ميرتهماسب و جزييات كارگاه مستند‌سازي «ايده تا متن»: با وجود بحران‌هاي مالي ناخواسته خانه سينما دركنار ماست

رييس انجمن مستندسازان سينماي ايران گفت:متاسفانه در اكثر موارد عبور از مرحله‌ي «ايده» تا «متن» مورد بي‌توجهي قرار مي‌گيرد و ما در انجمن مستند‌سازان احساس وظيفه كرديم كه بر اهميت اين موضوع تاكيد كنيم.
مجتبي ميرتهماسب درباره كارگاه مستندسازي «از ايده تا متن» كه قرار است اوايل تير ماه در خانه سينما برگزار شود،با بيان اين مطلب ادامه داد:«هنگامي كه در بخش‌هاي مختلفي مانند انتخاب و داوري جشنواره‌ها و يا كميته‌ي عضوگيري انجمن به انبوه فيلم‌هاي رسيده نگاه مي‌كنيم، در موارد متعدد مي‌بينيم كه موضوعات بسيار خوب به شيوه‌اي نامناسب ساخته شده‌اند و فيلمساز تنها با انتخاب موضوع به سرعت به فيلمبرداري پرداخته و مطلقاً پرورش ايده را مدنظر قرار نداده است.»
او با اشاره به اين كارگاه توضيح داد:«متاسفانه در ايران تا دو سه سال پيش حتي در دانشگاه‌ها هم بحث آموزش سينماي مستند مورد بي‌توجهي قرار مي‌گرفت و همواره در زمينه‌ي آموزش مستند شاهد خلاء‌هايي بوديم. به همين دليل انجمن مستند‌سازان سينماي ايران اين موضوع را به طور جدي مورد توجه قرار داد و در زمينه‌هاي مختلف ورك‌شاپ‌هاي مختلفي برگزار كرد كه خوشبختانه برگزاري اين كارگاه‌ها موجب شد كه بعدها مراكز ديگر هم اين مساله را مورد توجه قرار دهند. اكنون در بسياري دانشكده‌ها، آموزشگاه‌ها و حتي جشنواره‌ها شاهد توجه به آموزش سينماي مستند هستيم.»
رئيس انجمن مستندسازان با بيان اين‌كه اولين كارگاه انجمن مستند‌سازان در شهريور‌ماه سال 81 برگزار شده، اظهار كرد:« آخرين ورك‌شاپ ‌ما هم چندي پيش با عنوان كارگاه "آشنايي با فرصت‌هاي مالي" برگزار شد كه در مجموع اين كارگاه‌ها گاه به‌طور انحصاري براي اعضاي انجمن و گاه براي عموم علاقه‌مندان برگزار شده‌است. در كنار اين نوع كارگاه‌ها نيز انجمن مستند‌سازان همواره با پيشنهاد‌هايي از سوي جشنواره‌هاي مختلف مانند دو دوره‌ي اول جشنواره سينماحقيقت، جشنواره‌هاي پليس، شهر و ... مواجه بوده و براي آنها هم كارگاه‌هايي را طراحي و برگزار كرده است.»
ميرتهماسب ادامه داد:« اكنون نيم‌نگاهي به فعاليت‌هاي موسسات آموزشگاهي سينمايي نشان مي‌دهد كه موسسات سينمايي هم بخشي را به آموزش سينماي مستند و علاقه‌مندان اين شاخه از سينما اختصاص ‌داده‌اند. اين موضوع بيانگر آن است كه طي اين سال‌ها فضايي ايجاد شده كه به واسطه‌ي آن ضرورت توجه به بحث آموزش مستند حس و مورد توجه قرار گرفته است؛ اما با اين حال لازم است كه مدرسين اين كارگاه‌ها هم مورد توجه قرار بگيرند و با نگاه تخصصي انتخاب شوند.»
او با اشاره به ويژگي‌هاي كارگاه‌هايي انجمن مستند‌سازان، تصريح كرد:«در اين ورك‌شاپ‌ها اساتيدي كه به دلايل مختلف كمتر در كارگاه‌هاي ديگر حاضر مي‌شوند، همواره به دليل لطفي كه به انجمن دارند، قبول زحمت مي‌كنند و در اين كارگاه‌ها تدريس مي‌کنند؛ چرا كه حس مي‌كنند كه اين كارگاه‌ها به شكل تخصصي و با هدفي مشخص برگزار مي‌شوند.»
رييس انجمن مستند‌سازان در عين حال گفت: «طي اين سال‌ها، تمام كارگاه‌هاي انجمن با حداقل‌ توان مالي و با ناچيز‌ترين بودجه‌ي ممكن برگزار شده است. با اين حال همواره سعي کرده‌ايم آداب حرفه‌اي ورك‌شاپ‌ها را رعايت كنيم. فكر مي‌كنم كه مديران بخش‌هاي دولتي بايد به اين موضوع توجه داشته باشند كه چرا بودجه‌هايي كه در اين مراكز به بخش آموزش تعلق مي‌گيرد را به برگزاري اين نوع برنامه‌ها اختصاص نمي‌دهند؟
ما از همان اولين كارگاهي كه داشتيم همواره از مشاركت‌هايي حداقلي بهره برده‌ايم و با همين حداقل‌ها كارگاه ‌برگزاري كرده‌ايم. مبالغي كه ما به اساتيد اين ورك‌شاپ‌ها پرداخت مي‌كنيم واقعا ناچيز و در حد يک هديه است. اگر بخواهيم فقط وجه ريالي قضيه را هم مدنظر قرار دهيم، بايد بابت هر يك از اين استادان هر روز ميليون‌ها تومان پرداخت كنيم؛ چرا كه اين افراد تجربيات يك عمر خود را ظرف يك روز در اختيار ديگران قرار مي‌دهند.»
ميرتهماسب ادامه داد:«ما طي اين سال‌ها همواره شرمنده ‌اساتيد‌مان بوده‌ايم. اين دوستان هيچ‌گاه بحث‌هاي مالي را مطرح نمي‌كنند و خالصانه تمام دانش خود را تقسيم مي‌كنند. اما در نهايت فكر نمي‌كنم كه اين شرايط دوام زيادي داشته باشد. اگر قرار باشد ما اين سرمايه انساني را همين‌گونه بي‌مزد و منت خرج كنيم قطعاً اين موضوع عاقبت خوشي براي سينماي مستند نخواهد داشت. لذا دست‌اندركاران دولتي سينماي مستند و مراكزي كه بودجه‌اي را بابت آموزش مي‌گيرند بايد اين موضوع را مورد توجه قرار داده و بخشي از بودجه‌هاي خود را در اين راه سرمايه‌گذاري كنند.»
او در ادامه به كارگاه اخير انجمن مستندسازان اشاره و عنوان كرد:«پس از اين‌كه اخبار برگزاري اين كارگاه منتشر شد، مسوولان مركز گسترش سينماي مستند و تجربي براي همكاري اعلام آمادگي كردند و قرار شد كه در اين كارگاه مشاركت مالي داشته باشند و اميدواريم اين اتفاق به زودي بيفتد. علاوه بر اين خانه سينما هم همچون هميشه در كنار ماست؛ گرچه در حال حاضر خانه سينما خود دچار بحران‌هاي مالي ناخواسته است!»
ميرتهماسب در ادامه از اسپانسر خصوصي اين كارگاه ياد كرد و گفت:« قرار است تمام جلسات اين كارگاه به صورت کاملاً حرفه‌اي فيلمبرداري شود و شايد بعدها فيلم‌هاي اين كارگاه را وارد بازار ويديويي كنيم و در اختيار علاقه‌مندان قرار دهيم. براي اين مورد، هم در بخش تجهيزات و هم در بخش عوامل اجرايي، دوستاني در بخش خصوصي اعلام آمادگي کرده‌اند که پس از قطعي شدن همگي آن‌ها، اطلاع رساني خواهيم کرد.»
او درباره‌ي چگونگي حمايت اين كارگاه ‌از ساخت فيلم هم گفت: «يکي از اهداف انجمن اين بوده که شرايط توليد فيلم براي هنرجويان هر دوره‌ي کارگاهي فراهم شود و اين اتفاق حداقل در دو يا سه تا از کارگاه‌هاي انجمن افتاده و حاصل آن نيز فيلم‌هاي موفقي بوده است. براي اين کارگاه نيز چنين برنامه‌ريزي‌ نيز انجام شده ولي متاسفانه هنوز توليد اثر در قالب اين كارگاه قطعي نشده است. گرچه انجمن تا زمان برگزاري کارگاه اين تلاش را ادامه خواهد داد.»
اين كارگردان در بخش ديگري از اين مصاحبه اذعان داشت:«در اين فاصله اگر مراكز و موسسات مختلف اعلام آمادگي كنند، اين توان و تجربه وجود دارد که کليت فضاي کارگاه جوري طراحي شود تا هنرجويان بر يک موضوع خاص متمرکز شوند و پس از پايان دوره، طرح‌هاي حرفه‌اي آماده‌ي توليد در دست داشته باشند. به هرحال تجربيات كارگاه‌هاي قبلي ما اغلب آثاري درخشان بوده‌اند.
او درباره‌ي اين‌كه آيا مدت زمان شش روز براي كارگاهي كه تنها به يك بخشي از روند فيلمسازي اختصاص دارد، زياد نيست گفت: مهم‌ترين ويژگي كارهاي ورك‌شاپي اين است كه طي دوره‌اي مشخص، به صورت كاملاً فشرده و متمركز به موضوعي خاص مي‌پردازند. اگر بخواهيم اين كارگاه را باز كنيم شايد به اندازه‌ي يك يا چند ترم دانشگاهي ارزش زماني داشته باشد. به نظر من نوع مواجهه با اين موضوع از سوي آقاي مشيري به درست‌ترين شكل ممكن انتخاب شده است، گرچه به دليل شرايط فعلي شايد عده‌اي نتوانند يك هفته براي شركت در كارگاه وقت بگذارند، اما به هرحال ما بايد آداب كارگاهي را رعايت كنيم.»
ميرتهماسب در پايان به تاثير مواجهه با اساتيد سينماي مستند اشاره و عنوان كرد: «در قالب اين كارگاه‌ها امكاني پيش مي‌آيد كه هنرجويان علاوه بر يادگيري سينماي مستند و مواجهه با استادان اين رشته، از تجربيات آنها نيز استفاده كنند. در واقع اين كارگاه فضايي به وجود مي‌آورد كه در آن مستند‌سازان جوان بتوانند "درك محضر" كرده و از حضور و همراهي نسل‌هاي قديمي‌تر بهره‌مند شوند. همين فرصت يكي از ويژگي‌هاي مهم اين كارگاه است كه به نظر من فيلمسازان نبايد اين نوع فرصت‌ها را از دست بدهند.
كارگاه مستندسازي «از ايده تا متن» با حضور و تدريس اساتيدي چون منوچهر طياب، محمدرضا اصلاني، محمد تهامي‌نژاد، محمدرضا مقدسيان، ابراهيم مختاري، محسن عبدالوهاب، فرهاد مهران‌فر و بهمن كيارستمي از 6 تا 11 تيرماه برگزار مي‌شود.
اين كارگاه از سوي انجمن مستند‌سازان و با همكاري خانه سينما برگزار مي‌شود و ثبت نام در آن علاوه بر اعضاي انجمن مستندسازان براي عموم مستند‌سازان آزاد است. به‌دليل محدوديت، تنها 50 نفر قادر به شركت در اين كارگاه خواهند بود كه اعضاي انجمن مستند‌سازان و به‌ويژه مستند‌سازان شهرستاني انجمن در اولويت قرار گرفته‌اند.»

0 نظرات: