هر 3 در اكران قرباني شدهاند خاطر نشان كرد: فيلم گاوخوني كه اثري متفاوت در سينماي ايران به حساب ميآيد حتي يك سانس هم اكران نشد و فيلم ازدواج به سبك ايراني نيز با وجود آنكه بايد شب عيد اكران ميشد با تاخيري 17 روزه روانه پرده سينما ميشد و 2 هفته بعد از اكران هم سيدي آن بيرون آمد و در حالي كه فيلم در روند مطلوبي داشت فروش خود را انجام ميداد به يكباره با فيلم ديگري جابجا شد و فيلم آل نيز در اكران سوخته شده تا عملا مشخص شود در سينماي ايران نوعي فيلمسوزي اتفاق ميافتد و معني آن نيست كه نميخواهند سرمايه سالم و كار حرفهاي در سينماي ايران جلو برود، مگر ارتباطاتي وجود داشته باشد و مثل اينكه سينماي ناپاك داراي وزني شده است كه دولت هم ديگر نميتواند جلويش را بگيرد.
0 نظرات:
ارسال یک نظر