اين كارگردان سينما كه همزمان با اولين روز اكران عمومي جديدترين ساختهي سينمايياش «هفت دقيقه تا پاييز» در نشست خبرگزاري ايسنا حضور داشت، درباره دلايل تغيير پايانبندي فيلمش با بيان اين مطلب گفت:به شخصه هنوز تأكيد دارم كه پايانبندي اوليه درستتر بوده است، چراكه به عنوان كارگردان ترجيح ميدهم تماشاگر با احساساتش از سالن خارج نشود.
من فيلم احساساتي نساختهام و از ابتدا در پي تأثيرگذاري بودهام و دوست داشتم كه تماشاگر هنگامي كه از سالن خارج ميشود روي يك سكانس فيلم به فكر بپردازد. به هرحال اكنون اينگونه تصميمگيري شده و جمعبندي نظرات بر اين شد كه براي اكران عمومي پايانبندي فيلم تغيير كند.
اين كارگردان گفت:«هفت دقيقه تا پاييز» در تداوم سينماي قبلي من ساخته شده و هيچ تفاوتي با فيلمهاي قبليام ندارد. نگاه من در سينماي اجتماعي به همين شكل است اما فيلمهاي قبلي من خارج از شهر بود و اين فيلم در درون شهر ساخته شده است، نگاه من به سينماي شهري اينگونه است و اگر اكنون هم بخواهم از شهر خارج شوم دوباره فيلمهايم به «دانههاي ريز برف» و يا «استشهادي براي خدا» شبيه ميشوند.
او درباره به كارگرفتن بازيگران چهره در اين فيلم و تفاوت «هفت دقيقه تا پاييز» با ساختههاي قبلياش گفت: به غير از «نامههاي باد» تمام فيلمهاي من با كمك بازيگران ساخته شده است. البته ممكن است كه عدهاي از اين بازيگران چهرههاي شناختهشده نداشته باشند، اما به هرحال همه آنها يا بازيگران سينما و تئاتر بودهاند و يا افرادي هستند كه در آموزشگاههاي بازيگري و تئاتر تجربيات متعدد داشتهاند.
اميني ادامه داد: از نظر سبك هم براي من اين فيلم با فيلمهاي ديگرم فرقي ندارد و حتي اگر از نظر ساختار هم «هفت دقيقه تا پاييز» را در نظر بگيريم، ميبينيم كه مانند فيلمهاي قبليام از ساختاري تجربي بهره ميگيرد.
كارگردان«هفت دقيقه تا پاييز» درباره تاثير حضور بازيگران چهره در اكران اين فيلم توضيح داد: قطعا حضور اين بازيگران در اكران فيلم تاثير بسزايي دارد اما اينكه كارگرداني بخواهد صرفا فيلمي با حضور بازيگران بسازد كار دشواري نيست و نمونههاي متعددي داشتهايم كه حتي يك كارگردان فيلم اولي با هزينه كردن مبالغ بالا از بازيگران متعدد استفاده كرده است.اما در نهايت اين فيلمها چيزي به سينماي ايران اضافه نكردهاند.
او در ادامه صحبتهاي خود «هفت دقيقه تا پاييز» را راحتترين فيلمش دانست و گفت:اگرچه اين فيلم راحتترين ساختهي من محسوب مي شود، اما سوژهي آن سوژهي سختي بود كه نياز به استفاده از بازيگران قوي داشت.
اميني همچنين به بحث بهرهگيري از بازيگران در فيلمها اشاره و عنوان كرد: يك كارگردان نميتواند بگويد كه صرفا با بازيگران چهره يا نابازيگران كار ميكند و به طور طبيعي من هم هر دوي اين شيوهها را امتحان كردهام.
اين كارگردان در عين حال از سختيهاي ساخت فيلم «هفت دقيقه تا پاييز» نيز ياد كرد و افزود:اين فيلم سختيهاي خود را هم داشت، اما سختيهاي فيلمهاي قبلي من به شرايط كار مربوط ميشد اما سختي اين فيلم تا حدي به استفاده از سوپراستارها و ارتباط برقراركردن با آنها برميگشت. به هرحال هر فيلمي شرايط سخت خود را دارد، اما همانطور كه گفتم نسبت به تمام فيلمهاي قبليام،«هفت دقيقه تا پاييز» راحتترين كارم بود.
او در ادامه به نگاه مثبت تهيهكننده اين فيلم اشاره و عنوان كرد: تهيهكننده اين فيلم آقاي ساداتيان فردي فرهنگيبود و براي مدتزمان ساخت فيلم، خيلي براي ما محدوديت قائل نميشد. در زمينه فيلمنامه و تغييراتي كه موجب تكميل آن ميشد هم آقاي ساداتيان همواره حامي ما بود و نقطهنظرات مختلفش را در اين زمينه عنوان ميكرد.
اميني درباره تغييراتي كه در فيلمنامه اين فيلم به وجود آمده و اينكه به نظر ميرسد، محسن تنابنده اكنون از نتيجه كار رضايت چنداني ندارد توضيح داد: اين فيلمنامه دوسال پيش از سوي من به عنوان يك طرح، مطرح شد و محسن نخعي به نگارش آن پرداخت. بعدها قرار شد كه محسن طنابنده اين فيلمنامه را بازنويسي كند اما از ابتدا قرار بود كه چارچوب اصلي حفظ شده و تنها بازنويسي در فيلم صورت بگيرد. در پايان كار هم عليرضا نادري به كمك طنابنده آمد، اما باز در آخرين مرحله، فيلمنامهي نوشته شده براساس طرح خود من بود و تمام عناصري كه در طرح وجود داشت در فيلمنامه مورد توجه و استفاده قرار گرفت.
او ادامه داد:ممكن است برخي موارد به فيلمنامه اضافه شده باشد، اما اين موارد به بازيگر كمك ميكرد تا راحتتر و بهتر به ايفاي نقش بپردازد. در كل اين فيلم و تغييراتي كه در فيلمنامه آن صورت گرفت در چارچوبي خاص بود و طبيعتا هنگامي كه يك چارچوب كلي وجود داشته باشد و نظراتي درباره آن مطرح شود، نتيجهي كار بهتر ميشود.
سيد جمال ساداتيان تهيهكننده اين فيلم در بخش ديگري از این نشست درباره نحوه اعتمادش به فيلمسازان اظهار كرد: در انتخابهايم سعي ميكنم كه آثار گذشته فيلمساز را بررسي كرده و مورد توجه قرار دهم. فكر ميكنم كه فيلمسازاني كه تاكنون با آنها كار كردم،حرفهايي دارند كه بايد براي بيان اين دغدغهها به آنها فرصت داده شود. در اين ميان اگر امكانات سخاوتمندانهتري در اختيار اين افراد قرار بگيرد، قطعا از طرحهاي آنان آثار قابل قبولتري پديد ميآيد.
او در ادامه به فيلمهايي كه تاكنون تهيهكرده است و نوع اكران و ميزان فروش آنها اشاره كرد و گفت: از ميان فيلمهايي كه ساختهام يك يا دو فيلم در اكران به مشكل برخوردهاند، اما اكثر اين فيلمها از اكران و فروش خوبي بهره بردهاند. به ياد دارم كه در زمان ساخت «چهارشنبه سوري» اين شبهه وجود داشت كه به دليل تلخي مضمون اين فيلم ،احتمال دارد كه اين اثر مورد استقبال قرار نگيرد، اما نميتوان گفت كه به طور مطلق همهچيز حالت حسابشده دارد. به همين دليل لازم است كه ما تلاش كنيم كه كار خود را به شكل درست انجام دهيم.
ساداتيان همچنين درباره وضعيت تيزرهاي «هفت دقيقه تا پاييز» در تلويزيون گفت:تلويزيون تيزرهاي اين فيلم را پخش خواهد كرد اما اينكه با چه قيمتي اين كار را انجام ميدهد جاي سوال دارد. اكنون تلويزيون تسهيلات ويژهاي براي عموم فيلمها در نظر گرفته و حتي كمي بيش از 50 درصد به اين فيلمها تخفيف ميدهد، اما حتي اگر 70 يا 80 درصد اين هزينه را هم تخفيف دهد باز هزينههاي تبليغ در تلويزيون بسيار سنگين است. به هرحال تهيهكننده تنها يكسوم از فروش فيلم را بهرهمند ميشود و اكنون هم فروش فيلمها آنقدر نيست كه بخواهد چنين مبالغي را بپردازد، به همين دليل لازم است كه تلويزيون تسهيلاتي به مراتب بيشتر درباره اين موضوع در نظر بگيرد و با نگاهي ملي اين مسأله را مورد توجه قرار دهد و بحثهاي اقتصادي و سود مالي را در مراحل بعدي اهميت قرار دهد.
اين تهيهكننده درباره چگونگي حضور هديه تهراني در فيلم «هفت دقيقه تا پاييز» اظهار كرد: با توجه به شناختي كه از روحيات خانم تهراني دارم، متوجه ميشوم كه او دغدغه كارگرداني دارد و خود را در زمينههاي مختلف ساخت فيلم صاحبنظر ميداند. او معتقد است كه سينماي ما به دور تسلسل افتاده و خود را تكرار ميكند. در موارد متعدد هم فضاي حاشيهاي برخي فيلمها و موضوع فيلم و مسايل مديريتي ساخت او را اذيت كرده و به همين دليل ترجيح ميدهد كه خيلي در فيلمها حضور نداشته باشد.
ساداتيان ادامه داد: در اين فيلم قصهاي نسبتا تلخ داشتيم، اما با اين وجود علاوه بر عوامل فني براي پرداخت درست آن قصه نيازمند بازيگراني قوي بوديم و هر چه فكر كرديم به اين نتيجه رسيديم كه هديه تهراني يكي از بهترين گزينههايي است كه ميتواند از پس نقش دربيايد. خود تهراني هم ميدانست كه در فضاي «هفت دقيقه تا پاييز» حاشيهاي وجود نخواهد داشت. لذا اين فيلم ساخته شد و در نهايت ديديم كه تماشاچيان هم با نظر ما موافق بودهاند و قبول داشتند كه آن نقش براي هديه تهراني بوده است. درواقع اگر فرد ديگري آن نقش را ايفا ميكرد ممكن بود كه فيلم به شكل فعلي درنيايد. در «هفت دقيقه تا پاييز» هم با توجه به تجربه موفقي كه تهراني پيشتر در دفتر من داشت، او را دعوت كرديم و او هم قبول كرد. البته اين نقش به دليل شرايط خاصي كه دارد نيازمند بازيگر توانايي بود و شايد فرد ديگري نميتوانست آن را به اين خوبي ايفا كند.
عليرضا اميني درباره شرايط اكران «هفت دقيقه تا پاييز» هم عنوان كرد: فيلم خوب همواره مخاطبان خاص خود را دارد، اما به هرحال بحث زمان و تعداد سينما و شيوه تبليغ هم مهم است. زمانيكه ما تعداد محدودي سينما و تعداد محدودتري گروه سينمايي داريم و در مقابل آنها حجم انبوهي از فيلمها قرار دارد بايد به حداقلها راضي باشيم. اكنون ايدهآلترين شرايط اين است كه ما 50 سينما در تهران و زمان اكران نوروزي را داشته باشيم. اما با اينحال ما همچنان جزو افراد خوششانس هستيم كه چنين شرايط اكراني براي اين فيلم داريم.
او از سينمايي «فقط 72 ساعت» به عنوان فعاليت بعدي خود نام برد وگفت: اين فيلم اكنون در مرحله نگارش فيلمنامه است و بلافاصله پس از اتمام اين مرحله اين فيلم با تهيهكنندگي جمال ساداتيان وارد مراحل ساخت ميشود.
«هفت دقيقه تا پاييز» با فيلمنامهاي از محسن تنابنده (براساس طرحي از اميني) در خلاصه داستان آن آمده است:«زندگي مريم و فرهاد در آستانه فروپاشي است. ميترا خواهر بزرگتر مريم،براي كمك به اين زندگي تلاش ميكند.ميترا،مريم و نيما (شوهر ميترا) عازم سفر ميشوند و اتفاقهايي در طول سفر رخ ميدهد كه همه چيز را برخلاف پيشبينيها ميسازد.» اين فيلم از امروز ـ 26 خرداد ماه ـ در گروه سينمايي آفريقا اكران ميشود. در اين فيلم هديه تهراني، حامد بهداد، محسن تنابنده،خاطره اسدي، بهشاد شريفيان به ايفاي نقش ميپردازند.
من فيلم احساساتي نساختهام و از ابتدا در پي تأثيرگذاري بودهام و دوست داشتم كه تماشاگر هنگامي كه از سالن خارج ميشود روي يك سكانس فيلم به فكر بپردازد. به هرحال اكنون اينگونه تصميمگيري شده و جمعبندي نظرات بر اين شد كه براي اكران عمومي پايانبندي فيلم تغيير كند.
اين كارگردان گفت:«هفت دقيقه تا پاييز» در تداوم سينماي قبلي من ساخته شده و هيچ تفاوتي با فيلمهاي قبليام ندارد. نگاه من در سينماي اجتماعي به همين شكل است اما فيلمهاي قبلي من خارج از شهر بود و اين فيلم در درون شهر ساخته شده است، نگاه من به سينماي شهري اينگونه است و اگر اكنون هم بخواهم از شهر خارج شوم دوباره فيلمهايم به «دانههاي ريز برف» و يا «استشهادي براي خدا» شبيه ميشوند.
او درباره به كارگرفتن بازيگران چهره در اين فيلم و تفاوت «هفت دقيقه تا پاييز» با ساختههاي قبلياش گفت: به غير از «نامههاي باد» تمام فيلمهاي من با كمك بازيگران ساخته شده است. البته ممكن است كه عدهاي از اين بازيگران چهرههاي شناختهشده نداشته باشند، اما به هرحال همه آنها يا بازيگران سينما و تئاتر بودهاند و يا افرادي هستند كه در آموزشگاههاي بازيگري و تئاتر تجربيات متعدد داشتهاند.
اميني ادامه داد: از نظر سبك هم براي من اين فيلم با فيلمهاي ديگرم فرقي ندارد و حتي اگر از نظر ساختار هم «هفت دقيقه تا پاييز» را در نظر بگيريم، ميبينيم كه مانند فيلمهاي قبليام از ساختاري تجربي بهره ميگيرد.
كارگردان«هفت دقيقه تا پاييز» درباره تاثير حضور بازيگران چهره در اكران اين فيلم توضيح داد: قطعا حضور اين بازيگران در اكران فيلم تاثير بسزايي دارد اما اينكه كارگرداني بخواهد صرفا فيلمي با حضور بازيگران بسازد كار دشواري نيست و نمونههاي متعددي داشتهايم كه حتي يك كارگردان فيلم اولي با هزينه كردن مبالغ بالا از بازيگران متعدد استفاده كرده است.اما در نهايت اين فيلمها چيزي به سينماي ايران اضافه نكردهاند.
او در ادامه صحبتهاي خود «هفت دقيقه تا پاييز» را راحتترين فيلمش دانست و گفت:اگرچه اين فيلم راحتترين ساختهي من محسوب مي شود، اما سوژهي آن سوژهي سختي بود كه نياز به استفاده از بازيگران قوي داشت.
اميني همچنين به بحث بهرهگيري از بازيگران در فيلمها اشاره و عنوان كرد: يك كارگردان نميتواند بگويد كه صرفا با بازيگران چهره يا نابازيگران كار ميكند و به طور طبيعي من هم هر دوي اين شيوهها را امتحان كردهام.
اين كارگردان در عين حال از سختيهاي ساخت فيلم «هفت دقيقه تا پاييز» نيز ياد كرد و افزود:اين فيلم سختيهاي خود را هم داشت، اما سختيهاي فيلمهاي قبلي من به شرايط كار مربوط ميشد اما سختي اين فيلم تا حدي به استفاده از سوپراستارها و ارتباط برقراركردن با آنها برميگشت. به هرحال هر فيلمي شرايط سخت خود را دارد، اما همانطور كه گفتم نسبت به تمام فيلمهاي قبليام،«هفت دقيقه تا پاييز» راحتترين كارم بود.
او در ادامه به نگاه مثبت تهيهكننده اين فيلم اشاره و عنوان كرد: تهيهكننده اين فيلم آقاي ساداتيان فردي فرهنگيبود و براي مدتزمان ساخت فيلم، خيلي براي ما محدوديت قائل نميشد. در زمينه فيلمنامه و تغييراتي كه موجب تكميل آن ميشد هم آقاي ساداتيان همواره حامي ما بود و نقطهنظرات مختلفش را در اين زمينه عنوان ميكرد.
اميني درباره تغييراتي كه در فيلمنامه اين فيلم به وجود آمده و اينكه به نظر ميرسد، محسن تنابنده اكنون از نتيجه كار رضايت چنداني ندارد توضيح داد: اين فيلمنامه دوسال پيش از سوي من به عنوان يك طرح، مطرح شد و محسن نخعي به نگارش آن پرداخت. بعدها قرار شد كه محسن طنابنده اين فيلمنامه را بازنويسي كند اما از ابتدا قرار بود كه چارچوب اصلي حفظ شده و تنها بازنويسي در فيلم صورت بگيرد. در پايان كار هم عليرضا نادري به كمك طنابنده آمد، اما باز در آخرين مرحله، فيلمنامهي نوشته شده براساس طرح خود من بود و تمام عناصري كه در طرح وجود داشت در فيلمنامه مورد توجه و استفاده قرار گرفت.
او ادامه داد:ممكن است برخي موارد به فيلمنامه اضافه شده باشد، اما اين موارد به بازيگر كمك ميكرد تا راحتتر و بهتر به ايفاي نقش بپردازد. در كل اين فيلم و تغييراتي كه در فيلمنامه آن صورت گرفت در چارچوبي خاص بود و طبيعتا هنگامي كه يك چارچوب كلي وجود داشته باشد و نظراتي درباره آن مطرح شود، نتيجهي كار بهتر ميشود.
سيد جمال ساداتيان تهيهكننده اين فيلم در بخش ديگري از این نشست درباره نحوه اعتمادش به فيلمسازان اظهار كرد: در انتخابهايم سعي ميكنم كه آثار گذشته فيلمساز را بررسي كرده و مورد توجه قرار دهم. فكر ميكنم كه فيلمسازاني كه تاكنون با آنها كار كردم،حرفهايي دارند كه بايد براي بيان اين دغدغهها به آنها فرصت داده شود. در اين ميان اگر امكانات سخاوتمندانهتري در اختيار اين افراد قرار بگيرد، قطعا از طرحهاي آنان آثار قابل قبولتري پديد ميآيد.
او در ادامه به فيلمهايي كه تاكنون تهيهكرده است و نوع اكران و ميزان فروش آنها اشاره كرد و گفت: از ميان فيلمهايي كه ساختهام يك يا دو فيلم در اكران به مشكل برخوردهاند، اما اكثر اين فيلمها از اكران و فروش خوبي بهره بردهاند. به ياد دارم كه در زمان ساخت «چهارشنبه سوري» اين شبهه وجود داشت كه به دليل تلخي مضمون اين فيلم ،احتمال دارد كه اين اثر مورد استقبال قرار نگيرد، اما نميتوان گفت كه به طور مطلق همهچيز حالت حسابشده دارد. به همين دليل لازم است كه ما تلاش كنيم كه كار خود را به شكل درست انجام دهيم.
ساداتيان همچنين درباره وضعيت تيزرهاي «هفت دقيقه تا پاييز» در تلويزيون گفت:تلويزيون تيزرهاي اين فيلم را پخش خواهد كرد اما اينكه با چه قيمتي اين كار را انجام ميدهد جاي سوال دارد. اكنون تلويزيون تسهيلات ويژهاي براي عموم فيلمها در نظر گرفته و حتي كمي بيش از 50 درصد به اين فيلمها تخفيف ميدهد، اما حتي اگر 70 يا 80 درصد اين هزينه را هم تخفيف دهد باز هزينههاي تبليغ در تلويزيون بسيار سنگين است. به هرحال تهيهكننده تنها يكسوم از فروش فيلم را بهرهمند ميشود و اكنون هم فروش فيلمها آنقدر نيست كه بخواهد چنين مبالغي را بپردازد، به همين دليل لازم است كه تلويزيون تسهيلاتي به مراتب بيشتر درباره اين موضوع در نظر بگيرد و با نگاهي ملي اين مسأله را مورد توجه قرار دهد و بحثهاي اقتصادي و سود مالي را در مراحل بعدي اهميت قرار دهد.
اين تهيهكننده درباره چگونگي حضور هديه تهراني در فيلم «هفت دقيقه تا پاييز» اظهار كرد: با توجه به شناختي كه از روحيات خانم تهراني دارم، متوجه ميشوم كه او دغدغه كارگرداني دارد و خود را در زمينههاي مختلف ساخت فيلم صاحبنظر ميداند. او معتقد است كه سينماي ما به دور تسلسل افتاده و خود را تكرار ميكند. در موارد متعدد هم فضاي حاشيهاي برخي فيلمها و موضوع فيلم و مسايل مديريتي ساخت او را اذيت كرده و به همين دليل ترجيح ميدهد كه خيلي در فيلمها حضور نداشته باشد.
ساداتيان ادامه داد: در اين فيلم قصهاي نسبتا تلخ داشتيم، اما با اين وجود علاوه بر عوامل فني براي پرداخت درست آن قصه نيازمند بازيگراني قوي بوديم و هر چه فكر كرديم به اين نتيجه رسيديم كه هديه تهراني يكي از بهترين گزينههايي است كه ميتواند از پس نقش دربيايد. خود تهراني هم ميدانست كه در فضاي «هفت دقيقه تا پاييز» حاشيهاي وجود نخواهد داشت. لذا اين فيلم ساخته شد و در نهايت ديديم كه تماشاچيان هم با نظر ما موافق بودهاند و قبول داشتند كه آن نقش براي هديه تهراني بوده است. درواقع اگر فرد ديگري آن نقش را ايفا ميكرد ممكن بود كه فيلم به شكل فعلي درنيايد. در «هفت دقيقه تا پاييز» هم با توجه به تجربه موفقي كه تهراني پيشتر در دفتر من داشت، او را دعوت كرديم و او هم قبول كرد. البته اين نقش به دليل شرايط خاصي كه دارد نيازمند بازيگر توانايي بود و شايد فرد ديگري نميتوانست آن را به اين خوبي ايفا كند.
عليرضا اميني درباره شرايط اكران «هفت دقيقه تا پاييز» هم عنوان كرد: فيلم خوب همواره مخاطبان خاص خود را دارد، اما به هرحال بحث زمان و تعداد سينما و شيوه تبليغ هم مهم است. زمانيكه ما تعداد محدودي سينما و تعداد محدودتري گروه سينمايي داريم و در مقابل آنها حجم انبوهي از فيلمها قرار دارد بايد به حداقلها راضي باشيم. اكنون ايدهآلترين شرايط اين است كه ما 50 سينما در تهران و زمان اكران نوروزي را داشته باشيم. اما با اينحال ما همچنان جزو افراد خوششانس هستيم كه چنين شرايط اكراني براي اين فيلم داريم.
او از سينمايي «فقط 72 ساعت» به عنوان فعاليت بعدي خود نام برد وگفت: اين فيلم اكنون در مرحله نگارش فيلمنامه است و بلافاصله پس از اتمام اين مرحله اين فيلم با تهيهكنندگي جمال ساداتيان وارد مراحل ساخت ميشود.
«هفت دقيقه تا پاييز» با فيلمنامهاي از محسن تنابنده (براساس طرحي از اميني) در خلاصه داستان آن آمده است:«زندگي مريم و فرهاد در آستانه فروپاشي است. ميترا خواهر بزرگتر مريم،براي كمك به اين زندگي تلاش ميكند.ميترا،مريم و نيما (شوهر ميترا) عازم سفر ميشوند و اتفاقهايي در طول سفر رخ ميدهد كه همه چيز را برخلاف پيشبينيها ميسازد.» اين فيلم از امروز ـ 26 خرداد ماه ـ در گروه سينمايي آفريقا اكران ميشود. در اين فيلم هديه تهراني، حامد بهداد، محسن تنابنده،خاطره اسدي، بهشاد شريفيان به ايفاي نقش ميپردازند.
0 نظرات:
ارسال یک نظر