فاطمه عودباشی - بیتا موسوی: کارگردان، نویسنده و بازیگران "تاوان" در نشست نقد و بررسی این مجموعه قصه آن را جذاب دانستند که زندگی در آن جاری است و سعی شده اثری متفاوت برای مخاطبان تلویزیون باشد.
به گزارش خبرگزاری مهر، نشست مجموعه تلویزیونی "تاوان" با حضور شهرام شاه حسینی کارگردان، آرش برهانی نویسنده، مینا لاکانی و کامران تفتی، بازیگران عصر یکی از روزهای گرم تیرماه در دفتر آنها برگزار شد. قبل از شروع نشست شاهحسینی از عوامل خواست هر سئوالی که پرسیده میشود همه نظرشان را بگویند تا نشست بهتر برپا شود. صحبتهای آنها را درباره این مجموعه در ذیل میخوانید.
آقای شاه حسینی برای شروع بگویید چطور شد تصمیم گرفتید بعد از ساخت چند کار ویدئویی مجموعه تلویزیونی "تاوان" را بسازید، مجموعهای که به جنس کارهای مورد علاقه تان نزدیک است و از فضای کارهای سینمایی تان فاصله گرفته است؟
- شهرام شاه حسینی: هر قصه ساخت خودش را می طلبد. من نمیتوانستم از "آقای هفت رنگ"، "تاوان" بسازم یا از "زنها فرشتهاند"، "گامهای معلق" را. شاید مجموعه "تاوان" به جنس کارهای مورد علاقهام نزدیک باشد اما آنچه من را برای کارگردانی جذبم کرد قصه خوب بود. شاید آرش برهانی همین الان به من یک قصه کمدی بدهد که آن را دوست داشته باشم حتماً کار می کنم.
پس اگر قرار باشد در تلویزیون کمدی بسازید "آقای هفت رنگ" را کارگردانی میکنید؟ چرا که شنیده بودیم شما از ساخت این فیلم راضی نبودید؟
- شاه حسینی: مسلماً کاری که ساختهام مورد علاقهام بوده زیرا در این صورت آن را نمیساختم.
ولی از ساخت این فیلم ناراضی بودید؟
- شاه حسینی: من از سه فیلمی که مورد علاقهام بوده و ساختهام ناراضی هستم، حتی هشت قسمتی که از پخش مجموعه "تاوان" گذشته و آن را دیدهام غصهدار میشوم چون فکر میکنم میتوانستم بهتر از این بسازم. الان وقتی مجموعه را میبینم متوجه نقاط ضعفم میشوم چرا که میدانم چه کار کردهام. اگر قرار باشد کمدی دیگری بسازم دقت بیشتری میکنم. اگر کمدی "آقای هفت رنگ" جواب نداده به دنبال اشکالات کارم میگردم که چرا این اتفاق افتاده است؟ یا ممکن است سراغ یک اثر فانتزی صرف بروم ولی دقت میکنم فیلمنامه زیربنای محکم و درستی داشته باشد.
شما اشاره کردید وقتی هشت قسمت از مجموعه "تاوان" را دیدهاید غصهدار شدید که میتوانستید بهتر از این بسازید. قبل از ساخت این مجموعه چند تله فیلم ساختید که فیلمنامه آن آماده بود اما در مجموعه "تاوان" فیلمنامه کامل نوشته نشده بود و همزمان با تصویربرداری این کار انجام می شد. مسلماً با شلختگی هایی رو به رو بودید و فیلمنامه نظامند نبود. این مسئله شما را در طول کار اذیت نکرد؟
- شاه حسینی: اگر کلمه غصهدار را استفاده کردم به خاطر این نبود که کار خوب نشده اما من همیشه به این فکر میکنم که میتوانستم بهتر از این هم بسازم. شما در مجموعه "تاوان" این شلختگیهایی که به آن اشاره کردهاید را دیدید؟
نه، منظورم از شلختگی این بود که فیلمنامه نظامندی در اختیار نداشتید. ممکن است کلیت را در ابتدا میدانستید اما جزییات آن را نه.
- شاه حسینی: بهتر است پاسخ این سئوال را آرش برهانی دهد.
- برهانی: ما انتهای قصه را میدانستیم اما نه با همه جزییات. وقتی فیلمنامه نوشته میشد آقای شاه حسینی مرتب در جریان کار بود و با هم به نتیجه میرسیدیم به همین دلیل در اجرا کمترین تغییرات را داشتیم. ما قبلاً فیلم "گامهای معلق" را با هم کار کرده بودیم. بنابراین به روحیات یکدیگر در کار آشنایی داشتیم و میدانستیم از قصه چه میخواهیم. البته بخش عمده قصه نوشته شده بود و مابقی هم در طول کار انجام شد.
- شاه حسینی: بهتر است خانم لاکانی و کامران تفتی هم نظرشان را بگویند.
- لاکانی: من 10 تا 13 قسمت از کار را خوانده بودم.
- تفتی: من اصلاً چیزی نخواندم. وقتی نام "تاوان" میآید من چند نام را به یاد میآورم پژمان بازغی و شهرام شاه حسینی. آنچه اتفاق افتاد حاصل اعتماد و گپ و گفت بود.
منظورتان اعتماد به شهرام شاه حسینی بود؟
- تفتی: بله، اعتماد به عمو شهرام بود، اعتمادی بدون هیچ قید و شرطی.
شما که قبلاً با شاه حسینی تجربه کار نداشتید. پس چطور اعتماد کردید؟
- تفتی: ما قبلاً با هم تجربهای نداشتیم، اما وقتی سر صحنه فیلم آقای فرح بخش شهرام شاه حسینی را دیدم پیش خودم گفتم چه جوان با انرژی است. فردای آن روز همراه پژمان بازغی که با او کار داشتم با عمو شهرام هم حرف زدم. او گفت نقشی دارد که فقط یک اسم دارد و هیچ چیز آن معلوم نیست. بعد از صحبت با من گفت هستی؟ و من هم نگاهی کردم و گفتم بله هستم. خدا را شکر قسمتهای پخش شده نشان میدهد که کار آبرومندی شده است.
"تاوان" نتیجه تمام زحمات عمو شهرام است که در طول کار کشیده بود. من از بازی در این پروژه خیلی راضی هستم. مجموعه "تاوان" دو ستون اصلی دارد که خانم لاکانی و بازغی هستند، اما در کنار آنها شخصیت های دیگری هستند که هر کدام قصه خودشان را دارند. "تاوان" نتیجه ریسک شاه حسینی است. مسلماً خیلی دشوار است متریالی که در اختیار داشته باشید آنقدر پتانسیل نداشته باشد تا این همه شاخه پیدا کند، اما اتفاقی که افتاد این بود که هوشمندانه این کار انجام شد.
- شاه حسینی: در این نشست جای آقای مولایی تهیه کننده خالی است. در قصه "تاوان" ما سعی کردیم در کنار ستونهای اصلی که پویان و مرجان بودند، شخصیتهای دیگری هم قرار دهیم، کاراکترهایی که هر کدام قصه خودشان را داشته باشند نه اینکه به موتور اصلی قصه کمک کنند. مثلاً بهرام، هومن و ... هر کدام قصه مستقلی را به تصویر بکشند.
یکی از نقاط قوت این مجموعه بودن داستانکهایی است که هر کدام قصه جداگانه ای دارند. درباره این داستانکها بگویید که اطلاعات اضافه به مخاطب نمی دهد اما تاثیرگذار هستند؟
- برهانی: قصد داشتیم در کنار شخصیتهای اصلی کاراکترهای فرعی را قرار دهیم که قصه زندگی آنها زندگی چند نفر دیگر را تحت تاثیر قرار دهد، به همین دلیل به مرور این شخصیتها به قصه اضافه شدند. البته فرم قصه پازل گونه نیست، بلکه قصهها به موازات یکدیگر پیش میروند.
فیلمنامه این مجموعه را دو نویسنده نوشته است. با توجه به اینکه قصه پیوسته است و تعداد شخصیت های فرعی هم کم نیستند، چطور به نتیجه مشترک می رسیدید تا تداخلی در کار ایجاد نشود؟ از سوی دیگر طرح اولیه این مجموعه هم چه کسی نوشت؟
برهانی: طرح اولیه این مجموعه را حسین آبکنار نوشت که ما فقط از داستان یک خطی آن که یک جوان شهرستانی به تهران می آید و با خانمی پولدار ازدواج می کند، استفاده کردیم.
شاه حسینی: فیلمنامه را برهانی نوشت و دیالوگها را معتمدی. او فقط دیالوگ نوشت و در قصه دخل و تصرفی نداشت.
چطور علیرضا معتمدی برای نگارش دیالوگها انتخاب شد؟ و چرا آرش برهانی خودش این کار را انجام نداد؟
- شاه حسینی: ما یک سال و نیم روی فیلمنامه "تاوان" کار کردیم. تا اینکه تلویزیون به ما گفت باید کار را شروع کنیم. با توجه به اینکه آرش برهانی باید بقیه قصه را مینوشت فرصت نداشت دیالوگها را هم بنویسد. به همین دلیل این موضوع را با او مطرح کردم و برهانی هم استقبال کرد. همین تجربه را در فیلم "گامهای معلق" هم داشتیم.
- تفتی: خیلی از اتفاقات واقعی این مجموعه را که میبینید ماحصل ذهن باز شهرام شاه حسینی بود. من، بازغی، لاکانی و شاه حسینی برای اینکه اتفاقات قصه واقعی باشد خیلی صحبت میکردیم تا وقتی جلو دوربین میرویم تمام اتفاقاتی که به تصویر کشیده میشود برای مخاطب قابل باور باشد.
وقتی قرار بود نقش بهرام را بازی کنم که نوع حرف زدناش با بقیه فرق میکرد با شهرام صحبت میکردم، اما او به من تاکید داشت که خیلی راحت حرف بزنم تا شخصیتها و دیالوگها برای مخاطب باورپذیر باشد. یکی از ویژگیهای این مجموعه این است که عنصر حقیقت در آن جریان دارد و در اجرا موج می زند.
- برهانی: قصه آدمهای "تاوان" واقعی است. علاوه بر آن انتخابهای شهرام صحیح بود. هر کس که این مجموعه را ببیند متوجه میشود کار برای شهرام شاه حسینی است.
خانم لاکانی شما خیلی گزیده بازی میکنید و برخلاف دیگر بازیگران که سعی دارند هر انتخابی داشته باشند، اما مرتب بازی کنند، شما این طور نیستید. مجموعه "تاوان" چه ویژگیهایی داشت که بازی در این پروژه را پذیرفتید؟
- لاکانی: سالها است که ناخواسته بازیگر تلویزیون شدهام. نقشهایی که معمولاً برای تلویزیون نوشته میشود تخت و تک بعدی است یا سیاه و یا سفید مطلق. به همین دلیل انتخاب بازیگر محدود میشود به همین دلیل دلم میخواهد در کاری که بازی میکنم لذت ببرم و با آن ارتباط برقرار کنم. وقتی خلاصه قصه "تاوان" را خواندم اعلام آمادگی برای بازی در این پروژه را کردم.
به نظرم نقش مرجان واقعی و ملموس بود. در جامعه امروز ما زنانی همچون مرجان زیاد دیده میشوند که زندگی گستردهای دارند. عاشق میشوند و باز هم به خاطر شکستهایی که میخورند اعتماد میکنند. در واقع مرجان از آن دسته نقشهایی بود که به واقعیت نزدیک است. احساس کردم این نقش با دیگر نقشهایی که بازی کردم متفاوت است. نمونه این نقشها را در تلویزیون کم داریم. معمولاً کارها در تلویزیون چارچوب دارد اما نقش مرجان ویژگی های زیادی داشت به همین دلیل نقش را پذیرفتم.
البته در ابتدا کار کردن با آقای شاه حسینی برایم سخت بود چرا که قبلاً تجربهای با او نداشتم. در این سالها به غیر از آقای سهیلیزاده با بقیه کارگردانانی که کار کردم که قبلاً با آنها تجربهای نداشتم ولی از آنجایی که فیلمهای سینمایی شهرام شاه حسینی را قبلاً دیده بودم به عنوان یک جوان خوشفکر و خوش آتیه به او اعتماد کردم چرا که میدانستم کارگردانی از سینما که قرار است در تلویزیون کار کند صد در صد تفاوتهایی دارد. البته آقای شاه حسینی هم من را تحمل کردند.
شاه حسینی: خواهش می کنم شما ما را تحمل کردید!
- لاکانی: در مجموع برای رسیدن به نقش مرجان خیلی سختی کشیدم، چون آقای شاه حسینی هم خیلی به من کمک نکرد. البته فرصت این کار را هم نداشت چون من زمانی به گروه ملحق شده بودم که دو ماه از تصویربرداری این مجموعه گذشته بود ولی غیر منصفانه بود بازیگری برای نقش اول آورده شود و زیاد با او صحبت نشود.
- برهانی: فکر میکنم دلیل این مسئله این بود که آقای شاه حسینی به انتخاب خودش اعتماد داشت. قبل از خانم لاکانی بازیگر دیگری انتخاب شده بود اما احساس می کردم این همان بازیگری نیست که ما می خواهیم؛ ولی وقتی خانم لاکانی انتخاب شدم مطمئن بودم انتخاب درست است.
چرا دیر به انتخاب خانم لاکانی رسیدید؟
- شاه حسینی:وقتی بازیگران قرار است برای پروژهای انتخاب شوند، فهرست بازیگران در اختیار ما گذاشته میشود و یکی یکی نامها به خاطر مشغله کاری، مناسب نبودن با نقش یا دستمزد بالا خط میخورند. قبل از اینکه خانم لاکانی انتخاب شود ما بازیگر دیگری انتخاب کردیم که بنا به دلایلی از بازی انصراف داد. هم او به کارهایش رسید و هم من.
بعد از انصراف آن بازیگر این طور نبود که فهرست دیگری بیاوریم و شروع به انتخاب کنیم، بلکه به نتیجه رسیدیم که خانم لاکانی ایفاگر نقش مرجان باشد. همان طور که خانم لاکانی اشاره کردند من کمک زیادی به او نکردم، چون دو ماه از کار گذشته بود و وقتی او به گروه آمد روزهای اول زیاد با بچهها اخت نشده بود، اما کم کم این مسئله برطرف شد، ولی در مجموع من به انتخابم اعتماد داشتم.
مرجان سردی خاصی دارد و شما توانستهاید در بازی این سردی را نشان دهید، بدون آنکه سرد بودن این شخصیت مخاطب را آزار دهد. این کار برایتان دشوار نبود؟ و این سردی تا چه حد به شخصیت خودتان نزدیک است؟
- لاکانی: شخصیت زنانی مثل مرجان در جامعه زیاد است. زنانی که مسئولیت بزرگ اجتماعی دارند و کمتر صفات پیش پا افتاده دارند. قصدم توهین به بعضی خانمها نیست، اما صفات پیش و پا افتاده در مرجان خیلی کمرنگ است. مرجان چالشهای زیادی در زندگی داشته که با پیشرفت قصه متوجه سردی رفتارهای او میشوید و دلایل آن را میبینید. واقعیت این است که بازیگر برای رسیدن به نقش از کانال احساسات خودش عبور می کند. شما نمیتوانید بگویید مرجان کاملاً جدا از مینا لاکانی است، چرا که این طور نباشد یعنی برای تماشاگر قابل باور نیست. شخصیت مرجان از مینا لاکانی وام گرفته شده تا مرجان شکل بگیرد.
- شاه حسینی: من، بازغی، لاکانی،تفتی و ... خیلی کار عجیب و غریب نکردیم. مگر بضاعت سینما و تلویزیون ما چقدر است؟ که درباره عجیبی آن صحبت کنیم.
- برهانی: به نظرم وقتی در کاری انتخابها درست باشد مابقی قضیه حل است. در این مجموعه کاظم هژیرآزاد به خوبی نقش نجفی را بازی کرده است.
ولی رضا رویگری بازی خوبی نکرده است. هر چقدر بازی بازیگران این مجموعه راحت است، بازی او تصنعی به نظر میرسد به خصوص در صحنه رستوران که میز را به هم میزند. بازی او در این مجموعه تکرار بازیهایش در مجموعههای "دارا و ندار" و "به کجا چنین شتابان" است.
- تفتی: به نظرم این طور نیست. اتفاقاً رضا رویگری بازی خوبی در این مجموعه کرده است که متفاوت از دیگر بازیهایش است. برایتان مثالی می زنم وقتی شما مسواک میزنید که به لثه شما گیر کرده و درد زیادی دارد نمیگویید وای دندانم، بلکه میگویید آخ. در آن سکانس که مثال زدید سعید در رستوران میز را آن طور به هم میزند، اتفاقاً درست بازی کرده است.
- برهانی: به نظرم شما باید این مجموعه را تا انتها ببینید و بعد درباره بازی رویگری قضاوت کنید. اتفاقاً او به خوبی نقش اش را ایفا کرده است.
- شاه حسینی: من قبل از رفتن بازیگر جلو دوربین با او خیلی صحبت میکنم، اما وقتی متوجه میشوم او به بیراهه میرود. به او میگویم همه چیز را فراموش کند و خودش بازی کند. درباره رضا رویگری هم باید بگویم خیلیها با من تماس گرفتند از بازی او تعریف کردند و شما تنها کسی هستید که انتقاد به بازی او دارید.
- برهانی: به نظرم با پیشرفت قصه بیشتر متوجه روحیات رضا رویگری میشوید.
وقتی رضا رویگری وارد قصه "تاوان" شد از بس نقش آدم های پولدار، لمپن و خبیث را بازی کرده نقش او نیز در این مجموعه قابل حدس زدن بود؟
- شاه حسینی: به نظرم شما اغراق میکنید. امکان ندارد این اتفاق افتاده باشد. البته باید بگویم من برای نقش سعید یک انتخاب دیگر هم داشتم که فرهاد اصلانی بود. درآن زمان او سر پروژه "آشپزباشی" بود. رضا رویگری در "تاوان" خیلی خوب بازی کرده، چرا که بدون آگاهی از پیشینه و آینده سعید بازی کرد. گرچه کار دشواری بود، اما می خواستیم در مسیر درست قصه قرار بگیرد.
این انتخاب نادرست درباره شخصیت شهنام شهابی ایفاگر نقش هومن هم افتاده است. او قرار است نقش یک جوان 18 یا 19 ساله را بازی کند. البته نقش مشکلی ندارد، اما او نتوانسته آن را در بازی در آورد. رفتارهای او در سریال به اندازه یک فرد 25 ساله است نه یک فرد 18 ساله ، به همین دلیل این تضادها در بازی او دیده میشود؟
- شاه حسینی: اگر شهنام شهابی انتخاب نمیشد باید چه کسی را انتخاب میکردیم؟
من پیشنهاد نمیدهم کدام بازیگر باید جایگزین میشد، اما می گویم نتوانستید بازیگر مناسبی انتخاب کنید؟
- شاه حسینی:شما فیلم را می بینید که لذت ببرید یا منتقدانه نگاه میکنید؟
مسلماً با توجه به حرفهام با نگاه نقادانه میبینم.
- تفتی: اگر اجازه میدهید من پاسخ بدهم. رفتارهای یک جوان 18 یا 19 ساله فراز و نشیب های زیادی دارد و به لحاظ روانشناسی یک رفتار مشخص ندارد. به نظرم شهابی به دقت توانسته این مسئله را در بازی نشان دهد.
بله، یک جوان در آن سن رفتارهایش اوج و فرودهای زیادی دارد. من منکر این مسئله نیستم، اما میگویم شهابی نتوانسته این مسئله را در بازی نشان دهد و بیشتر رفتارهای یک فرد 25 ساله را دارد؟
- برهانی:تضادهای رفتارهای هومن به خاطر این است که چهار یا پنج سال جدا از پدر و مادرش زندگی کرده است. به نظر شما بازی ایراد دارد یا فیلمنامه؟
بازی ایراد دارد نه فیلمنامه.
- تفتی: فردی که مواد مصرف میکند، مناسک خودش را دارد. اتفاقاً شهابی این شلوغی و پریشانی رفتار را نشان داده در حالی که خودش اصلاً آدم شلوغی نیست. من نمیپذیرم بازی او خوب نیست.
- برهانی: البته ما خیلی گشتیم تا بازیگری با آن سن پیدا نکنیم، اما موفق نشدیم؛ ولی شهابی هم به خوبی نقشاش را بازی کرد.
- شاه حسینی: بازیگران رنگهای مختلفی دارند و هر کدام یک جنس بازی را با خودشان می آورند. من به عنوان کارگردان مراقب بودم تا فردی واکنش عجیب و غریبی نداشته باشد. بازیگران این مجموعه سعی کردند رئال بازی کنند. میخواهم برایتان مثالی بزنم. وقتی یک مربی کلی ستاره دارد همه را با هم به زمین نمیفرستد، اما کسانی را میفرستد تا در کنار هم خوب باشند. من همه عوامل و بازیگرانی که با این مجموعه همکاری کردند را دوست دارم.
مجموعه "تاوان" بیشتر سینمایی ساخته شده تا تلویزیونی، حتی قصه با کارهای تلویزیونی که لحظه به لحظه به مخاطب اطلاعات می دهد، فرق می کند.
- شاه حسینی: ما در تلویزیون به مخاطب عادت دادیم که مرتب به او اطلاعات بدهیم، اما در مجموعه "تاوان" قصد نداشتیم اطلاعات زیادی بدهیم. من، برهانی و مولایی یک سال و نیم جنگیدیم تا سکانس تکراری نگذاریم و تاکید داشتیم سکانس باید یا گره داشته باشد یا گره باز کند. حاصل این جنگیدن شدن "تاوان". برای ساخت این پروژه من خیلی ریسک کردم. می توانستم کاری بسازم که پربیننده تر از این که است، باشد مثل کارهای روتین که البته به آنها بیاحترامی نمیکنم، ولی میخواستم ریسک کنم و راهی را باز کنم که بعدها کارگردانان بهتر بتوانند کارهای خوب و متفاوتی بسازنند.
ـ لاکانی: من کارم را از سینما شروع کردم و خیلی هم فیلم میبینم. معتقدم بچه های سینما نوع نگاه شان با بچههای تلویزیون فرق میکند. آنها خیلی میلیمتری نگاه میکنند. بچههای تلویزیون یاد گرفتند خیلی با سرعت کار کنند، اما بچههای سینما خیلی با سرعت کار نمیکنند، بلکه سعی دارند ظریفتر نگاه کنند. البته بین سینما و تلویزیون ما فرقی نیست.
در مجموعه "تاوان" فلاش بکهای زیادی دیده می شود. فکر نمیکردید این فلاش بکها که مخاطب تلویزیون زیاد با این فرم کار مانوس نیست ممکن است او را سردرگم کند؟ چطور به این فرم رسیدید؟
- برهانی: پیشنهاد این فرم را ابتدا من دادم و شهرام هم با آن موافقت کرد. البته سعی کردیم فلاش بک ها آنقدر نباشد که مخاطب تلویزیون را سردرگم کند.
- تفتی: به نظرم یکی از ویژگیهای این مجموعه همین فلاش بکها است که مرتب برای بیننده تعلیق ایجاد کرده است، چون مرتب از ما سئوال میشود مرجان مرد یا نمرد و .... همین نشان میدهد توانستهایم ذهن مخاطبان را همراه خود کنیم.
- شاه حسینی: در مجموعه "تاوان" نخواستهام مخاطبان را گیج کنم. در سینما برای مخاطب عام کار کردم و برای تلویزیون عامتر. بنابراین قصد سردرگمی مخاطب را نداشتم که از کار سر درنیاورد.
گذاشتن این فلاش بک ها کار خارق العادهای نیست، اما چنین فرمی درتلویزیون تازگی داشت. آیا مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه یا ناظران کیفی به این فرم کار ایراد نگرفتند؟
- برهانی: نه، ایرادی نگرفتند. میتوانم بگویم "تاوان" راحتترین فیلمنامهای بود که تاکنون نوشته بودم.
- شاه حسینی: اتفاقاً همکاری خیلی خوبی با ما شد و اصلاً دچار مشکل نشدیم.
- برهانی: کار در تلویزیون چارچوبی دارد، اما در این چارچوب شما آزاد هستید
- تفتی: "تاوان" تنها مجموعهای است که عنصر واقعیت در آن جریان دارد و مخاطب آن را باور دارد. همه عوامل با انرژی کار کردند. بازغی برای در آوردن نقشاش زحمت خیلی زیادی کشید. عمو شهرام سعی کرد مجموعهای بسازد که زندگی در آن جریان داشته باشد.
تصویربرداری، تدوین و نورپردازی این مجموعه خوب و سینمایی شده است. در این باره توضیح دهید. به ویژه سکانس آمبولانس که کات خورده بود و...
- شاه حسینی: تصویربردار وقتی فیلمنامه "تاوان" را خواند یکی از ما شد و دوربین او هم جنس قصه شد. وقتی کامران تقاضای پلان مجدد میکرد، او انجام میداد. من در این مجموعه سعی کردم بازیگران خسته نشوند. معمولاً در تلویزیون بازیگران به خاطر سکانس پلانهای طولانی خسته میشوند، اما من در این پروژه این کار را انجام ندادم. اگر قرار بود بازیگری جملهای را بگوید از او میخواستم از زاویه دیگری بگوید و دکوپاژهای رفت و برگشت به گونهای بود که بازیگران را خسته نمیکرد تا انرژی آنها تحلیل نرود. برای تدوین هم مستانه مهاجر انتخاب شد که واقعاً بهترین انتخاب بود. او هنرمند فرهیختهای است. اگر به مهاجر ساختمان خوبی داده شود او قیچی خوبی میزند.
- برهانی: صداگذاری این مجموعه هم خوب است.
-لاکانی: این مجموعه تدوین خوبی دارد. معمولاً وقتی این سریال را می بینم سعی می کنم اطرافم شلوغ باشد تا ری اکشن های آنها را بدانم. مخاطب در بین سریال کارهای دیگر انجام می دهد. اما وقتی این مجموعه را می بیند از جایش بلند نمی شود، چرا که نمیخواهد حتی یک لحظه را از دست بدهد، چون میداند مرتب یک اتفاق در حال رخ دادن است.
شاه حسینی: با پیشرفت قصه شخصیت بیشتر شکل میگیرند.
پلیسی که در این مجموعه به تصویر کشیده با دیگر پلیس های کارهای تلویزیونی تفاوت دارد. چطور شد تصمیم گرفتید پلیس این مجموعه را متفاوت نشان دهید؟
- شاه حسینی: علاقمند بودم پلیسی را که به تصویر میکشم نرم و از جنس خودمان باشد و مثل بقیه حرف بزند. میخواستم کلیشهها را بشکنم.
آقای شاه حسینی برای پایان این نشست بگویید قصد دارید چه پروژههایی برای تلویزیون بسازید؟
- شاه حسینی: یکی از اپیزودهای مجموعه "ده عکس" را کارگردانی میکنم. همچنین مجموعه "کوری" هم به تهیه کنندگی بهروز خوش رزم میسازم. داستان این مجموعه خیلی خوب و متفاوت تر از "تاوان" است.
0 نظرات:
ارسال یک نظر